fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מוטוטאץ דקר
לרט
תמוז
HJC
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן

סוזוקי קטאנה במבחן דרכים

סוזוקי קטאנה במבחן דרכים

כתב: עמית משיח |  בחנו: סטפן אבנדיצ'י, אריק רוזנבלום, אביעד רייס |  בוחן אורח: משה לוי |  צילום: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: עושה הכל טוב ובקלות, הלוואי על כולנו ולא נורא שצריך לתדלק יותר פעמים, המחיר גבוה – אבל ככה זה בתעשיית הדוגמנות, אופנוע שלא רצינו להחזיר.

הסוזוקי קטאנה המקורי נחשב לאייקוני, ה-GSX1100S ההוא שהוצג ב-1980 והביא לעולם עיצוב יוצא דופן וטכנולוגיית מסלולים אל הכביש הציבורי, שינה את פני תעשיית האופנועים כולה – כי עד אז, התמחו היפנים בייצור מנועים חזקים, אבל שלדות ואוירודינמיות לא היו אצלהם 'מי יודע כמה'. בהמשך הגיע גם הג'יקסר המקורי GSX-R750 שהוסיף לגישה של מקסימום טכנולוגיה מהמסלול אל האספלט הציבורי, בהמשך יכונו גם דגמים נוספים בשם המחייב של החרב הסמוראית – כשהמפורסם שבהם הוא ה-GSX 1100F, אבל את המראה ההוא, עם הצדודית שבאמת מזכירה בקוויה, בזויותיה ובצבעה, את אותו להב יפני, עשוי פלדה שקופלה אלפי פעמים – עת חושלה עבור השוגון, את העיצוב הזה לא שחזרו – עד עכשיו.
כבר היו אמנם שמועות שונות בעבר ואפילו ראינו פוטושופ מעניין – בעל שישה צילינדרים, אבל הפעם זה באמת.

על בסיס ה-GSX1000S המוצלח, מציגה סוזוקי את הקטאנה החדש – כשהוא נאמן להבטחה, לדמות ככל האפשר לקטאנה ההוא – המקורי. אפשר לומר שהצליח להם בסוזוקי ובגדול!

העיצוב שמקורו בסדנה האיטלקית של פראסקולי, עושה כבוד, הומאז' וחיקוי מוצלח למדי למקור מהאייטיז – הפנס נראה זהה למקור, עיצוב יחידת מיכל הדלק זהה בחלקו העליון לזה המקורי ואפילו הכיתוב SUZUKI באותו פונט, גודל ואפילו אותו גוון מדוייק של אדום – כמו זה המקורי משנת 1981. הקלאץ' מתופעל כבל – עם מותחן וקפיץ מאבטח חשופים לעין. המושב נוח, גם זה הקטנטן שמאחור. בכלל, תנוחת הישיבה כאן מושלמת, הרכינה הקלה קדימה נוחה ומסייעת בתפעול האופנוע, כל הידיות והמתגים שעל הכידון יושבים 'בול' במקום בהם ציפית להם והרגליות ממוקמות נוח ביותר – לא תנוחה קרבית ומקופלת, אבל כזאת שנותנת לך שליטה מלאה וגם נוחות לאורך זמן. פרפקט. את יחידת הזנב המפוסלת ולוחית הרישוי הצידית, החובקת את זרוע האלומיניום החסונה, מצעידים בסוזוקי (ובסדנה האיטלקית) כבר אל שנות האלפיים – בכל זאת, נייקד ליטר לא יכול להראות בימינו מסתובב ברחובות עם משהו שבולט אחורה מהצמיג, אחרי הכל. רטרו או לא רטרו. גם מסך ה-TFT הצבעוני, עם תצוגת המהירות וההילוך בגדול ובולט ושפע נתונים סביבם, צועד עם הזמן. מצד שני, דאגו המהנדסים היפנים לצליל של ארבע בשורה 'של פעם' – בלי השריקה, רק יבבה.


ואם כבר התנענו, אז קדימה לדרך:

מנוע הג'יקסס הקודם הפיק כמעט 145 כ"ס, הגרסה העדכנית שלו, המותקנת גם בקטאנה, מגיעה עם 150 כוחות סוס ו-11 קג"מ, יותר ממה שצריך – על כל נייקד. התיבה המשודכת ליחידת הכוח הזו, בת 6 הילוכים שעוברים חלק ומדויק, מחולקים נכון ונוח והתאוצה המתקבלת, בכל הילוך, היא לינארית, רציפה וחזקה. השלדה והזרוע האחורית, כמו בקטאנה המקורית, באים מסדרת המרוצים של החברה והמתלים ההפוכים מקדימה ניתנים לכיוונון מלא, בעוד האחורי מאפשר כיוון לעומס הקפיץ ולשיכוך ההחזרה. על הבלימה מופקדים קאליפרים של ברמבו – שניים מקדימה, מרובעי בוכנות, על צמד הדיסקים ואחד מאחור, יחדיו הם מספקים בלימה מצויינת. עם נשיכה ורגש גם יחד. מנוע הקטאנה חזק בתאוצות ביניים כשניתן לרדת, גם בהילוך שישי, למהירות של 80 ואף 70 קמ"ש ולהאיץ חזרה במהירות נהדרת, כמעט אוטומטי ותחנת כוח, ללא ספק. למעשה, למעט שיהוק של מערכת ההזרקה (שחוזר על עצמו ב-GSX'ים של השנים האחרונות) – כאשר חוזרים לגז לאחר סגירתו, בסל"ד נמוך עד בינוני, אין לנו תלונות, גם לא כלפי הרוח: אנחנו במערכת מאמינים בלב שלם שעל הרוח בחזית כל נייקד, יש להתענג – גם כי זה כיף לנו וגם כי בשביל יופי צריך בדרך כלל קצת לסבול.
אבל, מיכל של 12 ליטר ששווים כ-180 ק"מ בין תדלוק לתדלוק – עם צריכת דלק ממוצעת במבחן של 1:15 קמ"ל – זה קצת מציק על אופנוע שכל מה שאתה רוצה לעשות איתו זה להמשיך לרכוב, כי התדלוקים תכופים יותר, אבל כאמור – בשביל יופי צריך לסבול, לפעמים. לפחות זה נותן ליותר אנשים הזדמנות לראות ולהתפעל מהיצירה המוטורית, בעת התדלוק.

תנוחת הרכיבה הנוחה, מאפשרת חביקה של מיכל הדלק עם הברכיים והכיסא המרווח מאפשר גם שינויים קטנים בתנוחה, לאורך הדרך המתמשכת. בעיר, שמחנו לגלות כי הקטאנה מצליח לעבור בקלות בין המכוניות ולא נתקלנו בגורמים מעכבים בין הרמזורים. במפתיע גם לא הורגש חום עודף באזור הרגליים – וזה ברכיבה באוגוסט החם שלנו – הרבה יותר נעים מהרבה אופנועים קטנים יותר. מחוץ לעיר מדובר בחלום. בין אם בכביש האיטי אל הים, על המהיר לקצה המדינה, או בכביש המתפתל בינות להרים. הכל הוא יודע לעשות – בקלות ובאלגנטיות.

בסעיף הפנטזיות המיותרות נשאלת השאלה מדוע לא ציידו את הקטאנה גם בקוויקשיפטר? – אם כבר פוזה ועדכניות טכנולוגית… התשובה נעוצה כנראה במחיר שגם ככה לא זול – עם תג גבוה של 96,000 ש"ח, מציע הקטאנה מעט אלקטרוניקה יחסית (ארבעה מצבי בקרת אחיזה לבחירה), בקרת אחיזה, ABS וכוונון מספק לבולמי הזעזועים. זה לא הרבה לאופנוע בנפח 1,000 סמ"ק בימינו, העניין הוא שהמראה שלו משכנע. גם את מי שלא זוכרים או מכירים את המקור.

אז נכון שהוא לא שותף מלא לרוח האמיתית שעמדה מאחורי הקטאנה המקורי – להביא את הטכנולוגיה המעודכנת ביותר מהמסלול אל הכביש הציבורי – לשם כך יש לסוזוקי את ה-R ששואב מאופנועי המוטוGP שלהם, גם 'סתם' נייקד יש לסוזוקי – הג'יקסס אלף, עליו בנוי הקטאנה ושממשיך להימכר במקביל, עם מיכל דלק גדול יותר, לטובת העניין, אבל – וזה אבל גדול, במישור האישי-רגשי, כותב שורות אלו זוכר עדיין את ההתרגשות שאחזה בליבו בן הטיפש-עשרה, בפעם הראשונה שראה ושמע את הקטאנה ההיא, אז בשנת 81', במושב ילדותו הייתה הרבה מוטוריקה עד אז, בעיקר טרקטורי דיזל ומעט אופנועים קלים, האופן המלכותי בו לקח הרוכב, בן כיתתה של אחותי הגדולה, את הסיבוב בכניסה למושב והיבבה שבקעה ממפלטיו מייד אח"כ – בישורת העולה אל ביתו, היכו אותי בהלם. אחת מחוויות הילדות שנשארת איתך לכל החיים (חוויה מאוחרת יותר באותה ישורת תהיה כבר שלי, רוכב על ה-GSXR1100). בקיצור, כמו שאתם מבינים, המבחן הזה לא היה מבחן רגיל עבורי – גם אם הוא נכתב ככזה, לאורך הרכיבה כולה, חזרתי קצת לגיל המנטלי ההוא. גם כשרכבתי בכבישי הארץ וגם כשברמזור תל אביבי שאל אותי רוכב אחר "זה הקטאנה החדש?" והוסיף "תתחדש" כשהשבתי בחיוב. משהו מיסטי, הרבה מעבר לסמ"ק, לכ"ס, או לקטגוריה.

לפני סיום, תודה גדולה מגיעה למשה לוי ממוסך 'אופנועי השרון', על הקטאנה המקורי – המשופץ והמשופר שהעמיד לרשות המערכת, לצורך הצילומים, ועל התובנות שנתן לנו, על החדש ועל הישן.

אז למי הוא מתאים כמו כפפה? מי צריך אחד כזה? – אנחנו!
כלומר, מי שזוכר את הדגם ההוא, או סתם מבין ביופי, אחד שיהנה בכל בוקר ובכל אחה"צ – עת יראה את האופנוע מחכה לו בחניה. אחד שרוכב נייקד ולאו דווקא ספורטיבי/גרזן/Gp עם שאיפה להגיע ל-300 קמ"ש. אחד שיספיק לו לתת גיחות קצרות למחוזות ה-170, בואך 200, פשוט כי, באופן תאורטי בלבד כמובן, מעל 220 הרוח כבר באמת בלתי נסבלת – גם לחובבי הז'אנר העירום, כמונו.

רוכבים כאלה, יהנו מתנוחת רכיבה מצויינת, עם כידון ארגונומי במיוחד ונוחות רכיבה מירבית, לצד ביצועי כביש מצויינים וגיר מדויק שעובד חלק, תאוצות שמדביקות את משקף הקסדה לאף וחיוך רחב… מתכון טוב לחיים משותפים ארוכים, או לשלילה ארוכה – תלוי במזל וברמת הקשב שלכם לוויז שבאוזניות הדיבורית…

תעודת זהות

 

Suzuki Katana 1000

 

דרגת רשיון: A

 

מחיר: 96,000 ש"ח

 

אחריות: שנתיים

 

נתונים טכניים

 

מנוע: 4 צילינדרים בשורה, 4 פעימות, DOHC, מקורר נוזל

 

נפח: 999 סמ"ק

 

הספק: 150 כ"ס ב-10,000 סל"ד

 

מומנט: 11 קג"מ ב-9,500 סל"ד

 

תמסורת: 6 הילוכים, סליפר קלאץ'

 

מתלים: מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ, כיוון מלא. מאחור בולם יחיד כיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה

 

בלמים: מקדימה זוג דיסקים בקוטר 320 מ"מ, קליפרים ברמבו 4 בוכנות. מאחור דיסק יחיד בקוטר 220 מ"מ, מערכת ABS

 

מידות צמיגים: ק' 120/70-17, א' 190/50-17

 

מידות כלליות: אורך 2,130 מ"מ, גובה 1,110 מ"מ, רוחב 835 מ"מ

 

מרווח גחון: 140 מ"מ

 

בסיס גלגלים: 1,460 מ"מ

 

גובה מושב: 825 מ"מ

 

נפח מיכל דלק: 12 ליטר

 

צריכת דלק (בתנאי מבחן): 15 קמ"ל

 

משקל רטוב: 215 ק"ג

 

5 תגובות ל סוזוקי קטאנה במבחן דרכים

  1. את הדברים הכי חשובים בכתבה, לא כתבתם
    ההשוואה לדגם של משה לוי
    התובנות שהוא נתן לכם
    מי יותר נוח (סוביקטיבית)
    מי יותר חד
    ….

    • ה GSX1100S הידוע בכינויו האיקוני 'קטאנה',היה מבחינה טכנית,זהה לחלוטין ל GSX1100E מאותה שנה.
      הקטאנה היה רק תרגיל בעיצוב.

      • כתתבתי.תרגיל בעיצוב.
        כל הצד הטכני נלקח ישירות מה GSX1100E הרגיל.שהמשיך את ה GS1000 מ 78 ואת ה GS750 מ 76.
        לא טכנולוגית מרוצים ושום דבר בקטאנה ההיא לא שינה כלום בתעשיה.
        זה נכון ל GSX750R N שהגיע ב 85.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל