מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
עופר אבניר קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
הווסקוורנה באנר שמאל
קונה אופנוע
פרפקט קוביה שמאל
מוטוליין עפולה
סטפן
אישימוטו באנר קוביה שמאל
KTM עליון קוביה
ברקום שמאל
לרט
תמוז
לרט
HJC
מונדיאל קוביה
הארלי שמאל
מתלה לקסדה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטומפ

גלן קרטיס – סיפורו של חולם

גלן קרטיס – סיפורו של חולם

דובי מילר

כבר כאשר הייתי צעיר ועול-ימים אהבתי לקרוא, משהו שקיבלתי בירושה מאבא שלי ז"ל, אגב, כנראה שגם את האהבה להגה קיבלתי ממנו. לאבי הייתה לו חברת אוטובוסים גדולה בנתניה ואימי שידעה שאני אוהב לקרוא וגם אוהב רכב, הניחה לפני יום אחד ספר. כריכה רכה עם עטיפה צהובה. עד כמה שאני זוכר ועליה תמונה של בחור מוזר, בשחור-לבן, יושב על אופנוע או אופניים, קצת קשה היה להבחין. וכך התוודעתי לגלן קרטיס.

גלן קרטיס החל את דרכו בתחום האופניים, כאשר בנה ופיתח אופניים משל עצמו אותן מכר בחנות בה עבד. אבל לקרטיס היתה גם תאווה בלתי נשלטת למהירויות, תחרויות ובעיקר לנצח בכל דבר בו עסק, להיות ראשון, להיות הכי טוב שאפשר. שאיפה הגיונית, אם חושבים על זה.

לאחר שהבין כי עם אופניו יגיע רק עד מהירות מסוימת ואותה כבר לא יוכל לשפר, החל לחשוב על דרכים שונות לשפר את המהירות של אופניו ומהר מאד הגיע למסקנה כי הדרך הנכונה לעשות זאת היא לצרף מנוע קטן לאופניים, להפוך אותן לממונעות. אמנם המשקל יעלה, אבל גם המהירות ובכך ישיג את המטרה.

קרטיס התיישב ליד שולחן השרטוט שלו במטרה לתכנן מנוע קטן שיעשה את העבודה. מהר מאד, כל כך אופייני לו, הוא תיכנן מנוע קטן נפח שעליו הורכבה קופסה ששימשה קודם לכן לרוטב עגבניות והיא זו שתפקדה כקרבוראטור. כן, הוא תכנן מנוע בעירה פנימית, שכל כך מוכר לכולנו כיום. את המנוע הניסיוני שלו הוא חיבר לאחד מזוגות האופניים ששימשו אותו לתחרויות ולאחר מספר נסיעות מבחן, חלקן הסתיימו במפח-נפש, הגיעה גם המהירות.

בשנת 1903 החליט האמריקאי הנמרץ לקרוא תיגר על שיא המהירות למרחק מייל, עם האופנוע הניסיוני שיצר. הוא קבע מהירות של 103 קמ"ש, מהירות אדירה יחסית לתקופה המדוברת של לפני מלחמת העולם הראשונה. קרטיס היה גאה בהישגו, אבל כמובן שלא התכוון להסתפק בכך.
קיץ 1904 מצא את גלן קרטיס בהכנות מאתגרות לקראת שבירת שיא מהירות נוסף, הפעם מול טובי הרוכבים והאופנועים של התקופה. קרטיס לא חשש וראה בזה אתגר מעניין, הרי בזה רצה כל חייו. ביולי של אותה השנה הוא ניצח בתחרות חשובה נוספת, מרוץ אופנועים בין ניו יורק למרילנד. הרושם שהותיר על כולם היה רב. זכור במיוחד ארוע בו הגיע לבקרו מנהל חברת האופנועים של "אינדיאן" והופתע לגלות כי המפעל של קרטיס ממוקם בחצר ביתו ליד חנות אופניים.
התיאבון של גלן קרטיס לשיאי מהירות רק הלך וגבר. העניין שלו היה לא רק בשיאי המהירויות אלא גם בפיתוח הטכנולוגי שעמד מאחורי כל אופנוע חדש שיצר ומאחורי כל מנוע חדש שהיה אמור לעמוד באתגר שהציב בפניו. קרטיס היה "מכור".

בשנת 1907 קבע גלן קרטיס שיא מהירות נוסף על אופנוע מיוחד אותו בנה. הוא הצליח להגיע למהירות נסיעה של כ-220 קמ"ש עם האופנוע שלו, אותו צייד במנוע V-8 בנפח של 4 ליטרים שהפיק כ-40 כוחות סוס בלבד. המנוע, שהיה מקורר אוויר, היה פיתוח חדש אצל קרטיס לאופנועים, אבל המחשבה שמאחוריו הייתה כבר על הפרויקט הבא שלו – מעבר לענף התעופה.

גלן קרטיס החדיר באמריקאים את רעיון החלוציות בתחום האופנועים, המהירויות והמכניקה ומאוחר יותר גם חלק מרעיונות התעופה, לשם עבר. קרטיס המשיך לפתח ולבנות אופנועים לקהל הרחב תוך שהוא משתמש בפרסום שלו גם לצרכים מסחריים ולמימון רעיונותיו הרבים.
בשנת 1990 הוכנס שמו של גלן קרטיס ל-HallL Of Fame האמריקאי לספורט המוטורי ושמונה שנים מאוחר יותר קיבל את הכבוד הזה גם מענף האופנועים, שם הוא אוזכר בזכות הישגיו ופיתוחיו הרבים לטובת הענף הדו-גלגלי.

לאתר מוזיאון גלן קרטיס

גלריה

22 תגובות ל גלן קרטיס – סיפורו של חולם

  1. אני מת על הכתבות ה"עתיקות" האלו.
    כידוע. בלי עבר אין עתיד.
    אחלה דובי . תן לנו עוד כאלו דברים מעניינים ומרתקים

  2. זה פאן אחר הסטוריה – מקום של כבוד בעולם הדו"ג. תמשיכו

  3. איך היה לבן האדם הזה רעיון לבנות כך אופנוע…..כל כך הרבה צילינדרים….ועוד עם גל הינע שהגלגל האחורי שמניע , הוא בכלל בלי שימון. מדהים.
    אחלה כתבה אדון מילר.

  4. הכתבות האלו מחממות את הלב.
    איזו היסטוריה.
    כל הכבוד למר מילר.

  5. פעם ראשונה שלי כאן. רכבתי הרבה שנים על אופנוע ספורט ונחשבתי כאחד עושי הווילי הטובים.
    כתבה טובה ומעניינת. כמה כבוד צריך לתת לאנשים האלו של פעם.
    לעומת מה שאנחנו עושים היום. רק יודעים לרכב ולהתלונן.
    כל הכבוד לכתב דובי מילר. תן לנו עוד הרבה כתבות כאלו.
    תודה.

  6. אין עוד אנשים כאלו היום. וגם אם יש אז הם עושים הכל בתנאים יותר נוחים עם טכנולוגיה מתקדמת. להוריד בפניהם את הכובע.
    וגם אתה דובי מילר. גם בפניך יש להוריד את הכובע.

  7. איך הדברים התגלגלו. להבין איך עובד הראש של אנשים מטורפים, שבלעדיהם אולי לא היי נו פה היום.

  8. חברים
    תודה רבה על התגובות. שמח שזה מעניין.
    יהיו עוד, מבטיח.

  9. מידי פעם.תוך כדי נבירה וחיטוט בתוך מנוע או מכלול מכאני אחר אני מנסה לחשוב על האנשים שהתחילו הכל ולמעשה כתבו את התורה שאנו מיישמים היום.כנראה כמו האדון שבכתבה,מדהים

  10. ההיסטוריה הדו גלגלית תמיד מעניינת. כל אותם אנשים שהתחילו לבנות כלי דו גלגלי בתוך החצר של הבית מבלי שהם בכלל ידעו לאן הם מכוונים. מדהים. תמשיכו עם כתבות כאלו . שפו לדובי מילר.

  11. הסרט עליו אתה מדבר – THE WORLD FASTEST INDIAN עוסק במשהו אחר ובמישהו אחר לגמרי שגם עליו תהיה כתבה בקרוב מאד.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל