מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
קונה אופנוע
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
לרט
פרפקט קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
rok-straps רצועות קשירה 140
תמוז
ברקום שמאל
סטפן
אגוסטה HM קוביה הכי עליון
מונדיאל קוביה
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
מתלה לקסדה
הארלי שמאל

הונדה CRF450R – זמן אוויר

הונדה CRF450R – זמן אוויר

גיל פריאנטה

צילום: גיל פריאנטה

לקראת שנת 2013 הונדה חזרה לשולחן השרטוטים אחרי תקופה ארוכה של נמנום כדי לעדכן משמעותית את ה- CRF450R. כמו שרק הונדה יודעת לעשות, הכול היה שמור בסוד. איש מבחוץ לא ידע דבר ולא היה שום רמז דק לפני שדגם חדש נחשף. מערכת אבטחת המידע של הונדה מזכירה אחלה גוף צבאי. אף אחד לא מורשה לדבר על הפיתוח ועד הרגע האחרון לפני הצגת האופנוע התפזרו באוויר ניחושים וספקולציות רבות.
לבסוף נחשף בקיץ האחרון דגם 2013 של ה-CRF450R עם הפתעה בדמות מזלג קדמי חדש העושה שימוש בטכנולוגיית אוויר דחוס. גם השלדה עברה שינויים מקיפים עם זרוע אחורית חדשה ומקצה השיפורים לא פסח על המנוע שתפוקתו שופרה בסל"ד נמוך ובינוני.

אחרי שנים בהם דגמי ה-CRF (ובעבר הרחוק דגמי ה-CR הדו-פעימתיים) היו פופולאריים בארצנו בדרכי היבוא העקלקלות סוף סוף ניתן לרכוש בארץ אופנועי מוטוקרוס באופן חוקי. חברת 'מאיר' יבואנית הונדה לישראל הודיעה לאחרונה על התחלת יבוא סדרתי של דגמי ה-CRF כאשר ה-CRF450R מדגם 2013 העדכני מוצע כעת בארץ במחיר של 50 אלף ש"ח. כמו במקרה של הקאוואסאקי KX250F, עוד בטרם החל היבוא הרשמי ארצה של ה-CRF הזדמן לנו להכיר מקרוב אקזמפלר של האופנוע מדגם העדכני. היה אקשן.

השורה התחתונה
 ה-CRF450R תמיד הציע חבילה טובה ומאוזנת ונדמה שלא ממש היה מה לשפר בו. למרות זאת הגיע דגם 2013 והוכיח שתמיד אפשר לשפר עוד טיפה. המעבר למזלג אוויר עושה טוב לאופנוע ומעורר את השאלה האם לאור המהלך של יצרנית האופנועים החשובה בעולם ויתרונות המתלה החדש יעברו עכשיו כולם למתלים כאלו? מי יודע, אולי זה יהיה כמו המעבר להזרקת דלק ונטישת הקרבוראטור. ימים יגידו.

ה- CRF450R הוא אופנוע חזק ולא מתפשר שיתאים לבעלי ניסיון או לאלה עם "ביצים" גדולות כי הוא פשוט מהיר וחזק מאד בכל שטח. כיף לרכוב עליו אך עדיין לא מומלץ עבור מי שראה את ה"אור" ורוצה לגלות את השטח. עבור רוכבים מקצועיים בקטגוריה הפתוחה ה-CRF450R יהיה כמו תמיד בראש סדר העדיפויות. עכשיו, כשניתן לרכוש אותו באופן חוקי בארץ אין סיבה שהוא יהיה פחות פופולארי מאשר בעבר.

מנוע, תמסורת, ביצועים
לקראת 2013 התרכזה הונדה בהגברת כוח המנוע של ה-CRF450R בסל"ד נמוך ובינוני מבלי לפגוע בכוח בסל"ד גבוה. זה הושג על ידי הגברת יחס הדחיסה מ-12.0:1 ל-12.5:1 ושינוי מפת ההצתה בהתאם. ראש המנוע קיבל פורטינג חדש ושסתומי הפליטה הוחלפו לגדולים יותר. מנוע ההונדה עם צמד המפלטים נשמע מתון יותר בסל"ד נמוך אך עם הגברת הסל"ד כלפי מעלה המנוע מרגיש כמו אורוות סוסים שדוהרת.

איך אפשר בלי דיונות אחרי הגשם. עם ה-CRF450R החדש ומהר מאוד מצאתי את עצמי על צוק משקיף לים התיכון על מצע חול עמוק אך מהודק למדי. רכיבה על ה-CRF450R בגזים פתוחים בדיונות הייתה מפתיעה ואפילו מחשמלת, למרות שכל 450 סמ"ק ירגיש בדיונות בבית. עם כוח לא מתווכחים ובדיונות בכלל. ברכיבה נדמה שה-CRF משהה את הורדת הכוח לקרקע לרגע מסוים ואז, בלי התראה מוקדמת, כמו מגדש טורבו שנכנס לפעולה, מטיס אותך קדימה. במהירות ומצאתי את עצמי עף מסיבובים פעם אחר פעם. האופנוע מגיב מצוין ותגובת המצערת מאוד רגישה. הוא אינו ברוטאלי כמו שתמיד היה חקוק לי ה-CRF450 אבל עדין מרגיש חזק מאד.

חמשת ההילוכים מחולקים היטב אך יוצא דופן הוא ההילוך השני שהוא ארוך ולא נגמר. מגיע רגע שאתה מוצא את עצמך במסלול רק בהילוך השני שנותן תחושה של "אוטומט" כאשר רק המצמד מופעל כדי למנן את הכוח. בשנה שעברה השתמשה הונדה במצמד בעל ארבעה קפיצים ולאחר ביקורות לא טובות מצד רוכבים רבים עברו להשתמש במצמד חדש בעל שישה קפיצים. למרות שמהנדסי הונדה רצו לשלב ב-CRF450 מצמד הידראולי כבר תקופה ארוכה הם ירדו מהרעיון לדגם הנוכחי בכדי לשמור על אותו מחיר של הדגם הקודם. בכל מקרה המצמד החדש מרגיש נעים יותר לתפעול מבעבר.

מתלים, בלמים, התנהגות
מתלי ההונדה הקדמיים מתוצרת קאייבה (KYB) הינם חדשים לגמרי ויוצרו בבלעדיות עבור ה-2013 CRF450. המתלים החדשים הם בעצם מתלי אוויר נטולי הקפיץ שאליו הורגלנו שנים, למרות שזאת טכנולוגיה שנוסתה עוד בשנות ה-70'. הורדת הקפיץ מקדימה תרמה להורדה במשקל האופנוע כמעט בק"ג וכעת במקום הקפיץ הארוך ישנו אוויר דחוס. גם בורג כיוון המתלים קיבל זווית לגישה נוחה יותר, דבר מבורך. השלדה עוצבה מחדש ובכדי ליצור מרכז כובד טוב יותר הונמכו צינורות החיבור לצוואר השלדה מקדימה ובחלקה האחורי הונמך חיבור הבולם האחורי ב- 14 מ"מ. הזרוע האחורית גם היא עוצבה מחדש והותאמה לשלדה החדשה.

תופעה ששמתי לב אליה כבר תקופה פה בארץ היא שרוכבים רבים קונים אופנועים חדשים והדבר ראשון שבו הם נוגעים בו זה הבולמים. כאילו לכל אחד יש תואר שלישי בטיונינג וכיוון מתלים. חשוב ואפילו מומלץ לרכוב על המתלים שהם מכוונים סטוק ואז אחרי רכיבה להתאים אותם לשטח בו רוכבים. עדיף כמה שפחות לגעת בכיוונים וכך תחסכו לכם הרבה כאב ראש וידיים. כמובן שכיוון סאג חובה בהתחלה ומעבר לזה ברוב המקרים לא צריך לגעת. מי שרגיל היה לשחק במתלים או הקשחת הקפיצים הקיימים על ידי הוספת דסקיות ושינוי גובה הקפיץ או החלפתו יוכל כעת לשנות את רמת קשיחותם בעזרת משאבת אוויר רגילה של אופניים בלבד, על ידי הגברת לחץ האוויר במתלה. המתלים מגיעים עם לחץ התחלתי של 33 PSI וכל הוספה של שני PSI מקשיחים אותם יותר, כמו החלפת קפיץ לקשיח יותר.

ה-CRF450 החדש מרגיש קל, אמנם לא כמו אחיו הקטן, אך ישנו שיפור מבורך מהדגם קודם. קל לנוע עליו לאורך המושב וכאשר מצמידים רגלים מקבלים את התחושה הצרה מהפלסטיקים. ה-CRF מרגיש קל מקודמו למרות שפיזית הוא כבד ממנו בקילו. בכלל, כל עניין המשקל נתון לוויכוח. הרי מי יכול להרגיש את הגרמים שהם מורידים לנו כל שנה? אבל פה בגלל שרוב הורדת המשקל באופנוע הגיעה מהמתלה הקדמי, מרגישים את זה ברכיבה ובמיוחד בקפיצות. האופנוע משדר ביטחון בכניסה לסיבובים והיציאה מהם תענוג. הוא פשוט נדבק לסיבוב וכיף לסחוט אותו, נראה שבהונדה מנסים כל שנה להעלות את הביטחון של הרוכב על ידי שינויים במרכז הכובד של האופנוע שירגיש קל באוויר כמה שיותר גם לוויפים כמובן. הצמיג הקדמי החדש ה- MX51FA מרגיש פשוט מעולה. בדגם הקודם זכורים לי שקשוקים מהכידון ברכיבה מהירה, אך בדגם החדש הם כמעט נעלמו זאת למרות שמשכך ההיגוי נשאר ללא שינוי מדגם 2012. המתלה הקדמי עובד נהדר וכל המעבר הזה לאוויר עושה טוב לאופנוע. ישנה הרגשה כאילו האופנוע נשתל קדימה ומשאיר אותך דבוק לקרקע דבר העוזר המון בסיבובים הקצרים. המתלה האחורי בועט מעט ונראה שהאופנוע עוד לא הספיק לנשום את האוויר שלנו בארץ וכבר התחילו לגעת לו בכיוונים.

בלמי ההונדה עבדו נהדר וזה עוד נקודת זכות לחבילה המאוזנת הזו. הבלם הקדמי רגיש, נקודתי ומשדר ביטחון לרוכב אך האחורי לעומת זאת רגיש יותר וננעל במהירות. צריך להתרגל לרגישות הבלם האחורי וכך אפשר להגיע הרמוניה בבלימה גם במצבי לחץ. בלמים תמיד אפשר לשבח את תפקודם במסלול אבל להעריך אותם רק במצבי בלימת חרום. ההונדה לא אכזב ועוצמת הבלימה שלו חילצה אותי ממצבים לא נעימים.

עיצוב, תפעול, נוחות
השינוי החיצוני הגדול ב- 2013 CRF450 הוא ללא ספק המעבר לצמד האגזוזים בדומה למה שעשתה הונדה עם חשיפת ה-CRF250 בשנת 2006, שנה שבה כולם היו מופתעים איך הונדה העזה בכלל לעשות זאת. המעבר לצמד אגזוזים תרם גם הוא להורדה במשקל ועזר בשיפור מרכז הכובד. עוד נקודה חשובה, צמד המפלטים תורם לחזרת כמות אוויר גדולה יותר למנוע והגברת כוח המנוע ובד בבד שמירה על רמה של 94 דציבלים לפי התקן המחמיר.

עם הישיבה על האופנוע רואים כמה מהנדסי הונדה ניסו להצר את האופנוע מכל הבחינות, החל מהשלדה הצרה, פלסטיקה חדשה ומינימאלית ואפילו להרגשה האופטית הכנף הקדמית קיבלה זוויות בקצה הפלסטיק. ארגונומית זה הונדה ואין מה להוסיף. כל מילה רק גורעת ממושלם זאת למרות שבאופנוע המבחן הוחלף הכידון המקורי לכידון פרו טאפר פאטבר נמוך, מה שגרם לשינוי עצום בהרגשה ברכיבה. מי שגובהו מטר שמונים ומעלה לא יאהב את השינוי. דגמי 2013 זכו לגרפיקה חדשה ונאה מבעבר.

מחיר, אחריות
מחירו של ההונדה CRF450R בארץ עומד על 50 אלף ש"ח כאשר מחירו לצרכן בארה"ב הוא 8,400 דולרים. ביחס למתחריו הישירים בארץ מחירו זהה לזה של הימאהה YZ450F אך יקר ב-3,000 ש"ח מהקאוואסאקי KX450F (שגם הוא זכה למזלג פניאומאטי לכבוד 2013) וב-4,000 ש"ח מהסוזוקי RMZ540 שמוצע בארץ כרגע כדגם 2012. בהשוואה לק.ט.מ SX450F ההונדה זול בארץ בכמה אלפי שקלים. כמו כל אופנוע לשימוש תחרותי ההונדה לא מגיע עם אחריות יצרן.

בוחן אורח – אדיר צדק

לאחר רכיבות רבות על אופנועי שטח מכל הסוגים הזמנתי את הדגם החדש של הונדה. ה-CRF450 החדש זריז וחד יותר מדגם 2012, מרכז הכובד של האופנוע שופר ומרגישים זאת בסיבובים. הוא מקנה ביטחון לרוכב דבר התורם ליציאה מהירה מסיבובים בין היתר. הבולמים עובדים נהדר ובמיוחד השינוי שנעשה בבולמים הקדמיים. תגובת המצערת הרבה יותר חדה מדגמים קודמים ועוד יתרון קטן וחשוב מיכל הדלק גדל ל- 6.4 ליטר ככה נשאר עוד זמן ליהנות.

החיסרון היחידי שמצאתי בו היה המצמד. הוא עדיין לא מושלם ואחרי רכיבה ארוכה הכל מרגיש "מושי". דגם 2012 סבל כבר מאותו עניין אבל יש שיפור בדגם הנוכחי.
לעניות דעתי ה- CRF450 מתאים למי שכבר חווה כמה מוטוקרוסים בחייו ורוצה להתענג על אופנוע שלטעמי הוא אחד הטובים כיום. אופנוע חלום.

תעודת זהות

הונדה CRF450R
מחיר: 49,900 ש"ח
שנת דגם: 2013
רשיון: ספורטיבי

נתונים טכניים

מנוע: צילינדר יחיד, 449.7 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר, גל זיזים עילי, קירור מים
הספק: 51.4 כ"ס ב-8,500 סל"ד
מומנט: 4.86 קג"מ ב-6,500 סל"ד
קדחXמהלך: 52.1X96 מ"מ
יחס דחיסה: 12.5:1
הזנת דלק: הזרקה, גוף מצערת 36 מ"מ
הילוכים: 5
מתלים:
קדמי – מזלג הפוך פניאומטי 48 מ"מ, מהלך 310 מ"מ, כיוונון מלא
אחורי – מונושוק עם זרוע אחורית מאלומיניום, מהלך 315 מ"מ, כיוונין מלא

בלמים:
קדמי – דיסק 240 מ"מ, קליפר שתי בוכנות
אחורי – דיסק 240 מ"מ, קליפר בוכנה אחת

צמיגים:
קדמי  – 80/100-21, דאנלופ MX51FA
אחורי – 120/80-19, דאנלופ MX51

בסיס גלגלים: 1,492 מ"מ
זווית היגוי: 27 מעלות
מפסע: 116 מ"מ
גובה מושב: 953 מ"מ
מרווח גחון: 33 ס"מ
מיכל דלק:6.4 ליטר
משקל: 111 ק"ג (רטוב)

11 תגובות ל הונדה CRF450R – זמן אוויר

  1. מעניין לראות ולהרגיש את הבולמים החדשים של ה crf. הכי חשוב שסוף סוף הוא מיובא לארץ בצורה מסודרת.

  2. איך בחנתם את המזלג החדש אם הגלגל הקדמי כל הזמן היה באוויר?

  3. אחלה התרשמות, מעניין איך בולמי האויר מקדימה מרגישים ברכיבה

  4. ללא ג'ק בצילומים, זה גימיק חדש שהונדה מספקים? ג'ק דמיוני?

  5. אבל נחכה עוד שנתיים ונקנה אותו יד שניה בחצי חחיר

  6. מצאו פטנט חדש שישפר אותה או שסתם חיפשו גימיק. אותי מעניין לדעת מה יקרה אחרי 3-4 אלף ק"מ עם קפיצות מוטוקרוס מטורפות אם הלחץ אוויר ישאר זהה ולא יהיו דליפות או "עייפות קפיצים"

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל