מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
קונה אופנוע
מידלנד שחורי 140 על 70
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
ברקום שמאל
לרט
KTM עליון קוביה
לרט
תמוז
rok-straps רצועות קשירה 140
סטפן
פרפקט קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
HJC
מתלה לקסדה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
הארלי שמאל
מונדיאל קוביה

דרך הגב מעדיפים אופנוע או קטנוע?

דרך הגב מעדיפים אופנוע או קטנוע?

דורון וקנין

צילום: אריק רוזנבלום

מי מאיתנו בוגרי ומנוסי אירוע פריצת דיסק בעברם שאינם מתחלחלים, מתכווצים וקופאים לשמע צמד האותיות L4-L5. רק עצם אזכור צמד האותיות גורם לנו לזיעה קרה שמתחילה מהגב התחתון ומתפשטת באיטיות מעלה עד לחוליות הצוואר. מאחר וזו תופעה שצריך לדעת לחיות איתה בשלום ולדעת איך לספוג ממנה רשף, אש, לנשוך שפתיים ולהמשיך הלאה (הנשואים שבנינו יבינו על מה אני מדבר) והכל מתוך אמונה ותקווה לעתיד טוב יותר ורוד ומחויך. מאחר וביום יום אני מתנהל עם "האחד שלי" בעל משקל עצמי יבש של 238 ק"ג, תוסיפו למשוואה דלקים שמנים ואת כל "הזבל" שאני מסבל ומוביל איתי ביום יום בארגז וקיבלתם מועמד מוביל לקטגוריית טנק המרכבה סימן 4, ובל נשכח גובה מושב של 84 ס"מ בקירוב שביחד עם המשקל וחוליות הגב יוצרים משימה בלתי אפשרית או לחלופין פוטנציאל כאב ממשי.

טוב אין ברירה שכנעתי את עצמי ויש לחזור לקטנועים לתקופה קצרה, הרי הלוגיקה אומרת שהם נמוכים יותר, קלים יותר זקוקים רק לשני גפיים עליונות לשם תפעולם, משמע הרגליים מאופסנות דרך קבע על המדרך. על פניו נשמע מבטיח וכייפי? אז זהו שלא!!! באופן אקראי נבחרו שלושה קטנועים לבחינת התזה החדשה שלי, ההונדה SILVER WING 400, קימקו G-DINK 125, וההונדה PCX-125.
אין ספק שהדבר הראשון שמורגש היטב עוד בטרם הזזת הקטנוע הוא קלות הטיפוס והישיבה על גבו. הסילבר בכלל סיפק מושב נוח ומפנק שלא היה מבייש כורסת עיסוי בייתית. תנוחת הישיבה זקופה וטבעית. משקל הכלי תרם רבות ליכולת הרכיבה והשליטה בו וייתרה מכך הובלתו רגלית/ידנית לצורך תמרון קלה וטבעית. עד כאן הכל בסדר כייפי ואפילו מגניב אבל בעקבות בעיית הגב לא חזרתי לקטנוע על מנת לשבת עליו ולהוביל אותו ידנית אלא לרכוב עליו וכאן הגיעו "ההפתעות".

בניגוד לאופנוע ששם קוטר הגלגל ורוחבו גדולים יותר מקטנוע מה שהקטין באופן מיידי את אחיזת הצמיג בכביש. התחושה הראשונית במעבר מאופנוע לקטנוע ובדילוג מעל בורות, אמבטיות ושאר "עיצובי מע"צ" הייתה מקבילה לתחושה וההרגשה בהבדל שבין נהיגה במשאית לעגלת סופרמרקט. כבר 1:0 אופנוע בפרמטר של שיכוך ובליעת מפגעי כביש. חסרון נוסף ומורגש היטב היה מהלך בולמים קצר בקטנוע ביחס לאופנוע ששוב גרם להעברה מצוינת של כל פגעי הכביש ישירות לגב. גם בתחום הבטיחות האקטיבית זכה האופנוע לציון גבוה יותר ביחס לקטנוע הרי אין כמו הביטחון והאפשרות בשעת סכנה ועל מנת להימלט/להתחמק מפחית מסכנת כמו משיכת מנוף המצמד הורדת הילוך או שניים (בהנחה שאנו עושים זאת מספיק מהר ובתזמון מדויק) פתיחת מצערת הגז והסתלקות לשלום. לעומת הקטנוע ששם אנו נתונים לחסדי הוריאטור. ישנו פרמטר נוסף ולא תמיד נעים להודות בו, אבל אין ספק שמעבר לתחושה הנעימה שאופנוע מסב לבעליו ישנה גם "נורמת המבטים וההנהונים", כשאתם על אופנוע ועוצרים ברמזור תמיד אופנוען שעצר לידכם יסקור אתכם ואת הכלי שלכם במבט בוחן ומסוקרן ויסיים את הסריקה במנוד ראש קליל. המהדרים יוסיפו פתיחת את משקף הקסדה ומספר מילות פרגון והערכה. בכלל תדמיתית רוכבי האופנוע מצטיירים בחלק מהציבור טוב יותר לעומת הקטנועים וסביר להניח בגלל סצנת השליחים שהייתה נפוצה בעבר והכמויות המסחריות שלהם שהגיעו במקרה הטוב לבתי החולים.

אין לי שום ספק שבטור זה לא "גיליתי את אמריקה" והנתונים שציינתי ברורים ונהירים לכל, אולם אישית הגעתי למסקנה נחרצת שבשעת משבר גב שום קטנוע לא יהווה תחליף ראוי לאופנוע שלכם, זה שאתם מכירים כל כך טוב והוא אתכם. לפני מספר שנים טופלתי אצל אחד האורטופדים המובילים בארץ ובעל שם של מנתח בחסד עליון. בין שלל התארים והמחמאות שהוא רכש לעצמו בזכות מקצועיותו הוא הצטייד במכשיר נפלא לטיפול בכאבי גב, למכשיר הזה קוראים סוזוקי GSX-750. ואותו אורטופד מחונן מתעקש להמשיך לרכוב עליו גם כשגבו שלו כואב. "אין מזור יותר טוב לגב מאשר רכיבה בריאה" טען באוזניי הרופא המחונן. ולכן מה שטוב לאורטופד בכיר בוודאי  טוב גם לי, מסקנה זו הביאה אותי להחלטה להשיב את הקטנועים ששאלתי לחזקת בעליהם, להודות להם בחום על הרצון לעזור, ולמהר הבייתה עם מתנה ואביזר חדש לאופנוע שיהווה סמבול התנצלות על הספק שהתעורר בי על טיב יחסינו. 

 למען גילוי נאות אני חייב להודות שבתקופת ובכל מהלך ימי כאבי הגב יצאתי מבייתי כאוב, מקופל ומקומט כמו צרור פיטרוזיליה קמל ועייף שהיה שבועיים במקרר, אבל תמיד שבתי הבייתה בתום הרכיבה כמו שיח נענע צעיר וריחני שזה אך עכשיו נקטף.

21 תגובות ל דרך הגב מעדיפים אופנוע או קטנוע?

  1. גם הגוף שלך והשרירים והתנוחה, זה חלק מהנוחות שהגוף רוכש שמתרגלים.

  2. אבל בלי צחוק שאלה לכתב, מה באמת עושים שהגב מסרב לזוז, אפילו לאופנוע אני לא מצליח להגיע.

  3. שאל את בני !! ( אני חושב שאתה מכיר אותו ….) כמה
    שנים אני אומר זאת !!
    אופנוע זאת תרופה לגב !!!
    אגב – הרופא עם ה 750 – חבר שלי .
    כתבה חמודה וצודקת !

    בעלים של. L 4. +. L 5

    שבת שלום

  4. דורון אתה צריך עכשיו לתת יותר לבייבי שלך בשביל שיסלח לך. 🙂

  5. תודה על התגובה והברכות.
    יאללה תארגן קפה בחצר.

  6. שיקול מרכזי שלי בבחירת הקטנוע היה שאני לא אשקע בכיסא ואיתי ישקע גם גבי הקמור. הכלי שמצאתי שהכי מתאים לי היה S1 של דיאלים, פשוט כי הכיסא שלו יחסית קשיח והתנוחת רכיבה לא דורשת כיפוף בירכיים מוגזם. לחלקכם זה נשמע משני ושלולי אבל מי שסובל מכאבי גב יודע מה זה לסיים רכיבה של שעה כשהדבר היחיד שאתה חושב עליו זה להוציא עכשיו איזה "קנאק" עצבני מהגב.*למען גילוי הנאות אני גם מודה שתנאי הרכישה היו שיקול "גב לגב", אבל לא בזה עסקינן

  7. לרוב קטנוע כבד יותר מאופנוע ולא כמו שצויין בכתבה.
    ואם מגיעים לבור אז מרימים את הישבן מעל הכסא, ברכיים מכופפות וישבן למעלה זה הבולם זעזועים הכי טוב שיש. תשאלו את אלה שסיימו את הדקר השנה.

  8. אם היה בית ספר לפלגמאטים היית מנהל אותו.
    הטור מתייחס למצב של גב תפוס ולא במצב בריאות תקני.
    נראה לך שאפשר להרים את התחת מהמושב עם כאביגב את תחת ????

  9. נסעתי רבות עם גב תפוס, פריצת דיסק ושבר בחוליה מימים עברו.
    אין זעזוע שאי אפשר לבלום עם תנוחת גוף נכונה.
    בשביל זה יש שתי רגליים מתפקדות ועיניים שיודעות לראות את מה שהולך לבוא.
    שום דבר לא מסביר את זה שאי אפשר להרים את הישבן מהכסא. אם באמת מגיעים למצב כזה, אז אולי לא כדאי לרכוב באותם ימים כי זה ממש לא בטיחותי ונכון מוטורית.

  10. המתנה ואת האביזר
    מי אותו אחד מה ארץ מוצא ואיזה דגם

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל