fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
אודי דגן 140 על 70
HJC
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
MV קוביה
voge מוטו24 באנר

מוטו בוחן | KTM אדוונצ'ר 990 מול BMW R1200GS

מוטו בוחן | KTM אדוונצ'ר 990 מול BMW R1200GS

 

כתבו ובחנו: צביקה כהן ואורי אמאר

צלם: נועם עופרן

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 296, נובמבר 2012.

דמיינו אופנוע גדול ומרשים שתוכלו לרכוב עליו כמעט בכל מקום בארץ. הוא נע בכבישים בזריזות ובנועם, וגם בשטח אפשר להסתדר אתו בקלות מפתיעה. אפנת הדו-שימושיים הגדולים מתפתחת בשנים האחרונות בקצב מהיר. הקִדמה הטכנולוגית שיפרה את יכולתם בכביש וגם בשטח. הפשרה, שהייתה נחלתם של דו"שי העבר, הולכת ומצטמצמת, והרוכבים מצביעים בארגזי צד.

אופנועי ההרפתקאות הללו עונים על הדרישה לשיוט במהירות גבוהה, מצוידים במכל דלק עתיר קיבולת וניחנים ביכולת לנשיאת ציוד ומורכב ללא כל בעיה ובתנוחת ישיבה זקופה ונוחה, והחשוב מכול – הם יודעים לתמרן אופנוע גדול על רצף של פניות. שני אופנועי ההרפתקאות שבחנו מגיעים מחברות אשר מהנדסיהן דוברים גרמנית, אבל מתרבות שונה לגמרי, גם באופן הבנייה של האופנוע.

הק.ט.מ אדוונצ'ר 990 והב.מ.וו R1200GS מצליחים להיות נוחים לרכיבת כביש, לצד יכולת שטח לא רעה. אין מדובר כאן בכלים שיכולים להצטרף לליגת האנדורו המקומית, אבל את ראלי חוצה ישראל הם בהחלט יכולים לסיים, והק.ט.מ 990 גם עשה זאת בהצלחה בשנה שעברה. אם השטח שלך הוא רכיבת אקסטרים, אין תחליף לאופנועי האנדורו הקלילים; אבל אם נפשך יוצאת לטיולי שטח עתירי נופים, חוויות והפסקות קפה, הרי שאלו הפרטנרים שלך. אין צורך להתקין וו גרירה, לרכוש עגלה ולנדוד ברכב לתנאי השטח הרחוקים. פשוט עולים על דו"ש ויוצאים לפוּשׁ.

הבחירה לרקוד על שתי חתונות גובה פשרות. בחלק הזה כל רוכב נדרש להחליט עד כמה ארוכה תהיה שהותו בכביש ועד כמה בשטח. הכרת הציפיות האישיות תקל על הרוכב לעמוד על נקודות החוזק והחולשה של כל אחד משני הדגמים, ובכך גם תעזור בבחירת הדגם הנכון יותר עבורו.

חשוב לציין כי הב.מ.וו במבחן היה כלי פרטי מייצור 2010, עם קילומטרז' דומה לזה של אופנוע היבואן של ק.ט.מ – אדוונצ'ר 990 (לא R).

כבר בהתרשמות ראשונה, ה-GS משרד נוחות וטכנולוגיה מתקדמת. הק.ט.מ, לעומתו, משדר זיקה לשטח, עם קריצה למירוצי הדקאר, בלי לגרוע מנוחיותו בכביש. הק.ט.מ מסתפק במפרט דל אך פרקטי, ואילו הג'י. אס עתיר טכנולוגיה. לג'י. אס גל הינע שפוטר את בעליו מטיפולי תחזוקה שוטפים, שבעלי הק.ט.מ, המצויד בשרשרת ובגלגלי שיניים, נדרש להם. לב.מ.וו כיוון מתלים חשמלי עם שפע של כיוונים, לעומת לא פחות אפשרויות כוונון בק.ט.מ, אלא שבק.ט.מ הכיוון מכני.

ב.מ.וו הציגה לפני 33 שנים את דגם ה-R80, הראשון לשושלת ה-GS (גלנדה שטרסה – שטח כביש), ומאז שלטה בטווין הדו-שימושיים ללא עוררין. מתחרים רבים קמו מולו, וכמעט כולם בחרו לייצר אופנוע המציע יתרון בדרכים הסלולות. בק.ט.מ לעומת זאת ביכרו להשתמש בדי-אן-אי הכתום שלהם כדי ליצור עדיפות ברורה בשטח דווקא.

הרכיבה על הב.מ.וו  נוחה מאוד הן לרוכב והן למורכב. מיגון הרוח המשובח ניתן לכיוון ומאפשר התאמה לשלל מצבים. המנוע עתיר מומנט, עם 110 כוחות סוס. מערכת הבלימה משובחת וייחודית לב.מ.וו: המערכת משולבת וממוחשבת, כלומר לחיצה על מנוף הבלם הקדמי תפעיל גם את הבלם האחורי בעצמה שתלויה במשקל המועמס על הגלגל האחורי. מערכת ABS מתקדמת הניתנת לביטול, כידון רחב וכל המידע האפשרי נמצא בלוח השעונים, מלבד מצב חשבון הבנק שלך.

לק.ט.מ כידון רחב בעל דופן עבה, כיאה לאדוונצ'ר. מכל הדלק מורכב משני מכלים נפרדים. הפטנט מעצבן לתדלוק מכיוון שישנם שני פתחי מילוי, אך יעיל במקרה של נקב באחד המכלים בעקבות נפילה או מכדור של צייד. קיימת מערכתABS  הניתנת לביטול, אך לטעמנו היא צועדת בדור אחד אחרי הב.מ.וו, שם היא נכנסת לפעולה מהר יותר.

מנוע הק.ט.מ חזק יותר – 116 כוחות סוס, והדבר אף מורגש היטב ברכיבה. מומנט ודחיפה בכל הילוך בכל סל"ד. מנוע מחוספס כיאה למנועי וי, לעומת החלקות של מנוע הבוקסר.

בב.מ.וו אפשר להבחין בגלגל 19 אינץ', המעיד על נטיית כביש, לעומת גלגל בקוטר 21 אינץ' בק.ט.מ, המבהיר כי יש לו זיקה ברורה לשטח. גלגל גדול טוב יותר לשטח מהטעם הפשוט שלפיו גלגל גדול יותר גובר על תלאות השטח בנקודה גבוהה יותר, ולכן גם ביתר קלות.

 

נוחות במהירות

במבחן נמצא כי הק.ט.מ נוטה להתחמם. המאוורר נכנס לפעולה מהר מדי לעומת הב.מ.וו, שעל אף היותו מקורר בקירור אוויר אינו מראה סימני התחממות. בכביש הב.מ.וו מספק נוחות וביטחון, ואפשר להגיע עמו לביצועים מרשימים. הצמיגים, בעלי נטייה ברורה לכביש בשל קוטרם וסוג הצמיגים, משרים ביטחון בפניות. מנוע הב.מ.וו עצל לעומת מנוע הק.ט.מ המרגש. בק.ט.מ המנוע מושך ללא בעיה וגורם לך לרכוב במהירויות שהשתיקה יפה להן. פרופיל הצמיגים וקוטר גלגל של 21 אינץ' מלפנים פוגמים מעט בחוויית הכביש, אך כשמתרגלים אפשר להוציא ממנו ביצועים לא רעים.

בסיכום מהיר, הב.מ.וו נוח יותר, נעים יותר ובעל טכנולוגיה וחבילת בטיחות עשירה ומתקדמת יותר. בכביש ניכר משקלו העודף, לעומת הק.ט.מ כמובן, והרכיבה בו מכוונת את הרוכב לרוגע של תיור. לעומתו, הק.ט.מ מוציא את הרוכב שבך. המנוע עולה לסל"ד גבוה יותר ובאופיו מייצר חדוות רכיבה גבוהה יותר מהבווארי. חוויית הרכיבה עשירה בכוח זמין כמעט בכל מצב ויכולת התמרון עדיפה, עקב הממדים והמשקל. ברגע שפונים לשביל צדדי, חצץ, גבעה רמה או כל דבר אחר – יש להפנות את הכידון לכיוון, והק.ט.מ כבר ידאג לקחת אותך לשם. מקסימום, שטיפה טובה וחזרה לכביש. הב.מ.וו מרגיש פחות בבית, בשל משקלו, וצריך רגליים איתנות על הקרקע, פלוס קצת שרירים, וכסף. למה כסף? כי יש המון פלסטיקה, מה גם שאמנם שלדת האלומיניום קלה, אך בו בזמן היא שבירה, וגל ההינע אינו סובל התעללויות.
מכירות במהירות
במקרה של הב.מ.וו יש לנו נתוני מכירות ויחסי ציבור נפלאים שהעלו אותו למה שהוא, ובצדק, אולם במקרה זה קיים יריב ראוי, שאולם אינו עשיר בטכנולוגיה, אך בעל התנהגות ספורטיבית בכביש ובשטח. אמנם יכולת השטח גובה מחיר בכביש, אך לא כזה הפוגע בהנאת הרכיבה.

טיפול שוטף בב.מ.וו נערך כל 10,000 קילומטרים, אך במקרה של תקלה הרכיבים יקרים מאוד. גל הינע, מצמד, תפוח היגוי (במקום מיסב) אלו רכיבים המתבלים מהר למדי בשימוש אגרסיבי.

הק.ט.מ אינו זול לטיפולים, אשר נעשים כל 7,500 קילומטרים, אך המכלולים, כמו מצמד, שרשרת וגלגלי שיניים, זולים יותר מגל הינע. המצמד גם הוא זול יותר להחלפה בק.ט.מ, מה גם שיש פחות אלקטרוניקה, וזה אומר – פחות פוטנציאל לנזק ממשי לכיס, במקרה של כשל באחד הרכיבים.

 

הפתעה – מהפך!

שני האופנועים נוחים לרכיבת כביש ארוכה. הב.מ.וו נוח ומפנק יותר במושבו הרחב, עם התצוגה המפורטת ומיגון הרוח. עם זאת, רכיבה בעתיר הטכנולוגיה הזה בשטח גרמה לנו לאהוב פחות את ההתערבויות האלקטרוניות שלו. הק.ט.מ לעומתו מגיע רק עם מערכת ABS, הניתנת לביטול בלחיצת כפתור. גם בב.מ.וו אפשר לבטל את מערכת ה-ABS ואף את בקרות המשיכה, אך הפעולות דורשות הבנה מעמיקה של סדר הפעולות והתצוגה. בקיצור, לא קל. משקלו הנמוך של הק.ט.מ, הבולמים הארוכים, מידות הגלגלים והצמיגים פשוט עוזרים לחבילה הקטומה לתפקד טוב הרבה יותר בשטח. הוא משרה המון ביטחון בשטח, המנוע אינו חזק מדי, ולעומת זאת תגובת המנוע החדה מסייעת לשלוט ביציאה ממצבים בעייתיים. לעומתו הב.מ.וו נוח, מהיר ובעל המון אמצעי בטיחות חשובים, את המסה הגדולה שלו קשה יותר לנתב בשטח, כאשר תנוחת הרכיבה היא בעמידה, וזה נוח פחות.

עדיין הב.מ.וו אופנוע כביש נפלא, גמיש, מהיר ובטיחותי מאוד. בשורה התחתונה ההרגשה היא שלב.מ.וו יש יכולת שטח למקרה שצריך, ואילו לק.ט.מ יש יכולת שטח, למקרה שרוצים. אם רוצים ליהנות משני העולמות, הק.ט.מ אדוונצ'ר הוא הבחירה הנכונה.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל