מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
מונדיאל MENU
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
הווסקוורנה באנר שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
קונה אופנוע
לרט
תמוז
לרט
פרפקט קוביה שמאל
סטפן
ברקום שמאל
rok-straps רצועות קשירה 140
אגוסטה HM קוביה הכי עליון
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מתלה לקסדה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
הארלי שמאל
מונדיאל קוביה

לקראת עונת 2015 מוטו GP: דוקאטי מהממת בספירה לאחור לקטאר

לקראת עונת 2015 מוטו GP: דוקאטי מהממת בספירה לאחור לקטאר

גיא בן ברק

צילום: יח"צ

עונת המוטו GP 2015, מספר 66 במניין לגרנד-פרי של ה-FIM, נפתחת בקטאר ב-29 למרץ בלילה ותינעל ב-8 לנובמבר בולנסיה. עם 18 סבבים, ללא מסלולים חדשים, מה שאומר שפע מידע למכונאים ולרוכבים והזדמנות אחרונה לשבור שיאי מסלול עם אופנועי העל לפני כניסת החוקים החדשים בעונת 2016. זה יהיה אולי קשה פחות בזכות ירידה בעונת 2015 של 2 קילו במשקל המינימום, ל-158 קילו רטוב, לא רע יחס הספק משקל עם למעלה מ-250 כוח סוס, מאידך כבר באמצע העונה יחולו חוקים מגבילים על אופנועי המפעל מה שעלול לעלות בזמני הקפה.
מבחינת רוכבים מספר שיא מרשים של 15 רוכבים בקטגורית פקטורי ו-10 רוכבים בקטגוריה הפתוחה. עוד עניין עולה בזכות שני יצרנים חדשים-ישנים הנכנסים לקטגוריה הרשמית, סוזוקי חוזרת עם אופנוע חדש ושני רוכבים ספרדים מצוינים, אספרגרו וויניאלס, אפריליה אף היא חוזרת למוטו GP עם תהילת אלופת עולם בסופרבייק, עם שני רוכבים בעיתיים, מלנדרי ובאטיסטה; שני יצרנים אלה חוברים לקבועים, הונדה, ימאהה ודוקאטי ביצירת מגוון יפה של יצרנים בקטגוריה העילית. חבל שמבחינת מוצא של רוכבים העניין עדיין מועט ומוגבל לשליטה ספרדית מוחלטת, למרות שיש תגבור איטלקי יפה, לעומת דלות אמריקנית מבאסת, נוכחות יפה לבריטים. 

בתוך הקבוצות הרשמיות מלחמות חורמה בין שני הרוכבים כי כידוע יותר חשוב לנצח את בן קבוצתך מלנצח. למרבה האכזבה בקבוצות החשובות אין כול שינויים לעונה הקרובה, בקבוצת הונדה רפסול הרשמית זה שוב מארקז האליל מול פדרוזה הזקן שקיבל עוד עונה אחרונה בשביל הכבוד, מקום שישי במבחני קטאר ולא היה מהיר ולו במבחן רשמי אחד. בימאהה אולי הקרב הקשה ביותר, לורנזו שחייב להוכיח כאן ועכשיו ולא יקבל עוד הזדמנות לאחר שתי עונות נפל – מול ולנטינו רוסי אולי בעונתו האחרונה, בן 36 בעונה כה ארוכה אבל האלוף הזקן מריח את הבלגאן הנפשי והלחץ של לורנזו ולא ירחם. בדוקאטי "שני אנדראה", איאנונה צעיר ומהיר אבל לא עקבי ובעיקר מתרסק הרבה, לעומתו דוביציאוזו אוטוטו בן 30 עם הצלחות מוכחות באליפות העולם עם הונדה וימאהה, דובי מבושל מספיק לנצח ועם אופנוע טוב כמו שזה נראה הוא אמור לשחק תפקיד משמעותי ממש כמו לורנזו או פדרוזה בהתנפלות על מארקז. הבעיה של דליגנה מנהל דוקאטי תהיה לשמור על מספר התרסקויות נסבל בדרך למטרה המוצהרת: לפחות ניצחון אחד. 
בקטגוריה הפתוחה לצד ניקי היידן השריד האחרון למורשת רוכבים אמריקנים, שתי קבוצות מעניינות במיוחד: הימאהה של סטפאן בראדל שמתרסק הישר מהונדה רשמי עליו רכב בשתי העונות האחרונות לימאהה פרטי, ואיתו לוריס באז בעונתו הראשונה במוטו GP, הצרפתי הצעיר הוכיח כבר שהוא בן קבוצה חרא במיוחד, בסופרבייק היה אחראי ישיר לאבדן אליפות של בן קבוצתו סייקס. קבוצה מעניינת נוספת של הודה עם ג'ק מילר הקשקשן האוסטרלי שלא ברור איך זכה לעלות למוטו GP לאחר שנכשל בלקחת את אליפות המוטו3 בעונת 2014, מילר ירכב על RCV חצי רשמי אותו הביא למקום 21 מביש במבחנים בלוסיל, בעוד בן קבוצתו קאל קראצ'לו רוכב עלRCV  רשמי בן שנה; הבריטי הקשוח גומל על האמון של הונדה וקבוצת LCR שנתנו למלך ההתרסקויות את האופנוע הרשמי של באטיסטה, קראצ'לו מוכיח כי האסון שחווה עם דוקאטי עד עתה לא חיסל לו את הקריירה, קראצ'לו רוכב מעניין ואנושי, חשוב שיצליח לשם שינוי. מקום שביעי במבחנים בקטאר זו פתיחה לא רעה בכלל לקאל. 
במאבק האליפות מבין 15 רוכבי המפעל, הרוכבים הטובים בעולם, לא צריך להיות חזאי בבית דגן כדי לדעת שבפעם השלישית ברציפות זה הולך להיות מארק מארקז נגד שאר העולם. מארקז מגיע לעונתו השלישית במוטו GP לא רק כאלוף עולם אלא כמי שהכניס אלמנט של טירוף לאליפות, העלה את האינטנסיביות בכמה דרגות. אין רוכב או חובב בבית שלא מעיד כמה עלתה רמת התחרותיות באליפות העולם מאז נכנס אליה מארק מארקז ב-2013 ובעונתו הראשונה לקח אליפות עולם. בדומה לשתי העונות הקודמות צפויה גם עונת 2015 להראות את מארקז בגדולתו, לכישרון והתעוזה העצומים של בן ה-21 ששבר עד עתה כול שיא אפשרי יחסית לגילו הצעיר, חובר עכשיו ניסיון ובגרות של אלפי קילומטרים במירוצים ומבחנים ואלה עושים את מארקז לקטלני אף יותר ממה שהיה קשה להאמין. הזמן שקבע בספאנג ב-6 בפברואר, 1:58.6 ד', הוא הזמן המהיר ביותר בכול הזמנים לאופנוע במסלול זה, זמן של פורמולה אחת. בקטאר מדורג מארקז שני בלבד בשני הימים בהם אפשר מזג האוויר לרכב, מקלקל את הרקורד המושלם של רוכב הונדה עד עתה בשלושת מבחני טרום העונה הרשמיים בולנסיה ופעמיים מאלזיה.

דוקאטי, המוכיחה עצמה במבחנים כיריבה מסוכנת לראשונה מזה שנים רבות, הגיעה באיחור לעונת 2015 עם GP15 האופנוע הכול חדש שנבנה בהשקעה דמיונית על ידי גיגי דליגנה, המהנדס שנרכש מאפריליה במיליונים ועליו מהמרת דוקאטי בכול מה שיש לה. הדוקאטי מוטו GP החדש צר למראה עם שילדה חדשה, מנוע וי ארבע חדש ועולה בכול מדד על קודמו שהיה בעייתי בהתנהגות וסרבן פניות סדרתי. דוקאטי לא השתתפה במבחנים בולנסיה, ובמבחנים הראשונים בפברואר בספאנג השתתפה עם GP14, רק לספאנג השני התיצב האופנוע החדש ואכן מייד הרשים איאנונה עם מקום רביעי. בקטאר שוברת דוקאטי את כול ההערכות ומככבת בשני הימים, איאנונה המהיר ביותר ביום שבת ודוביציאוזו מוביל ביום השני עם זמן של 1:54.9 ד', לא מהיר במיוחד בהשוואה לזמני הדירוג של המירוץ שם ב-2014 אבל בתנאי המסלול המאובק זה טוב.

לעומת דוקאטי ימאהה סטטית בסיכום ההכנות לעונת 2015, לא מרשימה בלשון המעטה, לורנזו ובוודאי רוסי לא מצליחים להוות איום על מארקז, משיגים בולנסיה וספאנג תוצאות בינוניות למעט יום אחד מוצלח ללורנזו עם מקום שני, ובקטאר ממשיכה הבינוניות עם מקומות 4-5, רוסי חווה נפילה בפתיחת הערב השני וחוזר פגוע. קטאר הוא מסלול חשוב לרוסי, מסלול בו הוא יודע להתמודד מול מארקז וחשוב שיצא מחוזק מהמבחנים ורצוי בריא. לא כך נראה יצרן רעב למחוק את החרפה שהונדה מנחילה לו בשנתיים האחרונות, ועכשיו ימאהה עלולה לחטוף גם מדוקאטי וזה יהיה מביך ומבחינת רוסי, אסון.
והכול הכנה ל-2016…
בהיבט היסטורי עונת 2015 חשובה ולו בזכות היותה עונת מעבר בטרם נכנסים חוקים חדשים ב-2016 ומשנים מהותית את הקטגוריה העילית באליפות העולם, הרבה יותר מהחזרה לנפח ליטר ב-2012. כבר בסוף חודש יוני שנה זו תחול הקפאה על פיתוח מחשבי אופנועי המפעל וזאת כהכנה להנמכת הרמה הטכנולוגית וההשקעה הכספית, בראשה החלת מחשב מפוקח רגולציה בעונת 2016. 
זה כמו לקחת את המוחות של שחקני שח באליפות העולם ולשים לשני המתמודדים את אותו מוח, מציאות חדשה לחלוטין לאופנועי המפעל של הונדה וימאהה שעד השינוי השקיעו את מירב המאמצים והחשאיות במחשבי ניהול המנוע והאופנוע של אופנועי המירוץ הרשמיים שלהם וזה חלק חשוב בשליטה המוחלטת של שתי אלה באליפות העולם. מחשב זה עושה הכול ב-RCV של הונדה וב-YZM של ימאהה, ההגדרה מחשב ניהול מנוע עושה עימו עוול גדול, הוא מנהל את ייצור והעברת הכוח עד לרמת הצמיג, מעורב בתאוצה ובבלימה ובפניה ובניהול הכוח בכול פניה וישורת בהתאם לפקודות הרוכב ול-GPS של כול סנטימטר מהמסלול. וזה הולך להשתנות, מחשב אחיד יותקן בכול האופנועים, דוקאטי נהנית מיתרון במובן זה מאחר והיא עובדת עם מגנטי מרלי בזכות היותה מתחרה בקטגוריה הפתוחה שם מותקן מחשב ניהול מפוקח כחובה. מאידך לאור הביצועים בעונת 2014 של ההונדות שרצות בקטגוריה הפתוחה שם כבר מותקן מחשב מפוקח רגולציה המצב לא טוב. המנועים חלשים והאופנועים לא תחרותיים אך במבחנים בקטאר עורר קארל אברהם תקוות עם מקום עשירי מרשים. שינוי נוסף בעונת 2016 הוא המעבר לצמיגי מישלין וזה יקרין על מבחנים שיערכו במהלך עונת 2015 עם צמיגי מישלין המחליפים כיצרן אחיד את ברידג'סטון המהווה ספק צמיגים יחיד מאז 2009. 
הרבה שינויים באוויר ואלה יקרינו רבות כבר על עונת 2015 העומדת בפתח וסיכמה הערב את מבחני טרום העונה בטרם נפתח הדבר האמיתי בסוף החודש.

3 תגובות ל לקראת עונת 2015 מוטו GP: דוקאטי מהממת בספירה לאחור לקטאר

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל