fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
לרט
voge מוטו24 באנר
סטפן
MV קוביה
HJC
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

הונדה מאיימת: נפרוש מהמוטו GP אם יכפה מחשב אחיד

הונדה מאיימת: נפרוש מהמוטו GP אם יכפה מחשב אחיד

גיא בן ברק

צילום: יח"צ

משבר חריף מתגלה בימים אלה בין דורנה, החברה הספרדית המנהלת את המוטו GP ביד רמה כולל חיקוק תקנות טכניות (סמכות בלעדית בעבר של ה-FIM אבל הספרדים השתלטו) – לבין הונדה, היצרן החשוב ביותר באליפות העולם. המחלוקת היא סביב החלטת דורנה לחייב החל מעונת 2017 של המוטו GP את כול האופנועים ללא יוצא מן הכלל להשתמש במחשב ניהול אחיד למנוע ולמערכות האופנוע שיתוכנת על ידי הנהלת הסדרה ובכך תושג הגבלה אחידה לסל"ד, הספק, בקרת אחיזה ומצערת אלקטרונית, שיחד עם אמצעים נוספים כמו משקל מינימום וצמיגים אחידים הנהוגים כבר היום, תגביר את התחרותיות ותקטין את כוח המפעלים הגדולים לעומת הקבוצות הקטנות. הונדה מצידה לא מוכנה שהמחשב, לב ליבו של אופנוע המפעל המושקע במאות מליוני דולרים שלהם, יפוקח מבחוץ ובכך ינוטרל למעשה יתרון הטכנולוגיה המוחלט שיש לאופנועי מפעל על כול אופנוע אחר בעולם, אותו יתרון שמאפשר להם להוציא הרבה יותר מכול ליטר דלק, ויחד עם הכסף הגדול לרוכבים הטובים ביותר מבטיח אליפות אחר אליפות לשני היצרנים הגדולים הונדה וימאהה.

וכך מתראיין שוהיי נקאמוטו, סגן נשיא HRC ומנהל פעילות המירוצים של הונדה במוטו GP ליומון האיטלקי הנפוץ גזטה דלה ספורט, ומצהיר כי במידה ויכפה מחשב אחיד החל מעונת 2017 תפרוש הונדה כמעט בוודאות מהמוטו GP. נקאמוטו טוען כי המחשב כיום הוא רכיב קריטי השולט על כול רכיב באופנוע, אם יכפה מחשב אחיד הונדה תיאלץ למשל לוותר על הסימלס גיר בוקס, מערכת ההילוכים המתקדמת ביותר בעולם המאפשרת העלאת הילוכים ללא סגירת גז והורדה חלקה וללא כול השפעה על יציבות האופנוע, שלא לדבר על המכה שתחטוף הונדה בהפסדי ההספק ואיכות הורדת הכוח. כפיית מחשב אחיד תסרס מבחינת הונדה את המטרה העיקרית של המוטו GP והיא דחיפת המגבלות הטכנולוגיות לקצה ואיתן מהירויות, זמני הקפה וכול אותם מרכיבים יסודיים במירוצים מאז ומעולם. אין לזלזל בחומרת האיום שכן הונדה בכלל ונקאמוטו בפרט לא נוהגים לדבר סתם, מבחן לא פשוט לדורנה שכן אם היא רוצה למשוך עוד יצרנים לאליפות העולם ולהגביר את התחרות היא חייבת לעמוד מול הונדה ולהנהיג את המחשב האחיד, האמצעי הטוב ביותר להבטיח תחרות צמודה והוגנת ככול הניתן.

מאידך יש עוד הרבה זמן ודברים ישתנו בשני הצדדים, הונדה כידוע הולכת להכניס כבר השנה אופנועי V4 פרטיים, זולים ונחותים מאופנועי המפעל אבל ברי השגה להרבה יותר רוכבים, קשה להאמין שנכנסה למייזם הזה שיכלול בפעילות מלאה שמונה אופנועים רק כדי לפרוש עוד שלוש שנים לגמרי כך שאולי האיום של הונדה רציני ונוגע לאופנועי המפעל – אבל השארת האחרים תאפשר לסדרה להמשיך להתקיים גם אם בפורמט פחות מעניין מבחינה טכנולוגית.

יצויין כי כבר מהעונה הקרובה יחוייבו אופנועי המוטו GP במחשב אחיד – אולם לא כולל את אופנועי המפעל, 12 אופנועים שימשיכו עם מחשב ניהול סגור וחשאי, אבל עם עונש, מי שישתמש במחשב האחיד ייהנה ממיכל דלק עם 24 ליטר לעומת 20 ליטר לאופנועי המפעל.

3 תגובות ל הונדה מאיימת: נפרוש מהמוטו GP אם יכפה מחשב אחיד

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל