fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
לרט
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
אודי דגן 140 על 70
סטפן
MV קוביה
voge מוטו24 באנר

מוטו בוחן | אפריליה דורסודורו 1200 מול KTM SMT990

מוטו בוחן | אפריליה דורסודורו 1200 מול KTM SMT990

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 288, מרץ 2012.

הרבה מבחנים השוואתיים חווינו – הפעם חשנו שאנחנו נמצאים בעולם מוזר: שני אופנועים טובים, ברור לנו מי טוב ממי ובכל זאת נדמה לנו שהשניים מיותרים.

בהתחלה היה קשה. בוקר חורפי קר, אפילו קר מאוד. מיגון רוח דל. טמפרטורת מעטפת הגוף נושקת לקיפאון, וככל שהדקות נקפו הקור הזדחל לעצמות, ממש כמו במקפיא גלידות. אחרי שלוש שעות רכיבה ושקלתי לסיים כאן, הרי זה לא נורמאלי, הרגשתי כאילו הטילו אותי לאגם קפוא, ודי נמאס לי להמשיך לרכוב.

כמה שעות אחר כך, צהריים, השמש ברום, השמיים נקיים והטמפרטורה נושקת ל-20 מעלות. לא יכולתי להתאפק והצעתי לאשתי להצטרף אלי לרכיבה לשדה הכלניות שבמגידו. גם הפעם היא אמרה כן, וכך שנינו על האפריליה דורסודורו 1200 החדש, לא הכלי האידילי לתיור ארוך טווח – בסיס גלגלים קצר, תנוחת סופרמוטו קרבית, אחיזה מושלמת ומנוע שש אלי קרב – מאידך המושב האחורי מעולה כך מדווחת האישה, תכל'ס אני נהנה, הדרך למגידו מעולם לא הייתה קצרה ומעניינת כל כך. מן הסתם הייתי נהנה גם אם הייתי רכוב על KTM בגרסת ה-SMT – אבל מסיבות אחרות, אופנוע קיצוני פחות, תיורי יותר, אבל גם לא מהנה כמו האיטלקי.

 

מה זה הדבר הזה?

דומה שמעולם לא הייתה מלאכת הגדרת קטגוריית אופנועים קשה יותר מאשר עם היצורים האירופים המוזרים הללו שהחלו מופיעים באמצע שנות ה- 2000. מנועי שני צילינדרים גדולים ומתוחכמים בשלדות גדולות ופשוטות, עם מתלים ארוכים, חישוקי כביש וצמיגים ספורטיביים, מעין עיצוב סופרמוטו אבל כזה ששהה יותר מדי במיקרוגל והפך לשעטנז. מדוקאטי מולטיסטרדה עד בנלי TNT1130, מ- KTM סופרמוטו 950 עד אפריליה דורסודורו 750 – היה רק דבר אחד ברור שם, שלאף אחד מהיצרנים אין מושג מה הציבור רוצה וכולם עיצבו בטירוף וניסו, אולי זה יתפוס, רוצים להשיג הכול במכה – גם שימושיות, גם ספורטיביות, גם נוחות, גם תיור וגם בעיר, וכמובן שיהיה מיוחד והכי לא יפני שאפשר. בשורה התחתונה מתוסכלים לנוכח ההצלחה של טווין אירופי אחד, ב.מ.וו R1200GS שמו, שהחל מ-2004 היה לאופנוע הגדול המבוקש ביותר בעולם.

מאז לא השתנה הרבה – הב.מ.וו ממשיך להצליח והאחרים ממשיכים להשתגע איך הוא עושה את זה, ומנסים להמציא דגמים שיעשו את כל מה שהוא עושה רק טוב יותר. בינתיים הם מצליחים רק להיראות טוב ממנו, אבל זה לא קשה…

כך גם שני הדגמים שכאן. אלו הן פרשנויות לנושא אופנוע הכביש הרב שימושי, כזה שיכול לטייל רחוק בסוף השבוע אך יתאים להגעה למשרד ביום ראשון, אופנוע שיודע לעשות הרבה אבל נראה כמו שום דבר אחר. אם הב.מ.וו R1200GS הוא נקודת הייחוס הרי שהאפריליה נמצא בקצה הפרשנות הספורטיבית. עיצוב סופרמוטו קרבי, מנוע ענק וחזק במיוחד, מהלך מתלים ארוך ככול האפשר בלי לפגוע בהתנהגות הכביש, כאילו אפשר לטייל איתו רחוק – ולהיות חוליגן בעיר בלי להיתפס.

ה- KTM מציג אלטרנטיבה שונה, לא הולך כה רחוק, בכל זאת העיצוב מבוסס שטח מתחילת שנות ה-2000, ובו זמנית צריך להיות שונה יחסית לגרסת ה-R של הטווין האוסטרי. יחסית לב.מ.וו (כאמור נקודת הייחוס האולטימטיבית) הוא קרבי יותר ונוח פחות, עומד יותר בהשוואות בעולם מול דוקאטי מולטיסטרדה, טריומף טייגר (מנוע טריפל חייבים לציין), וניחשתם נכון, ב.מ.וו R1200GS.

 

מבחן דרכים

כרגיל במועד המפגש הראשון אנחנו מנסים להבין עד כמה המראה חודר לליבנו. מרבית המתבוננים טענו שה- KTM נראה טוב יותר, מראה קצת יותר הרמוני וזורם. העיצוב של הדורסודורו מתקדם ועתידני, קרבי ממש כמו סינגל סופרמוטו, לא כולם אהבו את זה. בכל מקרה שני המתמודדים לא יגרמו לכם לשאגות התפעלות. אופנועי עירום ללא משקף מדליקים לא מעט רוכבים, אני חייב להודות שאני לא ממש מתלהב מכך. בבחירה בין אין משקף בדורסודורו לבין משקף יחסית סמלי ב- KTM אנחנו מעדיפים את האוסטרי שמאפשר מהירויות שיוט גבוהות בהרבה עקב הסטת הרוח. נסו לרכוב על הדורסודורו מעל 120 קמ"ש ותבינו עד כמה הדבר קשה.

המושבים של שניהם צרים ומתאימים לרכיבה קצרה בלבד, הבחירה בין השניים גורמת לנו להעדיף בהרבה את זה של KTM, הוא נוח יותר, מרווח יותר וביחד עם מיגון הרוח תוכלו לרכוב איתו אפילו לאילת. באופן מפתיע המושב האחורי של הדורסודורו נוח להפליא.

מבחינת מנועים, בדורסודורו 130 כ"ס וב- SMT מעט פחות, 116 כ"ס, גם המומנט לא היה מבייש מכונית קטנה. מנוע ה- 1200 סמ"ק של הדורסודורו הוא פנינה של ממש ובנוסף לביצועים הוא מייצר צלילים נכונים. מנוע ה- SMT הוא טוב וחזק, שימושי ויעיל, אך לא מרגש מדי. פער הביצועים שמדדנו בין המתמודדים הוא גדול מאוד ולטובת הדורסודורו.

על המנוע הנהדר של הדורסודורו מעיב מצמד עלוב ותיבת הילוכים מעורפלת, כזו שאינה מאפשרת למצוא את הניוטרל וכל החלפת הילוכים מלווה בניחוש האם באמת הוחלף ההילוך. אפריליה משמרים מסורת איטלקית מפוארת של איך לא לבנות תיבת הילוכים ומצמד.

מגרעת נוספת של האיטלקי היא מיכל דלק קטנטן של 15 ליטר, תוסיפו לכך צריכת דלק שערורייתית ותקבלו טווח נסיעה של מכונית חשמלית (צעצוע). הדורסודורו נוסע בין 10 ל- 13 ק"מ על כל ליטר בנזין, תלוי כמה ספורטיביים תהיו, ה- KTM חסכוני ממנו בכ- 20 אחוזים וגם יש לו 19 ליטר במיכל. שתבינו, מיכל הדלק בדורסודורו מאפשר טווח נסיעה של כ-130 ק"מ עד שנדרשת כניסה דחופה לתחנות דלק.

 

שניהם היפרמוטו חזקים מה שדרש מאיתנו ליהנות, לקחת אותם לכבישים מקורזלים, כאלו שפנייה רודפת פניה, להשתמש ביכולת השלדה עד הקצה, לבלום בחוזקה ולפתוח מצערות עד הסוף. בתנאים האלו ההנאה מרובה, שוכחים את כל המגרעות ונהנים מהחיבור לאופנוע ומהמרדף הבלתי פוסק אחרי הפנייה הבאה. כאן באו לידי ביטוי גם ההבדלים בין השניים. לדורסודורו יש הרבה מהמאפיינים של סופרבייק/סופרמוטו מגודל: מנוע חזק עתיר מומנט, שלדה קשיחה, בלמים מצוינים, מתלים ששומרים על הצמיגים מחוברים לקרקע, בסיס גלגלים קצר, אחיזה מצוינת ותקשורת טובה עם הרוכב. התוצאה היא יכולת ספורטיבית מהשורה הראשונה, ממש אופנוע מסלול עם תנוחת רכיבה זקופה. על כל הטוב הזה מעיב משקל גבוה מאוד (220 ק"ג) וכאמור תיבת הילוכים מבאסת.

ה-KTM ספורטיבי במידה אך רחוק מאוד מהדורסודורו. ההיגוי לא משהו, התחושה היא של מסב היגוי תקוע, וכאשר יורדים למטה בפניה האופנוע מתעקש ליישר אותך, ואם תופיע שם מהמורה, מקבלים תחושה שעדיף לעבור לכביש הסרגל. הבלמים של SMT חזקים מאוד אך נקודתיים. לדעתנו יש ל-KTM עוד דרך לעשות כדי ליצור אופנועי כביש באמת טובים.

אי אפשר להתעלם משלל הבקרות האלקטרוניות של הדורסודורו, אהבנו את ה- ABS ובקרת המשיכה, פחות התעניינו במפות ההצתה, זה כנראה בון טון אופנתי אבל הרבה פחות שימושי.

 

סיכום

דיברנו על הקושי העצום להגדיר את האופנועים הללו, ואכן יש כאן סתירות פנימיות רבות. מצד אחד יש להם מנועים עתירי כוח ובעיקר מומנט (הדורסודורו חזק יותר), מתלים מעולים שמתאימים למסלול כמו גם לכביש ציבורי ורמת היגוי ואחיזה שמאפשרת להניח מרפק על האספלט. מאידך, אלו אופנועים כבדים, אפילו מאוד. מכל הדלק הקטן בצירוף לתצרוכת דלק גבוהה מכתיבים טווח נסיעה מוגבל ממש. המשקף הסמלי מגביל את מהירות השיוט ל-120 קמ"ש בדורסודורו ולקצת יותר ב-KTM. גם מושב הרוכב צר יחסית, טוב לרכיבה ספורטיבית הרבה פחות טוב לתיור.

מכיוון שזהו מבחן השוואתי, חייבים להכריז על מנצח. לכל אחד מהמתמודדים יש יתרונות וחסרונות, אך לא הייתה לנו מחלוקת על המנצח. ה-KTM נוח יותר לשיוט, ומיגון הרוח שלו טוב יותר, הוא גם נראה הרבה יותר טוב. מנגד האפריליה עולה עליו בכל הקשור למנוע, להיגוי, להתנהגות, לאלקטרוניקה וכמובן מחיר. סך כל הנתונים מביאים אותנו להעדיף את האפריליה דורסודורו .

ומאחר ואפשרויות התיור הנוח הוכחו כמוגבלות אז מה כן? הרבה גזים בכבישים הרריים, וויליז בעיר, הם ישמחו מי שגרים בסמוך לכביש הררי עשיר בעיקולים. אנחנו לא מוצאים בארץ מספיק רוכבים שיוציאו את מאה אלף השקלים בשביל זה, באירופה יש הרבה יותר והם עולים הרבה פחות. לשני האופנועים יש הרבה מאוד תחומים שמעלים חיוך על פני הרוכב ועדיין מצאנו בשניהם לא מעט חסרונות, כלי נישה שהמכירות שלהם בישראל יהיו בסופו של דבר צנועות מאוד.

 

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל