מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
מונדיאל MENU
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
עופר אבניר קוביה שמאל
קונה אופנוע
מטרו באנר שמאל הכי עליון
הווסקוורנה באנר שמאל
KTM עליון קוביה
לרט
תמוז
ברקום שמאל
מוטוליין עפולה
פרפקט קוביה שמאל
סטפן
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מונדיאל קוביה
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
מתלה לקסדה
הארלי שמאל

ק.ט.מ SMT 990 – אישיות פיצולית

ק.ט.מ SMT 990 – אישיות פיצולית

תומר לשר

צילום: תומר לשר ואור גליקמן

צילומי אקשן: הדס לוי

ממש לפני שבועיים בחנו את האפריליה דורסדורו 1200, אופנוע שמקוטלג בנישת ההיפרמוטו אשר התפתחה בשלהי העשור הקודם ונוסקת מעלה עוד יותר בעשור הנוכחי. קטגוריית ההיפרמוטו לוקחת את מאפייני אופנועי הסופרמוטו המוכרים (חישוקי 17" עם צמיגים ספורטיביים, אופי זריז ובלמים נשכניים)  ומשדרגת אותם כלפי מעלה עם מנועי וי-טווין בשרניים שופעי מומנט המביאים איתם שדרוג משמעותי בביצועים וביכולת כביש, הן מבחינה ספורטיבית והן מבחינת רכיבה לטווחים ארוכים. קהל היעד של כלים אלו הוא רוכבים המעוניינים בכלי שימושי ליום יום עם יכולת לגמיעת מרחקים, אך רוצים גם לתת בראש בכבישים רצופי פניות הדוקות.

ק.ט.מ שהייתה מחלוצת הסופרמוטו הסדרתיים הייתה גם מהראשונות לגלות את נישת ההיפרמוטו. בתחילה היו אלה דגמי ה-SM ששילבו בין מנוע ה-LC8  לשלדות של אופנועי האנדורו הגדולים של החברה. בשנת 2008 הציגה ק.ט.מ את ה-SMR שזכה למנוע ה-990 סמ"ק המשודרג ולאופי קרבי במיוחד. שנה לאחר מכן נולד על בסיסו ה-SMT שוויתר קצת על הקרביות לטובת יכולת תיור משופרת. בהיצע הדגמים של ק.ט.מ ממוצב ה-SMR כבכיר בדגמי הסופרמוטו ואילו ה-SMT משויך דווקא לאופנועי הטיולים יחד עם האדוונצ'ר ומציע אפילו אופציה לזיווד מקורי. היפרמוטו תיורי או טורינג אתלטי? לקחנו את ה-SMT 990 למבחן כדי לעמוד על יכולתו האמיתית ולתת תשובות לשאלות שכולנו רוצים לדעת: היכן מקומו במועדון הסופרמוטו של ק.ט.מ, איפה מקומו ביחס למתחרים והאם מקום זה ראוי?

השורה התחתונה
ה-SMT הוא גם יפה וגם אופה. הוא רק נראה גדול ומאיים אך הפלא ופלא ההרגשה עליו שונה לחלוטין. לא פעם בחנתי אותו בהגיעי לרמזורים בתהייה האם באמת מדובר בגדלנוע בנפח הנושק ל-1,000 סמ"ק?
החבילה אותה מציעה ה-SMT משלבת איכות חומרים ומכלולים איכותיים לצד נוחות ללא פשרות. המתלים מתאימים היטב לתוואי העירוני אך יעבדו כראוי גם כשתרצו לשייף את הסליידרים בהגעתכם לרצף פניות מפותל. מנוע הוי-טווין סופר בשרני ורק מחכה לכמות מפנקת של נוזלים בכדי להעיף לכם את החיוך לאוזניים, אך בו זמנית יודע להיות מרוסן וידידותי כדי שלא תעשו יותר מדיי שטויות. כל רכיבה על ה-SMT הלהיבה אותי מחדש ולא משנה אם מדובר ברכיבה מנהלתית או ביום מסלול שוצף אדנרלין. אופנוע רב תכליתי במלוא מובן המילה.

בשנת 2012 מתוגבר האספקט הבטיחותי כשמערכת ABS נכללת כסטנדרט ב-SMT. בנוסף לכך, לאור התחרות בפלח ההיפרמוטו, הוזל ה-SMT בעשרת אלפי שקלים ומחירו עומד כעת על 119 אלף ש"ח מה שמשפר משמעותית את האטרקטיביות שלו. החיסרון היחיד של ה-SMT הוא דווקא האפריליה דורסדורו 1200 שאמנם נחות ביכולתו התיורית אך זול ממנו בלמעלה מ-20 אלף ש"ח ומציע בנוסף מנוע חזק יותר ושפע מערכות אלקטרוניות.

מנוע, תמסורת
המנוע ב-SMT הוא מנוע ה-LC8 של ק.ט.מ המשמש את שאר האחים לנפח בקו הדגמים של החברה. מדובר במנוע שיכולתו הוכחה היטב בכל שילדה בו הוא שוכן וכך גם במקרה הזה. טיפוס בסקאלת הסל"ד בכל הילוך, בכל מהירות, היא משימה קלה ל-115 הסוסים שיוצאים לחופשי ב-9,000 סל"ד. באופן פלא המנוע משלב בין שני אלמנטים סותרים. מצד אחד הכוח פשוט לא נגמר בכל סל"ד ומצד שני גם התעללות מסיבית במצערת לא תגרום לכם להפתעות מיותרות. בהרבה אופנועים מוזרקים יוצא לי להתייחס לתופעת ה-ON/OFF המורגשת בעת תפעול מצערת האופנוע בטווח סל"ד משתנה. בחלק מהאופנועים התופעה פשוט לא נעימה ובחלקם עובדת פשוט מדהים כשה-SMT נכנס בקלות קטגוריית השניה. המצערת קלה לתפעול ולא מצריכה יד של מנתח לב כדי לשמור על חלקות הרכיבה.

למרות שיש כאן עסק עם צמד בוכנות גדולות, בעלות נפח של כ-500 סמ"ק כל אחת, מפתיע לגלות שהמנוע פועל ללא וויברציות ואין אפילו קלה שברעידות. במיוחד מצטיין המנוע בעבודה חלקה ונעימה בסל"ד הנמוך. ק.ט.מ הצליחו ליצור פה מנוע מאוד דינמי שיודע לעבוד בכל טווח הסל"ד לא שום בור בעקומת המומנט. תחושת הכוח המתקבלת היא ליניארית וגדושה בכל טוב. מאחור תמצאו צמד אגזוזים מופנמים ושקטים יחסית אבל עם מראה קרבי שמשדר חוליגניות. לצערנו (ולשמחת השכנים) גם עליה לסל"ד גבוה לא הניבה תרועות של ממש. למוזיקאים מבינכם, מומלץ בחום להתקין צמד מפלטים שידעו להפעיל אזעקות ולפנות רמזורים.

התמסורת של ה-SMT תואמת את המנוע. העברת ההילוכים פשוט חלקה ומדויקת כשגם בעומסים כבדים לא הורגש סוג של פספוס הקל שבקלים באופן השילוב. יחסי העברה מותאמים אף הם היטב לאופי האופנוע. באופנוע מצמד מחליק הממופעל על ידי משאבה הידראולית מבית חברת MAGURA. המערכת עובדת בצורה נעימה וקלה לתפעול והורדת הילוכים אגרסיבית בכניסה לפניה תגרום לכם להרגיש היטב כיצד היא נכנסת לפעולה ומונעת החלקות זנב מיותרות.

התנהגות, מתלים, בלמים
אחד הדברים הראשונים ששמים לב אליהם ב-SMT הוא שהאופנוע בורך במהלך מתלים נדיב. מוטות הטלסקופים תוצרת WP ארוכים, רכים ומוכנים לספוג כל מהמורה שתנסה להפחיד אותם. בפועל זה עובד, אפילו עובד מעולה, כשרכיבה עירונית היא יותר מנעימה. עם זאת, בהגעתי למסלול ליום רכיבה הדברים נראו מעט שונה. הרכות לצד מהלך המתלים הארוך לא תרם ליציבות בפניות אך לאחר כיוון המתלים הצלחתי להביא את האופנוע למצב בו הוא מתנהג כמו שצריך על המסלול. יציאה מהמסלול לכביש הבין עירוני הניבה תופעה שנקראת Head Shake. בסיבובים או בשינויי כיוון במהירויות גבוהות מ-150 קמ"ש התופעה פשוט שם וקשה להתעלם ממנה. מה שלדעתי יפתור את הבעיה הזו היא שינוי גיאומטריית ההיגוי על ידי הנמכת משולשי ההיגוי בכמה מ"מ. ההיזון החוזר שמשודר מהפרונט נותן אינפורמציה שופעת בכל הנוגע לתוואי הכביש ורמת האחיזה ואפילו לזווית בה האופנוע נמצא בה, כך שאם תנסו לעשות מעבר ליכולת האופנוע תקבלו אותות אזהרה בשפע.

הבלמים באופנוע מתוצרת ברמבו עם קליפרים רדיאלים מלפנים עושים את עבודתם באופן בלתי נלאה. הנשיכה הראשונית יכולה להרתיע מעט בפעמים הראשונות אבל לאחר כמה קילומטרים בודדים מתרגלים לעוצמה ומקבלים מערכת בלימה משובחת. העוצמה האדירה לצד הרגש פשוט עושים עבודה מעולה בכל תנאי רכיבה. יש לציין שמערכת ה-ABS  גם היא עובדת בהתאם, לא ממהרת להתערב בבלימה אלה רק באמת מתי שצריך.

נוחות, שימושיות
קשה מאוד להתעלם מהעובדה שהאופנוע הזה יודע לתת מענה לצמד המילים הפותחות פיסקה זו לצד המראה הקרבי והנתונים המאיימים. בק.ט.מ עשו עבודה נכונה והצליחו לשלב בין פאן אין סופי לנוחות ושימושיות יום יומית. רגליות הרוכב ממוקמות יחסית נמוך וגם אנשים גבוהים ימצאו את עצמם בתנוחה טבעית על ה-SMT. עם זאת להגיע לגששים תצטרכו להתאמץ, לא מדובר במשימה קלה.
המושב (הנמוך ב-4 ס"מ מאשר ב-SMR הקרבי) נראה נוח ומזמין במיוחד למרחקים ארוכים וגם מקיים זאת. תנוחת הידיים נוחה וזאת בזכות כידון שלא מחפש להוריד מראות מזדמנות. תנוחת פלג גוף העליון בהחלט נוחה גם לרכיבה אגרסיבית וגם לטיול שופע קילומטרים. עבודת המתלים משלימה את חבילת הנוחות והופכת את ה-SMT לאופנוע נעים מאד לרכיבות ממושכות.

משקף הרוח הותקן בעיקר ליופי. במהירויות גבוהות הרוח נזרקת הישר לבית החזה והסנטר ויוצרת מערבולות לא נעימות. עד מהירויות שפויות של כ-130 עד 140 קמ"ש אפשר בהחלט לחיות עם זה בדו-קיום. באופנוע מותקן סבל אחורי והתקן יעודי לארגזי צד מקורים (מוצעים כאופציה בתוספת תשלום) מה שמסגיר את כוונת המהנדסים ליצור פה אופנוע רב תכליתי. מגניי הידיים גם הם עושים עבודה מעולה, גם בשמירה על ידיות הבלם ואפילו עוזרות מעט לחסום רוח קרה.
לוח המחוונים של ה-SMT מוכר בעיצובו פרקטי ותמצאו גם על עוד כמה וכמה דגמים שונים של ק.ט.מ. הוא אומנם קטן ואין בו מד דלק, אבל עם אופנוע כזה האינפורמציה על לוח השעונים לא רלוונטית כשהנוף חולף לנגד עיניך במהירות שהמוח לא מספיק להפנים. את אופנוע המבחן קיבלנו כאשר הוא מצויד במגיני מנוע וגחון, תוספות אלו אינן מגיעות במקור ומומלץ בחום להתקינן (כן כן, מניסיון).

מחיר, אחריות, אחזקה
אחרי ההוזלה במחירו נמכר ה-SMT 990 ב-119 אלף ש"ח, כ-10 אלף ש"ח יותר מהדוקאטי היפרמוטארד בעל מנוע בנפח זהה אך עם קירור אוויר והספק נמוך משמעותית. הגרסה המשודרגת של ההיפרמוטארד נמכרת ב-126 אלף ש"ח, מחיר זהה לזה של ה-SMR הקרבי. למרות ההוזלה במחירו התחרות העיקרית ל-SMT תבוא מכיוונו של האפריליה דורסדורו 1200 שנמכר ב-97 אלף ש"ח וכולל גם מנוע חזק יותר וחבילת אלקטרוניקה מקיפה. כתחליף תיורי לאופנועי אדוונצ'ר כמו הימאהה סופר טנרה והב.מ.וו R1200GS, שגם ככה מבלים את רוב זמנם על הכביש, ה-SMT זול בשיעור ניכר.
מרווח הטיפולים של ה-SMT עומד על אחת ל-7,500 ק"מ והוא מגיע עם אחריות לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. עלות הטיפולים ל-15 אלף ק"מ עומדת על 5,100 ש"ח.

ק.ט.מ SMT 990 – מחירי טיפולים ( כולל מע"מ, חלפים ועבודה)

טיפול 1,000 950 ש"ח
טיפול 7,500 950 ש"ח
טיפול 15,000 3,200 ש"ח

תעודת זהות

ק.ט.מ SMT 990
מחיר:
119,000 ש"ח
אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ
שנת דגם: 2012
דרגת רשיון: A

נתונים טכניים

מנוע: וי-טווין 75 מעלות, 999 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר, גל זיזים עילי כפול, קירור מים
הספק: 115 כ"ס ב-9,000 סל"ד
מומנט:9.9 ק"גמ ב-7,000 סל"ד
קדחXמהלך: 62.4X101 מ"מ
יחס דחיסה: 11.5:1
הזנת דלק: הזרקה, גופי מצערת 48 מ"מ
שלדה: מסבך צינורות
מתלים:
קדמי – מזלג הפוך 43 מ"מ WP, מהלך 160 מ"מ
אחורי – בולם יחיד WP, זרוע אלומיניום, מהלך 180 מ"מ
בלמים:
קדמי – דיסק כפול 305 מ"מ, קליפר רדיאלי 4 בוכנות
אחורי – דיסק 240 מ"מ, קליפר 2 בוכנות
מערכת ABS
צמיגים:
קדמי – 120/70-17
אחורי – 180/55-17
בסיס גלגלים: 1,505 מ"מ
גובה מושב: 855 מ"מ
מיכל דלק: 19 ליטר
משקל:198 ק"ג (יבש)

24 תגובות ל ק.ט.מ SMT 990 – אישיות פיצולית

  1. 120 אלף ש"ח? ראבק אני מביא ויסטרום לטיולים ורכיבה ביומיום וDRZ SM להתחרע בסוף שבוע ונשאר לי כסף לביטוח. על איכות משלמים אבל עדין כבד לי

  2. בשטח, בכביש ובשניהם. פשוט לא רואים אף אחד בטכנולוגיה ובעיצוב המגניב. אין מה להשוות לאיטלקים ובטח לא לדוקקי עם הקירור אוויר

  3. נהנתי מהכתבה וכן מחלק גדול של התמונות. פשוט מעניינות ומקוריות.

  4. לא הייתי מעוניין לפגוש בקיקלופ בסמטה חשוכה בלילה.

  5. אני מניח שסללו את הכביש פלס לפי קו האגזוז המקביל.

  6. אבל אין כלל וכלל דמיון. אפילו קלוש לדגמים מעשר השנים האחרונות. לא האדוונצ'ר, לא ה lc630. וכל שאר ה Sado Mazo

  7. כל הכבוד, מעולה מעולה- אני משער שפתחת צמצם לצילום אף 16 🙂

  8. שובר את החסכונות לבר מצווה של הילד ומתייצב אצלך בסוכנות

  9. אדוונצ'ר 990 דאקאר 150000 ש"ח. סופר דיוק 950/990s- 120000 ש"ח. ןהבימר- 163000. אבל… הבימר 199 ק"ג ו 102 כ"ס. והמפלץ הנוכחי של קקי- 198 ק"ג 115 כ"ס.

  10. כתבה מעניינית,אבל התמונות מעולם אחר,כבוד לצלמת הדגולה!

  11. תומר כל הכבוד על הכתבה והביצועים 🙂 נהנתי ליקרוא!
    הדס תענוג להיסתכל על התמונות שלך!

  12. סחפת אותי אפילו שהיא ארוכה כי היא מעניינת

  13. לא אמור לפסול את האופנוע לגמרי ברמה בטיחותית? אז מה אתה מתלהב מאופנוע כזה?

  14. כמו שכתבתי בכתבה, ניתן ע"י שינוי הגאומטריה למזער את התחושות הללו, בתור רוכב מבחן אני מנוע לשנות דברים באופנועי מבחן, אבל מציע אלטרנטיבות לפתרון הבעיה

  15. היצרן שלח ככה את האופנוע, בדקו את האופנוע ותכננו אותו ביחד עם כל הגיאומטריות שלו עוד לפני שהם נתנו אותו לבדיקת המבחן שלכם נכון? אז בבקשה שתסביר לי מה בדיוק אתה מתכוון. לא נראה כמו משהו שאני יכול לעשות לבד עם כלים שהיצרן שם לי מתחת לאוכף לתחזוקה ביתית נכון? האם היצרן מאשר שינוי כזה כמו שאתה מציע?
    תבין, אם חשבתי על האופנוע הזה, אחרי מה שכתבת, עד עוד זה לא יוסבר כאן או בידי היבואן, לא מתקרב אליו!

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל