מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
הווסקוורנה באנר שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
קונה אופנוע
מידלנד שחורי 140 על 70
סטפן
rok-straps רצועות קשירה 140
KTM עליון קוביה
לרט
ברקום שמאל
פרפקט קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
תמוז
מתלה לקסדה
הארלי שמאל
מונדיאל קוביה
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

מלחמת האלקטרוניקה מאיימת על עתיד ה-MotoGP

מלחמת האלקטרוניקה מאיימת על עתיד ה-MotoGP

אופיר דואק

צילום: יצרן

עונת 2012 של ה-MotoGP תיזכר פחות בזכות האקשן על המסלול אלא יותר בגלל אימוץ תקנות חדשות שאמורות להציל את הסדרה אבל משיגות תוצאה הפוכה לחלוטין. על מנת לעזור לקבוצות המשתתפות ב-MotoGP לחסוך בעלויות האסטרונומיות שדורשים אופנועי האבטיפוס הוכנסו השנה לסבב אופנועי ה-CRT, כלומר אופנועים המתבססים על רכיבים מאופנועים סדרתיים. אופנועי ה-CRT אמנם זולים משמעותית מאופנועי האבטיפוס אך הם גם נחותים משמעותית בביצועיהם. אז אמנם הגריד שהלך והתדלדל בשנים האחרונות מכיל כעת מספר סביר של אופנועים אך אופנועי ה-CRT מסיימים את המרוצים כשהם ממפגרים בלמעלה מחצי הקפה אחרי המנצח, במקרה הטוב.

בדורנה היו מודעים מראש לחוסר השוויון ושינו ברגע האחרון באופן שערורייתי את תקנת משקל המינימום עבור אופנועי האב טיפוס לעונת 2012 ואף הגדילו את משקל המינימום לעונת 2013. אלא שזה כאמור לא מספיק ועל מנת לאפשר תחרות הוגנת יותר, לכאורה, הוטלה לפני המרוץ באראגון לפני כשלושה שבועות פצצה נוספת. החל מעונת 2014 יחויבו כל אופנועי הקטגוריה הבכירה, אופנועי אבטיפוס ו-CRT, כאחד לעשות שימוש בחבילת אלקטרוניקה משותפת ואחידה שעיקרה הוא מחשב ניהול המנוע. כבר מעונת 2013 יוכלו הקבוצות שיחפצו בכך לעשות שימוש בחבילת האלקטרוניקה החדשה על מנת ללמוד ולהסתגל אליה. את החבילה תספק החברה האיטלקית מגנטי-מרלי (Magneti Marelli) המייצרת בין היתר מערכות אלקטרוניות (מחשבי מנוע, הזרקה וכו') עבור יצרניות מכוניות ואופנועים רבות שגם תעניק תמיכה טכנית לקבוצות. כמובן שעבור מגנטי מרלי מדובר בעסקה משתלמת שכן את הידע הנצבר תוכל ליישם החברה במערכות האלקטרוניקה אותן היא מספקת ליצרניות כמו דוקאטי למשל. אבל מה המשמעות של דבר זה עבור ה-MotoGP?

לוחמה אלקטרונית
המשמעות העיקרית של השימוש במחשב ניהול משותף הוא הגבלת הסל"ד המרבי של המנועים מה שאומר הגבלה בפועל של ההספק המרבי. מן הסתם הגבלת סל"ד שכזו מצריכה מפות הצתה שונות וכיול שמותאם ספציפית לשאר רכיבי הבקרה האלקטרונית של האופנוע אלא שכאן צצה בעיה מהותית. ניהול מנוע משותף קיים גם במרוצי הפורמולה 1 אלא ששם ישנה תקנה ספציפית המורה על נפח ומבנה מנוע אחידים לכל הקבוצות ב-MotoGP התמונה שונה לחלוטין שכן שתצורות המנוע בין היצרניות שונות וכך גם אופי הפעולה של המנוע שכן אין דין אופי הפעולה שלV4 (דוקאטי) זהה לאופי הפעולה של מנוע 4 צילינדרים בשורה מה שאומר שישנו אתגר רציני עבור מגנטי מרלי ליצור מחשב ניהול שיתאים לתצורות מנוע שונות כמו גם עבור היצרניות בלהתאים חבילה קבועה שכזו בהתאם לטכנולוגיה בה הם משתמשים (לכן גם מוגדרת עונת 2013 כעונת מעבר).

הצעד של מערכת ניהול מנוע משותפת הוא למעשה יישור קו עם קטגוריות ה-Moto2 וה-Moto3 בהן נהוג כבר הנוהל שכזה. אלא שמה שטוב עבור הקטגוריות הנמוכות עלול ליצור תרעומת גדולה מצד קבוצות המפעל הרשמיות ובראשן הונדה.
כבר בסוף השבוע האחרון לפני המרוץ במוטגי הודיע נאקאמוטו סאן, המנהל של קבוצת רפסול הונדה, כי לאור ההתפתחויות האחרונות הונדה שוקלת את דרכה ב-MotoGP ויתכן כי תנטוש ותעבור להתמודד בזירת הסופרבייק העולמית. נוסף לכך רמז נאקאמוטו שיצרניות נוספות (ימאהה, דוקאטי וסוזוקי) שוקלות אף הן צעד דומה. ואכן, רוחות דומות של חוסר שביעות רצון מנשבות גם ממחנה דוקאטי שגם שם התבטאו בכירים בקבוצה באופן דומה. ההצהרות הללו, שאם יתממשו עלולות להנחית מכת מוות על ה-MotoGP, לא מפחידות את יו"ר דורנה כרמלו אספלטה אלא להפך. אספלטה השיב לנאקאמוטו שאם איומיו יתממשו הוא יישם את תקנת ה-ECU המשותף גם בסבב הסופרבייק.

כמו שזה נראה כעת מדובר בתחילתו של מאבר איתנים כשגורל ה-MotoGP מוטל על הכף. לכאורה אין הצדקה לאליפות המתבססת על אופנועי אבטיפוס ללא תמיכה של היצרניות אך מצד שני גם הסופרבייק חווה בשנים האחרונות נטישה של קבוצות מפעל רשמיות (מסיבות תקציביות אמנם) אך זוכה לפריחה ורמת עניין הולכת וגוברת, במיוחד לאור החיוורון של ה-MotoGP.
מאבק הכוחות הזה עלול להוביל לסופה של קטגוריית ה-MotoGP ואולי אף איחודה עם אליפות הסופרבייק. מצד שני ישנן כבר שמועות שהיצרניות עלולות להקים סדרת תחרויות משלהן ללא תלות בדורנה. לאור כל ההתרחשויות מפתיע שנציגי ה-FIM לא משמיעים את קולם במה שמסתמן כתחילתה של מלחמה גדולה על עתידו של אחד מענפי הספורט המוטורי הפופולאריים והמכניסים ביותר בעולם.

גלריה

3 תגובות ל מלחמת האלקטרוניקה מאיימת על עתיד ה-MotoGP

  1. הבעיה זו הקופסה של אספלטה שמתעקש להרוס את המוטו GP. צריך להעיף אותו על טיל

  2. אבל היפנים ממש לא נולדו …ולכן האיטלקים יכולים לרדת מהעץ ומהר

  3. הרי דוקאטי בעצמם מתנגדים למהלך. בכל מקרה אף אחד לא היה רוצה לחלוק את המידע שלו עם המתחרים, בעסקים כמו במרוצים

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל