fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
HJC
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
סטפן
אודי דגן 140 על 70

פיאג'ו מדלי 125 במבחן ארוך טווח – דיווח חמישי

פיאג'ו מדלי 125 במבחן ארוך טווח – דיווח חמישי

ראסטי ג'יימס

צילום: אריק רוזנבלום

מבחן ארוך טווח זה אומר לשים לב שאתה לא מצליח להכניס את המפתח 'על עיוור' גם אחרי חודש של שימוש יומיומי, לו רק היה המהנדס האיטלקי יושב לרגע על אב הטיפוס ומנסה בעצמו לפני שחתם. זה אומר לנסות לבדוק שמן ולגלות שהמדיד עם הידית הארוכה דחוק בין המנוע והאגזוז וכריכות לו אלפיים (העוקה החיצונית והכל, אבל זה פשוט מסורבל). או להפנים שלמרות שצריכת הדלק היא נהדרת, מעל 30 ק"מ לליטר, עם יד כבדה ובלי ה-Start&Stop, מיכל הדלק מחזיק שישה ליטרים בדוחק ופתח המילוי הנמוך, כמו בעוד הרבה קטנועים חדשים, מחייב כריעת ברך לפני הקטנוע והמשאבה (הזדמנות לשאת תפילה לאלוהי הדלק – שלא יגמר לעולם). אבל מעבר לכל התלונות הקטנות האלה, מבחן ארוך טווח זאת הזדמנות להתאהב באמת בקטנוע שכיף לחיות איתו ועוד יותר כיף לצאת לרכוב עליו, בעיר ואל הפרבר.

ועכשיו, ברשותכם, הייתי רוצה להעמיק מעט יותר את ההיכרות שלכם עם המדלי המגניב הזה; על עיצוב, סחיבה וגם הסבר על מערכת הכיבוי האוטומטית.

עיצוב
איטלקי מעוצב ויפיפה, במבט ראשון אתה מחפש על חשבון מה בא מקום האחסון הגדול שלו – אז כן, הוא יותר גדול, יותר גבוה. אין ברירה, גם גלגלים גדולים וגם מקום אחסון גדול – זה אומר שהוא יהיה גבוה… הוא כבר לא דק כמו שהיו עושים פעם אבל בהחלט יפה ומושך; משהו בין הג'ילרה אייס לראנרים ואולי גם קצת ל-Max למיניהם שכבר השפיעו על התעשיה. הערבוב הזה מתאים בדיוק לשם שלו כי Medley באנגלית זה ערבוב של מרכיבים, 'מכל העולמות' אם תרצו. החזית בכלל ופנס החזית יחד עם לוח השעונים בפרט הם הומאג' תרבותי ויצירתי לווספה המיתולוגית ולמרות שהוא טוב לאין שיעור בכל פרמטר מאותה 'צרעה' וותיקה הרי שה-DNA שלה ניכר עדיין. אני קורא לו 'שפירית'; קל, זריז, גבוה מספיק ויציב מספיק בכדי כמעט לרחף מעל הכביש, או לפחות לחכות לירוק מבלי להוריד רגל…

 

עוד כמה מילים על מתגים ואביזרי לוח השעונים; העיצוב המינימליסטי והרמיזה לעבר מחייבים מחשבה גם על מספר ומיקום הכפתורים. כפתורי Mode ופתיחת כסא, איתות וצופר, מתנע ואורות, אין אפשרות לכבות את האור והכפתור הבודד שולט על מעבר בין אור דרך לאור גבוה כשלחיצה ארוכה למטה תהבהב ביניהם, וכמובן כפתור למערכת הכיבוי האוטומטי, חיישן הטמפרטורה מדוייק להפליא – עכשיו משהרדיאטור כבר לא יושב מתחתיו בחזית הקטנוע, מד מתח, מדי דרך; מתאפס ומצטבר ושעון. קריא גם באור שמש ומפיץ אור יקרות בלילה, למען האמת זה הקצה העליון של פנס החזית, טריק דומה אימצו גם ניסאן ברכבים שלהם, לא הרעיון הכי ברור בעולם אבל היי, וו נשיאה מתקפל ותא כפפות אלגנטי. מתחת למושב, כאמור, יש מקום לשתי קסדות ויותר.

 

 

Start&Stop או 'תהיי יפה ותשתקי'
טוב, על זה צריך לדבר רגע. מערכת כיבוי והדלקה אוטומטיים; מרגע שעצרת ופעולת הסרק התייצבה, יספור מחשב הקטנוע את שלוש השניות של 'חמת הספק' שלו ואז יכבה. אורות ואיתותים ימשיכו לפעול כמובן, עניין בטיחותי. כפתור המערכת יהבהב בירוק בלוח המחוונים ועם סיבוב קל של ידית המצערת יתעורר הקטנוע לחיים והנה הוא מוכן וזמין לצאת לדרך. מצד אחד – שקט מבורך (מוזר בתחילה) בכל עצירה, חיסכון בדלק והפחתת פליטת מזהמים מיותרת. מצד שני – לא פעם האור יתחלף בדיוק שניה אחרי שהמע' כיבתה או רגע ארוך מדי שחיכית לפני שיצאת לדרך כדי לסדר דבר-מה. לכאורה זוטות אבל בפועל יש צורך בתקופת הסתגלות והתרגלות, אפילו לעצם הכיבוי הספונטני בכל פעם מחדש. למרות כל זאת – גם ברמזורים בהם 'חלמתי' לרגע, הצליח הקטנוע להניע ולהיות לפני התנועה בכל פעם שהמערכת פעלה.

עניין חשוב אחר הוא צריכת החשמל של כל העסק הזה והחשש להיתקע ללא מצבר על אם הדרך.
אז ככה; לחוששים מכסא נעול מבלי חשמל לכפתור הפתיחה נספר שיש גם ידית מכאנית לפתיחת הכסא, בתוך תא הכפפות, מאחורי מנעול מכאני לא פחות, אפשר להרגע. ואם כבר אנחנו בתא הכפפות, מאחורי פאנל ושני ברגי פיליפס יושב המצבר, על מגש נשלף נוח ונגיש.

 

אבל השוס האמיתי נמצא מתחת למכסה הסלילים – בדומה לרכבים על ארבע התמודדו בפיאג'ו עם אתגר הצריכה לא רק ע"י צרכנים יעילים כמו נורות לד והגדלת המצבר אלא בעזרת סלילים גדולים משמעותית מבעבר המייצרים כוח טעינה רציני ורצוף ואמורים למנוע התרוקנות של המצבר גם בשימוש אינטנסיבי. מד המתח מראה 14.6V ברציפות מסל"ד סרק ועד למצערת פתוחה לרווחה; ובעברית – טעינה מלאה כל זמן שהמנוע פועל. למעשה, הסלילים כ"כ גדולים כעת שהם יכולים לשמש כמנוע חשמלי ולסובב את ציר המנוע… וזה בדיוק מה שהם עושים; בכל התנעה (משנת לילה או בין הרמזורים) מקבלים הסלילים מתח ומסובבים את המנוע להתנעה. מה? לא צריך 'סטרטר'? – אין סטרטר. תוסיפו לזה רדיאטור שיושב בצד (צמוד למנוע עם צנרת קצרצרה ומניפה שמפנה חום ממנו ומהמנוע גם יחד) וקיבלתם מנוע חדשני המתאים ליורו 4. זה גם מסביר, כאמור,  את כל המקום שהתפנה בחזית, תא הכפפות הגדול והמצבר, על אף הגזרה הצרה.

 

 

סחיבה והתנהגות כביש
המנוע שלו מחוספס, רועד בעיקר בעמידה עם בלם קדמי לחוץ, פעם אפשר היה לקרוא לזה 'בועט' אבל היום, בגילי, עם בעיות הגב, אני מעדיף פעולה שקטה וחלקה. אולי בכלל אני צריך כלי חשמלי, על כל פנים מנוע המדלי חזק וזריז תגובה ויעמוד יפה בפתיחות מול המתחרים ואפילו יפתיע כמה רוכבי ג'וימקס ודומיו. הוא מאיץ בזריזות מרשימה עד ל-80 ויעלה עד-100 קמ"ש בקלות. כושר הסחיבה, התאוצה והמהירות הסופית כמעט ולא מושפעים בהרכבה והתחושה היא של 'תעמיס בכיף – קטן עלי'. שאפו.

הוא גם לא צפוף בהרכבה, למורכב יהיה הכסא נוח וגם הרגליות ממוקמות נכון. ידיות האחיזה, לעומת זאת, משוכות אחורה מדי וצמד המתלים מאחור מעביר חלק מטלטולי הדרך אל עכוז המורכב.

היציבות הכיוונית טובה מאוד ומשרה ביטחון. ההיגוי על הצד הכבד, כצפוי מגלגל קדמי גדול; זה אומר שצריך להפעיל כוח מודע כדי לפנות, לא מאמץ פיזי קשה אבל בהחלט שונה עבור מי שרגיל לגלגלי ה-"12,13,14 ולהיגוי הזריז, פה צריך טיפהל'ה יותר לעבוד וזה בהחלט שווה את המאמץ. היציבות בתוך הפניה היא מושלמת וכמובן ששאר יתרונות הגלגל הגדול בספיגת מהמורות וטיפוס מדרכות הם בונוס.

 

 

המדלי הוא כלי חזק, מודרני ודינאמי והוא יתאים מאוד לבעלי רשיון חדש, שהם נדבך גדול וחשוב בקטגוריה, אבל יתאים לא פחות גם ל-commuters המשרכים דרכם כל בוקר וכל ערב מראשל"צ או רעננה אל לב הסיטי (100 קמ"ש בנתיב הימני מספיק בהחלט בשבילם) אבל ללא ספק מה שאני הכי אוהב במדלי הזה זו ההתנהגות שלו; הוא גבוה אבל לא מאיים והכידון לא תמיד מעל למראות הרכבים ובהשתחלות בפקק או לקראת רמזור לפעמים צריך לעצור ולתמרן בעדינות בין שני טורי מראות – שם מתגלה הכישרון הכמעט 'טריאלי' שלו – אפשר הכל, גם במהירות אפס ולא צריך באמת להוריד רגל…

 

עד כאן הדיווח ובפעם הבאה נסכם את  תקופתינו עם המדלי.

 

פיאג'ו מדלי 125 במבחן ארוך טווח – דיווח רביעי

תעודת זהות

מדלי 125IE
מחיר:
19,047 ₪

לפי מחירון 01/17
המחיר ללא אגרת רישוי והוצאות רישוי וכולל מע"מ.

דרגת רישיון: A2

דרגת זיהום אוויר: 2

אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

נתונים טכניים

 

מנוע: 125 סמ"ק I-Get עם סטארט-סטופ SOHC מקורר נוזל

 

הספק: 12 כ"ס ב-8,250 סל"ד

 

מומנט: 1.7 קג"מ ב-6,500 סל"ד

 

שלדה: עריסה יחידה מפלדה

 

מתלים: קדמי טלסקופים מהלך 88 מ"מ

 

אחורי בולם יחיד מהלך 76 מ"מ כיוון פרילוד 5 מצבים

 

 

גלגלים: קדמי 100/80-16

אחורי 110/80-14

 

בלמים: קדמי: דיסק 260 מ"מ קליפר צף שתי בוכנות

 

אחורי: דיסק 240 מ"מ קליפר צף שתי בוכנות

 

בטיחות: ABS שני ערוצים של Bosch

 

מדידות

 

אורך: 202 ס"מ

 

גובה: 118 ס"מ

 

בסיס גלגלים: 139 ס"מ

 

משקל: 138 ק"ג

 

צריכת דלק יצרן: 1:47.5 ק"מל

 

מדידה במבחן: 1:45 קמ"ל

 

 

טיפולים נדרשים פעם ב-10,000 ק"מ טיפול שמנים ומסננים.

 

וכל 20,000 ק"מ יטופל מכלול הוריאטור כולל רצועה, בין לבין ישנן ביקורות תקופות פעם ב-5,000 ק"מ ללא עלות

 

תגובה אחת ל פיאג'ו מדלי 125 במבחן ארוך טווח – דיווח חמישי

  1. ביקורת אמיתית יש לי את הקטנוע כל הליקויים של מפתח לא נוח מדיד השמן שגורם לכוייה לא נוח מיקומו ואוכל שמן אחרי אלפיים קילומטר בערך.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל