מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
מונדיאל MENU
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
מידלנד שחורי 140 על 70
הווסקוורנה באנר שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
קונה אופנוע
ברקום שמאל
סטפן
rok-straps רצועות קשירה 140
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
אגוסטה HM קוביה הכי עליון
פרפקט קוביה שמאל
לרט
תמוז
HJC
הארלי שמאל
מונדיאל קוביה
מתלה לקסדה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

ב.מ.וו F800GS – רועה גרמני

ב.מ.וו F800GS – רועה גרמני

תומר לשר

צילום: אלי איתן

את ה-F800GS פגשתי לראשונה איי שם ב-2009 או 2010, כאשר הדרכתי בפרו ריידינג את רוכבי היס"מ שבדיוק שודרגו מהקאוואסאקי KLE500 הוותיק ל-F800GS  החדש, המודרני והמפנק. כבר אחרי הסיבוב הקליל שעשיתי במגרש ההדרכה הרגשתי טוב על הכלי. ה-F800 הרגיש יחידה אחת מאוזנת, כל החלקים הנעים בו מסונכרנים וחיים בהרמוניה. ב.מ.וו אמיתי. מאז, לא יצא לי לרכוב עליו שוב אבל הנה, יצא ודרכינו מצטלבות שוב והפעם, למבחן טיפה יותר מעמיק מאשר שיחת חולין עם חברי להדרכה.
 משפחת ה-F  של ב.מ.וו בעלת מנוע הטווין המקבילי זכתה לדגמי GS אדוונצ'רים בשנת 2008. המטרה הייתה להציע חלופה קלה, זולה ונגישה יותר מה-R1200GS המצליח. ה-F800GS חולק את אותו מנוע עם אחיו הקטן ה-F650GS אך הוא מעט חזק יותר וה-800 נבדל במושב גבוה יותר, חישוקים במידות שטח עם צמיגים דו-שימושיים, דיסק בלימה נוסף מלפנים ומתלים משודרגים. לפני כחצי שנה שדרגו בב.מ.וו את ה-GS הבינונים עם עדכונים קלים למנוע, לעיצוב והוספת כמה וכמה גאד'גטים חדשים כמו מתלים בעלי כיוונון אלקטרוני (ESA), מערכת ABS הניתנת לניתוק ובקרת משיכה.
בארץ עובר המותג ב.מ.וו מהפך מאז עבר ליידי חברת דלק מוטורס. אסטרטגיית השיווק החדשה של המותג כללה גם הוזלה משמעותית במחירי אופנועי ב.מ.וו וה-F800GS מוצע במחיר נוח מאי פעם, מתחת לרף 100 אלף השקלים. אם כך, לא צריך עוד סיבה לפגישה מחודשת עם ה-F800GS לכן עליתי על האוכף ויצאתי לדרך.

השורה התחתונה
הב.מ.וו F800GS הוא אופנוע מלהיב, בעלת נוכחות ויותר מהכול, כלי וורסטילי ויעיל עם מעט מאוד מתחרים בקטגוריה. בכביש הוא מרגיש יציב, חד ועם שפע ביטחון כשלצד זאת הוא מפגין יכולת תמרון טובה בשבילים מהירים ואף קצת מעבר לכך. המנוע גמיש מתחתית עקומת הסל"ד, מושך בצורה יפה ודיי ליניארית והתחושה הכללית זריזה, למרות הגודל הפיזי ובגלל משקל עצמי נמוך יחסית.
מתלי ה-F800GS מעולים בכביש ומערכת ה- ESA מאפשרת התאמה מצוינת של אופי הבולם האחורי לאופי הרכיבה והרוכב. החיסרון של המתלים בא לידי ביטוי ברכיבת שטח ושבילים אגרסיבית בהן סוף מהלך הבולם הקדמי מגיע מהר ממה שחשבתם עקב כיול רך וחוסר אפשרויות כוונון.

גם מבחינה פרקטית מדובר באופנוע מצוין אך משקף הרוח אינו מספק כלל את הסחורה ונמוכי קומה יצטרכו להנמיכו. המושב מעט צר מידי ומיכל הדלק מעט קטן מידי אך מעבר לכך אין כל תלונות. מחיר של 99 אלף ₪ מדגיש את החבילה הכללית והמגובשת שמציע הב.מ.וו F800GS, הופך אותו לעסקה משתלמת במיוחד ובתנאי השוק המקומי ובמגבלות גבולות ארצנו כמעט ומייתר את אופנועי אדוונצ'ר גדולים ויקרים בהרבה.

מנוע, תמסורת, ביצועים
המנוע ב-F800GS מפיק 85 כ"ס ב 7,500 סל"ד ומומנט של 8.4 קג"מ ב 5,750 סל"ד. בפועל המנוע מרגיש מעט חסר בגמישות בטווח של 2,000-3,000 סל"ד, שם רוכבי שבילים מבלים בעת מעבר איטי מעל מכשולים, דבר המצריך משחק מרובה עם המצמד.  בכביש דבר זה אינו מהווה כל בעיה. מעל 3,000 סל"ד המנוע מתעורר לחיים ומרגיש בשרני וזמין עד 7,000 סל"ד שם מורגש כי האוויר מתחיל להיגמר. המנוע ימשיך אומנם לעלות, אבל לא באותה נמרצות. מהירות השיוט בה הרגיש האופנוע נעים היא סביב 140 קמ"ש.

ההזרקה ב-F800GS מעולה. הבימר נענה לתגובות המצערת בצורה מיידית. שינוי קצב ברכיבה מהירה/מנהלתית בכביש הציבורי כמעט ואינה מלווה בתחושת OFF/ON. כך ניתן לתכנן היטב את הדרך ולהניב רכיבה חלקה ומהנה. תיבת ההילוכים בעל יחסי העברה שונים מהדגם הקודם ומעט קצרים יותר דבר שמעניק יותר נמרצות וכוח זמין בעקומת הסל"ד. בעת העברת ההילוכים השילוב הרגיש מעט נוקשה ולא תמיד הורגש כי ההילוך נכנס בקלות. דבר זה מינורי, אך מורגש.

מתלים, התנהגות, בלמים
ה-F800GS החדש מצוייד מלפנים במזלג טלסקופי בקוטר 43 מ"מ הנטול אפשרויות כוונון. בכביש, הפרונט הרגיש מעולה כמעט ובכל מקום שביקשתי, בין אם בבורות ומהמורות בכביש העירוני ובין אם ניתנה פקודת היגוי חדה ברכיבה ספורטיבית מהירה. המקום היחידי שהורגש כי המזלג לוקה בחסר הוא, ברכיבת שטח/שבילים קצת מאומצת. שם מורגש כי מהלכו עלול להסגר מהר מהצפוי. בדומה ל-R1200GS ברכיבה בכביש, הוא לא מעביר את כל האינפורמציה וחסר מעט פידבק לכידון הרוכב.

הבולם האחורי מגיע עם מערכת ESA (Electronic Suspension Adjustment) הנשלטת מהכידון כאשר בלחיצת על המתג אנו "מעירים" את המערכת ובלחיצה שנייה נעבור לרמה שיכוך הבאה. המערכת מציעה 3 רמות שיכוך שונות: Comfort הרכה מתאימה לרכיבה עירונית כשהבולם רך וסופג מהמורות בלא מאמץ. ברכיבה בזוג או רכיבה מהירה ומאומצת השפעתו תלווה בנדנודים ומעט תשפיע על זריזות ההיגוי. במצב Normal הרגיל האופנוע קשיח ומאוזן יותר. זה המצב שבו הרגשתי הכי טוב עם האופנוע כשאופי התנהגות הכלי שילב בצורה הכי טובה בין זריזות ליציבות. המצב השלישי הוא ה-Sport שבו הבולם מרגיש כמעט וחסר טווח תנועה ביחס למצבים הקודמים. במצב זה ההתנהגות מתאפיינת בחדות בכניסה לפניות ויציבות שמתאימה לרכיבה מהירה בכביש טכני.
מבחינה טכנית המערכת משנה את שיכוך ההחזרה  (Rebound). בכך, עוזרת לנו להחליט את המהירות בה הבולם יפתח חזרה לאחר שהתכווץ מסיבה כזו או אחרת. מערכת זו אינה מקשיחה את הבולם אלא משנה את אופי שיכוך החזרה שלו בלבד. את הבולם האחורי ניתן לכוון גם בעומס קפיץ על ידי ברז כיוון המשפיע על קשיחות הבולם ועל גובה האופנוע.

באופן כללי האופנוע מרגיש זורם מאוד. יחידה אחת מאוזנת ומסונכרנת. פקודות היגוי מהכידון לגלגל הקדמי כמעט ואינן מלוות בעיכוב. במהירויות גבוהות ציפיתי להרגיש מעט נדנודים בעת פקודות היגוי חדות. אחרי הכול, קוטר החישוק מלפנים הוא 21 אינץ'. אך הפלא ופלא, כלום. ה-GS הפתיע ונתן תחושה שאפשר לכבוש איתו פניות טכניות ומהירות כאחד ללא פחד. עבור מי שמחפש התנהגות כביש טוטאלית מומלץ להעביר את מצב הבולם האחורי למצב ספורט, ההבדל מורגש. בנוסף ישנה גם מערכת בקרת אחיזה שאותה ניתן לנתק במידת הצורך. בקרה זו נכנסת לעבודה בעיקר בהאצות כאשר הגלגל האחורי מאבד אחיזה. בפועל, היא קוטעת את המנוע בצורה מעט בוטה ולא מדויקת. אך אין ספק שמערכת זו מצילה חיים ודבר מבורך באופנוע שכזה. בשטח, היא עוזרת לא מעט בעליות המאופיינות בדרדרת ואחיזה ירודה.

בשבילים ובשטח ה-F800GS נתן תחושה מעולה והרגיש דיי אתלט ביחס לגודלו הפיזי, בודאי לעומת האדוונצ'רים המגודלים כדוגמת ה-R1200GS. רכיבה איטית ואסטרטגית היא קלה ונעימה והאופנוע פשוט זורם בסגמנט הזה. בסעיף הבלמים ניתן לרשום תחושה טובה, בעיקר בבלם הקדמי שמספק עוצמה ורגש שמתאימים היטב לאופי הכלי. עם זאת, מעט היה חסרה נשיכה ראשונית. מערכת ה-ABS גם היא עושה עבודה מעולה ונוטה להיכנס לעבודה מאוחר מלפנים ובתזמון הנכון.

עיצוב, נוחות, שימושיות 
עיצובו של ה-F800GS קרבי ושומר על קשר ישיר לאח הגדול בעל מנוע הבוקסר. האופנוע מושך את העין לא מעט, במיוחד בצבע הזהוב של כלי המבחן שגרם ללא מעט שותפים לרמזור לרייר. לוח השעונים חצי אנלוגי וחצי דיגיטאלי ומספק שלל אינפורמציה מועילה הכוללת בורר הילוכים, טמפ' חוץ, מד דלק, חום מנוע ועוד. למרות שה-F800GS נראה גדול ומגושם ההתניידות עליו קלה, הן בעיר והן בשטח, זאת בזכות משקל יבש של פחות מ-200 ק"ג וגובה מושב של 880 מ"מ שמציב אותנו כרוכבים מאוד גבוה ביחס לתנועה, מה שמאפשר תכנון מקדים. האופנוע בורך בזווית צידוד כידון מרשימה המאפשרת מעבר קל בתנועה עירונית. המראות מרגישות קטנות ולא תמיד מאפשרות דיי אינפורמציה. מושב האופנוע מעוצב צר וארוך, דבר המקל בעיקר ברכיבות תכופות או רכיבות כגון שטח שם עומדים רוב הזמן אך פוגם בנוחות בנסיעות ארוכות טווח. למורכבת שהייתה איתי היה מאוד נוח לטענתה, והיא עוד פולניה.

מגן הרוח נמצא בעיקר ליופי. הרוח מוסתת הישר לחזה ובכך תפקידו היה ונשאר ויזואלי. כידון האופנוע מרגיש גבוה ומותאם בעיקר לרכיבת שטח שם תפעול המנופים ומצערת האופנוע קלה בזכות כך. בכביש, דבר זה מעיק מעט אחרי מספר גדול של קילומטרים.  האופנוע מגיע עם מגני ידיים מקורים דבר העוזר לא מעט במעבר בין שיחים או נפילות שלא עלינו. בנוסף לג'ק צד, ל-GS ג'ק אמצע המקל מאוד במצבים מסוימים ונדרש לסוג האופנועים מהזן הזה. באזור הברכיים ניתן למצוא תוספת פלסטיקה המיועדת למניעת שריטות במיכל הדלק כתוצאה ממגניי ברכיים אותם נוהגים ללבוש ברכיבה שטח.מיכל הדלק מכיל רק 16 ליטרים, לא הרבה במונחי אופנועי אדוונצ'ר דבר שיכול להיות מגביל בטיולים ארוכים.

מחיר, אחריות, אחזקה
במחיר של 99 אלף ש"ח עומד ה-F800GS בנקודת פתיחה תחרותית עבור מי שמעוניין באופנוע אדוונצ'ר. אמנם אחיו הקטן ה-F700GS נמכר במחיר של 72 אלף ש"ח אך הוא חלש יותר, בעל מתלים פשוטים יותר, מאובזר פחות ולא ממש ניתן לרדת איתו לשטח. המתחרה הישיר של ה-F800GS הוא ההונדה וארדרו שמחירו כ-1,000 ש"ח פחות והוא חזק יותר אך הוא נעדר מערכת בקרת משיכה וכיוון אלקטרוני לבולם האחורי. הקאוואסאקי ורסיס 1000 הזול ב-10 אלף ש"ח מתחרה פחות או יותר על אותו קהל יעד של רוכשים אך הוא נעדר כל יכולת שטח וכבד משמעותית מהבימר. בהשוואה לאופנועי אדוונצ'ר בגודל מלא כמו ה-R1200GS וההונדה קרוסטורר ה-F800GS זול בעשרות אלפי שקלים. מרווח הטיפולים של ה-GS עומד על אחת ל-10 אלף ק"מ כשעלות הטיפולים ל-30 אלף ק"מ זולה יותר ממה שהתקבע בציבור לגבי עלויות האחזקה של ב.מ.וו ועומדת על כ-4,500 ש"ח. האופנוע מגיע עם שתי שנות אחריות ללא הגבלת ק"מ.

ב.מ.וו F800GS – מחירי טיפולים (כולל מע"מ, חלפים ועבודה ונכון למועד פרסום הכתבה)

טיפול 1,000 864 ש"ח
טיפול 10,000 864 ש"ח
טיפול 20,000 1,726 ש"ח
טיפול 30,000 1,016 ש"ח
טיפול 40,000 1,918 ש"ח

תעודת זהות

ב.מ.וו F800GS
מחיר:  99,000 ש"ח
אחריות: שנתיים, ללא הגבלת ק"מ
שנת דגם: 2013
דרגת רשיון: A

נתונים טכניים

מנוע: 2 צילינדרים לרוחב, 798 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר, גל זיזים עילי כפול, קירור מים
הספק: 85 כ"ס ב-7,500 סל"ד
מומנט: 8.4 קג"מ ב-5,5750 סל"ד
קדחXמהלך: 75.6X82 מ"מ
יחס דחיסה: 12:1
הזנת דלק: הזרקה, גופי מצערת 46 מ"מ
מתלים:
קדמי – מזלג הפוך 43 מ"מ, מהלך 230 מ"מ

אחורי – מונושוק, זרוע אלומיניום דו צדדית, מהלך 215 מ"מ

בלמים:
קדמי – דיסק כפול 300 מ"מ, קליפר צף שתי בוכנות, ABS

אחורי – דיסק 265 מ"מ, קליפר צף בוכנה אחת, ABS

צמיגים:
קדמי – 90/90-21

אחורי – 150-70-17

בסיס גלגלים: 1,578 מ"מ
גובה מושב: 880 מ"מ
מיכל דלק: 16 ליטר
משקל: 214 ק"ג (רטוב)
0-100: 4.1 שניות
מהירות מרבית: 200 קמ"ש

מדידות

צריכת דלק במבחן: 16.5 ק"מ לליטר
טווח רכיבה: 264 ק"מ

21 תגובות ל ב.מ.וו F800GS – רועה גרמני

  1. אם נפסיק לקנות מהם. נביא ביבוא אישי ואולי יתנו לנו יותר כבוד.

  2. תודה על הכתבה. עצוב שהגענו למצב שאופנוע כזה ב100,000 ש"ח נחשב למציאה. מבחינת הכנסה אני מעריך שאני בעשירון העליון וגם אני, לצערי, הפסקתי לרכב בגלל עלויות מוגזמות בכל קנה מידה.

  3. למיטב הבנתי דור ה KLE אצל היס"מ התפתח בעקבות לוחמת פח"ע ושרת אותם נאמנה כמו גם ה 850. לבטח הוא יוכל להתמודד טוב יותר עם משקל של שני לוחמים וציוד של 250 ק"ג מינימום.

  4. בסיס גלגלים ארוך, מתלים ופונקציות מתכווננות.

  5. נראה יותר כמו צבע אספרסו במקום מוזהב, ללא ספק סקס אפיל.

  6. היית מגדיר את הסרטאו גם כאופנוע אדוונצ'ר קליל או נטייה ספורטיבית יותר?

  7. מאוד קשה להגיע לחלקים ויש צורך לפרק די הרבה מסביב.

  8. המבחן עשה עלי רושם רציני עד ההשוואה לוראדרו….מאיפה היציאה המטופשת הזו?

  9. שני אופנועי אדוונצ'ר דו-צילינדריים, מחיר דומה, קהל יעד דומה. מה הבעיה בהשוואה?

  10. נכון שהם לא מתחרים ישירים, אבל הם הגיעו להתחרות ראש בראש על הכיס שלי, אחרי נסיעת מבחן-ואללה, הBMW בהחלט ברמה מעל הטנרה-אבל האם הוא שווה תוספת של 50% במחיר? חפרתי מלא בפורומים בחו"ל, מסתבר שדי הרבה היו באותה דילמה. בסוף מצאתי פוסט בפורום של BMW GS, קראתי אותו למרות שדי ידעתי מראש מה הם יגידו שם, מישהו שאל האם כדאי לקחת את הGS 800 שלו ברכיבה מאירופה לדרום אפריקה או עדיף למכור ולקנות טנרה. התשובה החד משמעית שם הייתה-לגמרי טנרה, אתה לא רוצה להיות רחוק מידי ממוסך עם הBMW.
    זה ביחד עם ההפרש במחיר הביא אותי לסוכנות מטרו עם צ'ק שמן.
    לא יכול להגיד שמידי פעם לא חסר לי עוד קצת כח, אבל להוסיף 30K בשביל זה??

  11. לפי דעתי טעית ! היה לי טנרה 660 חדש מי מאי ועד לפני חודש. אחד הכלים המברקים לטיולים ארוכים בהרי ירושלים ומדבר יהודה. אבל בכביש מאוד מתסכל וחסר כח. החלפתי ל f800gs לטעמי מוקדם מדי ( לא הספקתי להינות מהטנרה) אבל כאן מדובר בליגה אחרת לגמרי !!! רק מי שירכב יבין את ההבדל. אתה יושב ופשוט לא מרגיש את הכביש. המתלים מנתקים לגמרי את כל הבורות/חורים שיש בכביש נסיעה חלקה.. גם בשטח בשבילים מהירים תענוג צרוף.. אבל בשטח טכני תמיד חשבתי שהטירה מגושם ביחס לכל הצרצרים. וכאחד ש drz היה הכלי הקודם שלו ועכשיו הוא על בימר.. אז הטנטרה בהשוואה הוא איילה מקפצת.. לסיכום האופנוע הזה שווה כל שקל. למעלה מ 25 שנות רכיבה בעיקר בשטח הביאו אותי לתחנה הסופית. כלי מושלם לכביש ומהנה ביותר בשטח. לא סינגלים.. לא קפיצות פשוט שטח !!! טיולים אין סופיים ביערות במדבר עם מנוע מתקדם שופע בכח ומתלים מהטובים שיש. נקודה לכותב.. הפלסטיקים שציינת שמגנים על מיכל הדלק בפ הברכיות.. אז מיכל הדלק מאחור ומקדימה סתם כיסוי למנוע/מצבר ותא פילטר האוויר.
    תחסכו.. תתאמצו וקחו סיכון קטן.. האופנוע כבר יתן לכם סיבה לחייך כל בוקר. ואם הפרוטה אינה מצוייה בכיסכם אז רק טנרה 660..

  12. הבעייה היא שהוראדרו אופנוע טורינג נטו.בינו ובין אדוונצר אין כלום.בזמנו עשו לו לוק יענו אדוונצר אבל זה רק הלוק.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל