fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
HJC
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
סטפן

מוטו בוחן | ב.מ.וו F850GS ו-F750GS – על השביל הנכון

מוטו בוחן | ב.מ.וו F850GS ו-F750GS – על השביל הנכון

כתב: מיקי כהן | בחנו: עודד גביש, אחינועם הראל, מיקי כהן | צילום: עדי בראון

 

שורה תחתונה: כל האלקטרוניקה והנוחות שיכולתם לבקש ויותר. שני הבימרים החדשים יודעים לעשות הכל טוב, כולל שטח, כביש ולהראות טוב.


בראשית בראה ב.מ.וו את ה-R80G/S והשבילים והמדבריות התמלאו בהרפתקנים רכובים על גבי הלוגו הבווארי. ותשקוט הארץ ויטיילו הרוכבים ברחבי השטחים הפתוחים ויהנו ויתענגו וידשנו ויתפחו וכמו כן גם דרישותיהם מאופנועייהם. ישמעו יצרנים נוספים וייצרו אופנועים גדולים, מפנקים, יקרים וכבדים לרוב שהקשו על הטיילים לרכוב בשבילים קשים ומדבריות צחיחות. ויתיבשו המדבריות ויתרוקנו השבילים. מלבד ב.מ.וו שבנוסף בראה משפחה שלמה של אופנועים בנפח בינוני, לפני שנים רבות, אלה נשענו בעיקר על אמינות וחיסכון, הגם שלא עברו כמעט שינויים עד עצם היום הזה.

ואז הגיע אפריקה, ויראו הטיילים כי טוב וירכשו לרוב. הביטו היצרנים ויראו כי העם רוצה וייצרו אופנועים פחות כבדים, פחות חזקים, פחות טכנולוגיים. ותראה ב.מ.וו ותעשה תכנון מחדש למשפחה הבינונית. אולי קיבלנו רמז בדמות הצביעה של ה-F850GS שהגיע למבחן?


מה חדש?

בגדול? הכל, למעט אולי כמה ברגים החולקים מספר קטלוגי עם הדגם הקודם. ה-850 וה-750, למרות היותם דגמים שונים, חולקים בינהם הרבה מהמשותף שילדה, מנוע, תיבת הילוכים וחלקי מעטפת רבים.

BMW תכננה מחדש את משפחת ההרפתקאות בנפח בינוני שלה ואין כמעט חלק שעבר מהדור הקודם. השלדה תוכננה מחדש, המנוע חדש לחלוטין, טווין מקבילי בנפח 853 סמ"ק בעל הספקים שונים בשני הדגמים. תיבת ההילוכים, האלקטרוניקה, המצמד, מערכת הדלק, כל אלו תוכננו מחדש ואפילו מיכל הדלק ששכן באחורי הדגם הקודם, עבר למקום יותר קונבנציונלי מלפנים, בין רגלי הרוכב. אפילו את מיקום שרשרת ההנעה ומערכת הפליטה, העבירו BMW צדדים. זהו ממש לא עדכון, ה-850/750 הם אופנועים חדשים לחלוטין.


לפני שה-F850GS יוצא לכביש

אי אפשר לטעות לאיזו משפחה שייך הבימר הנ"ל גם בעיצובו החדש, מכלול פנסי החזית, המקור המפורסם, רק מעצימים את השיוך למשפחה והדמיון לאח הגדול מתחזק.

מעט לפני שעולים על האוכף, סקרנו את שאר המערכות וחקרנו את האלקטרוניקה הנמצאת בשפע.

ארבעה מצבי רכיבה יש Dynamic, Rain, Road ו-Enduro Pro בו הפרמטרים שתקבע, ישארו גם לאחר כיבוי של האופנוע, סוף סוף מישהו שמבין שהרוכב רוצה לקבוע כיצד לרכוב מבלי הצורך לכוון את המערכות שוב ושוב ללא התערבות חיצונית. עוד בנמצא אופציה לכיבוי כל מערכות העזר, ABS ובקרת משיכה, חיישנים לניטור לחץ האוויר בצמיגים, אפשרות חיבור הסלולרי ועוד ועוד.

המתלים הקדמיים הפוכים בקוטר 43 מ"מ בעלי מהלך של 230 מ"מ ואינם ניתנים לכיוון, מרגישים רכים בעוד שהבולם היחיד האחורי בעל מהלך של 215 מ"מ מציע כיוון של עומס הקפיץ כמו גם שיכוך ההחזרה. הגלגלים בעלי הגודל הנכון לאופנוע שאמור לבלות חלק מחייו בשטח הם 90/90-21 קדימה ו-150/70-17 מאחור, על חישוקים בעלי שפיצים. עוד על החלק הטכני: 90 כ"ס ב-8,250 סל"ד ו-9.4 קג"מ ב-6,250 סל"ד, שישה הילוכים, מצמד בתפעול מכני, מערכת בלימה בעלת דיסק כפול מקדימה בקוטר 305 מ"מ, בעלת שתי בוכנות ודיסק בודד מאחור בקוטר 265 מ"מ בעל בוכנה בודדת, גובה המושב מתנשא ל-860 מ"מ הניתנים להנמכה ומיכל הדלק מכיל 15 ליטרים שימושים של הזהב השחור.


על הכביש

כצו האופנה, המפתח נשאר בכיס וחיישן הקרבה מזהה כאשר בעל המפתח מתקרב, לחיצה על מתג שמצא את מקומו במקום המפתח המסורתי, מעיר לחיים את הטבלט בגודל "6.5 אשר משמש כלוח שעונים ונראה היטב גם באור שמש ישיר. כמה דקות חולפות עד להסתגלות לשיטת התפעול שכוללת לחצנים וגלגלות, של כל מערך האלקטרוניקה ויש המון אלקטרוניקה והגיע הזמן לצאת לדרך. הישיבה כעת היא בתוך האופנוע ומשולש המושב- רגליות-כידון יוצר תנוחת רכיבה נוחה, המושב אינו רחב אך מרופד בנדיבות ומאפשר חביקה של מיכל הדלק. הנעה, שילוב קל לראשון ויוצאים לדרך, התחושה היא כי המצערת האלקטרונית לא מגיבה מיידית וכי בסל"ד נמוך של עד 2,000 סל"ד, המנוע לא ממש נשמע לדרישה להאיץ… אולם כאשר היד החלטית יותר והסל"ד עולה, אין תלונות והמשיכה החלטית ונעימה, לינארית ולא כח מתפרץ.

בתוך העיר, המתלים הרכים והכידון הרחב, מאפשרים התנהלות קלה והתעלמות ממפגעי הרשות המקומית, אלו שנקראים לעיתים כבישים ובכלל, ההתנהלות עם ה-850 ברחבי הכרך נעימה וידידותית. יציאה למחוזות רחוקים מגלה שגם ההתנהלות בכבישים המהירים הינה בטוחה, נוחה ומהנה. המושב נוח לאורך זמן, למרות שחלק מהבוחנים לא כל כך הסכים עם הקביעה הזו, מיגון הרוח סביר, המתלים הרכים משככים את חולות האספלט, המנוע גמיש ומושך ותיבת ההילוכים נעימה וחלקה ברובה וניתן להגיע למהירויות גבוהות ללא כל מאמץ ולשייט שם לאורך זמן רב. כיף לטייל עם ה-850 ברחבי ארצנו אולם לרגע אל תחשבו כי בכבישי רכיבה בעלי פיתולים רבים יהיה מהנה לנסות ולשבור שיאי רכיבה אישיים, שם, גלגל ה-"21 והמתלים הרכים יבהירו מהר מאוד שכדאי להאט את הקצב ולהנות מהנוף שסביב.


על השביל

אולם, מי שירכוש את ה-850 יהיה חייב לנצל את מה ש-BMW הגדירה, אופנוע דו שימושי לכביש ולשטח; שם, היכן שמסתיים האספלט, מתחילה חוויה שלא מזכירה במאום את הדור הקודם. אותו מושב שאינו רחב, מאפשר רכיבה בעמידה ללא הפרעה לברכיים, הרגליות רחבות מספיק וגמישות המנוע, מאפשרים רכיבת שבילים משובחת ומהירה. מרכז הכובד נמוך, בלמים מצויינים ואלקטרוניקה שמתקנת טעויות רוכב, הופכות את ה-F850GS לאופנוע בעל יכולות שטח אמיתיות. לא אתגרנו אותו בסינגלים צפופים או בתנאי שטח אתגריים והוא גם לא מיועד לרכוב באזורים אלו, אולם יש ל-850 יכולות טובות מחוץ לאספלט.

ה-850 אינו אופנוע ראלי או אנדורו ה-F850GS הינו אופנוע אדוונצ'ר מהנה מאוד, המצליח להיות יעיל מאוד בכביש ובשטח ומאפשר כיסוי מרחקים ולא חשוב מה תוואי הדרך. הוא ידידותי, נעים ונוח, מאובזר מאוד ואם זה לא מספיק, רשימת התוספות ארוכה כאורך הגלות. ה-850 אינו ממשיך דרכו של ה-800 אלא קפיצת מדרגה בכל פרמטר.


ויש גם F750GS חדש

ה-750 כאמור, חולק מכלולים רבים עם אחיו הגדול, אותו מנוע ותיבת הילוכים, אותה שלדה ואותו עיצוב. אולם הוא דגם בפני עצמו ו-BMW אינה מיעדת אותו לכבוש מדבריות ומעלות אלא מייעדת אותו דווקא לאותם אלו אשר או התבגרו והתברגנו ועדיין מעוניינים לרכוב על שביל פה ושם, לאלו שהגדילו רישיון ומעוניינים לעשות צעדים ראשונים מחוץ לאספלט, או סתם לכאלו שהם מאותגרי גובה. יש פחות אלקטרוניקה, אולם אל לנו לטעות, יש ממנה די והותר, ההספק והמומנט מופחתים, 77 כ"ס ב-7,500 סל"ד ו-8 קג"מ ב-6,000 סל"ד המתקבל בעזרת שינוי מפות ההצתה. גם המהירות הסופית פחתה והיא "רק" 190 קמ"ש. הגלגלים במידות קטנות יותר 110/80-19 מלפנים ו-150/70-17 מאחור והחישוקים יצוקים,המזלג הקדמי הינו רגיל ובעל קוטר של 41 מ"מ נטול כיוונים, כל אלו נועדו לאפשר ל-750 התנהגות כביש נאותה יותר מאחיו הגדול, המושב נמוך יותר והוא רק בגובה 815 מ"מ. כל השאר נותר זהה, כולל אותה תחושה של המצערת האלקטרונית בסל"ד נמוך.

בעיר ובכביש המהיר, משרה ה-750 ביטחון רב ומאפשר להנות יותר מהרכיבה מה שמפתיע במיוחד כאשר מדובר על אופנוע מבחן שאין לך שום הכרות איתו קודם. כח לא חסר למנוע ולא קיימת התחושה ש"אולי הייתי עושה יותר טוב אם הייתי לוקח את האח הגדול" וזו מחמאה מאוד גדולה למהנדסי BMW.

בשטח אין הרבה מה לחפש איתו מעבר לשבילים כבושים אולם זו לא מטרתו, מכשולים טכניים לא היינו מנסים לתקל עם ה-750 ולו רק משום שאינו גבוה מספיק, אולם באותם שבילים בהם הוא יכול לרכוב, ה-750 משרה ביטחון ויציבות.


בחניה

בסופו של יום, לאחר שנים רבות בהן כיכבה BMW כמעט לבדה בסגמנט של אופנועי אדוונצ'ר בינוניים, היה צורך בשינוי ולא רק שיפור ומה גם שקמו מתחרים רבים בקטגוריה והיא הופכת להיות צפופה, השכילו לעשות ב-BMW את השינוי ולתכנן מחדש את צמד התאומים הלא זהים. ללא ספק – יצא להם טוב. המון אלקטרוניקה כמקובל היום וקפיצת מדרגה בכל שאר התחומים יחסית לדגמים הקודמים. צמד התאומים הללו פונים לקהלים שונים ומתנהגים שונה; ה-850 הוא כיף של אופנוע עם יכולות שטח אמיתיות זהו אינו אופנוע ראלי או אינדורו, אבל בהחלט אדוונצ'ר. הוא נוח וידידותי. ה-750 הוא אחלה אופנוע למי שחובב ב.מ.וו, למתחיל שרוצה לבדוק או להתנסות ברכיבת שבילים ולבנות ביטחון. הוא יציב ומשרה ביטחון בשבילים. כמובן שבגלל ה"נומך" שלו הוא לא מתאים לשום דבר טכני, אבל בתור התחלה לאנשים נמוכים וקצת פחות מנוסים – כיף של כלי.

תעודת זהות

BMW F750GS & F850GS

מחיר: 750: 79,201
850: 108,301
רישיון: A-A1
אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

נתונים טכניים

מנוע: טווין מקבילי, 4 פעימות, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC, מוזרק דלק, מקורר נוזל
נפח: 853 סמ"ק
הספק: 750: 77 כ"ס ב-7,500 סל"ד

850: 90 כ"ס ב-8,250 סל"ד

מומנט: 750: 8.4 קג"מ ב-6,000 סל"ד

850: 9.3 קג"מ ב-6,250 סל"ד

בלמים: 750: זוג דיסקים בקוטר 300 מ"מ, מאחור דיסק יחיד בקוטר 265 מ"מ. ABS ניתן לניתוק.

850: זוג דיסקים בקוטר 305 מ"מ, מאחור דיסק יחיד בקוטר 265 מ"מ. ABS ניתן לניתוק.

מתלים: 750: מזלג בקוטר 41 מ"מ, מהלך של 150 מ"מ, מאחור מהלך של 170 מ"מ. כיוון מלא.

850: מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ, מהלך של 205 מ"מ, מאחור מהלך של 220 מ"מ. כיוון מלא.

מידות צמיגים: 750: ק' 110/90-19, א' 150/70-17

850: ק' 90/90-21, א' 150/70-17

נפח מיכל דלק: 15 ליטר
בסיס גלגלים:  750: 1,559 מ"מ

850: 1,593 מ"מ

משקל רטוב:  750: 204 ק"ג

850: 229 ק"ג

גובה מושב: 750: 815 מ"מ

850: 815-890 מ"מ

 

 

תגובה אחת ל מוטו בוחן | ב.מ.וו F850GS ו-F750GS – על השביל הנכון

  1. הייי מתעניין האם יש לכם מבחן השוואה באותה הקטגוריה
    850
    תודה אמיר

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל