מוטו מדריך. עכשיו בחנויות וכאן

קיוואי בנלי
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
פרפקט אופנועים
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אפריליה
אופנוסנטר קוביה שמאל
Ad motorsport
רפידו
לארט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
KTM עליון קוביה
סטפן
אייפקס
לרט
מטרו באנר שמאל הכי עליון
הארלי שמאל
מטרו לבן – קוביה שמאל
HJC
ברקום קוביה שמאל
אוגוסטה קוביה הכי עליון
כרמיאל קוביה שמאל
HRP קוביה שמאל

ימאהה טי מקס החדש – מבחן בכורה בישראל

ימאהה טי מקס החדש – מבחן בכורה בישראל
בוחנים: ניסים ברדה, סטפן אבנדיצ'י, אריק רוזנבלום, נמרוד בוקר
עורך: גב"ב

צילום: אדם בלנגה / אריק רוזנבלום

 

שורה תחתונה: עולה על הדגם הקודם בכל פרמטר אפשרי ומומלץ בחום למי שיכול להרשות לעצמו.

ימאהה טי מקס. כשמאחוריו שני עשורים ניתן לומר כי הכלי הייחודי שהוצג לראשונה בתערוכת מינכן 2000 והמם את רואיו בשילוב מכלולים מכאניים של אופנוע עם עיצוב של קטנוע, הוכיח עצמו מעל ומעבר כקטנוע הגדול המצליח בכול הזמנים, וככלי הרכב הדו-גלגלי המשמעותי ביותר במאה העשרים ואחת עד עתה. למעלה מ-233,000 טי מקסים שנמכרו בכול העולם במהלך 16 שנות חיי הדגם מוכיחים זאת מעל ומעבר, כאשר המדינה המוכרת יותר טי מקסים מכול מדינה אחרת בעולם יחסית לכמות האוכלוסין היא… מדינת ישראל שלנו, כאשר מטרו מעיפה אותם בקצב לא יאמן של כ-600 טי מקסים מדי שנה בשנים האחרונות, וזאת לכלי שמחירו גבוה מזה של כול אופנועי השני צילינדר הנמכרים בישראל (למעט כמה דגמים של ב.מ.וו והרלי…). לא הג'ילרה או האפריליה 850, לא הב.מ.וו ובוודאי לא הקטנועים הגדולים של סאן יאנג וקימקו, אף אחד לא הצליח לשרוט את הטי מקס, ובכול זאת ימאהה לא נחה על הזרים, מפתחת ומשכללת את הכלי המיוחד הזה כי התחרות רק מתעצמת: הונדה מאתגרת השנה את הטי מקס עם האיקס אדוונצ'ר 750 בעוד קימקו בוחרת ליצור טי מקס משלה, AK550.
טי מקס חדש נולד

סקירה היסטורית זריזה מראה כי השינוי המהותי הראשון בטי מקס מאז הולדתו ב-2001 היה ב-2008 כאשר הוכנסה שלדת אלומיניום מלאה, ארבע שנים לאחר מכן עולה נפח המנוע ל-530 סמ"ק, ב-2015 הוכנס מזלג הפוך – ושינוי גדול נוסף מוכנס לשנת הדגם 2017. מעבר לאלקטרוניקה החדשה, הפעם המטרה הייתה מורכבת יותר מאשר חלק טכני כזה או אחר: לעשות את הטי מקס ליותר מפואר ויוקרתי ממש, לספק תמורה גדולה יותר למחיר גדול יותר – ובו זמנית לשמר את אותה איכות ספורטיבית ייחודית שמקמה אותו בצמרת כול השנים הללו. 

 

למשימה מורכבת כזו נדרשו שלוש גרסאות טי מקס חדשות, גרסת בסיס שמחירה 81,985 שקל, גרסת SX ספורטיבית שמחירה 85,985 שקל, וגרסת העל DX שמחירה נושק ל-90,000 שקל. לטובת הפאר והיוקרה הותקנו לוח שעונים חדש, קרוז קונטרול, התנעה ללא מפתח ומושב נוח יותר, ואם לא די בכך, חלק משמעותי בטי מקס החדש הן מגוון התוספות שניתן להרכיב לאחר הקניה ואפשרויות העיצוב האישיות. 

מייד עם הגעת הטי מקס החדש לישראל לקחנו את גרסת ה-DX היוקרתית לסיבוב ולהלן מה שחשבנו. 
 

מבחן בישראל
מבחן הדרכים הראשון שביצענו על דגם 2017 של הטי מקס הוכיח כי ימאהה הצליחה במשימה של "לבגר" את המקס בלי לפגוע ביכולתו הספורטיבית. הימאהה טי מקס 2017 הוא כלי שלם יותר, המסוגל לבצע מגוון רחב יותר של משימות ובעיקר אלה הנוגעות לרכיבה לטווחים ארוכים. מבחינת השינוי הגדול בעיצוב, במקביל לנוכחות המוגברת של הדגם החדש אותו ניתן לזהות מיידית ברחובות הערים בישראל בימים אלה, יש שיפור בנוחות: גם הרוכבים הגבוהים ביננו ובראשם ניסים ברדה שבחו את מרווח הרגליים המצוין המאפשר להתמקם בחלק הקדמי של המושב ועדיין ליהנות מצידוד חופשי ממכות בברכיים.

מבחינת המנוע, טווין רוחבי מוטה לפנים המסמן את הדגם מיומו הראשון, בנפח 530 סמ"ק, בגרסת אירו4 מייצר השנה הספק מרבי של 45.3 כוח סוס, מעט פחות מהגרסה היוצאת, וזאת לטובת יותר כוח בסל"ד נמוך ובינוני השימושי יותר.

 

חידוש הוכנס באלקטרוניקה עם התקנת המצערת האלקטרונית, YCC, שעד עתה הותקנה רק באופנועי ה-YZF-R של ימאהה, יחד עם מחשב חזק יותר המשלב בין פקודות הידית של הרוכב עם יכולת המנוע לבצע ומספק את התוצאה המיטבית לסל"ד. בפועל אכן מורגש שיפור בתגובות לפקודות המצערת, כפי שסטפן הגדיר זאת "גם חלק יותר ועדיין מגיב מהר יותר…". בנוסף מציע הטי מקס בגרסת ה-DX בורר מצבי רכיבה שעל יעילותם תקראו בהמשך, כמו גם בקרת אחיזה, ומערכת בלימה אייביאס ממוחשבת דור חדש.


הטי מקס החדש מציע אף שיפורים בהתנהגות הכביש בזכות גילוח של 9 קילו מהמשקל, לנתון רטוב של 213 קילו, קיצור בסיס הגלגלים בחמישה מילימטר, ל-1,575 מילימטר, שינויי חלוקת המשקל עם יותר משקל העובר לחלק הקדמי לטובת יציבות משופרת במהירות גבוהה, שינויים בגיאומטריית ההיגוי גם הם לשילוב טוב יותר של יציבות עם זריזות.

בנוסף הטי מקס מקבל מיתלים חדשים כולל זרוע אחורית חדשה, התוצאה היא התנהגות זריזה כבעבר אך התחושה נעימה יותר כאשר המיתלים רכים יותר אך הוא עדיין יציב תחת עומסים. הבלמים חזקים יותר ועם הרבה רגש, אולם בבלימות חזקות המעבירות משקל לחלק הקדמי – ה-ABS מאחור נכנס לפעולה מוקדם מאוד ומומלץ לבלום בשילוב הקדמי והאחורי לצמצום התופעה. 
 
 
עוד יותר אופנוע / נמרוד בוקר
הודעת וואטסאפ מאריק, המנוע שמאחורי דוגרי, מודיעה לי שלרשות המערכת עומד הטי מקס החדש לסופשבוע שלם. את הקטנוע קיבלתי בשבת בבוקר לרכיבת פאן קצרה שתאפשר לי להבין את הקטנוע בקווים כלליים ולכתוב עז זה בערך 500 מילים הביתה. אילו רק… עשר בבוקר ואני מגיע לאריק לאסוף את התכשיט. במקום מפתח אני מקבל מה שיתברר כמנגנון קרבה. לטי מקס החדש אין מפתח קונבנציונלי להתנעה, או צילינדר במובן המקובל שלו. יש מנגנון קרבה שהטי מקס מזהה. לחיצה על כפתור ההתנעה "משחררת" את הטימקס בשלל צפצופים, הן מנעילת הכידון והן את ג'ק האמצע שבלעדי מנגנון הקרבה יישאר נעול על מקומו. לוקח כמה רגעים להתחיל להתמצא בשלל הפיצ'רים שדגם ה- DX אותו קיבלנו מציע. ממשקף קדמי שעולה ויורד, דרך חימום הידיות והמושבים, ועד לברירת מצבי רכיבה, T לטורינג, ו-S, לספורט.


אני מכייל את מצב הרכיבה ל-T, יען כי בעיר אנחנו, ויוצאים לדרך. לא משהו. המנוע מרגיש אנמי, לא מרשים, עייף משהו, בערך כמו מנוע מוזן קרבורטור של פעם, סובב תידית ותגיע לשם. כמה רמזורים אחרי ואני מעביר את המנוע למצב S. וזה כבר משהו אחר לגמרי. פה המנוע מרגיש עכשווי, בבחינת סובב את המצערת ואתה שם. לקראת ה- 2,000 סל"ד האופנוע מתחיל בתנועה, פותח חזק מהמקום, מפתיע משהו, לאחר האנמיות של מצב ה- T. משם ועד ל-5,000 סל"ד הטי מקס משגר אותך כמו רקטה. האצה נון סטופ עד למהירות של 80-90 קמ"ש. מושלם בסביבה עירונית. משם הטי מקס מטפס עד למהירות סופית (מאכזבת משהו ) של 160 קמ"ש, ב- 7,000 סל"ד. שם המנוע נתקע, בין אם בגלל הגבלה אלקטרונית או בגלל שזה מה שהמנוע יכול לתת, עד עכשיו לא ממש החלטתי. לטי מקס יש גם בקרת החלקה שניתנת לביטול. מהפעמים הבודדות שהצלחתי להפעיל אותה, בקרת האחיזה גסה משהו, מנתקת את המנוע לפרק זמן די ממושך. מכיוון שמדובר באופנוע מבחן, ומתוך שאיפה למצמצם סיכונים, נשארתי כל היום עם בקרת האחיזה מופעלת. 

 

עולה על כביש גהה ומתמזג במחלף חירייה לכביש מספר 1, ושם פעמי לכיוון בר בהר.

הכיוון הוא רכיבת תיור בקצב סביר, קפה בבר בהר, וחזרה לביתו של אריק. בינתיים על הכביש המהיר אני משחק עם המשקף, (פיצ'ר נחמד להעביר איתו את הזמן בכביש ישר), נהנה ממושב מרופד, רחב ודי נוח, ומרווח מאוד מכובד לרגליים לא קצרות, בשתי תנוחות: רגליים שלוחות קדימה אל המדרכים הקדמיים, או בתנוחת הרכיבה הקלאסית על קטנוע. בשני המקרים יש שפע של מקום לרגליים, והברכיים לא סובלות מחיכוך מיותר עם החלק הקדמי של הקטנוע. הידיות ממוקמות נהדר ולא דורשות ממך לרכון קדימה או לשבת בתנוחה ביזארית כפי שמאלצים אותך לשבת קטנועים קוריאנים למיניהם. מצוין.


בהחלטה של רגע אני מחליט לשנות את מסלול הרכיבה ובמחלף רמלה אני יורד דרומה, עד לצומת רמלוד, משם מזרחה. מצומת שמשון העניינים מתחילים להיות פחות משעממים, ורצף הפניות מתחיל להתגבר, ואתו, ככל שעולה רמת הביטחון, גם הקצב. בניגוד לכל הקטנועים המוכרים לי, הטי מקס מתנהג שונה לגמרי בכניסה לפנייה ועל הצד. ההרגשה היא הרבה יותר "אופנוענית" מאשר על קטנוע. יש שפע של אינפורמציה מהגלגל הקדמי, וצמיגי המצלר איתם מגיע הטי מקס נוסכים שפע של ביטחון הן בבלימות והן בפקודות ההטייה. בבלימות הקטנוע נשאר מאוד יציב ונטוע, אם כי לא פעם נכנסה מערכת ה- ABS לפעולה, במה שנראה היה לי מעט מוקדם מדי. וכשמערכת ה- ABS עובדת, זה לא ממש נעים בידיים. הרטט במנופי הבלימה הוא עז, על סף האלים.

 

על הצד הטי מקס מתנהג כמו כל אופנוע סמי ספורטיבי, יציב ומשרה ביטחון. לאט לאט אני מתחיל להבין שאני רוכב על כלי שיש לו הרבה מה להציע גם בכבישים מפותלים ולא רק בדרך לעוד חיסול מוצלח. לקראת סוף כביש 44 אני משנה לגמרי את תכנית הפעולה ופונה שמאלה לצומת אשתאול, משם דרך צובה לבר בהר. כביש 395 בעיני הוא ה- כביש לרכיבה. יש בו רצף אינסופי של כל סוגי הפנייה שאני יכול לחלום עליהם. פניות הדוקות בעלייה, פניות עיוורות שנסגרות באמצע העלייה, המאלצות אותך לשנות מהירות וזווית, ללטף את הברקס הקדמי ולשמור על היציבות, תוך כדי פנייה, על הצד. ויש פניות מהירות מאוד, שמאפשרות לך "לבלות" על הצד לא מעט זמן וללמוד תוך כדי משהו על קשיחות (או חוסר קשיחות) השלדה והזרוע האחורית. לונה פארק של ממש, בצירוף בונוס של נוף, שלפרקים הוא באמת עוצר נשימה, ומזג אוויר שתמיד יהיה קריר יותר מהמחבת הרותחת של שפלת החוף, מה שמאפשר למנוע לפעול ביתר יעילות. 


ואת כל הפניות האלה לוקח הטי מקס עם יד קשורה מאחור. בכל זאת, קטנוע, שוקל מעל 200 ק"ג, צמיגים בעלי קוטר קטן יחסית, בולמים לא ממש מתכווננים, דיסקיות בלימה בגודל של תחתית כוס תה, ועדיין, בולם נהדר + בכניסה לפנייה, מחזיק היטב את הקו בפנייה, מאיץ יפה מאוד באפקס, ישר לפנייה הבאה. ת ע נ ו ג! 

 

בבר בהר אני פוגש את מומי בהלול, מי שלרגע אחד שינה את עולם הרכיבה שלי בטיפ קטן ופשוט שנראה די טיפשי היום, אי אז במסלול קילרני בקייפ טאון. מומי מצויד בהרבה שנות ניסיון במסלולי המרוצים של הולנד וגרמניה, הן כרוכב מן המניין והן כרוכב ניסויפיתוח של הונדה הולנד, ומצויד בימים אלה בבימר אימתני ושחור. אלינו הצטרף סער על גבי אפריליה שיבר שנראה יותר כמו חתול רחוב מצולק מאשר כלי עיצוב סדנה איטלקית. על פניו זה נראה די מגוחך להצטרף אליהם לרכיבה, כל הדרך בחזרה מבר בהר לאשתאול. אבל להפתעתנו, הטי מקס שומר יפה על הקצב עם הבימר, כשהפניות ההדוקות והלא צפויות של כביש 395, די מבטלות את היתרון העצום שיש לאופנוע בכוח המנוע. 

 

למטה בתחנת הדלק של אשתאול אנחנו מסכמים את הרכיבה, ואחרי שפע מחמאות לרוכב על יכולת הרכיבה, אני מסביר שנהפוך הוא, זה לא הרוכב הפעם, אלא לגמרי הטי מקס. בדרך חזרה למרכז, אני מרתך את ידית הגז לעצר שלה ולא עוזב על מחלף השלום באיילון. לקח לי קצת זמן, כי אנמי איטי מחשבה, ורק בלטרון בערך נזכרתי שאפשר להרים את המשקף, מה שטיפה שינה את ההתנהגות של הכלי במהירות בינונית פלוס, להתנהגות של ספינת מפרשים ביום רוחני במיוחד, אבל ביטל לגמרי את רעשי הרוח והמתח בצוואר, ואפשר ליהנות מהסאונד של המנוע. 

 

סיכום
הטי מקס החדש, הוא הרבה יותר מקטנוע פרחי מצוי עם מקום לברטה 9 מ"מ, מתחת למושב. מדובר בכלי מלוטש בגלגול הרביעי שלו לאורך 16 שנות ייצור. זה כלי מהיר שתוקף פניות בצורה יוצאת מן הכלל, ונכון להיום, ללא שום תחרות באופק. המחיר הגבוה של הטי מקס מטעה, משום שבניגוד למה שאתה חושב, רכישת הטי מקס ממש לא מגבילה אותך לנסיעות למשרד וחזרה, ולבילוי בעיר בערב, אלא מאפשרת לך לרכב עליו בשבתות רכיבות ספורטיביות, ולהיות בקו אחד לגמרי עם כלים כ- MT 07, SV 650, וכו', ובידיים מאומנות, להראות להם את האגזוז רוב הדרך. שאפו!

תעודת זהות

ימאהה טי מקס 2017
Yamaha TMAX DX

מחיר: 89,985 שקל

לפי מחירון 01/17
המחיר ללא אגרת רישוי והוצאות רישוי וכולל מע"מ

דרגת רישיון: A1

דרגת זיהום אוויר: 2

נתונים טכניים

מנוע: 4 פעימות, 4 שסתומים, 2 צילינדרים
נפח: 530
קירור: נוזל
מומנט: 5,[email protected]
הצתה: TCI/חשמלית
דלק: הזרקת דלק ממוחשבת
הילוכים: וריאטור
מסגרת: אלומיניום
מתלה קידמי: טלסקופי
מתלה אחורי: swingram
Front travel 120 מ"מ
Rear travel 117 מ"מ
בלם קדמי: דיסק הדרואלי כפול 267 מ"מ
בלם אחורי: דיסק הדראולי 282 מ"מ
צמיג קדמי: 120/70-15
צמיג אחורי: 160/60-15

מדידות

אורך: 2,200 מ"מ
רוחב: 765 מ"מ
גובה: 1,420 מ"מ
גובה מושב: 800 מ"מ
בסיס גלגלים: 1,575 מ"מ
משקל רטוב: 213
מיכל דלק: 15 ליטר
צריכת דלק במבחן: 19.3 קמ"ל
טבלת טיפולים:

 

1,000 ק"מ   744 ש"ח
 
5,000 ק"מ   430 ש"ח
 
10,000 ק"מ   773 ש"ח
 
20,000 ק"מ   3,842 ש"ח
 
30,000 ק"מ   916 ש"ח
 
40,000 ק"מ   4,167 ש"ח

 * המחירים כוללים מע"מ.

 * כל המחירים כוללים עבודה וחלקים

בהחלטה של רגע אני מחליט לשנות את מסלול הרכיבה ובמחלף רמלה אני יורד דרומה, עד לצומת רמלוד, משם מזרחה. מצומת שמשון העניינים מתחילים להיות פחות משעממים, ורצף הפניות מתחיל להתגבר, ואתו, ככל שעולה רמת הביטחון, גם הקצב. בניגוד לכל הקטנועים המוכרים לי, הטי מקס מתנהג שונה לגמרי בכניסה לפנייה ועל הצד. ההרגשה היא הרבה יותר "אופנוענית" מאשר על קטנוע. יש שפע של אינפורמציה מהגלגל הקדמי, וצמיגי המצלר איתם מגיע הטי מקס נוסכים שפע של ביטחון הן בבלימות והן בפקודות ההטייה.
                                     

 

למטה בתחנת הדלק של אשתאול אנחנו מסכמים את הרכיבה, ואחרי שפע מחמאות לרוכב על יכולת הרכיבה, אני מסביר שנהפוך הוא, זה לא הרוכב הפעם, אלא לגמרי הטי מקס. בדרך חזרה למרכז, אני מרתך את ידית הגז לעצר שלה ולא עוזב על מחלף השלום באיילון. לקח לי קצת זמן, כי אנמי איטי מחשבה, ורק בלטרון בערך נזכרתי שאפשר להרים את המשקף, מה שטיפה שינה את ההתנהגות של הכלי במהירות בינונית פלוס, להתנהגות של ספינת מפרשים ביום רוחני במיוחד, אבל ביטל לגמרי את רעשי הרוח והמתח בצוואר, ואפשר ליהנות מהסאונד של המנוע.
                                     

תגובות

הונדה מגדל 520