fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
לרט
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
סטפן
HJC
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70

מוטו בוחן | ימאהה MT-09 – על הדבש ועל העוקץ

מוטו בוחן | ימאהה MT-09 – על הדבש ועל העוקץ

כתב: רביב כהן

בחנו: רביב כהן, ניסים ברדה ואריק רוזנבלום

צילום: עדי בראון, אדם בלנגה

שורה תחתונה: זריז, ספורטיבי, קרבי אך שימושי בעיר ובמהיר, מומלץ לשפר את מיגון הרוח ובמיוחד את הבולם האחורי, מנוע עולה מאפס למאה כהרף עין, כבדהו וחשדהו

 

מאז 2013 נמנה ה-MT-09 של ימאהה על להיטי המכירות באירופה ובישראל, ל-2017 זכה הדגם לעדכונים משמעותיים, שמחנו לקחת אותו למבחן.
סיבוב מהיר סביב האופנוע חושף כמה שינויים עיצוביים בהשוואה ל-MT-09 הקודם שלא בטוח שיקלעו לטעם של כל אחד, אבל אין ספק שכל סדרת ה-MT בולטת בעיצובה, וכך גם ה-09 החדש. עם זוג פנסי לד, כידון רחב ולוח שעונים שאינו בולט יתר על המידה, חלקו הקדמי של האופנוע נראה אסוף ומהודק אך לא שלם, ימאהה היו מגדילים לעשות אם היו מוסיפים משקף קטן שיכסה את קו חיבור פנס-שעונים-כידון ואולי אף מספק איזשהו מיגון רוח מינימלי. לוח השעונים ברור וקריא, אך ממוקם נמוך מדי ובזווית חדה מדי לרוכב גבוה, עד כדי כך שהמספרים של מד הסל"ד היו מוסתרים על ידי מסגרת הלוח, מאלצים את הרוכב להתאמץ כדי לקרוא את הנתונים.

הכנפונים המשמשים ככיסוי צד לרדיאטור נראים כאילו עוצבו על ידי חברת בואינג בעצמה, עוד פריט ויזואלי שספק מוסיף – ספק גורע מהמראה העירום של אופנוע בעיצוב מיוחד. תושבת המספר המקובעת לזרוע הגלגל האחורי שנויה במחלוקת, אין ספק שזה אחד השינויים הויזואליים הבולטים ב-09 החדש שמוסיף למראה הרובוטריקי של האופנוע, עניין של טעם.

הנפת רגל מעל האופנוע מגלה מושב נוח עם תנוחת ישיבה זקופה ומיקום רגליות שאינו מעמיס על הברכיים גם לרוכב גבוה, המושב בדגם החדש הוגבה בכ-5 מ"מ אך עדיין מתאים גם לרוכבים מתחת לגובה הממוצע.
אפשר ללהג במשך שעות על "מנופים שנופלים לידיים" או כל קלישאה אחרת אבל בשורה הסופית, ימאהה הפליאו להציג זוג ידיות שמתפקדות ומרגישות טוב.

הקלאץ' אסיסט (Assist) של ימאהה, שלטענתם מוריד את העומס מידית המצמד בכ-20%, בהחלט מורגש, עוד מהמשיכה הראשונה של הידית וכלה בסוף יום רכיבה אינטנסיבי, רכות תפעול הידית בהחלט בולטת ולא פוגעת כהוא זה בתפעול המצמד, קל למצוא את נקודת עבודת המצמד ולנצל אותה להשתחלות בין רכבים בפקק עירוני טיפוסי או מיצוי מלא של כוח המנוע ברכיבה נמרצת.
סיבוב המפתח ולוח השעונים מתעורר לחיים, מציג את המידע הנדרש בצורה ברורה ביותר – מצב רכיבה הנע בין A-STD-B , בקרת אחיזה, מד סל"ד, מהירות. בלוח השעונים ישנה אפשרות הצגה של פרמטרים נוספים כגון טמפרטורת מנוע, טמפרטורת אויר חיצוני וסטטיסטיקות למיניהן אך צריך לשלוח יד אל כפתור ה-SELECT בלוח השעונים כדי לעבור בין מצבי תצוגה במקום דרך כפתור על הכידון.

לחיצה על כפתור המתנע והמנוע מתעורר לחיים, צליל אופייני של מנוע בעל שלושה צילינדרים, "טריפל".
תקני הרעש החדשים מאלצים את ימאהה לעמעם את צליל המנוע כמה שאפשר ומונעים מהסימפוניה המשולשת הזו להשמיע קולה בגאון, על אחת כמה וכמה דרך זוג אטמי אוזניים.

בעיר
התניידות עם ה-MT-09 בעיר הפקוקה אינה מעיקה כלל, זווית הצידוד של הכידון מאפשרת השתחלות קלה בין הרכבים, מומנט המנוע מאפשר תנועה נוחה מבלי לפתוח את המצערת יתר על המידה וידית המצמד רכה לתפעול. תנוחת הישיבה הזקופה באה לידי ביטוי, אין עומס על מפרקי הידיים וה-MT מרגיש (רחמנא ליצלן) כמו קטנוע גדול.

זינוק בין רמזורים הופך להיות משהו שהרוכב מצפה לו כאלו היה על הגריד של אחד ממירוצי המוטוג'יפי – ראש מורכן, מרפקים גבוהים. הרמזור מתחלף לירוק ופתיחת מצערת בועטת את האופנוע והרוכב קדימה, מומנט המנוע מאיץ את האופנוע תוך כדי נדנוד עדין של הכידון, כשהגלגל מלטף את האספלט, ספק נוגע ספק לא.

העברת הילוכים מהירה בצורה מדהימה על ידי קוויקשיפטר שמעלה הילוכים מבלי הצורך לעזוב את ידית המצערת, עד הבלימה לפני הרמזור הבא.
לחיצה עדינה על ידית הבלם מפעילה זוג קאליפרים שלוחצים על זוג דיסקים בקוטר 298 מ"מ, והתחושה ולינאריות הבלימה מספקות משוב טוב לרוכב, מאפשרת לו לווסת את עוצמת הבלימה בקלות.

על המהיר
עליה על הכביש המהיר מאפשרת שחרור הסוסים והרסן, פתיחת מצערת מביאה את האופנוע למהירויות גבוהות בקלות אך חוסר מיגון הרוח נותן אותותיו. ההיגוי בכבישים המהירים זריז וחד, הבולמים מגהצים את החריצים והמהמורות שבכביש בלי דרמה מיוחדת, אך פה מתחיל להתגלות אחד החסרונות הבולטים של האופנוע – הבולם האחורי, שהרגיש רך מדי, קפיצי מדי וחסר שיכוך, כל מהמורה שמקפיצה את הגלגל האחורי מלווה בתחושת נדנוד הזנב מעלה-מטה כאילו היה איזו נדנדה בגן ילדים.

העברת ההילוכים בכביש המהיר חלקה, תמסורת האופנוע עובדת טוב, אך הכנסה להילוך שישי בטווח הסל"ד שבין 6,000 ל–6,500 סל"ד ופתיחת המצערת מעבירה תחושת ויברציה דרך הכידון ואל ידי הרוכב, שהופכת למעצבנת אחרי זמן מה.
הגברת המהירות כדי לצאת מתחום הסל"ד הזה פותרת את הבעיה, אך מציבה את הרוכב ורישיונו בבעיה אחרת.

במעלה ההר
אז רכבנו דרך העיר הפקוקה, עלינו על הכביש המהיר, כדי להגיע לכבישים המפותלים שם האופנוע מתגלה במלוא הדרו. אם לא הייתי יודע טוב יותר, הייתי אומר שימאהה תכננו את האופנוע סביב רצף הכבישים המפותלים האלו, אחרת אין לי הסבר לכמה שהוא הרגיש שם בבית. הישבן זז מעט לאחור, פלג הגוף העליון מתכופף ומוריד עומס מהידיים ומהכידון, והקילומטרים הבאים מרגישים כמו ריקוד מושחת. פקודת היגוי והאופנוע מגיב כהרף עין, שומר על הקו ביציבות מפתיעה, אבל דחיפת האופנוע לזווית הטיה גבוהה יותר, והבולם האחורי ידאג להודיע לך שהוא לא ממש אוהב את זה, נדנוד זנב קל אך לא פוגע באחיזה או בקו הפניה.

ימאהה שדרגו את המתלה הקדמי בדגם הזה לאחד עם כיוונים מרובים, ואיכותו בהחלט מורגשת, הפרונט מרגיש יציב לאורך כל הפניה, בלי נדנודי ראש, ומחזיר לרוכב משוב חד וברור לגבי מצב האספלט והאחיזה. פקודת היגוי ביציאה מהפניה ופתיחת המצערת משגרת את האופנוע קדימה בכוח רציף.

גם פה, גמישות מנוע הטריפל באה לידי ביטוי באופן ברור, תאוצה חזקה וכמעט אחידה לאורך כל תחום הסל"ד מאפשרת יצירת דרייב חזק עוד בתהליך התיישרות האופנוע.. בעיטה קלה ברגלית ההילוכים כלפי מעלה מבלי לסגור את המצערת והקוויקשיפטר נכנס לפעולה, העברת ההילוכים כמעט שלא מורגשת ואין איבוד כוח בין ההילוכים.

בלימה לפני פניה נוסכת ביטחון והבלמים תפקדו בצורה מושלמת ללא דעיכה לאורך כל הרכיבה הנמרצת.
הצמיגים המקוריים שהגיעו עם האופנוע מספקים אחיזה טובה, אמנם קיבלתי צמיגים חדשים עם שכבה שומנית עליהם, אבל אחרי כמה פניות חימום, שכבת השומן ירדה והגומי אחז באספלט עד קצה הצמיג ללא תלונות.

באחת ההפסקות ניגש אלי חבר ושאל על איזה מצב אני רוכב, חייב להודות שלא קראתי את המדריך לפני שיצאתי והנחתי שמצב A הוא הרגוע ביותר…מסתבר שטעיתי. רכיבה במצב ב- A הינה במצב הקיצוני בו תגובת המצערת מיידית, אבל זה הרגיש לי טוב ונכון, וללא קפיצות מוזרות, גם במצב A המצערת הרגישה לינארית, אחידה ועם מספיק רגש כדי לשלוט על האופנוע גם בתוך הפניה. אם כך, ננסה לרכוב בשני המצבים האחרים, והשינוי אכן מורגש. במצב B, המצערת מרגישה אנמית מדי, רכה מדי ועם השהיה גדולה מדי, נראה שזה מצב רכיבה מעולה לימים גשומים בהם ניתן להיעזר במחשב האופנוע כדי לרסן את התלהבות הרוכב. מצב STD הוא מצב ביניים בין A ל B, ונראה מתאים מאוד לרכיבה יומיומית שאינה "נמרצת".

אחרי קילומטרים רבים של כבישים מהירים ומפותלים, עצירה לתדלוק הניבה צריכת דלק של כ-15 קילומטרים לליטר, מה שמראה שאפשר לתכנן מנוע שיהיה חסכוני מספיק גם כשנהנים ממנו.

סוף היום
ברכיבה חזרה הביתה מצאתי את עצמי תוהה על קנקנו של זה, אמנם מחכה לי מפלצת משלי, אבל היה לי קצת עצוב להחזיר את המפתחות של האופנוע, שבהחלט גרם לי לחשוב מחדש על כל הקונספט של נייקד חוליגני במחיר מעולה. עם הסתייגות לתגובות המנוע אותן יש ללמוד כדי לא להיות מופתעים מהתפרצויות פה ושם, הרי שבסוף היום, בין אם זה נסיעות בתוך העיר הפקוקה, רכיבה מנהלתית או נמרצת בכבישים המהירים, כבישים הררים מפותלים או ביקורים מזדמנים במסלול המירוצים, ה-MT-09 עושה את כל אלו בצורה מעולה.

 

יתרונות – מנוע מעולה, ברקסים, היגוי, גימור, אלקטרוניקה, אופנוע חוליגני מתורבת.

חסרונות – תגובות מנוע מתפרצות, בולם אחורי דורש שיפור, חוסר במיגון רוח, לוח שעונים.

    מעוניינים ברכיבת מבחן?
    logo moto

    תעודת זהות

     

    Yamaha MT-09 2017

     

    דרגת רישוי: A

     

    דרגת זיהום: 2

     

    אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

     

    מחיר על הכביש: 76,309 ₪

     

    נתונים טכניים

     

    מנוע: ארבע פעימות, שלושה צילינדרים, ארבעה שסתומים לצילינדר, גל-זיזים עילי כפול.

     

    נפח: 847 סמ"ק.

     

    הספק מירבי: 113.5 כ"ס ב-10,000 סל"ד.

     

    מומנט מירבי: 8.9 קג"מ ב-8,500 סל"ד.

     

    תמסורת: 6 הילוכים, שרשרת הינע

     

    מיתלים: מזלג הפוך בקוטר 41 מ"מ, עם אפשרות כיוונון, מהלך של 137 מ"מ. מאחור בולם מחובר לינק, מהלך של 130 מ"מ

     

    בלמים: מקדימה זוג דיסקים בקוטר 298 מ"מ, זוג קאליפרים רדיאלים. מאחור דיסק יחיד בקוטר 245 מ"מ

     

    מידות צמיגים: קדמי – 120/70-17 , אחורי 180/55-17

     

    איבזור נוסף: ABS, בקרת אחיזה, קוויקשיפטר.

     

     

    מדידות

     

    מידות כלליות: אורך 2075 מ"מ, רוחב 815 מ"מ, גובה 1120 מ"מ

     

    בסיס גלגלים: 1,440 מ"מ

     

    גובה מושב: 820 מ"מ

     

    משקל רטוב: 193 ק"ג

     

    קיבולת מיכל דלק: 14 ליטר

     

    22 תגובות ל מוטו בוחן | ימאהה MT-09 – על הדבש ועל העוקץ

    1. 15 קילומטר לליטר ? (זה לא טעות דפוס?)
      15 ל1 זה לא באמת משהו ללכת לספר אותו בבית.

      • והמסקנה "אפשר לתכנן מנוע שיהיה חסכוני מספיק גם כשנהנים ממנו" היא אולי נכונה אבל לא רלוונטית לאופנוע הזה, זו בערך אותה צריכה כמו cbr1000rr

      • 15 קילומטרים לליטר על אופנוע שרכבתי עליו בצורה נמרצת, זה מעולה, בטח לנפח כזה ולסגנון רכיבה כזה.
        הלוואי שהטואונו שלי היה מגיע לכזו צריכת דלק, גם ברכיבה מנהלתית

    2. מה לגבי הבולם האחורי האם חייב להחליפו או רק לכוון אותו ?

      • לדעתי, אם אתה הולך לרכוב על האופנוע בצורה ספורטיבית לעיתים תכופות, ואולי אפילו לרכוב עליו במסלול מירוץ, מומלץ מאוד להחליף את הבולם האחורי מכיוון שאין לו אפשרויות כיוון, וחבל.
        ימאהה משווקים גרסה משודרגת של ה-MT09 הנקראת SP, עם מתלים ובלמים טובים יותר וניתנים לכיוון.
        אנחנו רכבנו על הגרסה הרגילה.

          • יש לא מעט בולמים טובים שמתאימים לאופנוע הזה, החל מבולם יעודי כמו אוהלינס, ביטובו או מופו, וכלה בנסיונות התאמה ושעטנז של בולמים מאופנועים ספורטיביים אחרים, כאלה עם אפשרות כיוון.

    3. נראה לי שתגובות מנוע מתפרצות ניתן לכוון, ע"י מכשיר לסינכרון מצערות.

      • פאן מזוקק.
        לא חושב שהיתה בעיה של סנכרון מצערות באופנוע עם 600 קמ על השעון 🙂

        • מוכרח לומר כבעל טריפל סנכרון לא ממש משנה,אל אף שבספר יצרן מומלץ לעשות לאחר אלף
          אם יש משהו שהייתי שמח לקבל בטריפל שהוא אגב מנוע קל וזריז מאד
          זה מערכת עזר למניעת נפילת סלד
          אבל זו דעתי האישית בלבד
          בכלל לדעתי גן המוטו כי פי כדאי לבור למנועי טריפל גם אם זה פחות מאצ'ו מארבע צילינדר הטופ אנד גו שלו
          יוצא מן הכלל

    4. חברים,היום סיימתי טיפול 1000 אחרי הרצה-אין דברים כאלה!האופנוע פשוט מושלם ופשוט רוצח!אני מאוהב

    5. אמנם קיבלתי צמיגים חדשים עם שכבה שומנית עליהם, אבל אחרי כמה פניות חימום, שכבת השומן ירדה והגומי אחז באספלט עד קצה הצמיג ללא תלונות.
      עצירה לתדלוק הניבה צריכת דלק של כ-15 קילומטרים לליטר, מה שמראה שאפשר לתכנן מנוע שיהיה חסכוני מספיק גם כשנהנים ממנו.

      מאיפה אתה מביא את השטויות האלו? שנים כבר לא "משמנים" את התבניות של הצמיגים…
      וממתי 15 ק"מ לליטר זה חסכוני?
      רק מכניס לפרופורציות את "הידע" של הכותב

      • אני דוקא כן מכיר "קצת" את הכותב. תאמין לי הוא יודע על מה הוא כותב. אה, וגם רכבתי לידו חלק מהמבחן. רוצחת האמטי, אני סתם לא אהבתי את העיצוב.

      • לפי דבריך, כנראה אף פעם לא רכבת על אופנוע ספורטיבי…
        צריכת דלק של 15 קמ לליטר זו צריכה מאוד חסכונית ביחס לסגנון הרכיבה הנמרץ שהיה בכתבה.
        אהבתי את הגרשיים סביב המילה "ידע" , אין ספק שאתה בקיא לחלוטין בכל הקשור לצריכת דלק, מנועים וכיוב…
        לגבי הצמיגים, שוב, אתה מראה בקיאות אין קץ, אין טעם להתווכח איתך.

    6. הבולם האחורי בסיסי נותן אפשרות כיווץ של הקפיץ ,וברוג קטנטן להקשחת החזרה ,הייתי מצפה למעט תמונות
      ממעלה ההר…
      הmt אולי לא השפיץ הספורטיבי ,אבל בהחלט פקטור חזק לרוכב שידע לתפעל אותו.
      יש לו מנוע מופלא שבידיים הנכונות יתן פייט לחזקים ממנו.
      ולעזאזל צריכת הדלק .
      שמן על צמיגים זו אגדה פנצ'רמאכרית….:-) :-),חחחחח
      ברגע שרוצים לתת גז ,אין באמת דברים כאלה.

    7. אופנוע קטן ,צפוף ודחוק. המורכבת מאחורה עוד שניה נופלת לכביש.

    תגובות

    עופר אבניר מגדל ימין
    הונדה מגדל שמאל