fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
לרט
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה

מוטו בוחן | ימאהה 10-MT – אמטיפלצת

מוטו בוחן | ימאהה 10-MT – אמטיפלצת

כתב: אדם רודן | בחנו: סטפן אבנדיצ'י, ניסים ברדה, אריק רוזנבלום, אדם רודן | צילום: אדם בלנגה, אדם רודן.


שורה תחתונה: ימאהה דאגה לחוליגנים האמתיים שבינינו, והרכיבה את מנוע העל של ה-YZF-R1 על אופנוע סטריט פייטר קטן ממדים.


יום שישי, שעת צהריים, בחוץ חם ומגעיל. הטלפון מצפצף ומציג הודעה מאריק, הוא שואל אם בא לי לרכב על 10-MT חדש, 10 דקות ואני אצלו בבית. בחניה מחכה לי נוצץ ומבריק, סטריט-פייטר בצבע טורקיז עם גלגלים צהובים מבית ימאהה. מאותו רגע כבר קשה להתרכז, גם בגלל החום. מקבל מאריק תדרוך בסגנון "האופנוע עצבני', "בזהירות", "אל תשתולל" והכי חשוב "אל תניע לי בחנייה, הילדים ישנים". מדרדר מהחנייה ומניע – פיצוצים ובס של ליטר נישאים באוויר, מחייך לעצמי בקסדה. זה הולך להיות יום כיף.

 

אז מיהו בעצם הרובוטריק המשונה הזה?

10-MT, או אמטיפלצת בעברית, הוא האח הגדול ביותר בסדרת ה-MT המודרנית. הוא הושק ביפן בשנת 2015 ונחת בישראל שנה לאחר מכן. 10-MT על פלטפורמת הסופרבייק האלמותי, YZF-R1, ונשלח לקרב על מנת להוות תשובה יפנית ראויה אל מול חוליגנים אירופאים כגון ב.מ.וו S1000R, אפריליה טואנו 1100RR וק.ט.מ סופר-דיוק 1290R.


איך המנוע?

ניתן לתאר את המנוע של ה-MT-10 כאגדה בהתהוות. זהו אומנם אותו מנוע בתצורת קרוספליין כמו זה של ה-YFZ-R1, אך עם יחס דחיסה נמוך יותר, העומד על 12:1, ובעל ראש מנוע מעט שונה. על מנת להוריד את המומנט אל הטווחים הנמוכים, המהנדסים בימאהה עיצבו מחדש את הטלטלים, שינו את תזמון השסתומים והתקינו גלגל תנופה כבד יותר. כמו כן, דאגו החבר'ה היפנים לעוד מיני שדרוגים יצירתיים ומעניינים כגון הגדלת תיבת האוויר והורדת שתי שיניים בגלגל שיניים האחורי. בימאהה טוענים כי שינו מעל ל-40% מחלקי המנוע המקורי, ואנחנו מאמינים להם.

התוצאה של מתיחת הפנים האגרסיבית שעבר המנוע, הולידה יחידת הנעה חדשה לגמרי; מאוזנת, חזקה, עגולה ובעלת קו תגובה לינארי. כזו שמצד אחד ניתנת לאילוף גם בידיים לא מקצועיות, אך תהיה גם מסוגלת לשחרר לך חוליות בגב – אם תתגרה בה יותר מדי. ההספק ירד אומנם מ-200 כ"ס ל-160 כ"ס, אך אלו מתקבלים כבר ב-11,500 סל"ד ולא ב 13,500 סיבובים, כמו ב-R1. גם המומנט, העומד על 11.3 קג"מ, מתקבל כבר ב-9,000 סל"ד; נמוך משמעותית מה-11,500 סל"ד של המנוע המקורי.

בטווחים הנמוכים, מציע מנוע ה-998 סמ"ק של ה-10-MT, נתוני מומנט והספק גבוהים בהרבה מזה של ה-YZF-R1. כמה גבוה? בהילוך ראשון הספידומטר מציג מהירות תלת ספרתית גבוהה, עוד הרבה לפני שאפילו מתקרבים לקצה היכולת.

תגובת המצערת רגיזה וסגירת גז מלווה בבלימת מנוע חזקה והעברת משקל לא נעימה. ניתן לשנות את מצב הרכיבה למצב רגוע יותר, על מנת למתן את התגובה הלא נעימה. פתיחת גז, היא כמובן החלק המהנה, האופנוע לא דורש להגיע לקו האדום כדי להתפוצץ קדימה ולגרום לרוכב לקלל מרוב אושר.


עולים לנס הרים

במישורים של כביש 40 משחררים את החיה שכלואה בשלדת היהלום, מנסים להבין האם ה-10-MT החדש מצדיק את כל הבאזז שהוא מייצר בתקשורת העולמית. נהמת ה-4 צילינדרים בשורה, עמוקה, גרונית, שונה מהותית מכל צליל מרובע צילינדרים שמוכר לנו ומזדחלת לאוזן כבר ב-5,000 סל"ד. משם והלאה הופכת הנהמה הגרגרנית והנעימה לסימפוניה מוטורית… ואנחנו מדברים כאן על אופנוע עם אגזוז סטוק. המנוע מווברץ ושואג ומצליח להעביר בך צמרמורות – כמו נטע ברזילי בכיכר רבין, רק בלי אלו שדוחפים אותך ומעלים הכול לסטורי. אם לא תרצו לעלות לווילי בכל יציאה מרמזור, לא תהיו מחויבים בכך, גם לא בהאצות ביניים אגרסיביות. אבל אם כן תרצו, תוכלו להרים את חלקו הקדמי כמעט בכל מהירות ובכל הילוך. אל תדאגו לגבי המחרשה המקוצרת שהרגע התקנתם, בקרת הווילי תשמור לכם על הזנב.

לעלות עם אופנוע ספורטיבי לפס מעל בית שמש זו חוויה, לעלות לשם עם ה-MT-10 זו כבר ליגה אחרת. מרכז הכובד נמוך, מאפשר לאופנוע להרגיש נטוע באספלט המתפתל ומעניק תחושת ביטחון. הגיר מתפקד חלק ובעל אופי סלחני. תחום התאוצה האפקטיבי מתקבל בעיקר עד ההילוך הרביעי וטווח הפעולה של השישי כמעט ומיותר, אלא אם אתם מאלו שנהנים להילחם עם הקסדה במהירויות מעל 250 קמ"ש, על אופנוע נייקד. אם תרכבו בהילוכים 3-4, תגלו שגם במידה וההילוך הנבחר אינו מתאים לפניה, המנוע הלינארי יוציא אתכם במשיכה אסרטיבית ואחידה, בקרת האחיזה תשמור עליכם במקרה והגלגל האחורי מנסה לעקוף אתכם.


מה עושים אתו ביומיום

וזה הזמן לדבר על חווית הרכיבה הכללית. גם אם אתה לא רוכב מקצועי שגדל עם זאבים בירידות סדום-ערד, עדיין תוכל להוציא מהמכונה הזו ביצועים מרשימים. 10-MT הוא מסוג האופנועים שמאפשרים לקיחת החלטות על הכביש הציבורי, שאפילו לא היית מעז לחלום עליהן עם סופרספורט באותו הנפח. נראה שהמהנדסים התעניינו יותר בלעזור לך להישאר חי, כדי לעשות זאת, הם חזרו אל שלדת הדלתא-בוקס המפורסמת ועיצבו אותה מחדש. התוצאה היא שלדה ארוכה יותר ב-40 מ"מ, עם בסיס גלגלים קצר יותר ותוספת משקל של 10 ק"ג. אז נכון שהוא לא מכונת פניות מושלמת, אבל מובטח לך שלא תתאכזב, בעיקר במצב ספורט במפת ההצתה.  

כמו רוב המערכות כאן, גם הבולמים והמתלים, של KYB, הושאלו מעולם הסופרבייק. פעולתם טובה, אך הם קשיחים מדי, בכיוון המקורי, על כבישים גליים ומשובשים. ניתן לכוון את רמת שיכוך הכיווץ ושיכוך החזרה ידנית, ובדגם הבכיר SP, אף הותקנו בולמי אוהלניס, סמי-אקטיביים שהושאלו מ-R1M. בנוסף הדגם הבכיר משווק עם מסך TFT, תוספות אלקטרוניקה וצביעה ייחודית. המושב, צר מלפנים ורחב מאוד מאחור, כך שניתן לחבוק היטב את המיכל ברכיבה התקפית ולגלוש אחורה במורד האוכף על מנת לקבל שחרור ושיפור בנוחות בעת רכיבה מנהלתית.

הוויברציות מורגשות היטב בישבן וברגליות, אך לא בכידון. גם לאחר יום רכיבה ארוך לא הורגש עומס כלשהו על הידיים. תנוחת הישיבה שפופה מעט קדימה ובשילוב עם המשקף הגבוה, שהותקן על אופנוע המבחן, מתאפשרת רכיבה לא מאומצת למרחקים ארוכים ובמהירויות גבוהות.

למרות בסיס גלגלים זהה לזה של אחיו הקטן, ה-MT-07, אין האח הגדול מרגיש צפוף או קטן מדי, וגם רוכבים גבוהים לא ירגישו כאבי ברכיים או גב. הכידון רחב כיאה לסטריט-פייטר אמיתי, אך הידיות יכולו להיות רחוקות וגבוהות יותר.

חסרון משמעותי של ה-10-MT הוא חום מנוע מוגזם המוקרן לירך ימין, בעיקר בעת עמידה ממושכת ברמזורים. לאחר המתנה של כדקה לרמזור ירוק, עקבנו אחרי מד חום המנוע שטיפס במהירות ואיים להוציא את הרוכב רשמית מוועד ההורים בגן. כשהגיע ל-120 מעלות כבר יכולנו לשחרר קלאץ' ולתת לו לקרר את עצמו ולרוכב לקרר את אזור חלציו. פתחי האוורור הקדמיים מזכירים אומנם את אלו של הימאהה V-MAX, אך אינם בשימוש ותורמים רק למראה המוחצן.


זה בטיחותי הדבר הזה?

מערכות הבקרה האלקטרוניות פועלות באופן תמידי ברקע, וכמעט שאינן מורגשת במהלך הרכיבה. מדי פעם שמנו לב לנורה קטנה וצהובה שנדלקה וכבתה לרגע קצרצר. זוהי דרכו של החוליגן היפני להודיע לך, בנימוס כמובן, כי אילולא בקרת המשיכה הייתה ערה לשטות שהרגע עשית, כנראה והיית מאבד את האחורי. כזה הוא ה-10-MT, אח על מלא.

מתג האיתות ממוקם בצורה לא אינטואיטיבית וקשה להגיע אליו.

ניתן לשנות את רמת בקרת המשיכה תוך כדי תנועה וזאת על ידי שחרור ידית המצערת ושימוש במפסק שמאל לבחירת אחד משלושת המצבים האפשריים. הבלמים, קליפרים רדיאליים עם 4 בוכנות ודיסקים בקוטר 320 מ"מ, מאחור דיסק בקוטר 220 מ"מ עם קליפר צף ובוכנה בודדת, מספקים נשיכה טובה ואפקטיבית הנשמרת לאורך זמן וגם לאחר רכיבה אגרסיבית. ה-ABS אומנם לא ניתן לניתוק, אבל אינו מציק, חוץ מזה, למה שתרצו לנתק אותו בכלל?


כמה שותה?

האופנוע צמא. כמה צמא? בואו נגיד שכדי לעלות לנס הרים ולטייל קצת באזור, נדרשו שני תדלוקים. צריכת הדלק בעת רכיבה מתונה עומדת על 16 ק"מ לליטר, ברכיבה מהירה 13 ק"מ לליטר וברכיבת שגעת, ובכן הרבה יותר.

מד הדלק מחולק לשלושה פסים כאשר הפס העליון ארוך פי 3 מהשניים התחתונים, ונופל ללא התראה מוקדמת. כלומר, קשה מאוד לעקוב אחר מצב הדלק באופנוע.

 

 

כמה עולה?

מחיר הגרסה הבסיסית עומד על 96,313 ₪ וכולל בין היתר קוויקשיפטר, קלאץ' מחליק, בקרת שיוט, בקרת אחיזה עם 3 מצבים, בולמים מתכווננים ידנית, שלוש מפות הצתה, מצערת חשמלית ומגן רוח. ניתן  גם להוסיף תיקי צד מקוריים, ולהפוך את הסטריט-פייטר לסטריט-טורר.

מחירה של הגרסה הבכירה MT-10 SP גבוה ב-15,000 ₪ ועומד על 111,313 ₪. מפרט האבזור של גרסה זו כולל בולמים סמי-אקטיביים מבית אוהלינ'ס, מסך TFT צבעוני וצביעה דו-גונית ייחודית. לרוכב הממוצע אין צורך ברכישת הגרסה הבכירה, כבר בגרסה הסטנדרטית ובשביל פחות מ-100 אלף ש"ח תקבלו את אחת מהחבילות המהנות והשימושיות ביותר בישראל.

אלו שזכו כבר לרכוב על האח הצעיר 09-MT, יחשבו ודאי שהבדל של 100 סמ"ק ועוד בוכנה, איננו מצדיק הבדל של 20,000 במחיר, אבל הוא ממש כן. האח הגדול עובד עגול יותר, מרגיש איכותי יותר, בטיחותי יותר ושימושי הרבה יותר. מערכות הבקרה האלקטרוניות משתפות פעולה ברצון רב והמנוע, אוי המנוע – כל כך גמיש ולינארי, עד כדי כך שניתן להפוך אותו לאופנוע תיור במהלך השבוע ולמכונת מלחמה רובוטריקית בשבתות. ה-10 הוא שדרוג משמעותי לבוגרי ה-09 ואופנוע איכותי בתמורה מלאה לשקל.

ראשי התיבות של סדרת ה-MT מייצגות את צמד המילים Maximum Torque, והימאהה MT-10 הוא ללא ספק השליט בממלכת הנמוכים. יחי המלך המומנט.

    מעוניינים ברכיבת מבחן?
    logo moto

    תעודת זהות

    דרגת רישוי A
    מחיר 96,313
    אחריות שנתיים ללא הגבלת ק’‘מ

    נתונים טכניים

    מנוע ארבע צילינדרים, קירור נוזל, 4 פעימות
    נפח 998 סמ’‘ק
    הספק 160 כ’‘ס ב-9,000 סל’‘ד
    מומנט 11.3 קג"מ ב-9,000 סל"ד
    תמסורת 6 הילוכים, מצמד רב-דיסקי רטוב, מנוף מכני, הינע סופי שרשרת
    בלמים זוג דיסקים בקוטר 320 מ"מ, קליפרים רדיאליים עם 4 בוכנות. מאחור דיסק בקוטר 220 מ"מ עם קליפר צף ובוכנה אחת
    מידות צמיגים ק' 120/70-17, א' 190/55-17
    בסיס גלגלים 1,400 מ’‘מ
    גובה מושב 825 מ’‘מ
    מרווח גחון 130 מ’‘מ
    משקל רטוב 210 ק’‘ג
    נפח מיכל דלק 17 ליטר
    תצרוכת דלק 21 ק"מ לליטר (נתוני יצרן)

    התגובות סגורות לפוסט זה.

    עופר אבניר מגדל ימין
    הונדה מגדל שמאל