fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
לרט
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
HJC
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
MV קוביה

ראלי דקאר – כל מה שרציתם לדעת על מירוץ השטח הקשוח בעולם

ראלי דקאר – כל מה שרציתם לדעת על מירוץ השטח הקשוח בעולם

צילום: יח"צ

כתב: קפטן בומרנג
אנשים ומספרים:
1977, ובחור צרפתי חביב בשם טיירי סבין מאבד את דרכו באמצע המדבר כאשר הוא רכוב על אופנוע במסגרת ראלי אבידיג'ן-ניס.  

במקום לחזור הביתה, לנסות לשכוח מהכל ולהעביר את הטראומה, מחליט הצרפתי שבא לו שוב ושהחוויה אותה עבר יכולה דווקא להתאים ללא מעט "חולים" כמוהו. 

שנה לאחר שהלך לאיבוד, יוצא לדרך מירוץ הדקאר הראשון בהסטוריה שלימים יהפוך להיות אתגר ה"אדם והמכונה נגד הטבע" האולטימטיבי, ולחלום גדול שכל נהג/ רוכב שטח מקצועי היה חייב לנסות להגשים. 170 רוכבים ונהגים (רובם בוגרי ראלי אבידיג'ן-ניס) יצאו מנק' הזינוק אל עבר 10,000 ק"מ של מדבר קשוח ועתיד לא ידוע. 

"אתגר לאלו שיוצאים, חלום לאלו שנשארים מאחור" כך הגדיר סבין את אתגר השטח הפסיכי בעולם.

טיירי סבין הוגה הדקאר

ואכן, רבים נשארו מאחור, ולאו דווקא בגלל שלא יצאו לאתגר. במשך כל שנותיו גבה הדקאר קורבנות רבים, חלקם משתתפי המירוץ וחלקם צופים או עוברי אורח תמימים. כמה אירוני שאחד מהרוגי הראלי הוא לא אחר מטיירי סבין עצמו, שנהרג בהתרסקות מסוק בדקאר של 1986. הדקאר לא מבחין בין אלופים ללא אלופים, וכך בדקאר של שנת 2005 היה זה פבריציו מאוני האדיר (מנצח הדקאר פעמיים) שסיים את חייו בהתרסקות האופנוע עליו רכב – תאונה שהכתה את הדקאר בתדהמה. 

פאבריציו מאוני, מותו הכה את הדקאר בתדהמה

שנת 2008 היוותה את המפנה הגדול ביותר בהסטוריה של המירוץ. בעקבות איומי טרור ממוקדים על האירוע עצמו, רצח של אזרחים צרפתיים וכמה חיילים ממאוריטניה בקרבת ציר המירוץ כמה ימים לפני תחילתו ובהמלצתו החמה של משרד החוץ הצרפתי, מחליטים המארגנים לא לקחת על עצמם סיכון של פיגוע טרור ענק באירוע כמו דקאר. המירוץ לשנת 2008 מבוטל ונפרד למעשה מיבשת אפריקה אליה לא יחזור לעולם. בית חדש נולד לדקאר- חלקה הדרומי של יבשת אמריקה. 

2017

133 אופנועים, 35 טרקטורונים, 79 מכוניות, 7 סייד ביי סייד'ס (לראשונה בצורה מוסדרת ומסודרת), ו- 50 משאיות חצו את קו הזינוק למהדורת 2017 של הדקאר, במסגרתו יאבקו מבוקר עד ערב (האופנועים והטרקטורונים מוזנקים ב- 6 בבוקר, השאר ב-9 בבוקר וחזרה שתלוייה בכמה גז נתת וכמה פחות חלקים כשלו/ נשברו/ נעלמו מכלי הרכב) עם סוגי שטח שונים במסלול שאורכו כ-9,000 ק"מ ונמתח על פני שלוש מדינות – ארגנטינה, בוליביה ובפעם הראשונה בתולדות המירוץ גם פרגוואי, שמחליפה את צ'ילה. המירוץ מורכב מ-12 סטייג'ים של מאות ק"מ כל אחד, במהלכם יצטרכו להתמודד המתחרים עם אתגר פיזי ונפשי מהקשים שידע האדם.
מכונות, רוכבים ונהגים

אופנועים 

שנת 2011 הייתה המשמעותית ביותר מבחינת הדוג"ים של הדקאר, כאשר שנה קודם לכן מודיעים מארגניו כי הימים בהם שלטו אופנועי הראלי הגדולים במירוץ הגיעו אל קיצם, ואלו יוחלפו בסוסי ראלי צעירים ורעננים בנפחי 450 סמ"ק בלבד. מירוץ החימוש בין היצרנים התחיל, וסמל נוסף של הדקאר המקורי (לאחר שינוי המיקום ב-08) נעלם לו מהעולם.

משנת 2001 (ב.מ.וו במקום הראשון) ועד הנוכחית, ק.ט.מ לא עוזבת את מרכז הפודיום ורק דגמי האופנועים והרוכבים הם אלו שמתחלפים. הונדה, ימאהה ושאר היצרנים אמנם משקיעים משאבים רבים במכונות ה-450 סמ"ק שאמורות להביס את ההגמוניה הכתומה, אך בינתיים ללא הצלחה.

הונדה CRF 450 ראלי, הנשק של הונדה לשבירת ההגמוניה הכתומה

בסופו של דקאר 2016 היה זה טובי פרייס והק.ט.מ 450 ראלי רפליקה שלו שעמדו במקום מס' 1. השנה מתייצב פרייס האוסטרלי למלחמה בפעם נוספת (פרייס נפצע בסטייג' 4 ופורש!. סאם סנדרלנד נשאר כדי לתת את הפייט בשביל היצרן האוסטרי), ומאחוריו סוללת תותחים הכוללת את פאולו גונקלבס הפורטוגלי (שחווה פרישה כואבת בסטייג' ה-11 בשנה שעברה) וחואן ברדה עם ההונדה 450 ראלי, חביאר דה סולטרייט הצרפתי עם הימאהה 450 ופאבלו קוונטינילה על ההסקוורנה 450 ראלי שינסו לזנב בק.ט.מ ולגנוב ממנה את ספרה מס' 1.  

טרקטורונים

בשנת 2009 קיבלו הטרקטורונים בדקאר את הגושפנקא לה חיכו, ועברו לקטגורייה עצמאית ולא יחד עם האופנועים כמקובל עד אז. 

את הקטגורייה (בה ניתן למצוא בדרך כלל את הכמות הגדולה ביותר של מתחרים מקומיים), מוביל הארגנטיני פאבלו קופטי, רכוב עם הימאהה רפטור 700 העוצמתי, ששולט בדקאר מאז התחילו טרקטורונים לקחת בו חלק. צמד האחים הארגנטיני מרקוס ואלחנדרו פטרונלי, מחזיקים במס' הנצחונות הגדול ביותר עד כה, ועמדו על המקום הראשון בפודיום 5 פעמים. 

מכוניות

אם נתייחס לקטגוריית המכוניות (השנייה בגודלה אחרי קטגוריית האופנועים במירוץ הנוכחי) בראלי במושגים של מדינות העולם נוכל ליצור רשימת "מעצמות" דקאר קטנה: 

פיז'ו עם 4 נצחונות רצופים (1987-1990), מיצובישי עם הפאג'רו ועם 7 נצחונות רצופים (בין 2001 ל-2007, כאשר שלושה מתוכם עם פטרהנסל שנטש את הכידון לטובת ההגה) ומיני עם 4 נצחונות רצופים (2012-2015). פיז'ו חוזרת לפסגה ב-2016 עם גרסת הראלי של ה-2008, ועם לא אחר מסטפן פטרהנסל הדקאריסט המושבע מאחורי ההגה, שממשיך לתת בראש ב-2016 ממש כמו ב-1987.





הישגים נוספים מעניינים בדקאר שייכים לפורשה עם נצחונות של ה- 911 וה-959 בגרסאות הראלי בשנים 1984 ו-1986 וכמובן ז'אן לואי שלסר עם השם המגניב ביותר בראלי הזה, שהביא את הבאגי רנו שלו למקום הראשון בפודיום פעמיים רצוף (99-2000).  

ממש כמו כדורגלנים מצליחים שסיימו קריירות נוצצות בקבוצות אירופאיות ועברו לשחק בליגות בהן יש פחות כדורגל איכותי והרבה יותר מליוני דולרים, גם נהגים רבים מאליפות הראלי העולמית מצאו את דרכם לקריירה בדקאר. בין השמות ניתן למצוא את ארי ווטנן, קרלוס סיינז, סבסטיאן לואב ועוד חברים מוכשרים.

שנת 2001 בראלי דקאר הייתה השנה של המין היפה, כאשר יוטה קליינשמידט הגרמנייה (מיצובישי פאג'רו) הופכת לאישה הראשונה שמנצחת את המירוץ. 



יוטה קליינשמידט והפאג'רו
משאיות

הצורה בה חותכות ונעות ספינות המדבר בשבילים המהירים ובדיונות החול של הדקאר מעוררת הערצה, ואפילו קצת ייראה. קבוצת קאמאז הרוסית, השתתפה בראלי בפעם הראשונה בשנת 1996, ומאז נהנתה מ-13 נצחונות (2016 נצחון של איווקו).

המשאיות של ראלי דקאר מזיזות הרים וגבעות, עד שנדמה שהדיונות בורחות בפחד כאשר הן רואות את ענני הדיזל ושומעות את נהמת מנועי משאיות הקאמאז המפיקים 850 ו-950 כוחות סוס. 

UTV


רכבי ה-"סייד ביי סייד" מהווים סוג של הכלאה בין ג'יפ לטרקטורון. הם קלים, מהירים, סגורים בכלוב התהפכות ובעלי מנועים בנפחים הנעים בין 500 ל-1000 סמ"ק. גרסאות ה-1000 סמ"ק טורבו של החברות השונות (פולריס/ קאן-אם/ ימאהה וכו') בעלות אופי ספורטיבי-ראלי מובהק, ויש להן פוטנציאל גבוה לספק תוצאות טובות במירוץ כמו דקאר. למרות זאת, השנה היא הפעם הראשונה בה הקטגורייה מקבלת בלעדיות כאמור. פולריס, נחשבת לממציאת הסגמנט של ה"סייד ביי סייד" הספורטיבי עם הרייזר שלה. 


6 רכבי "סייד ביי סייד" יצאו השנה לראלי, כולם מתוצרת פולריס. 

זווית ישראלית


חזי עלון שלנו

גם ישראלים חשקו בפרי האסור, ורצו לטעום מטעמו של הדקאר. אביב קדשאי היה הראשון להתחרות בראלי, ואחריו הצטרפו נוספים: הלל סגל שהצטרף לקדשאי בתפקיד נווט, נדב לוגסי ורז היימן על אופנועים, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת והנווט אורי שחף, דרור כהן (שעשה הסטוריה והיה לנכה הראשון שעושה את הדקאר), חזי עלון ועוד. 

להנאתכם צירפו כאן גלריה של רגעים גדולים/ רכבים מוטרפים לאורך ההסטוריה של הראלי. לעדכונים יומיומיים המשיכו לעקוב כאן באתר. 



6 תגובות ל ראלי דקאר – כל מה שרציתם לדעת על מירוץ השטח הקשוח בעולם

  1. וואו !! איזה פרוייקט !!
    אחת הכתבות הטובות והיפות ביותר שפרסמתם !!
    כל הכבוד !!!!

  2. תמשיכו עם יותר כתבות כאלו… ופחות תמונות של רוסיות חצי ערומות – תאמינו לי בשביל זה יש אתר קוראים pornbb. אחלה אתר.ורואים שם יותר מסתם תמונות סטילס של רוסיות בביקיני.

  3. תוכלו לתת פירוט? איזה כלים הכי מהירים ואיזה הכי פחות

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל