fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
לרט
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
HJC
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70

בהמה ידידותית – ימאהה סופר טנרה 1200 ES במבחן

בהמה ידידותית – ימאהה סופר טנרה 1200 ES במבחן

צילום: אדם בלנגה


בחן וכתב: קפטן בומרנג, בוחנים נוספים: מיקי כהן, אריק רוזנבלום  
עורך: גב"ב
שורה תחתונה: אופנוע אדוונצ'ר גדול, הי טקי בעל נוכחות מרשימה, למרות הממדים והמשקל ההתנהגות מפתיעה לטובה, אופנוע וורסטילי אמיתי כעת במחיר אטרקטיבי.
בשנת 2010 השיקה ימאהה את XTZ1200 סופר טנרה, האותיות והשם אומרים שזה יורשו של הסופר טנרה XTZ750, מחשובי הדגמים בכול הזמנים, מנצח 6 מירוצי ראלי פאריס דקאר בשנות התשעים של המאה הקודמת בידיו של פטרהאנסל האגדי ודגם מצליח בשווקי העולם וגם בישראל. לא פשוט לרשת אגדה ולשמר את הגנים האתלטיים למירוצים של הדגם המקורי במציאות בה אופנועי האדוונצ'ר המתחרים הלכו ותפחו, לא הייתה ברירה וה-750 היה חייב לגדול. הבעיה הייתה שגדלו יותר מדי, ימאהה הצהירה שהיא רוצה לנגוס בשוק שנשלט על ידי ב.מ.וו R1200GS, אולם היום 7 שנים אחרי כבר ברור שזה לא קרה, מה שהעיב בצורה רצינית על סיכוייו של הימאהה הגדול בישראל היה תג המחיר הגבוה מאד בו שווק בישראל – 136,000 ש"ח. הגעתו של ההונדה אפריקה טווין בתג מחיר סופר נוח (100,000 ש"ח) תקעה סכין נוסף בליבו הרגיש גם ככה של הסופר טנרה, והקשתה אפילו יותר על האפשרות להכות שורש. למרות זאת, אין הדבר אומר שלסופר טנרה אין כאן מקום, הסופר טנרה כאן והוא כן רוצה שתתנו לו הזדמנות. הדגם מוצע כיום בגרסת ES כלומר מיתלים אלקטרוניים שהתווספו בדגם 2014, כשהמחיר בישראל צנח ל-101,305 שקל על הכביש, יצאנו להרפתקה לראות האם הוא זכאי.  

על יבש

מנוע 2 צילינדר מקבילי בנפח 1,200 סמ"ק עם קראנק מסוג 270 מעלות בו צמד הצילינדרים יורים צמוד זה לזה לטובת תחושות וצליל של וי טווין, הזרקת דלק ממוחשבת, קירור מים, 110 כוחות סוס ב-7,200 סל"ד ו-11.6 קג"ם ב-6,000 סל"ד. העברת הכוח מתבצעת ע"י גל הינע, השלדה שלדת צינורות פלדה ותיבת הילוכים בעלת 6 מהירויות. לסופר טנרה מצערת אלקטרונית RIDE BY WIRE להזנה מיטבית של המנוע בטווח סל"ד נרחב. על המיתלים מקדימה מזלג הפוך 43 מ"מ 190 מ"מ מהלך, ומאחורה מונושוק מתכוונן. גלגלים "19 קדמי ו-"17 אחורי על חישוקי שפיצים מדליקים. בלם קדמי דיסק כפול הדראולי 310 מ"מ ומאחורה דיסק אחד 282 מ"מ אחראים על העצירה, ומערכת ABS. בסיס הגלגלים הוא 1,540 מ"מ, גובה מושב מתכוונן בין 845 מ"מ או 870 מ"מ לגבוהים יותר מביננו. קיבולת מיכל הדלק כיאה לאדוונצ'ר – 23 ליטר. המשקל הרטוב מכובד ועומד על 265 קילו. 

באג 2000

הסופר טנרה כפתורים רבים לו, והוא מציע אפשרויות כיוון והתאמה אישית רבות. בולמים אלקטרוניים מתכוונים מלוח השעונים איתם אפשר לשחק ולעבור בין מצב סטנדרט STD/סופט SOFT/ והארד HARD. בשני האחרונים ניתן גם לכוון עד כמה קשיח/רך אתם רוצים את הבולמים. אישית, אני התחברתי הכי הרבה למצב HARD 3+ בו האופנוע הרגיש לי הכי מהודק ושש לסיבובים. בנוסף, ניתן לעדכן את האופנוע במידת העומס הנוכחי, ולבחור בין מצב של רוכב יחיד/רוכב כולל מורכב/ושני רוכבים על ציודם. שני מצבי כוח מוצעים, ספורט ותיור, בקרת אחיזה הניתנת לניתוק קיימת גם היא כמובן. 

על רטוב

עושים סיבוב סביב האופנוע ואין ספק כי מדובר בכלי עם נוכחות. הסופר טנרה גדול וגבוה, ונראה כאילו מוכן ומזומן לצאת עכשיו למסע חציית יבשות עם שני רוכבים וציוד. צביעת רייסינג בלו מדהימה מלווה את האופנוע לכל אורכו עם פיצ'רים ייחודיים לצביעה זו כמו ג'אנטים כחולים מחוזקים ומזלג באנודייז כחול. האופנוע מצוייד במגני ידיים, סבל וצמיגי דו"ש. 

לוח השעונים גדול וכולל את כל האינפורמציה אותה הורגלנו לקבל בדוגי"ם מודרניים – מד סל"ד, מד דלק, צריכת דלק ממוצעת, TRIP'S וספציפית בסופר טנרה גם חיווי של שלל המצבים האלקטרוניים האחרים. אין שום בעיה להשאר מעודכן גם בזמן רכיבה ולהחליף בין המצבים בלחיצת כפתור עדינה. 

ואם כבר בסקלה עסקינן, ימאהה נותנת רמז דק על מה שהיא רוצה שתעשו עם האופנוע, והכינה "באר" שיוכל לשמש לקיבוע מאונט ל- GPS/טלפון. כדי לוודא שלא תתקעו באמצע השממה בלי WAZE, גם שקע V12 זמין לטעינות. 

על הכביש

קיבלתי את הטנרה בערב, ובבוקר שלמחרת יצאתי לרכיבה צפונה כדי לראות עד כמה הספינה הזו בנוייה לרכיבות למרחק. הסופר טנרה הוא אופנוע סופר יציב בכל מהירות וממש מספק הרגשה ששום דבר לא הולך להוציא אותו ממנוחתו. למרות שנתון משקלו עומד על 265 קילו (רטוב עם מיכל דלק מלא), גם פה הקלישאה שברגע שעולים על האופנוע המשקל לא מורגש – מתקיימת, כמו במרבית האופנועים הכבדים שאולי עושים רושם מאיים, אך בפועל נעים להתנייד איתם ביום יום. גם במקרה של הסופר טנרה, כל עוד לא זיוודתם אותו בסט מזוודות בולט, מדובר בכלי שאין מניעה להסתובב איתו בעיר, אפילו בשעות עומס. 

המראות מצויינות ואינפורמטיביות. מיגון הרוח היה די מאכזב, ואפילו הרמתו למצב הגבוה ביותר (פעולה שמצריכה עצירה בצד) לא סיפקה את הסחורה. מצב טורינג אנמי מאד, ומתאים לזמנים בהם בא לכם להרהר במשמעות החיים בשיוט של 160 קמ"ש. 
זה לא שהאופנוע לא נוסע, הוא כן, אבל היה ורציתם לצאת לעקיפה במצב טורינג האופנוע כאילו אומר "תן כמה דקות להתארגן".  מצב ספורט – משחרר את המנוע לחלוטין והופך את הסופר טנרה לחיה שמגיבה טוב הרבה יותר. מצערת הגז הופכת לחדה יותר, והמנוע לעירני הרבה יותר. מעבר בין שני המצבים בהטיית כפתור נוחה ללא צורך בעצירה או הפרעה לריכוז.  

כאמור המתלים – היו לנו הכי טובים במצב HARD +3. יש להניח שמדובר בתחושה אינדיבידואלית ורוכבים אחרים עשויים להרגיש יותר טוב במצב אחר. 

אחד הפיצ'יפקעס הנחמדים באופנוע – ידיות מתחממות. מזה מתחממות? לוהטות! על המצב הגבוה ביותר, גם ברכיבה בליל חורף קר, התחלנו ממש להזיע. אין ספק כי מדובר בפינוק. 

לסופר טנרה נוחות רכיבה מעולה ומרחב מחייה מזמין לרוכב. תנוחת הרכיבה זקופה והכל "נופל לידיים" בהנדסה יפנית מוקפדת. לא הייתי מתנגד לצאת איתו למסע ארוך ביבשת רחוקה.



על השביל 

אמנם סבו של האופנוע הנוכחי היה לועס דיונות מקצועי עם מורשת שטח עצומה, אך מה שנשאר מהאופנוע ההוא בזה של היום הוא פחות או יותר רק השם. הסופר טנרה הנוכחי אמנם מציע יכולת "שטח" מסויימת ומצוייד ברכיבים המתאימים לכך (חישוקי שפיצים לדוגמא) אך זה בערך כל מה שיש שם. הסופר טנרה הנוכחי והמודרני יעדיף את השטח המתון יותר (פילטר שמן חשוף לחלוטין, גחון וסעפות נמוכות שרק מחכים לחטוף פצצה מאיזה סלע) מאשר את דיונות החול של הפאריז דקאר. 

הרבה מיכולת השטח של הסופר טנרה תלוייה בעצם ברוכב. והיה ואתם בעלי פיגורת גוף מכובדת או לחילופין טכניקת רכיבה טובה בשטח ללא קשר לסוס עליו אתם רוכבים, וודאי תוכלו להוציא ממנו תוצאות יפות. בטוח שיש רוכבים שלא יטעמו את טעם השטח כלל ויעדיפו לא לצאת להרפתקאות. החלטתם להפוך את האופנוע לפרטנר לטיולים בשטח? עשו לעצמכם טובה – דאגו למגן גחון. רכיבה בעמידה נוחה גם לנמוך כמוני (1.74) ויש הרגשה של שליטה מלאה. לסופר טנרה רגליות (פגים) רחבות, וניתן גם לקלף מהן את שכבת הגומי כדי למנוע החלקה של הרגל. 

לכל שאלה תשובה

שתי שאלות מרכזיות עלו במהלך מבחן זה:

1. האם יש הצדקה לגישה הלא חיובית שמושמעת מידי פעם כלפיי הימאהה סופר טנרה, או שמא מדובר בסתם השמצות? 

2. האם יש לו מקום בקלחת האדוונצ'רים כל עוד מתחרים קשוחים ביותר עומדים מולו? 

הימאהה סופר טנרה מציע עיצוב מודרני ומושך, ערמות של טכנולוגיה ופיצ'רים אלקטרוניים, יכולת כביש גבוהה ביותר ויכולת רכיבת שבילים פלוס. הוא אפילו יודע לספק פאן לא רע בכלל במצב SPORT. אין ספק כי מדובר באופנוע שיעלה חיוך על הפנים של כל אחד שרכיבות ארוכות או וורסטיליות הן ה-CUP OF TEA  שלו. 

מה הסופר טנרה מציע על פני מתחריו? יותר כוחות סוס ונפח מנוע גדול יותר (אם מדובר באפריקה טווין של הונדה אזי 110 כוחות סוס לכחול מול 95 של האדום ו-1200 סמ"ק מול 1000 סמ"ק בהתאמה) מחיר זול יותר אם מדובר ב-1190/1290 של ק.ט.מ או ב-GS1200 של ב.מ.וו, אך גם ביצועים דלים יותר ו"שם" פחות טוב ביחס לאחרונים. 

האם היינו צריכים להשוות גם בין שאר האדוונצ'רים בנפח 1000 סמ"ק (ויסטרום, וורסיס) אם הכנסנו למשוואה את האפריקה? אנחנו לא מרגישים כך – עושה הרושם שכאשר פלוני ייגש לקנות היום אופנוע אדוונצ'ר באיזורי התקציב של עד ה-100,000 ש"ח, הוא יתלבט בין האפריקה לסופר טנרה. 

קשה להעריך מה תהיה מידת ההצלחה של הסופר טנרה תחת תג המחיר החדש. רק ימים יגידו והרבה תלוי בתרבות ה"עדר" שאנחנו הישראלים כה אוהבים. 

דבר אחד בטוח – והיה ואתם עומדים לפני רכישה של אחד מהמוזכרים כאן, תנו גם לימאהה סופר טנרה צ'אנס. אנחנו בטוחים שהוא לא יאכזב אתכם. 



מיסטר M על מיסטר T – מאת מיקי כהן 
מאוד סיקרן אותי הימאהה סופר טנרה. רכבתי עליו פעמיים בעבר, פעם אחת במסגרת רכיבת מבחן ופעם שניה במסגרת בטחונית כלשהי וההרגשה היתה כי משהו חסר תמורת המחיר שמבקשים עליו.

שני דברים קרו בשנים שעברו מאז רכבתי עליו, הסופר T קיבל הרבה אלקטרוניקה ומטרו הורידו את מחיר האופנוע באחוזים ניכרים.

הוא יפה, במיוחד בצביעת Racing Blue של אופנוע המבחן. משהו בחזית של הסופר T עם הפנסים המלוכסנים עושה לי את זה. אבל אנחנו לא פה לדבר על יופי אלא לראות כיצד הוא השתפר עם השנים ומה עשתה לו האלקטרוניקה שימאהה הכניסה בו.

אז מה יש? 

נראה כי ימאהה ישרו קו עם כל המתחרים והכניסו בסופר T אלקט' מכל טוב

מצערת חשמלית עם מצבי רכיבה? צ'ק.

בקרת שיוט? צ'ק.

כפתור לביטול בקרת המשיכה? צ'ק.

מתלים מתכווננים אלקט'? צ'ק.

כיוון עומס קפיץ אחורי לרוכב או זוג עם/בלי מזוודות? צ'ק.

חימום ידייות? צ'ק.

הדבר היחידי שחסר הוא אפשרות לבטל את ה-ABS בגלגל האחורי.

אז ניצלתי יום יפה ויצאנו ומיסטר T ואני לטיול הכרות. המטרה היתה הרבה כביש ומעט שטח, כיאה ליעודו של מיסטר T. 

מתלים מכוונים על מצב רך, מצערת במצב Turing  ואנחנו מצפינים. המנוע מרגיש אנמי משהו ואני מנסה לבדוק מה מאכילים את הסוסים שם ביפן שהם כאלו רזים… זה לא שחסר כח, אבל ההרגשה היא שמיסטר T אומר לך: "ביקשת להגביר מהירות? תמתין, אני כבר איתך". 

הסטה של מתג בורר המצבי רכיבה למצב Sport והנה כל הסוסים קיבלו מנה מוגברת של סטרואידים בארוחה ונראה שהארוחה היתה ממש טובה ונוספו עוד כמה סוסים שלא היו שם, רק המצערת מרגישה רגיזה משהו. הקצב מתגבר ונראה שאין בעיה לשייט כל היום במהירויות שמיצרות כותרות באתרי החדשות השונים. 

המושב רחב ונוח, מיגון האוויר מסיט את הרוח בדיוק מעל הקסדה, רק המתלים מרגישים לא מגובשים מספיק. שינוי מצב המתלים תוך כדי רכיבה, לא מביא לשינוי מהותי בתחושה.

במעבר לכבישים מפותלים מיסטר T משתף פעולה ובעזרת הכידון הרחב, שינויי הכיוון מהירים ומדוייקים, הוא מאוד יציב בשמירת כיוון בהטיה ומשרה הרבה ביטחון.

פרק השטח היה קצר והסתפק במעט חולות ושבילים כבושים, אין ספק שמיסטר T מפגין יכולות רבות בתחום ורוכב מנוסה יוכל לקחת אותו הרבה יותר רחוק ממה שנראה, לו רק ניתן היה לבטל את ה-ABS בגלגל האחורי, כי אז החגיגה היתה מושלמת.

לסיכומו, למרות שרמת הגימור היתה יכולה להיות גבוהה יותר ולמרות שהוא כבר עוד מעט בן 7 כמעל ללא שינוי, המהלך שעשו מטרו בהורדת המחיר, כאשר הוא היום זול ב-20 עד 40 % מהמתחרים שלו, אין לימאהה סופר טנרה מתחרים.

מי שמחפש אופנוע אדוונצ'ר שיודע לתת הרבה בשטח ודי הרבה בכביש שישקול את הסופר טנרה בכובד ראש.


תעודת זהות

ימאהה סופר טנרה 1200

Yamaha XT1200Z Super Tenere

שנת ייצור: 2017

מחיר: 101,305 ₪ ש"ח (על הכביש)

אחריות לחדש: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

דרגת רשיון: A 

דרגת זיהום אוויר:
3

נתונים טכניים

מנוע: 4 פעימות 1199 סמ"ק, 2 צילינדרים

נפח:
1200 סמ"ק
כ"ס: 110@7250
מומנט: 11.6/6000
הצתה: אלקטרונית חשמלית
דלק: הזרקת דלק ממוחשבת
גיר: 6 הילוכים
מתלה קידמי: טלסקופי
מתלה אחורי: Monoshock, adjustable
בלם קדמי: דיסק הדרואלי כפול 310 מ"מ
בלם אחורי: דיסק הדראולי 282 מ"מ

צמיג קדמי:
110/80 R

צמיג אחורי:
150/70 R

משקל שלדה:
261

שלדה:
Steel tube Backbone

מדידות

גובה: 1,410 מ"מ
אורך: 2,250 מ"מ
רוחב: 980 מ"מ
גובה מושב: 845-870 מ"מ
בסיס גלגלים: 1,540 מ"מ
משקל רטוב: 240 מ"מ
קיבולת מיכל דלק: 23 ליטר
טבלת טיפולים:

1,000 ק"מ   907 ש"ח

5,000 ק"מ   137 ש"ח

10,000 ק"מ   907 ש"ח

20,000 ק"מ   1,896 ש"ח

30,000 ק"מ   1,262 ש"ח

40,000 ק"מ   3,033 ש"ח

 * המחירים כוללים מע"מ.
 * כל המחירים כוללים עבודה וחלקים

עושים סיבוב סביב האופנוע ואין ספק כי מדובר בכלי עם נוכחות. הסופר טנרה גדול וגבוה, ונראה כאילו מוכן ומזומן לצאת עכשיו למסע חציית יבשות עם שני רוכבים וציוד. צביעת רייסינג בלו מדהימה מלווה את האופנוע לכל אורכו עם פיצ'רים ייחודיים לצביעה זו כמו ג'אנטים כחולים מחוזקים ומזלג באנודייז כחול. האופנוע מצוייד במגני ידיים, סבל וצמיגי דו"ש.
                                       

22 תגובות ל בהמה ידידותית – ימאהה סופר טנרה 1200 ES במבחן

  1. 1. מהחימום ביידים, זה רוצח
    2. קלות תפעול, אבל אני קטן ומעט גדול עבורי

  2. הורידו 35 אלף שקל ומן הסתם עדיין מרוויחים. זה רק מראה איזה חזירות יש ליבואנים בארץ.

  3. להוריד 40K מהמחיראו שהן חזירים.
    אולי זה מהלך של ימאהה העולמית שהבינו שבמחיר הקודם לקוחות יעדיפו את ה BMW?
    אף יבואן לא מוריד ככה סתם את המחיר בצורה כה דראסטית.
    מעבר לזה התחדשתי ב ST ונהנה מכל רגע.

  4. אתה מקבל את כל האלקטרוניקה והחידושים שיש.
    רכבתי מת"א לאילת דרך כביש 12 עם מורכבת ונשאר לי ליטר אחד!!!

  5. מישהו פה מלקק למטרו בפומבי. אופנוע נחמד לא יותר מזה בכל העולם הוא לא נוחל הצלחה לא רק בארץ.

  6. היי רמי. בוא נהיה אמיתיים – אתה לא באמת קורא כתבות מחו"ל ויודע מה חושבים שם על האופנוע, וגם אם אתה קורא, כנראה שאתה לא באמת מבין מה אתה קורא. איך אני יודע? כי עשיתי בדיקה מקיפה על מה קורה בחו"ל עם הכלי הזה. לשם הדוגמא צירפתי פה לינק של מבחן שעשו עליו במגזין אופנועים אוסטרלי- אתה מוזמן לעשות קופי פייסט ולהתרשם לבד. http://bikereview.com.au/2016-yamaha-super-tenere-xt1200ze/
    במיוחד בשבילך, אני מצטט גם את השורה התחתונה של הבוחנים – "Perfect long distance cross-Australia tourer…"
    שים לב למילה הלועזית "PERFECT" שהיא מילה המתארת משהו טוב, איכותי.

  7. מה שכותבים בוחני הרכב הנכבדים לא תמיד תופס בפועל למה שקורה על הכביש או להבדיל על מסלול המרוצים דברים נכתבים ותופסים זוית לכאן או לשם מהרבה סיבות (כמו הכתבה הפרסומית הזאת) האופנוע הזה לא נמכר בארץ טוב וגם לא בעולם וזו עובדה למרות המחיר הנמוך מה לעשות רוכבים מעדיפים כלים אחרים בסיגמנת הזה. ואם מר קפטן אתה מאמין לעיתונאים אז הילרי קלינטון היא נשיאה בארה"ב והרצוג ראש הממשלה בארץ הקודש ….

  8. למי שממש רוצה, אפשר פשוט להציב את הכלי על רגלית האמצע (מקורית) ולהכניס להילוך ראשון ולשחרר מצמד. המחשב יזהה גלגל אחד נוסע ואחד עומד, ינתק את ה ABS והנורה תדווח "תקלה". כיבוי והדלקה מחדש תחזיר את ה ABS לפעולה כאילו לא קרה כלום. 5 שנים על הכלי הזה ואני מאושר (רוכב כל יום)

  9. התלבטתי בן האפריקה לסופר טנרה ובסוף רכשתי את הטנרה. מאוהב בכלי ולא מתחרט לרגע. הכתבה מעולה ואני מסכים עם כל הכתוב בה.

  10. הי מהן עלויות האחזקה ?
    יש לו שלדים בארון ?
    יש כמה אקסמפלרים שיצאו לשוק שנתונים 2016
    מעניין…

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל