מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
מבחן בכורה בישראל: אם.וי אגוסטה ברוטאלה 800 2016 החדש
צילום: אדם בלנגה ואריק רוזנבלום
צילום ועריכת סרטון: מכבי ליפשיץ
וכך מקבל הברוטאלה 800 לשנת הדגם 2016 מנוע חדש, אותו טריפל 798 סמ"ק אך שבו ירדו מהספק של 125 ואף 140 כוח סוס בגרסאות RR – למה שהחל עם סטראדלה כלומר ירידה ל-116 כוח סוס המתקבלים בסל"ד 11,500, נמוך משמעותית מגרסאות מלוא ההספק, תוך הרחבה של רצועת הכוח כך שתהיה שמושית יותר ותכפה פחות החלפות הילוכים. יחס הדחיסה ירד, נעשה שימוש בגלי זיזים, בוכנות, תאי שריפה המעוצבים לפעולה חלקה יותר להבדיל מכוח מתפרץ, כלומר השינוי בעיצוב המנוע לכיוון השימושי הוא עמוק ואכן מורגש בכול תחומי הסל"ד וההילוכים.
עדיין ולמרות הירידה בהספק מצויד הברוטאלה בחבילת האלקטרוניקה העשירה של אם.וי המורכבת ממצערת רכב-על-חוט, דרך שולט מומנט מנוע בהתאם לרצון הרוכב בארבע רמות שונות של מומנט והספק בסל"ד נמוך ובינוני ובהילוכים הנמוכים לסיוע בתחילת התנועה, ועד בקרת האחיזה בשמונה רמות התערבות (אך ללא חיישן זווית הטיה המופיע רק בדגמים בודדים ויקרים של אם.וי), המערכת עובדת ברצף מפקודת המצערת ועד לשליטה על הגלגל האחורי בשיתוף מלא באלפיות שניה – המחשב משקלל את נתוני החיישנים של המערכות השונות עם דרישות הרוכב ומייצר מיידית את התוצאה הטובה ביותר לדחף יעיל, טובה יותר ממה שכול רוכב אנושי יכול לייצר כפי שמוכח כיום במוטו GP וסופרבייק עולמי שם גם טובי הרוכבים בעולם לא יכולים לרכב ללא התערבות אלקטרונית. המערכת של הברוטאלה 800 החדש מציעה מספר רב של מצבי תכנות מראש וגם ניתנת לתכנות אישי על ידי הרוכב; תכנות מושכל של המערכות יאפשר הורדה מיטבית של הכוח במגוון מצבי אחיזה ויתרום משמעותית לבטיחות. מניסיון שנקנה בדם בדגמי אופנועים שונים למדנו כי המערכות האלה באמת עובדות, לכן מומלץ למי שהתרגל "עם" לא לנסות "בלי" בתנאים לא מבוקרים… כמו-כן מצויד הברוטאלה בקוויק שיפטר להעלאה והורדה של הילוכים עם מצערת פתוחה וללא מצמד וכמובן במערכת ABS.
במקביל גם משתנה שלדת הברוטאלה 800 החדש, רק פלטות האלומיניום משני הצדדים נותרו מהשילדה המקורית, מסבך צינורות הפלדה מעוצב מחדש כדי לשאת עומסים טוב יותר, בסיס הגלגלים ארך ב-20 מ"מ ועומד כעת על 1,400 מ"מ, עדיין קצר מספיק לריגושים אך יציב יותר מבעבר. למגע עם האספלט מצויד הברוטאלה 800 החדש בצמיגים חדשים אבל לגמרי, הפירלי רוסו III שיוצרו במיוחד לדגם זה.
מתיישב על האופנוע והמושב בהחלט לא נמוך. גובה המושב עומד על רום של 830 מ"מ (לעומת 820 מ"מ בפיירבלייד של הונדה למשל) עיצוב מהמם של מיכל הדלק (16.5 ליטר קיבולת) עם שני כנפונים משולשים בחלק העליון של המיכל, ונקודת השקה צרה יותר במפגש עם השילדה, מעניקים תנוחת ישיבה גבוהה יחסית, עם אפשרות גם למאותגרי גובה להגיע עם שתי הרגליים לריצפה. גובה המושב מאפשר להציב את רגליות הרוכב במיקום נמוך ונוח, ועדיין לתת לרוכב מרווח הטייה נדיב. מצד שני, לרוכב מתחיל או בינוני שינסה ללחך את הסליידר בפנייה, צפויה עבודה לא פשוטה ולרוכב נמוך אף מסוכנת.
כידון הפלאט באר די רחב, יותר מרוחבו הכולל של הברוטלה. זוג מראות מעויינות, קטנות אך יעילות ממוקמות משני צידי הכידון, ומעניקות לך מראה לאחור די ממוקד ללא מרחב גדול מדי. כפתור בצד ימין, בנוסף על הסוויץ' אחראי על שינוי מפות ההצתה, הניתנות לשינוי תוך כדי רכיבה. מצד שמאל ממוקם בנוסף לכפתור האיתות והצפצפה המסורתי, גם כפתור ברירת מצבים וכיול המערכות האלקטרוניות. בהמשך אני למד שכדי לשנות את כיול המערכות האלקטרוניות צריך לשבת עם ספר האופנוע וממש ללמוד את הנושא. וויתרתי. אבל לו הייתי קונה אופנוע כזה – הלוואי – הייתי ועוד איך יושב ולומד אותן, האלקטרוניקה כיום היא חלק מהותי מהרכיבה.
לוח השעונים קטן ואינפורמטיבי. קשת סל"ד אופקית, מצב הילוך משמאל, מימין חיווי מצב ה- ABS ובקרת האחיזה מ-1 עד 8. גם מצב מפת ההצתה, כמו גם חום המנוע, מוצג בפניך בבהירות ולוח השעונים נראה היטב גם תחת שמש ישירה. מה שחיפשתי ולא מצאתי, היה איזשהו חיווי על מצב הדלק במיכל. כל שמצאתי היתה נורית כתומה קטנה ובלתי מורגשת, שמזהירה אותך שכילית כבר כעשרה ליטר של דלק ונשארו לך שישה. מכיוון שהמנורה כל כך קטנה ולא ממש מורגשת, תה לא ממש יודע מתי נדלקה וכמה דלק באמת יש לך, מה שדי מעלה את מפלס הלחץ הרכיבה בכבישים מרוחקים מעיר ופלך.
סופסוף התנעה ותחילת תנועה
המנוע עם 116 כוחות סוס אבל בפועל מרגיש יותר. אולי בגלל התנוחה הלא ממש נוחה למהירויות אולטרה גבוהות, כל מהירות מתחת ל- 180 קמ"ש זמינה למנוע בכל הילוך. למנוע מומנט נפלא שמאפשר לך לרכב בסביבה עירונית בהילוך גבוה בלי לדפדף הילוכים. מצד שני, הברוטאלה מצוייד בקוויק שיפט שמאפשר לך להוריד הילוכים ומייצר בעצמו את בליפ הגז ביניים הנדרש לשילוב הילוך נמוך, ללא שימוש במצמד, כך שמלאכת החלפת ההילוכים לא תובענית ואתה לא ממש נדרש לרכב בהילוך גבוה בעיר. ואם על רכיבה בעיר עסקינן, אזי נספר שמרחב צידוד הכידון דומה מאוד לזה של אופנוע ספורטיבי מושחז ולא של אופנוע נייקד שמיועד לסביבה אורבנית. קשה לתמרן בפקק או בתנועה מזדחלת, וחבל.
עוד בעיניין הקוויק שיפט לוקח זמן להסתגל למערכת וללמוד את נושא העברת ההילוכים. מה שאני לא עושה יותר מהר, זה הורדת ההילוכים של הברוטאלה. פה באמת התרשמתי לטובה. הורדת ההילוכים, גם שניים שלושה למטה תחת עומס, מבוצעת היטב ומהר, עם גז ביניים קצרצר, וללא שום דרמות מהגלגל האחורי, הודות למצמד הידראולי עם מנגנון מניעת החלקה, היחיד בסגמנט הזה.
צמד בלמי ברמבו, אחראים על עצירת האופנוע, והם עושים עבודה נהדרת. נשיכה ראשונית בריאה שלא משחררת את הצמיג מהאחיזה, מתחילה את הבלימה, ולאחריה האטה עיקבית וליניארית עד לעצירה המוחלטת. גם קיזוזי מהירות או שימושים אחרים בבלם כמו האטה לקראת כניסה לפנייה, מתקבלים היטב וללא דרמות. מעולה.
המתלים מכויילים לקצה הספורטיבי ובשילוב עם מרווח הגלגלים הלקוח מאופנועי הקצה הסופר-ספורטיביים ולמשקל הזעום העומד על 175 קילו יבש בלבד, מתקבלת התנהגות כביש די קיצונית ולעיתים קופצנית. לעיתים מרגיש שהבולמים לא ממש מדברים באותה שפה. הקדמי באיטלקית והאחורי בגרמנית. התוצאה כאמור לא רכה אלא רייסרית-משהו ולא ממש נעימה בכבישים משובשים. מפאת קוצר הזמן לא נכנסתי לנבכי כיוונון הבולמים לרך יותר, ורק הורדתי את לחץ האוויר מ- 36-33 ל- 32-29 פיאסאיי מה שעזר טיפה, בשוליים, אבל הספיק כדי להגביר במשהו את הביטחון. רכיבה מהירה בכבישים משובשים, כמו בית ג'וברין בחלקו, או הכבישים הקטנים מאחורי ליאון לוזית, לא חלקה ולעיתים לא נעימה. הבולמים מתאימים יותר למסלולים חלקים וזורמים. מרווח ההטייה של הברוטאלה 800 נדיב, חרף הרגליות הנמוכות, ושילוב המרחק הקצר בין הגלגלים עם רוחב כידון הפלאטבאר, מאפשרים להטות את האופנוע ללא שום מאמץ. למעשה, פקודות ההטייה צריכות להיות מחושבות ועדינות.
אופי וגישה של "תן כבוד" ובהחלט לא מיועד לרוכבים שהשבוע קיבלו את הרישיון. מדד הריגוש גבוה פלוס, ורכיבת סופשבוע על הברוטלה להרי בית שמש תשאיר בוודאי חיוך רחב על פני הרוכב למשך השבוע שיבוא. שלי עדיין מרוח על הפנים.
אוי כמה שהאופנוע הזה זה התגלמות העיצוב התעשייתי של המאה ה-21. הוא מושלם כמעט מכל זווית עם קימורים של משהו שמזכיר לפעמים בחורה ולפעמים רובוטריק. אופנועים כאלה כמו הבורטאלה מזכירים לנו שכל עניין הסטריטפייטרים כנראה פה בשביל להישאר. מה שהתחיל בתור נישה קטנה שיצרו אופנוענים פרטיים וסדנאות בעידוד עיתונאי אופנועים (בריטים כמובן) בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת, הקצנה וקאסטומיזציה של דגמים יפנים סדרתיים, הפך תוך מספר שנים לתופעה של ממש שכרגע אין חברה גדולה שמכבדת את עצמה בלי איזה מפלץ החמוש במנוע מאסיבי, בסיס גלגלים קצר וכמובן, ללא פיירינג מעל. אם ביופי בלבד עסקינן שהרי האמ-וי הזה הוא לדעתי אחד הנייקדים (סטריטפייטרים) היפים ביותר בשוק – אם לא היפה ביותר.
אבל אני לא אמור לאהוב את האופנוע הזה…. אני האדם הרחוק ביותר מקהל היעד של האופנוע הזה, אני מעדיף להמנע מנייקדים בכל הזדמנות בה אני יכול, אני תמיד אעדיף פיירינג גדול ושמן – כזה שמרכך את הרוח החמה של השבוע האחרון. בנוסף לזה חברי יעידו שאני מעדיף לפסול בציניות את רוב האיטלקים, לרוב בעזרת הערות עוקצניות. אז כן, נשארתי על הלסת על הקרקע פה. הגימור של הכלי הזה הוא לא פחות ממדהים, ונדמה כאילו שהוא כזה שיחזיק מעמד יפה במהלך הזמן, בנוסף לגימור האיכותי במיוחד המכלולים (מקדימה מתלים של מרזוקי ובלמים של ברמבו) איכותים מאוד גם כן, ומספקים איכות ורגש טובים – שוב קשה לי להאמין שמדובר בטובים בקטגוריה אבל בהחלט רמה אחת גבוהה יותר מתג המחיר של האופנוע הזה.
לא מדובר פה בחבילה יפה ללא תוכן, עם כידון רחב ידיים ותנוחת ישיבה יחסית משוחררת ניתן לבלות עליו הרבה יותר זמן ממה שהיית מצפה מאופנוע שכזה, אפילו הכיסא (שיש לו תיבת אוויר לא ברורה מתחתיו) נוח משמעתית ממש שצפוי ולא מדובר פה בעוד מריחת צבע אלא בכיסא אמיתי. המשולב כידון – רגליות – מושב עובד טוב מאוד לאופנוע מהסוג הזה וניתן להפליק אותו בקלות יחסית מצד לצד והכי חשוב הוא דואג לנסוך עלייך בטיחות יחסית בזמן שאתה עושה את זה.
מצערת חשמלית
לסיום
בשורה התחתונה איזו "פאקינג" מכונה. לו לא הייתי רוכב בטיולי כביש למרחקים, הייתי בוחר בו ללא התלבטות.
תעשה לי ילד
האם יש נקודת שירות ומכירות באזור השפלה?
אחלה כתבה.
כתבה מצויינת, תמונות טובות, עריכה מצויינת.
בקיצור ללקק את האצבעות.
אבל חייב להעיר הערה. למה לא ניקיתם את היתוש בתמונה? הייתי מצלם את התמונה בלעדיו.
הכלבים האיטלקיים האלו לא יודעים לעשות דברים לא יפים.
פשוט אופנוע מדהים ביופיו.
צור קשר עם ליאור וגנר ב 036092230
השאלה איך האופנוע ישמור על עצמו מאיתנו לאורך שנים?
כל האופנועים האיטלקיים נראים כמו יצרית אומנות.
אופנוע נפלא! ממליץ בחום לקנות אני נהנה מאוד ב mv agusta