fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
תמוז
מוטוטאץ דקר
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
MV קוביה
HJC
אודי דגן 140 על 70
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר

ק.ט.מ SMC690R – מקצוען ולעניין

ק.ט.מ SMC690R – מקצוען ולעניין

תומר לשר

צילום: יוסי גוזלן

מרוצי הסופרמוטו בישראל זכו בשנה האחרונה לעדנה עם כניסת חוק הספורט המוטורי. ליגת הסופרמוטו המתקיימת באופן סדיר יחד עם מרוצים באירועי ספורט מוטורי גדולים כמו הפורמולה ישראל ואליפות מצדה מושכים צופים ומעוררים עניין הולך וגובר. עבור מי שמעוניין להיכנס לעולם הסופרמוטו עומדות מספר אפשרויות. האפשרות הזולה והנפוצה ביותר היא לקחת אופנוע אינדורו ולהסב אותו לשימוש סופרמוטו. האופציה השניה נפתחה לאחרונה עם אישור תקנות היבוא של הכלים התחרותיים והיא רכישת כלי מקצועי למהדרין המתבסס לרוב על אופנוע מוטוקרוס. בין שתי האופציות קיימים מספר אופנועי סופרמוטו עם רישוי כביש המאפשרים גם שימושיות מעבר למסלול המגודר בצמיגים. הק.ט.מ  SMC690R משתייך לסוג זה של אופנועים.
ק.ט.מ בנו את ה-SMC על בסיס אופנוע האינדורו 690R הבכיר שלהם. כמו שדגם האינדורו מתפקד ככלי מקצועי לרכיבת שטח עם יכולת לשימוש כביש כך ה-SMC אמור לעשות אותו הדבר ולשב בין רכיבת סופרמוטו מקצועית ליכולת כביש יום-יומית. האמנם?

השורה התחתונה
אם מצד אחד בא לכם כלי סופרמוטו רייסרי ולהתחרות איתו לעיתים ומצד שני בא לכם גם לבצע בו שימוש יום יומי כנראה שה-SMC הוא הכלי בשבילכם. לא כל אופנוע סופרמוטו יכול באמת להתאים לצרכים יומיומיים ושלא תבינו לא נכון, אין טיפת נוחות באופנוע הזה. אבל, באופן יחסי, רכיבה עירונית או בין עירונית עם ה-SMC נסבלת וכשמתרגלים, אפילו כייפית. המנוע גמיש וחזק, התנהגות הכביש שלו מצוינת גם במהירויות נמוכות וגם ברכיבה בין עירונית מהירה, דבר שהפתיע לחלוטין. יחידת המצמד רכה ותורמת היטב להתנהלות עירונית.

הקסם האמיתי של ה-SMC מתגלה כשמגיעים עמו לקטע כביש מפותל וטכני, שם מקבלים מכונת פניות יעילה, זריזה ומאתגרת. עבור מי שמוכן להקריב מהנוחות והנוחיות לטובת יכולת סופרמוטו ברמה הגבוהה ביותר ה-SMC יתגלה כחבר נאמן, עם אופי מופרע שמעניק טונות של הנאה.

מנוע, תמסורת, ביצועים
מנוע ה-SMC  הוא מסדרת ה-LC4 הוותיקה של ק.ט.מ ששורשיו עוד בשנות ה-90'. מנוע זה הוכח ברבות השנים כאמין ועמיד ועבר לא מעט פיתוחים וגלגולים. המנוע המשרת את ה-SMC הוא המהדורה הגדולה והקרבית ביותר של ה-LC4 עם נפח של 690 סמ"ק עם הספק של 66 כ"ס וכ-6.5 קג"מ מנוע זה משרת גם את דגמי ה-R של הדיוק 690 ומוגדר כסינגל החזק בעולם. במציאות המנוע מתחיל לחיות סביב 3,000 סל"ד ומשם והלאה המספרים לא ממש חשובים כי נדמה שהגלגל הקדמי והמנוע במעין סכסוך. כל סחיטת מצערת קצת יותר מעדינה פשוט גורמת לגלגל הקדמי להתרומם השמיימה. עם זאת, מדובר במנוע שדי מאפשר שליטה בטווח הסל"ד. מצד אחד הוא מאוד חזק ואגרסיבי אבל באותה נשימה מאפשר שליטה באגרסיות אלו בזכות המצערת המדויקת. מערכת ההזרקה גם היא עובדת נפלא יחסית למנוע סינגל ומאפשרת וויסות במנת הגז הרצויה באופן נשלט וידידותי.

מתחת למושב תמצאו מערכת ניהול מנוע המאפשרת 3 סוגי מפות הצתה שונות כאשר את רוב המבחן ביצעתי על מפת ההצתה האמצעית ברמת הכוח וזה הספיק בהחלט. ביום האחרון למבחן, עם קצת אומץ, שיניתי למפת ההצתה השלישית המשחררת את מיטב הסוסים שיש למנוע זה להציע. במפת הצתה זו הורגש שיפור משמעותי בכוח המופק בעיקר בטווח הסל"ד הנמוך ובליניאריות שבה המנוע עולה לסל"ד גבוה. למרות שהמנוע דיי חזק הופתעתי מצריכת הדלק המרשימה שעמדה על 18.5 ק"מ לליטר במבחן עם יד חזקה על הגז. המהירות המרבית נושקת לגבולות ה-180 קמ"ש. כולם יודעים שאופי מנועי סינגל הגדולים הוא לווברץ בשלב כזה או אחר בטווח הסל"ד, וזה לא פוסח גם על ה-SMC. במהירויות של 110 צפונה מתקבלות רעידות מעצבנות בכידון שלאחר כמה ימים של רכיבה משום מה הורגשו כטבעיות. יתכן שזה עניין של הרגל.

תיבת ההילוכים ב-SMC חלקה ונעימה לתפעול אך ברכיבה חזקה ותחת עומס להילוך הרביעי הייתה נטייה להתפספס. יחסי העברה קצרים ומתאימים היטב לאופי הכלי כאשר ההילוכים הגבוהים מעט יותר ארוכים ומאפשרים רכיבה במהירות המאפשרת קצב מהיר יותר מהתנועה ללא המון מאמץ מהמנוע. יחד עם התפעול ההידראולי של המצמד המחליק מקבלים מערכת תמסורת שעובדת היטב ומתאימה למטרות ואופי האופנוע.

מתלים, התנהגות, בלמים
כמו כמעט בכל ק.ט.מ, המתלים ב-SMC הם מתוצרת חברת WP. מלפנים ישנו מזלג הפוך בקוטר 48 מ"מ ומאחור מתלה מונושוק, שניהם עם מהלך של 250 מ"מ ועם כל סוגי הכיוונון האפשריים. המתלים התגלו כבעלי אופי המאפשר רכות וספיגת מהמורות בחיי היום יום ואילו ברכיבה ספורטיבית מורגש כי הם מספקים שיכוך נוקשה יותר המאפשר רכיבה חזקה ושמירת קו תוך כדי בלימות. מחוץ לעיר במהירויות גבוהות ציפיתי שיהיו "הד שייקס" עקב מרכז כובד יחסית גבוה אך להפתעתי, כמעט ולא הורגשו כאלו בכל מהירות רכיבה זאת בעיקר בזכות בסיס גלגלים נדיב של 1,480 מ"מ.

במהירות נמוכה בעיקר בעיר מורגש כי האופנוע לא אוהב לפנות ובצורה אבסורדית מורגש שהוא מעט מרחיב קווים. אבל כל עוד זה בעיר ברכיבה מנהלתית זה לא ממש מעניין, בטח שלא אותי. התמונה השתנתה כאשר הגעתי לאזור בית שמש לכביש טכני מאוד בעל שינוי גובה ופניות בעלי רדיוסים משתנים. בכבישים כאלו האופנוע פשוט מרגיש בבית ותופר את הסיבובים בקלילות, מבלי להתרגש כלל. אין לי צל של ספק שעם יכולת שכזו גם במסלול סגור ה-SMC ידע לתת עבודה והנאה רצופה לבעליו וכמובן להיות תחרותי.
על הבלמים מופקד מלפנים בלם דיסק פרפרי בקוטר של 320 מ"מ אשר אותו חובק קליפר רדיאלי בעל 4 בוכנות מבית ברמבו ואילו מאחור ישנו בלם דיסק פרפרי של 240 מ"מ בעל בוכנה אחת. כמצופה מאופנוע שכזה יחד עם הרכיבים האיכותיים מתקבלת פה חבילת בלימה ברמה גבוהה מאד המשלבת בין נשיכה ראשונית חזקה ורגש לכל טווח מהלך הבלימה, גם תחת עומסים גבוהים.

עיצוב, נוחות, שימושיות
הSMC מעוצב לתפארת מסורת הסופרמוטורד, מראה קרבי בעל קווים חדים ומסיכת חזית שנלקחה מדגמי האינדורו. לוח המחוונים קטן, מצומצם ובעל אינפורמציה בסיסית, דבר המראה כי בק.ט.מ רוצים שתתרכזו בלתת גז במקום להשתעשע מגאד'טים ומידע איזוטרי. איכות החומרים ברמה גבוה וארגונומית וסידור המתגים נוח  לשימוש.

מושב האופנוע צר וקשה מאוד. אלו החושבים לעבור עימו מרחקים ארוכים תחשבו גם על כרית מרופדת היטב לישבן. בנוסף לכך, גובה המושב עומד על יותר מ-90 ס"מ, גבוה למדי. עבור הנמוכים מביננו תמיד ניתן לשחרר מעט מעומס הקפיץ ובכך להנמיך מעט את גובה המושב אך יש לקחת בחשבון שדבר זה פוגע בגיאומטרית האופנוע. תנוחת הרכיבה על ה-SMC נוחה יחסית לאופנוע קיצוני ומאפשרת שימוש גם בחיי היום-יום. לאלו המעוניינים להרכיב עליו רוכב נוסף כדאי לשקול זאת שוב וגם אז רק לטווחים קצרים. מבנה המושב הצר מבהיר שהוא פשוט לא מיועד לזה.

המראות עושה עבודה יחסית טובה ועוזרות להבין מהמתרחש מאחור. מיכל הדלק, שתכולתו 12 ליטרים, נמצא בזנב האופנוע ובעצם מהווה את שילדה הזנב האחורית, גאוני. כידון האופנוע מגיע עם מגני כידון מקוריים שעושים עבודה מעולה. ק.ט.מ עשו משהו נחמד ב-SMC ואפשרו לבעליו להחליט מה זווית צידוד הכידון הרצויה לפי אופי הרכיבה. במשולש התחתון תמצאו 2 ברגים (1 בכל צד של המשולש) שמטרתם לקבוע את זווית הצידוד המרבית של הכידון. למה זה טוב? ובכן, אם בחרתם להיכנס למסלול ולתת גז לא תרצו לאפשר לכידון להשתולל על יתר המידה במידה ובא לבקר אתכם tank slapper. במידה וחזרתם לשפיות ולתנועה העירונית לאחר סשן המסלול פשוט פותחים את אותם ברגים ומקבלים זווית צידוד מספיק נדיבה להתנהלות עירונית עמוסה.

מחיר, אחריות
מחירו של ה-SMC690R עומד על 80,500 ש"ח והוא מגיע עם אחריות לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. בנישה המצומצמת של אופנועי סופרמוטו מקצועיים בעלי יכולת שימוש גם על הכביש הציבורי יש ל-SMC  מתחרה אחד גדול והוא האפריליה SXV שמחירו זהה. האפריליה אמנם נחות בנפחו אך לא נחות בביצועיו הודות לצילינדר נוסף.
עם אישור חוק הספורט המוטורי ישנם לא מעט אופנועי סופרמוטו מקצועיים הנמכרים עקב המס המופחת בכ-30 אלף ש"ח פחות מה-SMC, אך אלו כמובן אסורים לתנועה על הכביש ולבטח לא מספקים שמץ של שימושיות לחיי היום יום.

*עלויות הטיפולים של ה-SMC טרם התקבלו עד לפרסום המבחן ויעודכנו בהמשך

תעודת זהות

ק.ט.מ SMC690R
מחיר: 80,500 ש"ח
אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ
שנת דגם: 2013
דרגת רשיון: A

נתונים טכניים

מנוע: צילינדר יחיד, 690 סמ"ק, 4 שסתומים, גל זיזים עילי, קירור מים, הזרקת דלק
הספק: 66 כ"ס
קדחXמהלך: 84.5X102 מ"מ
יחס דחיסה: 12.5:1
הילוכים: 6
מתלים:
קדמי – מזלג הפוך 48 מ"מ, כיוונון מלא, מהלך 250 מ"מ
אחורי – מונושוק, כיוונון מלא, מהלך 250 מ"מ

בלמים:
קדמי – דיסק פרפרי 320 מ"מ, קליפר רדיאלי 4 בוכנות
אחורי – דיסק פרפרי 240 מ"מ, קליפר צף בוכנה אחת

צמיגים:
קדמי – 120/70-17
אחורי – 160/60-17

בסיס גלגלים: 1,480 מ"מ
גובה מושב: 925 מ"מ
מרווח גחון: 270 מ"מ
מיכל דלק: 12 ליטר
משקל: 142 ק"ג (יבש)

מדידות

צריכת דלק במבחן: 18.5 ק"מ לליטר
טווח רכיבה:  222 ק"מ

26 תגובות ל ק.ט.מ SMC690R – מקצוען ולעניין

  1. לא הייתי חוסך על רכישת סופרמוטו מקצועי רק למסלול.

  2. יופי של תמונות אבל מה עם איזו החלקת כוח קטנה?

  3. אותו מנוע, פחות משקל. אחד האופנועים הפסיכים ביותר שהיו ואני לא שוכח את הכתבה שהייתה אז במוטו עליו עם גבב שעף ממנו בתמונה של טופלברג

  4. הרבה רגש יש לך תומריקו: יכול להרגיש ולכתוב אפילו על הימצאות חופש באחד מהשפיצים בגלגלים . .
    אחלה כתבה

  5. אבל אני רוכב כביש. מתחיל אומנם אבל אוהב את הכביש ורק את הכביש.

  6. שאלה ערטילאית, האם כל הבנות באותו גובה?
    בסופו של דבר הכל קשור לטכניקת הרכיבה ולניסיון שיש לך.

  7. במידה ומתכננים כלי קרבי רק למירוצי סופרמוטו. ההשקעה לא קטנה.

  8. הביא לנו את הסופרמוטו למגרש החנייה המגודר צמיגים באשדוד בשושו מהמשטרה- שכן הגיעה.

  9. בהצלחה למתמודדים בתחום ולחיי מירוצים בישראל ללא נפגעים.

  10. השכן החייל עוד עלול להחליף את ה: DRZ 400 SM ולגמור לי על מנוחת השבת.

  11. תוהה אני על סמך מה הגעת למסקנה הביזארית ,לפיה סופר מוטו המסוכן מבין סגנונות הרכיבה? חולק עליך לחלוטין!

  12. שילוב של מהירות גבוהה ומנועים חזקים / פניות רבות / צמיגי סליקס חלקים / תנוחת ישיבה גבוהה / מתחרים צמודים / אופי הרכיבה. מאוד אשמח אם תזים את דעתי. ביורוספורט הבחנתי שהמסלולים כוללים מעברים משטח כורכר כבוש לכביש חלק. יש לדעתי באלמנט של 17 מלפנים ו 17 מאחור פדרוסה בוינגייט. ולכן התרשמתי כך. לא נכחתי במירוץ המושבה ומצדה – כך שהתרשמותי מבסוססת על הטלוויזיה.

  13. תמונה 11 היא חיקוי עלוב של המקור משנות ה90. והמבין יבין.

  14. קצרה כאן היריעה מלהכנס להסברים מעמיקים ,אולם סופר מוטו אינו יותר מסוכן מאשר מוטו gp למשל, שם המהירויות כפולות ומכופלות. ובטח לא יותר מסוכן מאינדורו או מוטוקרוס .סכנה קיימת בכל ספורט מוטורי, סכנה גם קיימת בכל נסיעה רגילה במכונית. בכל מקרה צריך להבדיל בן סופרמוטו תחרותי אינטנסיבי ,לעיסוק בסופר מוטו מתוך הנאה שם אינך מחפש את הגבולות.

  15. רק תמונה אחת חסרה לי מכיוון שמדובר בסופרמוטו, וזוהי תמונה של החלקת זנב כשהכידון בכיוון ההפוך… ועוד עם אופנוע כזה זה בכלל לא קשה להגיע לזה.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל