מגזין מוטו מדריך, עכשיו בחנויות. וכאן

קיוואי בנלי
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
KTM
הווסקוורנה באנר שמאל
שרקו
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אבניר באנר קוביה שמאל
תמוז
סטפן
אוגוסטה קוביה הכי עליון
פרפקט קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לארט
רוית עליון
אופנוסנטר קוביה שמאל
לרט
KTM עליון קוביה
כרמיאל קוביה שמאל
הארלי שמאל
HJC
HRP קוביה שמאל

סאניאנג ג'וימקס 300 מול קימקו דאונטאון 300 ABS

סאניאנג ג'וימקס 300 מול קימקו דאונטאון 300 ABS

תומר לשר

צלם: תומר לשר

קטגוריית הקטנועים בנפח 300 הסמ"ק התפתחה לה בעולם בשנים האחרונות ותופסת את מקומה של קטגוריית ה-250 סמ"ק. הנוסחה פשוטה: עוד קצת נפח שבא לתת עוד קצת כוח ולטובת ביצועיים ויכולת התניידות בין עירונית משופרת לעומת דגמי ה-250 סמ"ק. הסיבה שאיננו רואים כמויות גדולות של קטנועי 300 סמ"ק כאלו גם על כבישי הארץ נעוצה מדרגת ביטוח הארכאית, שגובה תוספת של כ-1,000 ש"ח בביטוח החובה בין קטנועי 250 לכאלו שבנפח גדול יותר. עם זאת, יבואני הדו-גלגלי רואים הצדקה לייבא את נפחים הללו ולשווקם מתוך אמונה שהרוכב הישראלי רוצה וצריך את התוספת הקטנה הזו. במבחן השוואתי זה באנו לעמת את שני קטנועי ה-300 סמ"ק הבולטים בשוק הישראלי, סאניאנג ג'וימקס 300 וקימקו דאונטאון 300.

הדאונטאון 300 נמצא בארץ מספר שנים וזוכה עתה לדגש שיווקי מחדש כדי להדגיש את היותו מצויד במערכת ABS תקנית, יתרון בטיחותי בולט שאומץ עוד בטרם תהפוך מערכת ה-ABS לפריט חובה בכל הקטנועים בנפח 125 סמ"ק ומעלה החל משנת 2016. מולו נמצא הג'וימקס 300 החדש, הגרסה הבכירה במשפחת הג'וימקס החדשה שהושקה השנה לעולם בת"א. מעבר לשיפורים המקיפים שעברה משפחת הג'וימקס שכוללת שלדה משופרת ומחוזקת, עיצוב מחודש ואבזור משופר גרסת ה-300 היא גרסה חדשה שהוצגה בהתאם לטעם האירופאי העדכני עם מנוע חדש ומוגדל סמ"קים.

מרוב הבחינות, על הנייר, שני הקטנועים דומים עד כדי זהות במפרטם אך בכל זאת ישנם מספר שינויים. הספקי המנועים דומים ועומדים על 29.5 כ"ס אך הסאניאנג עושה זאת ממנוע הקטן יותר ב-21 סמ"ק. לסאניאנג בסיס גלגלים קצר בס"מ ומושב נמוך יותר ב1.5- ס"מ לעומת הדאונטאון. שני הכלים עושים שימוש בחישוק 14 אינטש מלפנים מ-13 אינטש מאחור אך לקימקו חתך גבוה יותר בצמיג הקדמי וצמיג אחורי רחב יותר. מערכת הבלימה דומה עם דיסקים פרפרים בשני הכלים בקוטר 260 מ"מ מלפנים ו-240 מ"מ מאחור אך כאמור הדאונטאון מתהדר במערכת ABS. כדי להוסיף קושי למשוואה מחירי שני הכלים זהים לחלוטין (הבדל של 25 ש"ח לטובת הקימקו).

אז מי יותר מוצלח? איזה קטנוע מתאים לאיזה סוג של רוכב? כדי לענות על השאלות הללו באופן הטוב ביותר הצטרף אלי למבחן זה חברי הקרוב סטפן אבנדיץ'. אחרי הכול, דעתו של מקצוען אמיתי הידוע ברגישותו להבדלים בכלים דו-גלגליים כמו סטפן היא חובה במבחן שכזה.
.
השורה התחתונה
הג'וימקס והדאונטאון הם כלים מעולים בעלי מאפיינים דומים אך אופי שונה. האחד יותר נוח והשני בעל התנהגות כביש חדה וספורטיבית יותר. האחד יותר נמרץ ואילו השני חלק ונינוח יותר. אף אחד מהם לא יוצא עם ידו עליונה ואין פה באמת מנצח באופן גורף שכן למרות שהם פונים לפלח שוק זהה כל אחד יקסום לרוכב בעל אופי אחר.
הג'וימקס הוא כלי נהדר שמפגין שיפור גדול מהדגם הקודם. הוא מאופיין ככלי נינוח, נעים לתפעול וכזה שמתאים לאלו שלא מחפשים הרפתקאות מיותרות. פשוט להגיע מנקודה לנקודה בצורה נעימה, יעילה, לא ממש מרגשת  ושוב פעם, נוחה. לעומתו הדאונטאון של קימקו מאופיין כשובב יותר, בעל תגובת מצערת נמרצת יותר, עם זינוקים עדיפים מהמקום והתנהגות כביש חדה ומהנה יותר. היתרון בהתנהגות של הדאונטאון הוא פועל יוצא של כיול מעט נוקשה שירגיש מעט לא נעים בבורות ועל פני מפגעי דרך כאלו ואחרים, אך יקנה התנהגות כביש עדיפה בפניות. יתרון משמעותי לטובת הדאון הוא מערכת ABS שתהפוך עם הזמן לחובה בכל דו-גלגלי, יתרון הבא לידי ביטוי במיוחד בכלים אשר 80% מזמנם מבלים בתוואי עירוני כמו הצמד הללו.

המחיר הזהה של שני הכלים רק מחדד את העובדה שכל כלי יקרוץ לסוג רוכב אחר. הג'וימקס הוא כלי נהדר נעים הליכות, בעל תפעול נוח ותגובות חלקות שיתאים בדיוק לרוכב הסולידי והממוצע. רוכבים כמוני וכמו סטפן שמגיעים מרקע ספורטיבי, כמו גם רוכבים צעירים, יכבשו על מושבו של הדאונטאון בעל האופי הספורטיבי יותר.

מנוע, ביצועים
המנועים של שני הכלים דומים למדי ולשניהם צילינדר יחיד, 4 שסתומים, גל זיזים עילי בודד והזרקת דלק. עם זאת למנוע הג'וימקס נחיתות קלה בנפח (21 סמ"ק) פחות ומידות צילינדר עם מהלך קצר יחסית לעומת מבנה כמעט מרובע של הקימקו. גם נתוני ההספק והמומנט של השניים כמעט זהים לחלוטין. בפועל, לדאונטאון  יש יתרון בסעיף זה. בתאוצות ביניים וזינוקים מקו הרמזור ידו של הקימקו על העליונה. המהירות של השניים זהה ועומדת על כ-155 קמ"ש על השעון (לא נבדק ב-GPS). שני המנועים עובדים בצורה חלקה ונטולי ויברציות ואילו מערכות ההזרקה של השניים פועלות מצוין ומאפשרות שליטה טובה במצערת מבלי לקבל תחושה שלON OFF בעת התפעול. בנוגע לפעולת =הואריאטור, זה של הג'וימקס הרגיש מעט חלק מזה של הדאונטאון, בעיקר בזינוקים מהמקום. צריכת הדלק של הג'וימקס בזמן המבחן עמדה על 20 ק"מ לליטר, נתון טוב יותר מהדאונטאון שהסתפק בנתון של 18.5 ק"מ לליטר.

מתלים, התנהגות, בלמים
גם הג'וימקס וגם הדאונטאון מגיעים בצורה דיי זהה עם מזלג טלסקופי מלפנים וצמד בולמים מאחור בעלי אפשרות לכוון את עומס הקפיץ. בתנועה מתגלה שהמתלים של הג'וימקס מעט רכים וסופגים יותר אך "משלמים" על כך במהירויות גבוהות, בהן שינויי כיוון מלוות בנדנודים וחוסר יציבות קל.  שלא תטעו, יציבותו של הג'וימקס טובה אך לא כמו זו של הדאונטאון. הדאונטאון מצידו מספק תחושה הפוכה.  בעיר הוא מרגיש נוקשה יותר מהג'וי מקס ומשכך מעט פחות טוב את המהמורות והמפגעים בכביש. יאמר לזכותו של הדאונטאון שמתלים נוקשים אלו מספקים התנהגות כביש ספורטיבית וזריזה אשר מקנה הרגשת בטחון בתמרונים, בעיקר במהירויות גבוהות. שינוי כיוון בדאונטאון גם כשהמצערת סגורה כמעט ואינה מלווה בנדנודים.

מערכות הבלימה של השניים מורכבות מצמד דיסקים פרפריים מלפנים ומאחור בקוטר של 260 ו-240 מ"מ בהתאמה. הבלמים בג'וימקס הרגישו מעולים מבחינת רגש ועוצמה. פשוט תפקדו מעולה. אבל, לדאונטאון יתרון בולט על הג'וימקס והוא מערכת ABS אשר מקנה לרוכביה בטיחות עדיפה בכל מצב. המערכת המותקנת בקימקו היא אחת הטובות שיצא לי לנסות.  היא נכנסת לפעולה בתזמון מצוין ובכך מקצרת באופן משמעותי את מרחקי בלימה. מה שכן, היה חסר לנו בדאונטאון הוא מעט רגש בעת הבלימה. נוסף לכך הבלם הרגיש טיפה "מאובן" ביחס לזה של הג'וימקס. לא היו הבדלים בעוצמה אך ראינו את תוספת ה-ABS כהכרחית ולכן הדאונטאון מנצח בסעיף הבלמים, במיוחד לאור המשמעות הבטיחותית.

עיצוב, נוחות, שימושיות
מושב הדאונטאון רחב מזה של הג'וימקס ובכך פחות מאפשר הגעה עם כפות הרגליים לנמוכים שבינינו. מושבו של הג'וימקס נוח מזה של הדאונטאון. עם הקילומטרים שנאספו על הקטנועים מושבו של הדאונטאון התגלה כנוקשה ומשמעותית פחות נוח, במיוחד בחלקו הקדמי שמרגיש כאילו לא רופד כלל. ב'עופר אבניר' מודעים לנחיתות המושב של הדאונטאון ומשיחה שערכנו איתם נמסר לנו שבקרוב יגיע הדאונטאון עם מושב חדש עם ריפוד נדיב יותר. לרגלי רוכב ממוצע יש מספיק מקום לרגליים בשני הקטנועים. המעבר לחלק המשופע מלפנים, אליו אוהבים הרוכבים לשלוח את הרגליים ברכיבות בין עירוניות מלווה בדאונטאון במעין מדרגה מוזרה הממקמת את הברכיים בתנוחות גניקולוג מוזרה. המעבר לאותו שיפוע בגוימקס מרגיש יותר טבעי ומוכר. גם למורכבים הג'וימקס עדיף מבחינת הנוחות זאת בזכות משענת גב התומכת בגב המורכב, דבר שחסר בדאונטאון.

תא האחסון המרכזי בשני הכלים נראה ויזואלית כמעט וזהה. בפועל, התא בג'וימקס הרגיש מעט יותר גדול. מושב הדאוןטאון ננעל עם שתי טבעות נעילה לעומת אחת בג'וימקס, דבר המקשה על פורצים לפתוח ולגנוב את רכושנו.  בתוך תא האחסון של הג'וימקס תמצאו מתג המונע התנעה למניעת גנבה. מלפנים תמצאו בשניהם תא בודד לאכסון כאשר נפחם נראה זהה למראית העין וגם פה, נעילת התא הקדמי בדאונטאון מרגישה איכותית ובטוחה יותר מזו של הג'וימקס. לטובת הג'וימקס יאמר כי פתיחת המושב קלה יותר זאת בעיקר בזכות כפתור פתיחה אשר נמצא על הכידון. בתאי האחסון של הג'וימקס תמצאו שקע USB שקע V12 וגישה מהירה להחלפת נתיכים. בדאונטאון ישנו שקע V12 בלבד.
מראות הסאניאנג טובות משל הקימקו זו בזכות שטח כיסוי רחב יותר של המתרחש מאחור. משקף הרוח בג'וימקס גם הוא הרגיש טוב יותר מזה הנמצא בדאון טאון, זאת בזכות המבנה הרחב של המשקף וקימורו בחלקו העליון. עוד בג'וימקס תמצאו פתח אוורור לרגליים נמצא ליד פתח מיכל הדלק, מיועד לחמם את הרגליים בעזרת חום המנוע בימים קרים.

לוח המחוונים בשני הדגמים מספק מידע כמעט זהה (מהירות, מד סל"ד, מד דלק מד חום מנוע ומחשב מנוע בסיסי) באופן בהיר וקריא שמבחינת עיצוב זהו כבר עניין של טעם והעדפה אישית. הפלסטיקה בשני הקטנועים הרגישה איכותית. בקימקו התחושה ממש הפתיעה לטובה והרגישה איכותית מעט יותר מאשר בג'וירייד שמצידו מפגין שיפור ניכר מהפלסטיקה של הדגם הקודם.

מחיר, אחזקה, אחריות
כאמור, מחירם של הדאונטאון 300 ABS והג'ויימקס 300 זהה ועומד על 29 אלף ש"ח. התחרות העיקרית בנישת קטנועי ה-300 סמ"ק בארץ מגיעה מכיוון כלים בעלי חישוקים גדולים, אופנתיים אך יקרים יותר במעט כמו הפיאג'ו בוורלי 300 (500 ש"ח יותר) או בהרבה כמו ההונדה SH300 הנמכר ב-34,900 ש"ח והפיג'ו גיאופוליס RS שמחירו 33,700 ש"ח. בהשוואה לקטנועי 250 סמ"ק מקבילים תוספת המחיר של הצמד היא של כ-2,000 עד 4,000 ש"ח למעט הימאהה X מקס 250 שמחירו 30 אלף ש"ח.
מרווח הטיפולים של שני הקטנועים עומד על אחת ל-5,000 ק"מ אך מחירי הטיפולים של הדאונטאון יקרים משמעותית כשהעלות ל-25 אלף ק"מ עומדת על כ-6,800 ש"ח לעומת כ-4,000 ש"ח בג'וימקס. בהחלט נתון שכדאי לתת עליו את הדעת. שני הכלים מגיעים עם אחריות לשנתיים ללא הגבלת ק"מ.

מילה של סטפן

בעיני, אין מנצח ברור במבחן השוואתי זה ולכן, כתיבת ההתרשמות שלנו כאן  ועמידה על ההבדלים בין שניהם נעשו כדי להקל על הבחירה של הלקוח הפוטנציאלי על ידי תיאור המעלות והתכונות של שני כלים אלו.
נפח של 300 סמ"ק מאפשר לקטנועים אלה לגמוע מרחקים המתחילים להיחשב ארוכים וזאת עם נוחות טובה יחסית. גם כרוכב וותיק על אופנועי כביש גדולים, לא אתעצל או אחשוש בעת הצורך לעשות עם אחד הכלים האלה גיחה מגוש דן לכפר סבא למשל.

מאחר ויש בקימקו מערכת ABS המגנה על הרוכב מטעויות בעת הבלימה, אתייחס אליה בהזדמנות זו.
ישנן שתי סיבות עיקריות ליתרון בהימצאות מערכת ABS, בעיקר בקטנועים קטנים. האחת היא שרמת הרכיבה הממוצעת של רוכבי קטנועים, לרוב נמוכה יותר מרוכבים המפעילים אופנועים גדולים, בין היתר בשל חוסר מודעות לחשיבות הצורך ברכיבה  איכותית. הסיבה השניה היא שבאופן כללי, שטח המגע של הצמיגים עם הכביש בקטנועים קטן יותר מכלים דו-גלגליים גדולים בגלל הבדלים בקוטר ורוחב הצמיגים. בנוסף הקטנועים גם מצוידים במתלים בסיסיים ופחות איכותיים. עובדות אלה יגרמו בין היתר לאובדני אחיזה פתאומיים יותר בעת בלימות וזה יקרה גם  לעיתים יותר קרובות.

אנחנו ברי מזל בזמנים אלה. להבדיל משנות ה 80 למשל, ברכיבה על הכלים הדו-גלגליים של היום יש שילוב מדהים בין בטיחות אקטיבית לנוחות נסיעה. מנועים חזקים ונשלטים, לצד שלדות, מתלים וצמיגים היוצרים חבילה כמעט מושלמת של התנהגות כביש.
קשה למצוא היום חסרונות משמעותיים בתוצרי המותגים המובילים והמוכרים בעולם וגם אם לפעמים ישנם כאלה, הם מתוקנים בדור היצור הבא. כל זה נובע משאיפה טבעית של היצרנים למכור יותר יחידות ולכן אין להם ברירה אלא להיות קשובים לחוות הדעת של הלקוח.

לסיכום, שני הקטנועים כאן מצוינים. לדעתי, אחרי נסיעת מבחן על שניהם, העדפת הלקוח בין השניים תהיה תוצאה של נקודת המוצא האישית שלו. 

סטפן 

בגלל חשיבות העניין,
רצינו להמחיש לכם באופן ויזואלי את ההבדל בין ההמצאות לאי ההמצאות
של מערכת ABS ברכב דו-גלגלי:

 מפרט טכני

  קימקו דאונטאון 300 ABS סאניאנג ג'וימקס 300
מנוע צילינדר יחיד, 298.9 סמ"ק, 4 שסתומים, גל זיזים עילי, קירור מים, הזרקת דלק צילינדר יחיד, 278.3 סמ"ק, 4 שסתומים, גל זיזים עילי, קירור מים, הזרקת דלק
הספק  29.5 כ"ס ב-8,000 סל"ד 29.5 כ"ס ב-8,000 סל"ד
מומנט 2.5 קג"מ ב-6,500 סל"ד 2.6 קג"מ ב-6,500 סל"ד
קדחXמהלך 72X72.7 מ"מ 63X75 מ"מ
יחס דחיסה 10.8:1 10.5:1
מתלים קדמי – מזלג טלסקופי
אחורי – בולם כפול
קדמי – מזלג טלסקופי, מהלך 88 מ"מ
אחורי – בולם כפול, 5 מצבי עומס קפיץ, מהלך 92 מ"מ
בלמים קדמי – דיסק 260 מ"מ, ABS
אחורי – דיסק 240 מ"מ, ABS
קדמי – דיסק פרפרי 260 מ"מ
אחורי – דיסק פרפרי 240 מ"מ
צמיגים קדמי – 120/80-14
אחורי – 150/70-13
קדמי – 120/70-14
אחורי – 140/60-13
בסיס גלגלים 1,545 מ"מ 1,535 מ"מ
גובה מושב 775 מ"מ 760 מ"מ
מיכל דלק 12.5 ליטר 12 ליטר
משקל 188 ק"ג (רטוב) 192 ק"ג (רטוב)
רדיוס סיבוב 3.68 מטר

3.88 מטר

צריכת דלק (מבחן) 18.5 ק"מ לליטר 20 ק"מ לליטר
טווח רכיבה 231 ק"מ 240 ק"מ
מחיר 28,760 ש"ח 28,785 ש"ח

מחירי טיפולים (כולל עבודה חלפים ומע"מ)

  קימקו דאונטאון 300 ABS סאניאנג ג'וימקס 300
טיפול 1,000  484 ש"ח 385 ש"ח
טיפול 5,000 736 ש"ח 262 ש"ח
טיפול 10,000 2,437 ש"ח 560 ש"ח
טיפול 15,000 736 ש"ח 1,873 ש"ח
טיפול 20,000 2,437 ש"ח 657 ש"ח
טיפול 25,000 736 ש"ח 262 ש"ח
טיפול 30,000 2,437 ש"ח 2,170 ש"ח

 

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל