fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
מוטוטאץ דקר
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
סטפן

מוטו בוחן | AJP PR7 – ראלי פורטוגלי

מוטו בוחן | AJP PR7 – ראלי פורטוגלי

מיקי כהן

צילום: אריק רוזנבלום

** עדכון ** בערב פרסום הכתבה החליט היבואן על שינוי מחיר האופנוע והפיכת מבצע ההשקה למחירו הקבוע, לאור כך שינינו את התייחסותינו לאופנוע בכל הנוגע למחירו, שכן בעינינו 65,000 ₪ משקפים את יכולות ואיכויות האופנוע בצורה טובה. אנחנו נשארים נאמנים לקוראינו ועושים כל שביכולתנו להביא להם מידע נכון ועדכני – על כן בחרנו יממה לאחר פרסום הכתבה לבצע את העדכון. פסקאות שעודכנו יסומנו בכוכבית (*).

 

* שורה תחתונה: אופנוע הראלי הראשון בייצור סדרתי שמגיע ארצה. מנוע כייפי, בולמים מצוינים, יכולות לא מבוטלות ולוק 'ראלי' אמיתי.

 

לכל דבר יש פעם ראשונה, מבחן הדרכים הזה מזמן לנו רכיבה על אופנוע ראלי בייצור סדרתי, לא קיט שהולבש על אופנוע אנדורו אלא הדבר האמיתי.
עם משקף גבוה, צג טאבלט מתקדם ומיכל דלק גדול מספיק לכיסוי מרחקים ארוכים (17 ליטר במקרה של ה-PR7), קצת מפתיע שמכל יצרניות אופנועי השטח בעולם, דווקא AJP הפורטוגלית הקטנה היא זו שבוחרת לייצר אופנוע ראלי ולמכור אותו לכל דורש.
ק.ט.מ והוסקוורנה אמנם מייצרות רפליקות למכונות הדקאר שלהן, אך מדובר בדגמי לימיטד-לימיטד אדישן שלא מיועדים לשימוש בכביש הציבורי ועם תג מחיר שיעשה לכם סחרחורת.

אז מה בעצם השוני בין אופנוע שטח 'רגיל' לאופנוע ראלי? בסה"כ הם נראים די דומים ואת ההבדל העיקרי נמצא בחלקו הקדמי של האופנוע.
לוקחים מיכל דלק גדול שמאפשר לרוכב לגמוע קילומטרים ארוכים ללא צורך בעצירות תכופות לתדלוק, מוספים חופה קדמית הכוללת בתוכה מחשב אליו מזינים את ספר הדרך המשמש לניווט, והתקנים שונים למכשירים טכנולוגיים כאלו או אחרים, מציידים בתאורה עוצמתית, מהלך מתלים ארוך והרי לכם אופנוע ראלי.
ההשראה, כמובן, נלקחת מאופנועי הראלי המקצועיים של הדקאר ומירוצי שטח מוכרים אחרים – תחרויות אלו פתוחות בדרך כלל גם בפני מתחרים חובבים, שמסבים את אופנועי השטח 'הרגילים' שלהם למכונות ראלי מוכוונות מטרה.

שיטוט באתר החברה לא מגלה המון על ה-PR7, ומלבד רשימה מצומצמת של פרטים טכניים, נוכל למצוא את הכותרת שיודעת לספר שהאופנוע הזה הוא ייחודי ובקטגוריה משל עצמו.
ואכן, ל-AJP PR7 אין באמת מתחרים הזהים לו בדיוק, והוא חי, לשמחתו, בנישה משל עצמו.

קשה להתעלם מהמראה של ה-PR7 ואין כמעט רוכב, שטח וגם כביש, שעבר על פנינו ולא עצר להעיף מבט מעמיק על החיה המוזרה – חלקם וודאי ציפו למצוא צירוף אותיות או צבע מותג אחרים, מוכרים יותר… אופנועי השטח מבית AJP לא הציפו את שבילי ארצנו והם בהחלט עוף מוזר, אבל בשורה התחתונה, הצבע או שם המותג לא ממש משנה, ה-AJP PR7 אכן נראה בן ז*נה, והמסר שהוא מעביר לא משאיר מקום לספק – קח אותי עכשיו לשבילים פתוחים ומהירים, ואל תחזיר את המצערת לאחור.

הגרסה המיובאת לישראל היא גרסת הפקטורי של ה-PR7 והיא מאובזרת בדליקטס שבדליקטס שזמין למרכיבי האופנועים במפעל הקטן בפורטוגל, שם כל אופנוע נבנה, אגב, בידיי העובדים ולא על ידי מכונות.
נתחיל כמובן בבולמים, הודות להם ה-AJP PR7 הוא מכונת השבילים הנפלאה שהוא – מזלג קדמי הפוך מתוצרת זקס בקוטר 48 מ"מ מתכוונן לחלוטין עם מהלך נדיב של 300 מ"מ מאחור, כ-50 מ"מ יותר מאופנוע שטח סטנדרטי; זרוע אלומיניום עם בולם יחיד, גם הוא מתוצרת זקס ומתכוונן לחלוטין, עם מהלך של 280 מ"מ.

מסיימים את סשן הצילומים ומצדדים את האופנוע לאיזור עמק האלה, ב-AJP טוענים שזהו אופנוע ראלי? נבחן את זה בשבילים המהירים.
ליד נחל שורק אנחנו מוצאים את השביל המושלם – רחב, אוחז, ועם לא מעט באמפים – בדיוק המקום לתת דרור ל-PR7.
ואכן, הרכיבה עליו בתנאים האלו היא לא פחות מתענוג, אין פה מערכת ABS שצריך לנתק או שום בקרה אחרת והמשימה הגדולה ביותר היא לשמור את האחורי במקומו, כי הוא, כילד שובב, מתקשה להשאר ממושמע בכל פתיחה של המצערת ובלי קשר למהירות הרכיבה.

חופת הראלי הקדמית מאפשרת לך לדמיין, ולו לרגע, שאתה בכלל בקטע הקישור של סטייג' בראלי דקאר ולא במרכזה של מדינת ישראל.
את מנוע הסינגל בנפח 600 סמ"ק (למרות שהאופנוע נקרא 650) של ה-AJP PR7 קנו הפורטוגלים מהחבר'ה ב-SWM, שקנו את המנוע מהחבר'ה של הוסקוורנה האדומה זצ"ל. לא מזמן ניסינו את המנוע הזה לראשונה בגלגול הנוכחי שלו, כשרכבנו על הסופר דואל T של SWM, מה שבאמת מדהים כאן הוא השוני בהתנהגות שקיים בין שני המנועים, שהם למעשה אותו מנוע והצורה בה שניהם משחררים את 47.6 כוחות הסוס שלהם לעולם.
אם בסופר דואל T מדובר במנוע עצל יחסית שלוקח הרבה זמן להכניס אותו לפעולה, ב-PR7 מדובר במנוע שהוא חגיגה של ממש. המנוע חי, כח זמין קיים בכל הילוך, והרכיבה המהירה בשבילים היא לא פחות מתענוג. כל יציאה מתעלה קטנה עם מכת גז מניפה את הקדמי למעלה בחדווה, חוויה שבסופר דואל רק היינו יכולים לחלום עליה, שינויים שמקורם במערכות יניקה ופליטה שונות וכיוונון המנוע לאופי שונה. תחושת היציבות בשטח טובה מאד, הודות לשלדה חסונה משולבת פלדה-אלומיניום, גם בשטח טכני ה-PR7 לא פרייאר עם מרווח גחון של 310 מ"מ ומומנט בשרני שמאפשר לרכוב בהילוכים נמוכים ועדיין להנות מכח זמין.
במדד הפאן ה-PR7 הזה מקבל את הציון 10 ללא ספק.

למרות כל המכלולים האיכותיים, ה-AJP PR7 לא יצר אצלנו תחושה שיש פה אופנוע 'אובר-קיל', כזה שרוכבי שטח 'רגילים', ולא 'רייסרים' בנשמתם לא יוכלו להתמודד איתו.
התפעול רך למעט מציאת הילוך הסרק שהייתה מעט קשה בהתחלה, אבל מתרגלים; תגובת המנוע בהילוך ראשון מעט עצבנית אבל עם כיוון נכון אפשר להתמודד גם עם זה; קל להניף את הרגל מעל האוכף בזכות גובה מושב ידידותי יחסית של 920 מ"מ ואפילו רוכבים נמוכים יוכלו לחוש את הקרקע עם שתי רגליים בטוחות כאשר הם נעולים במגפי שטח. המשקל הרטוב נמוך למדי ועומד על כ-165 ק"ג, המושב נוח ולא מעייף גם ברכיבת כביש לאורך זמן.
כיאה לאופנוע שטח, את מרבית הזמן בילינו עליו בעמידה שחשפה כידון מעט נמוך למרות גובהנו הממוצע, לא משהו שקיט מגביהים לכידון לא יכול לסדר. באופן מפתיע ולמרות שמדובר בסינגל, לא הרגשנו ויברציות כלל במהלך הרכיבה, לא בשטח ולא בכביש, נקודת זכות גדולה לטובת ה-PR7.

רשימת התוספות של גרסת הפקטורי ארוכה וכוללת נאבות ורגליות רוכב מכורסמות עם ציפוי אנודייז בצבע בורדו, מגן גחון מאלומיניום, מערכת פליטה פול סיסטם מתוצרת DOMA עם סאונד מדהים, כונס אוויר מקרבון, מגיני ידיים סגורים (מתוצרת אצ'רביס באופנוע המבחן), מחשב מירוצים מקצועי, וכמובן מסך ה-Samsung TAB המשמש כצג הראשי של האופנוע ומציע את כל האפליקציות המוכרות למשתמשי אנדרואיד כגון גוגל מפות או Waze, דפדפן ועוד. את מצב התצוגה ניתן להחליף בין יום ולילה, מה שיוצר שינוי בתאורת המסך.
אופנוע המבחן הגיע חמוש בצמיגי קונטיננטל TKC80 המוכרים היטב לרוכבי האדוונצ'רים. לאלו שיחפצו בכך, הגלגלים של ה-PR7 במידות 18" ו-21" יאפשרו לשדרג גם לצמיגי שטח קרביים יותר.
חופת האדוונצ'ר הקדמית מרגישה הרבה יותר טובה, עמידה ויציבה מכל קיט אדוונצ'ר אחר שראינו. האופנוע עמוס בתוספות רבות אך דווקא רגליות מורכב אין – הצהרה נוספת של AJP שמדובר באופנוע לפירוק גז בשטח ולא ברכיבות זוגיות לקפה שחור ביער בן שמן.

חווית הרכיבה  בכביש סבירה ולא יותר מכך, במהירות של מעל ל-130 הפרונט כבר מתחיל להתנדנד ומעביר תחושה מעט מטלטלת  ולמרות מיגון הרוח הנדיב אי אפשר ממש לרכב במהירות גבוהה מזו בצורה נעימה.
האופנוע יכול למשוך גם לאיזור ה-150 קילומטרים לשעה, אבל לרוכב יהיה קשה להחזיק מעמד במהירות שכזו לאורך זמן.
אז יש לו את הלוק הנכון, יש לו מנוע שיודע לרגש ומערכת מתלים שיודעת לעבוד בעומסים במהירויות גבוהות בשבילים פתוחים, אז מה חסר לו בשביל להפוך לחבילה מושלמת? מערכת ABS בתור התחלה – בשנת 2019, אופנוע ללא מערכת הבטיחות הכי אלמנטרית שיש – נמצא במקום בעייתי בימים בהם יצרניות האופנועים (וגם הרוכבים) הולכים קדימה מבחינת שיפור הבטיחות של כלי הרכב הדו-גלגליים, החוסר במערכת הכה חשובה הזו מטילה צל כבד על ה-PR7.

צילום: אסף עמרני

 

* תג המחיר שלו ממקם אותו בטריטוריה של המתחרים הקשוחים והאהודים על הרוכב הישראלי כמו ה-690 אנדורו של ק.ט.מ, ה-701 של הוסקוורנה ודומיהם. הוא מצידו חמוש במיכל דלק גדול יותר, טאבלט, והתאמה גבוהה יותר לראלי – אבל חסר ביכולת הרכבה ומערכות בטיחות.

אף על פי שמדובר בחברה יחסית קטנה ולא באחת מענקיות האופנועים המוכרות, איכות המוצר מרגישה מעולה – ה-AJP PR7 מרגיש אופנוע שלם שבפיתוחו הושקע עמל רב.
הצצה בדף הפייסבוק של אנטוניו ג'. פינטו (האבא של המותג ותורם ראשי התיבות – א.ג'.פ – AJP) תגלה לכם יצרן שבאמת אוהב את העבודה שלו.

* קשה לסכם את החוויה שלנו עם ה-PR7 Factory של AJP. מצד אחד, מדובר באופנוע באמת מהנה עם מנוע כיפי שמאפשר לך לדחוף את עצמך קדימה בשטח, מצד שני חסרים לו כמה דברים אל מול המתחרים והבחירה ביניהם תשאר נתונה בצרכי הרוכב.
מודים, היה לנו קשה להחזיר את האופנוע חזרה לסוכנות, הוא מרגש וכייפי, משדר תחושה שונה לחלוטין מכל אופנוע שטח אחר ונותן טעימה נוחה ונשלטת לעולם הראלי, ללא שום צל של ספק היינו שמחים להעמיד כזה בגראז' לצד האופנוע הפרטי.

תעודת זהות

 

AJP PR7 650 Factory

 

* מחיר: 64,900 ₪

 

דרגת רישיון: A1

 

אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

 

נתונים טכניים

 

מנוע: סינגל, 4 שסתומים, DOHC, מקורר נוזל, מוזרק דלק

 

נפח: 600 סמ"ק

 

הספק: 47.6 כ"ס ב-6,000 סל"ד

 

מומנט: 5.9 קג"מ ב-5,500 סל"ד

 

מתלים: מזלג הפוך בקוטר 48 מ"מ, מהלך מתלה של 300 מ"מ, מתכוונן לחלוטין. מאחור בולם יחיד, מהלך מתלה של 280 מ"מ, מתכוונן לחלוטין

 

בלמים: מקדימה דיסק יחיד בקוטר 300 מ"מ, מאחור דיסק בקוטר 240 מ"מ

 

מידות צמיגים: 90/90-21, 140/80-18

 

גובה מושב: 920 מ"מ

 

בסיס גלגלים: 1,540 מ"מ

 

מרווח גחון: 310 מ"מ

 

משקל רטוב: 165 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 17 ליטר

 

3 תגובות ל מוטו בוחן | AJP PR7 – ראלי פורטוגלי

  1. למה לא דיונות? שטחי אש של צאלים, או שבילים מהירים בדרום..קצת יותר מדמה ראלי מאשר עמק האלה..נראה חיה מגניבה לגמרי, תודה

  2. שמו מיגון רוח והורידו רגליות מורכב….לא מבין….

  3. פגז של כלי.הלוואי שמסמן כוון שיבוא לטובה גם משאר היצרנים.סופסוף כלי חזק עם מנוע אמין ושיא הספק בסלד נורמאלי.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל