fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC

מוטו בוחן | נורטון דומינייטור 961 – כוס התה המהירה בעולם

מוטו בוחן | נורטון דומינייטור 961 – כוס התה המהירה בעולם

אריק רוזנבלום

צילום: רונן טופלברג

מתוך מגזין מוטו, גיליון 383, ינואר 2020, לקריאה דיגיטלית כאן.

 

שורה תחתונה: אין שורה, תקראו. אי אפשר לסכם אופנוע כזה במשפט אחד.

 

הסיפור של נורטון מתחיל באנגליה של שנת 1898, ג'יימס לנסדון נורטון בן ה-29 מקים בברמינגהם את חברת נורטון לייצור מכלולים וחלקים לאופניים, מסע לניו יורק מפגיש בינו ובין צ'ארלס גארארד שעבד בחברת קלנס הצרפתית ומצית שיתוף פעולה, ממנו נוצר האופנוע הראשון של נורטון ב-1902 – ה-Energette, עם מנוע סינגל בנפח 143 סמ"ק מתוצרת בלגיה.
ב-1907 רם פאולר מנצח בקטגורית הטווין של ה-TT באי מאן על גבי נורטון, ניצחון שאחריו מגיע האופנוע הראשון שהוא כולו תוצרת אנגליה, משלדה עד מנוע כולו נורטון.

ב-1914 בתו של ג'יימס, אתל, מעצבת את לוגו החברה שמתנוסס עד היום על אופנועיה. השנים עושות חסד עם נורטון שזוכה בעשרות מרוצי גראנד פרי ובמהלך מלחמת העולם השניה כבר מייצרת כ-100,000 אופנועים. ג'יימס שאמנם היה מהנדס מוכשר היה איש עסקים פחות טוב וכבר בשנים ההן נכנס לקשיים כלכליים, התוצאה הייתה כניסת משקיעים חדשים שגם לקחו את הפיקוד על החברה במותו של ג'יימס שהולך לעולמו בשנת 1925, לא לפני שרשם פטנט על תכנון שלו לגל-זיזים עילי מונע שרשרת, לו הוא קרא 'דסמודרומי'.

שנות ה-50 מביאות פריחה, הדומינייטור מוצג אז לראשונה עם שלדת פדרבד, וממשיך את רצף הנצחונות של היצרנית, והובלת השוק העולמי עם שלל דגמיה ובעיקר בזכות הקומנדו והפריחה הזו נמשכת עד לשנות ה-70', אז משתנה המפה העולמית והיצרנים היפנים מחסלים את האירופאים זה אחר זה, נורטון מגיעה לסף פשיטת רגל ובשנת 1976 נבנה הקומנדו האחרון. בשנות ה-80 הזכויות על מותג נורטון מתפצלות ומחולקות, אופנועים ממשיכים להיות מיוצרים תחת המותג וחלקם אפילו זוכים להצלחה בתחילת שנות ה-90 במרוצים, המנוע הרוטורי שלהם מצליח לצאת ממסלולי המרוץ וכמה יחידות עושות דרכן לכביש הציבורי, בשנים ההן מתקבע מעמדו של מותג נורטון ככזה המייצר אופנועים יחודיים, יוקרתיים ונדירים.

ב-2008 עוברת כל פעילות נורטון לדונינגטון פארק, תחת הנהגתו של סטיוארט גארנר שקובע ב-2009 שיא מהירות לאופנוע בעל מנוע רוטורי, שנה לאחר מכן מוצג הדגם הראשון לגלגול המודרני של נורטון, הקומנדו 961 שהיום כבר הפך למשפחת דגמים, נורטון גם חזרה למרוצי ה-TT של האי מאן, תחילה עם ה-SG1 וכיום עם ה-V4RR, לגבי מה שצופן עתיד החברה נרחיב בסוף הכתבה, ושווה לקרוא הכל עד לשם.

אז השנים עיצבו את אופנועי נורטון, הנסיבות הן שקבעו איך אופנועי נורטון יראו היום, גורל החברה היה נראה אחרת אם לפני 70 או אפילו 40 שנה היו מתקבלות החלטות אחרות, מעמד המותג התפתח מתוך ההיסטוריה הקשה שלו שהביאה אותו היום להיות כל כך ייחודי. כל מותג אופנועים בעל עבר כל כך עשיר עבר תהפוכות ושינויים שעיצבו אותו להיות מה שהוא היום, אבל אף מותג אחר לא הפך לנורטון. יש אופנועים מודרניים וטכנולוגיים, יש אופנועים קלאסיים ומיוחדים, אבל אף אופנוע לא מייצג את השילוב המדויק בין השניים כמו אופנועי נורטון, והדגם שהכי מייצג את הערבוב הזה הוא כנראה הדומינייטור שאותו אנחנו בוחנים הפעם.

אם הגעתם עד לכאן כנראה שכבר ראיתם תמונה או שתיים של הדומינייטור, אם לא אז תעצרו רגע, תראו ותחזרו. שום דבר באופנוע הזה לא קל לעיכול או מוּכר, חלקים מקרבון עוטפים כל פינה, המיכל הגדול והרחב, הכידון הנמוך-נמוך שמתחתיו מזלג הפוך מוזהב, חובק גלגלי שפיצים, המנוע המעוצב והכמות הנכבדת של עבודת CNC הופכים את האופנוע הזה לשונה מאוד ממה שאנחנו רגילים לראות, גם באופנועים יוקרתיים במחיר כפול מהדומינייטור. רונן טופלברג, האחד והיחיד, צלם מערכת מוטו האגדי, אמר על עיצובו שהוא מהמשובחים והיפים שראה.

אבל אופנוע – כל אופנוע – לא יכול להיות רק יפה, הוא צריך גם לנסוע ורצוי שגם את זה יעשה טוב, לשם כך מצוייד הדומינייטור בטופ שיצרן יכול לקנות – מזלג אוהלינס NIX 30 מקדימה, בולם אוהלינס TTX36 יחיד מאחור, משאבות רדיאליות וקליפרים מונובלוק של ברמבו וחישוקי טיובלס עטופים בצמיגי דאנלופ ספורטמקס GPR300 בקוטר 17 אינץ', כל אלו מחוברים לשלדת הפדרבד המפורסמת של היצרן, עם זווית היגוי של 24°, בתוכה המרכיב המרכזי – מנוע טווין מקבילי בהיסט של 270° בין הבוכנות, מקורר אוויר עם רדיאטור שמן קטן, 2 שסתומים לצילינדר המונעים ע"י מוטות דחיף ומרימי שסתומים הידראולים, יחס דחיסה גבוה של 10.1:1 ובנפח של 961 סמ"ק. תיבת ההילוכים נפרדת מהמנוע ובעלת 5 הילוכים, קלאץ' רטוב והינע סופי ע"י שרשרת.

אופנועי נורטון הגיעו לישראל בעבר הרחוק ונוסעים כאן כלים משנות ה-30 וה-40. אחרי הרבה שנים חוזרים האופנועים לישראל ביבוא מסודר של חברת מוטו24, אנחנו היינו שם כשהכלים הראשונים יצאו מהקופסא אל המדרכה ברחוב הרצל ועוד כשהם היו עטופים בניילונים ולא מורכבים רצינו להניע ולרכב, חיכינו בסבלנות וקיבלנו למבחן בכורה בלעדי את המפתחות של הדומינייטור, הטופ של סדרת ה-961 "המסורתית" שמכילה עוד שלושה דגמי קומנדו בעלי שלדה ומכלולים שונים ועיצוב קיצוני הרבה פחות. אופנוע המבחן מצוייד בזוג אגזוזים פתוחים יותר מהמקור שמפיקים סאונד מטריף, צליל מעט נוסטלגי אבל עמוק ובשרני. מי שקרא עד עכשיו ועדיין לא הבין – זה לא אופנוע סטנדרטי, אי אפשר למדוד אותו ביחס ישיר של ביצועים לאופנועים אחרים אבל הוא גם ממש לא אופנוע קלאסי רכרוכי, לא שאנחנו חושבים שאפשר לטעות, אבל חשוב לומר: הדומינייטור הזה לא דומה לשום דבר אחר שהכרתם, לטוב ולרע.

נתחיל מתנוחת הרכיבה הקיצונית – הכידון נמוך, מיכל הדלק ארוך והמושב – כלומר, שתי חתיכות הספוג שמודבקות על הזנב – גבוה, תוסיפו לזה גם רגליות גבוהות ומשוכות לאחור ואתם מקבלים משהו שגורם לסופרבייק להיראות כמו קטנוע מנהלים, היא מכניסה אותך למוד קרבי וגם תומכת ברכיבה מהירה, ואם כבר משווים לסופרבייק אז גם צידוד הכידון מוגבל מאוד ולא היינו רוצים לבלות יותר מדי זמן בעיר על האופנוע הזה, בתנוחת הרכיבה הזאת גם לא נוח כל כך לראות את המראות, לעומת זאת זוג השעונים האנלוגיים ניצבים ממש מול הפרצוף ונוחים לקריאה. מילה טובה אחת למושב – הוא נוח, באופן מפתיע שני הספוגים האלו בשילוב בולם אחורי סופר איכותי עושים עבודה טובה, לא גולדווינג מפנק, אבל לא מרגיש כמו… טוב, חתיכת ספוג.

בליבו של האופנוע מנוע "קלאסי", אולי הכי קלאסי שיש היום לנורטון, לא מכוון ביצועים ונוטה יותר לכיוון תחושה נוסטלגית, זה מתבטא בהספק נמוך ביחס לנפח, מומנט גבוה ואופי מיוחד. ההילוכים ארוכים בכדי לפצות על החוסר בהילוך השישי והקלאץ' מעט קשה, תיבת ההילוכים דווקא מפתיעה ומרגישה כמעט יפנית, ממש לא תואמת את הרוח של האופנוע המווברץ והמקרקש הזה. אבל הטווין הזה יודע לצאת מהמקום בזריזות מרשימה, מפתיע בגמישותו ולא מרגיש עייף בשום מקום, להפך – הוא מרגיש בשרני וחזק לאורך כל קשת הסל"ד, ואת כל זה הוא עושה בזמן שהוא מעביר תחושה של רכיבה על מנוע משנות ה-60, בעיקר בסאונד הבשרני והמאוד-לא-עגול שגרם לכל נהג ורוכב בדרך לשאול מאיזה מוזיאון הוצאנו את האופנוע; בכלל האופנוע הזה מושך תשומת לב ברמות שלא הכרנו לפני כן, אין פינה אפלה שבה ניתן להחביא את האופנוע הזה בלי שיצוצו לפחות שלושה מתעניינים.

שלדת הפרדבד מבטיחה ביצועים וגם מקיימת, בשילוב עם הבולמים האיכותיים שניתנים לכיוון מלא האופנוע מתנהג למופת בכל כביש, במיוחד מפותל, עם משקל רטוב של 190 ק"ג הוא גם קל, ואפילו מרגיש עוד יותר קליל ברכיבה, התחושות ממכרות ויחד עם הצלילים גורמות לרמת השרון להרגיש לכמה רגעים כמו האי מאן, השיכוך נהדר ואפילו היינו מקשיחים טיפה את הפרונט בשביל להעמיס בבלימה יותר בקלות, אם כבר נגענו בבלימה – האופנוע עדיין חדש, הרגע סיים הרצה והכל עדיין לא בדיוק יושב במקום, אבל הברקסים עוצמתיים ושותלים את האופנוע במקום, אם לא ה-ABS גם היו נועלים את הגלגל הקדמי בקלות בבלימה חזקה, הצמיגים מתאימים לאופי האופנוע, היינו מתים להרגיש את האופנוע הזה בעומסים גבוהים, על מסלול מרוצים עם צמיגי ספורטיביים יותר… הוא לא סופרבייק, אבל הוא גם ממש לא אנפילד, הדומינייטור הוא מכונה ייחודית, שגם אם לא היינו מקדישים 4 פסקאות להיסטוריה שלו, גם אם היה לו לוגו אחר על מיכל הדלק, הוא היה מרשים – אבל יש לו היסטוריה, ויש לו את הלוגו הנכון, זה שפורט להרבה אנשים על הרבה רגשות, הלוק שלו, הצליל שלו והתחושה של המנוע הזה, עטופים בכל כך הרבה תשומת לב ומכלולים איכותיים – זה מה שהופך אותו להרבה יותר מרהיט יקר.

ולסיום עוד פיסה של מידע היסטורי, קצת שונה: זוכרים את סטיוארט גארנגר? זה שלפני יותר מעשור החזיר את נורטון לחיים? זה שאחראי על היצירה המיוחדת שרכבנו עליה? אז הוא נכון לרגע זה ולכאורה נוכל, הוא שיחק לכמה אנשים בפנסיות, הוא חייב הרבה כסף לממשלה ואפילו שמענו על אופנועים שהוחזרו ליצרן לתיקון והופשטו מהם חלקים בשביל – לכאורה – לבנות אופנועים חדשים ללקוחות ששילמו ועוד לא קיבלו אופנועים. מעלליו של סטיוארט עצרו את הייצור של נורטון, בהתחלה מונה מנהל זמני מטעם הממסד שינווט את החברה לחוף מבטחים, אבל לפני זמן מה נעצרו המכונות, לעת עתה.

אז מה זה אומר על אופנועי נורטון? בינתיים כלום, אי אפשר להאשים אותם בדברים שסטיוארט בעצמו עשה, ה-V4 אוכל מרוצי TT לארוחת בוקר, ה-961 המיס לנו את הלב, האטלאס שתוכנן ל-2021 היה אמור לשפר את המאזן הכלכלי של החברה ולהנגיש את הייחודיות של נורטון לעוד רוכבים, אבל כל זה בינתיים מוקפא. היבואן המקומי לא מתרגש מהפסקת הייצור ומבטיח זמינות חלקים ושעוד אופנועים עושים את דרכם לישראל. אם קראתם את הפסקאות הראשונות הבנתם שנורטון מעולם לא הייתה חברה יציבה – ולכן, עם כל הקושי הנוכחי ואחרי שסוף סוף טעמנו את טעמו של הדומינייטור, אנחנו מאמינים שזה ממש לא הסוף.

כל החדשות המוטוריות ישירות ל-WhatsApp

נתונים טכניים

 

Norton Dominator 961

 

מחיר: 179,000 ₪

 

רישיון: A

 

אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

 

מדידות

 

מנוע: שני צילינדרים מקביליים, מקורר אוויר, שני שסתומים לצילינדר, עוקה יבשה, מוזרק דלק

 

נפח: 961 סמ"ק

 

תמסורת: 5 הילוכים, קלאץ' רטוב, הינע סופי שרשרת

 

הספק: 80 כ"ס ב-6,500 סל"ד

 

מומנט: 9 קג"מ ב-5,200 סל"ד

 

מתלים: מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ, אוהלינס NIX30, מהלך של 115 מ"מ, כיוון מלא. מאחור בולם יחיד, אוהלינס TTX36, מהלך של 100 מ"מ, כיוון מלא

 

בלמים: מקדימה זוג דיסקים בקוטר 320 מ"מ, קליפרים מונובלוק ברמבו עם 4 בוכנות, מאחור דיסק בקוטר 240 מ"מ, קליפר ברמבו עם 2 בוכנות. מערכת ABS

 

מידות צמיגים: ק' 120/70-17, א' 180/55-17

 

גובה מושב: 813 מ"מ

 

בסיס גלגלים: 1,400 מ"מ

 

משקל רטוב: 189 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 18 ליטר

 

תגובה אחת ל מוטו בוחן | נורטון דומינייטור 961 – כוס התה המהירה בעולם

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל