fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
סטפן

מוטו בוחן | ימאהה ניקן 900 – מעשה בשלושה גלגלים

מוטו בוחן | ימאהה ניקן 900 – מעשה בשלושה גלגלים

כתב: רביב כהן | בחנו: ניסים ברדה, סטפן אבנדיצ'י, אריק רוזנבלום, רביב כהן | פעלולים: אולג "שארקי" וסיליקוב | צלם: רונן טופלברג


שורה תחתונה: שלושה גלגלים ומרגיש כמו שניים. העתיד מעולם לא נראה טוב יותר (למרות עיצוב שנוי במחלוקת).

 

לפני כשנה טלטלה ימאהה את עולם האופנועים כשציגה את אב הטיפוס החדש שלה לאופנוע מרובה גלגלים עם יכולות הטיה מכובדות.
טכנולוגיית ה-LMW, ראשי תיבות של Leaning Multi Wheel, של ימאהה אינה חדשה, אך הפעם נדחפה לקצה כשיושמה על הניקן, אופנוע בגודל מלא, ויצרה שיח אינסופי בקרב הרוכבים התוהים על קנקנו (או ניקנו) של זה עם דעות חלוקות לכאן ולכאן, יש כאלה הטוענים שאין לו כלל מקום בעולם הדו-גלגלי ולא מוכנים לקבל אותו כאופנוע, ויש כאלה הטוענים שהוא הסנונית הראשונה לבאות, עתיד עם דגש על טכנולוגיה ובטיחות הן אלקטרונית והן מכאנית.

ימאהה תמיד היתה חברה בעלת תעוזה טכנולוגית שהביאה חדשנות לעולם האופנועים, וגם הפעם שברה ימאהה את המוסכמות כשטענה שהניקן אינו "תלת גלגלי" רגיל אלא אופנוע לכל דבר.

האם כך הדבר? האם באמת זה אופנוע? הרי אי אפשר לפספס את זוג הגלגלים בחלקו הקדמי, מקובעים לשני בולמים כחולים ונוצצים לכל גלגל ומחוברים למערכת לינקים ומנופים הנראית כאילו דה-וינצ'י בעצמו שרטט אותה אם היה חי בתקופת פיתוח הניקן, אז האם באמת יצור הכלאיים הזה הוא אופנוע? עוד נגיע לזה.

שתי חרבות, זה התרגום הישיר של השם "ניקן", בעקבות זוג הבולמים המחזיקים כל גלגל הנראים כמו זוג חרבות בנדנן.
הם אמנם נראים כמו זוג בולמים בכל צד, אך לא כך הדבר, האחורי, בקוטר 43 מ"מ, מכיל בתוכו את הקפיץ ואת מערכת שיכוך הכיווץ וההחזרה, ואילו הקדמי ריק ולמעט כמות שמן קטנה, ללא יכולות קפיץ או שיכוך ותפקידו הוא ליצור מישור יציב אליו הגלגל יתחבר, אחרת זה ירצה להסתובב כמו גלגל של עגלת סופרמרקט.

מערכת המנופים והצירים המאפשרת את ההטיה שומרת את הגלגלים מקבילים אחד לשני, אך נעה באופן חופשי ביחס לאופנוע, כלומר שאין שיכוך של ההיגוי או מערכת ההטיה ואין נעילה כמו בקטנועים מרובי הגלגלים, הרוכב עדיין צריך להחזיק את האופנוע בניצב לקרקע כשעומד ברמזור, ואם ישכח להוריד את רגלית הצד, האופנוע יפול וכנראה ישבור את כיסויי הפלסטיק הרחבים שבצידו.

ימאהה טוענים שמערכת ההטיה מאפשרת לאופנוע ליטות בזוית של כ-45 מעלות. גששי הרגליות יגררו על האספלט מוקדם מן הצפוי.
מערכת ההיגוי היא כמו של אופנוע רגיל, סובב את הכידון שמאלה והגלגלים יסתובבו שמאלה, סובב ימינה… ובכן, התשובה ברורה.
יחד עם זאת, במערכת ההיגוי מוטמע עקרון אקרמן (Ackermann) הדואג שזוית הצידוד של שני הגלגלים הקדמיים תהיה מתאימה לרדיוס הסיבוב אותו הם צריכים לבצע, וזאת מכיוון שהגלגל הפנימי תמיד יעקוב אחרי רדיוס סיבוב קטן יותר.

הגלגלים הקדמיים בקוטר שאינו סטדרטי – 15 אינץ' ונושאים דיסקים בקוטר של 298 מ"מ כל אחד, עם קאליפר בעל 4 בוכנות ומערכת ABS מלאה.

מנוע האופנוע מבוסס על פלטפורמת ה-CP3 הנמצאת בשימוש ב-MT-09 והטרייסר 900 המספק כאן כ-115 כ"ס וכ-9 קג"מ עם שינויים קלים, ימאהה הגדילו את משקל גלגל התנופה על מנת "לעגל" את תגובותיו של המנוע ולהתאימו לאופנוע גדול וכבד יותר, כמו כן הגדילו את יחסי ההעברה הסופיים כדי להתמודד עם הצורך להאיץ את כל 263 הקילוגרמים של הניקן, אך מרגיש חלש יותר בסל"ד הגבוה בהשוואה ל-MT-09.
המנוע יושב בתוך שלדת צינורות ברזל חדשה ויחודית המאפשרת את החיבור למערכת הלינקים המקבילים מצד אחד, ומצד שני מתחברת לאותה זרוע אלומיניום הנמצאת בשימוש ב-MT-09 המקבעת גלגל אחורי בקוטר סטנדרטי של 17 אינץ'.
בהיבט האלקטרוני, הניקן מגיע מאובזר ב-ABS, בקרת אחיזה TCS, קוויק-שיפטר, שלושה מצבי רכיבה, סליפר ואסיסט קלאץ' ואפילו קרוז קונטרול.

 

איך זה מרגיש?

נניח את הפן הטכני לפינת הטכנולוג וננסה להבין איך הניקן מרגיש – הנפת רגל מעל המושב מגלה מושב גבוה יחסית, רחב ונוח, אי אפשר להתעלם מהכידון הרחב עד מאוד, בשביל מנוף מספק להזזת שני הגלגלים הקדמיים, ומתחתיו משטחים אדירים של פלסטיקה המכסים את מערכת ההיגוי החדשנית.
הרגליות ממוקמות בגובה נמוך יחסית המאפשר תנוחת ישיבה נוחה מאוד, ישרה ומרווחת ועם מקום לברכיים לאחוז בדפנות האופנוע.
לוח השעונים נבלע בתוך משטחי הפלסטיק וחלקו הקדמי של הניקן מרגיש רחב מדי, ביחוד למי שממש עכשיו ירד מאיזה אופנוע רזה וצר פרופיל.
אחרי כמה דקות של ישיבה על האופנוע, מתחיל הרוכב להתרגל למראה השמנמן של חלקו הקדמי שבתמורה הופך להיות משהו כמעט נוסך ביטחון.
למרות שטח המגע הכפול של הצמיגים עם האספלט, סיבוב הכידון מסובב את הגלגלים בקלות יתרה, וזאת בזכות הכידון הרחב המאפשר מנוף גדול על ההיגוי, דבר שיורגש בהמשך גם ברכיבה.

סיבוב המפתח ולוח השעונים מתעורר לחיים, אותו לוח שעונים מוכר מה-MT-09, עם תצוגת מהירות דיגיטלית, מד סל"ד המוצג כבארים בחלקו העליון של לוח השעונים, מצב המנוע, בקרת האחיזה, חיווי הילוכים, נורת ABS ועוד נורות חיווי אופייניות לאופנוע.

לחיצה על כפתור המתנע והמנוע משולש הצילינדרים מתעורר לחיים, צליל הטריפל הבוקע מהאגזוזים נהדר, בשרני אך אינו רועש מדי, לא הורגשו ויברציות מיוחדות בשום חלק של האופנוע, מתחת לדוד האופנוע מגן מוזר למראה שתחילה נחשד בעינינו כג'ק מרכזי – פיצ'ר נהדר שהיה יכול להוסיף המון לניקן.

בתחילת התנועה ובמהירות נמוכה מאוד האופנוע מרגיש כבד, מגושם ומשהו שצריך להתרגל אליו.
תנוחת הישיבה הגבוהה עם המשקל הגבוה בחלקו הקדמי ורוחבו של האופנוע הופכים את ההשתחלות בין רכבים למסורבלת וקשה.
ברם, כשהמהירות עולה מעל למהירות הליכה, הניקן הופך להיות משהו אחר לגמרי, כל 263 הקילוגרמים שלו מושלים והוא מרגיש זריז וקליל, זוג הגלגלים ומערכות ההיגוי וההטיה "נעלמים" והוא מרגיש כמו אופנוע רגיל לחלוטין בעל גלגל אחד מלפנים, אך עם כמה יתרונות מובהקים.

עליה על הכביש המהיר מגלה אופנוע שמתנהג מצויין, מיגון הרוח טוב עד מהירות של כ-130-140 קמ"ש, כל מהירות מעבר לכך והרוח המערבלת את הקסדה מעט מציקה, במהירות גבוהה רוכבי המערכת הגבוהים מצאו עצמם מנסים למצוא את הזוית בה יוכלו למצוא מקום שקט ונטול מערבולות, התכופפות קלה לעבר המשקף עזרה לכך.

דווקא בטווח המהירויות הגבוהות הפרונט מצטיין, יכולות שיכוך המהמורות של מערכת המתלים הקדמית מרשימות, וגם בהטיה בכביש מהיר ומשובש הצליחו המתלים להעלים את הבורות והחריצים באספלט הישראלי הטיפוסי ולהפוך את הרכיבה למהנה יותר, ובשילוב עם פעולת המתלה האחורי שלא אכזב, אף בטוחה יותר.
מהירותו הסופית של האופנוע היא כ-200 קמ"ש וגם שם הוא הרגיש בטוח ויציב אינהרנטית.

וכשמגיעים הפיתולים, הכבישים האמיתיים לבחינת מערכת היגוי האופנוע, הניקן הפתיע ובגדול, הפרונט בעל שני הגלגלים סיפק אחיזה מעולה, ועם שטח מגע כמעט כפול מזה של אופנוע קונבנציונלי, אפשר דחיפת האופנוע מהר יותר אל תוך הפניה, לפעמים גם עם אצבע על ידית הבלם, שלא מיהרה ליישר את הניקן כמו באופנוע קונבנציונלי באף מהירות.
פניות ופיתולים הפכו להיות משהו שרק מצפים לו, ולמרות תחושה קצת מעורפלת של הפרונט, ברגע שהרוכב מתחיל לסמוך על המכונה, ניתן לדחוף את הניקן אל המגבלות ללא היסוס, קצב הפניות מתגבר וגששי הרגליות פוגשים את האספלט כמעט בכל פניה, מודיעים לרוכב שמתקרב אל מגבלות האפנוע.
האחיזה המשופרת של חלקו הקדמי של האופנוע יוצרת סתירה קלה מול האחיזה ה"רגילה" של הצמיג האחורי בעקבות הבדל בשטחי המגע עם האספלט, ולמרות זאת, החלקת הגלגל האחורי אינה אלימה או פתאומית, וגם אז בקרת האחיזה שומרת על הרוכב מפני מצערת רגיזה.

נסה לדחוף את האופנוע אל מעבר למגבלות, והוא בתמורה יודיע לך על כך בצורה מאוד מנומסת ועדינה על ידי החלקה קלה של הפרונט, מעיין תת-היגוי נשלט, סגירה של ידית הגז והאופנוע חוזר אל קו הפניה.

יכולת שינוי הכיוון של הניקן, למרות משקלו ומימדיו, מרשימה, הוא נכנס לפניה ימנית ומיד שמאלית בלי שום היסוס או נדנוד המגיע מהפרונט, פקודת היגוי הפוך נמרצת על הכידון הרחב תטה את האופנוע בקלות רבה.
מערכת המתלים הקדמיים תפקדה טוב מאוד, ומצאנו עצמנו מכוונים את הגלגלים דווקא אל איזורי האספלט המשובשים בפניה כדי לבדוק האם אלו ממשיכים להתנהג טוב גם בהטיה, התשובה היתה ברורה וחד משמעית – מערכת המתלים בניקן מתפקדת ללא רבב ודואגת שזוג הצמיגים ימשיכו לאחוז גם באיזורים משובשים.
צריכת הדלק הממוצעת לאורך הרכיבה היתה כ-14 קמ"ל, אך יש לציין שרוב הרכיבה היתה עם מצערת פתוחה ובמהירות גבוהה.

הניקן מביא עימו מראה חדש בשוק העולמי, וככזה, הוא מייצר סביבו הרבה מאוד שיח, בכל מקום שהגענו אליו מצאנו את עצמנו שוקעים בשיחה על מהותו, איך הוא מרגיש בנסיעה או "למה יש לו יותר מדי גלגלים".
הדעות החלוקות גרמו לי לתהות על קנקנו של זה, והאם יצור הכלאיים הזה הוא אכן אופנוע לכל דבר או אולי עוד אפיזודה חולפת בעולם הקונספטים של היצרניות הגדולות?

אחרי שרכבנו עליו מספר ק"מ רבים, הבנו – הניקן הוא העתיד. הוא הסנונית הראשונה בתהליך אבולוציוני של עולם האופנועים, בימים בהם היצרניות מחפשות דרכים אלקטרוניות לשמור את הרוכב על שני גלגלים, הציגה ימאהה את המערכת המכאנית המגדילה את בטיחותו ונוחותו של הרוכב בצורה משמעותית, כמעט מבלי להתפשר על ביצועי האופנוע.

התהיות על עתיד מערכת רבת הגלגלים הזו לא איחרו לבוא ואנו מקווים שימאהה ישכילו להציג דגמים נוספים של מערכת ה-LMW, הראשון – דגם אופנוע אדוונצ'ר גדול עם חישורים וצמיגי קוביות או דגם תיור עמוס במזוודות ואלקטרוניקה פריפריאלית, אולי אפילו מבוסס על מנוע ה-MT-10 הנהדר.
השני – דגם ספורטיבי יותר, קל יותר ועם יכולות הטיה גבוהות יותר, שיפנה לקהל היעד המחפש דווקא את ביצועי האופנוע, על מסלול המירוצים ומחוצה לו.
והשלישי, ואולי החשוב מכולם – דגם קטן יותר שיפנה לרוכבים המתחילים וחסרי הנסיון, יאפשר להם ללמוד לרכוב על אופנוע סלחן ועם מערכות בטיחות טובות יותר המאפשרות לרוכב לטעות מבלי להטיח אותו על האספלט בכל הזדמנות.

בשורה הסופית, קשה עד בלתי אפשרי להבין עד כמה הרעיון מאחורי הניקן הוא מהפכני רק מקריאה, עד שלא תשימו בעצמכם את האופנוע הזה על גשש ימין ומיד לאחר מכן, בקלילות חסרת תקדים, על גשש שמאל, תהנו מסחיפה על הגז כשהפרונט נטוע באספלט ומבלימה בתוך הפניה ללא דרמה כנראה שלא תבינו אותו. הדרך הכי טובה להבין את האופנוע הזה היא לרכוב עליו, ואנחנו ממליצים לכם בחום לעשות זאת.

    מעוניינים ברכיבת מבחן?
    logo moto

    תעודת זהות

     

    Yamaha MTX850 Niken

     

    מחיר: 106,985 ש"ח

     

    רישיון: A

     

    אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

     

    נתונים טכניים

     

    מנוע: CP3, שלושה צילינדרים, 4 פעימות, מקורר נוזל, מוזרק דלק.

     

    נפח: 847 סמ"ק.

     

    הספק: 115 כ"ס ב-10,000 סל"ד.

     

    מומנט: 8.9 קג"מ ב-8,500 סל"ד.

     

    מתלים: מקדימה זוג בולמים הפוכים לכל גלגל, מהלך של 110 מ"מ. מאחור בולם

    יחיד, מהלך של 125 מ"מ. אפשרויות כיוונון מלאות.

     

    בלמים: מקדימה שני דיסקים בקוטר 298 מ"מ, קליפר רדיאלי עם 4 בוכנות. מאחור דיסק בקוטר 282 מ"מ. מערכת ABS.

     

    מידות צמיגים: ק' 120/70-15. א' 190/55-17.

     

    מדידות

     

    מידות כלליות: אורך 2,150 מ"מ, רוחב 885 מ"מ, גובה 1,250 מ"מ.

     

    גובה מושב: 820 מ"מ.

     

    מרווח גחון: 150 מ"מ.

     

    משקל רטוב: 263 ק"ג.

     

    נפח מיכל דלק: 18 ליטר.

     

    התגובות סגורות לפוסט זה.

    עופר אבניר מגדל ימין
    הונדה מגדל שמאל