fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
מוטוטאץ דקר
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
סטפן
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
MV קוביה
voge מוטו24 באנר

סיכום עונת המוטוג'יפי 2020

סיכום עונת המוטוג'יפי 2020

תמי גורלי

צילום: MotoGP

ישנן הרבה סיבות מדוע עונת 2020 אינה עונה רגילה. האמת, היא לא הייתה אמורה להיות רגילה מלכתחילה. מארק מארקז היה אמור לבוא להגן על התואר, מול פאביו קווארטררו, מאווריק ויניאלס, אלכס רינס, דוביציוזו ועוד. הייתה אמורה להיות עונה מותחת כשלמארקז קצת יותר קשה לשמור על התואר בפעם השביעית. אך נגיף הקורונה טרף את הקלפים ורגע לפני פתיחת העונה בקטאר – אף על פי שנערכו המבחנים וקטגוריות המוטו3 והמוטו2 שהיו כבר במסלול לוסייל הורשו להתחרות – רוכבי המוטוGP נאלצו להמתין עם עונה שהוזנקה מחדש באמצע יולי עם לוח שנה מקוצר, דחוס ומוזר משהו. 14 סבבים, כשחלקם באותו המסלול שבוע אחרי שבוע כדי להימנע מהתניידות בין מדינות וכדי להבטיח קיומם של כל המרוצים למרות הנגיף המשתולל בעולם.
כל הרוכבים, עוד בטרם המרוץ הראשון הוזנק, אמרו כי הכי חשוב זה לא להיפצע בגלל צפיפות המרוצים. בסבב הראשון קאל קראצ'לו שבר את שורש כף היד, אלכס רינס את כתף ימין ומארק מארקז, במהלך המרוץ, את זרוע ימין. הצמיג האחורי החדש של מישלין התגלה כבעייתי עבור דוקאטי והונדה ובימאהה החלו לסבול מבעיות טכניות שכללו שני מנועים של רוכבי המפעל ששבקו עוד לפני שסיימו מרוץ אחד.

העונה המשיכה עם עליות ומורדות ובעיקר חוסר עקביות, המרוצים הכפולים אפשרו לרוכבים לסגור פערים ועם חסרונו של אלוף העולם עד אמצע העונה לא היה רוכב דומיננטי, עד שמיר והסוזוקי לא נכנסו לתמונה. מיר ביחד עם הסוזוקי הביאו אל המסלול יציבות ועקביות, דבר שאף רוכב אחר לא הצליח לעשות.
האם זה היה הצמיג, הלחץ של האליפות תחת נגיף הקורונה, האם זה רצף מרוצים קשה ומעייף, חזרה על מסלולים, מזג אוויר קר, חם מהצפוי או משתנה במהלך הסופ"ש, טעויות בפיתוח או פשוט אליפות המורכבת מהרוכבים הטובים בעולם, הטובים שהתחרו יחדיו אי פעם? קשה לדעת.

כרמלו אספלטה – מנכ"ל ובעלים חברת דורנה – הבוס של המוטוGP
"העונה הזו הייתה מאוד מעניינת, תוססת, לחוצה ומלווה באירועים רבים ותקריות שנתנו לנו רגשות מעורבים. ההתרסקות של מארק מארקז ואז הנפילה מחדש בחרז זיעזעו את האליפות, דבר שאפשר לכל הרוכבים לשנס מותניים ולחשוף את כל הקלפים שיש להם. זו הייתה עונה קצרה, מרוכזת מול השעון כשאנחנו מנסים לצבור איזשהו יתרון כנגד הזמן, אבל באליפות אף אחד לא הצליח ליצור איזשהו פער עד המרוץ הלפני אחרון בו ג'ואן מיר זכה בתואר בוולנסיה. זה היה מרתק עבור הצופים ואם לומר בכנות, אני מאוד גאה ומרוצה שהצלחנו בכלל לקיים את העונה מאחר ובחודשים מרץ ואפריל שררה אי הוודאות גרמה לנו לחשוש מהגרוע ביותר. מה שברור הוא שהמחויבות של כל הפאדוק עזרה להתגבר על הקשיים כדי לקיים את האליפות ועל כך אנו רק יכולים לברך את עצמנו".


 

העונה במספרים

סבב מקום ראשון מקום שני מקום שלישי
סבב חרז פאביו קווארטררו מאווריק ויניאלס אנדראה דוביציוזו
הסבב האנדלוסי פאביו קווארטררו מאווריק ויניאלס ולנטינו רוסי
סבב ברנו בראד בינדר פרנקו מורבידלי יוהאן זרקו
סבב האוסטרי אנדראה דוביציוזו ג'ואן מיר ג'ק מילר
הסבב הסטירי מיגל אוליביירה ג'ק מילר פול אספרגארו
סבב מיסאנו, סאן מרינו פרנקו מורבידלי פקו בגנאייה ג'ואן מיר
סבב אמיליה רומאנייה מאווריק ויניאלס ג'ואן מיר פול אספרגארו
סבב ברצלונה פאביו קווארטררו ג'ואן מיר אלכס רינס
סבב לה מאן דנילו פטרוצ'י אלכס מארקז פול אספרגארו
סבב אראגון אלכס רינס אלכס מארקז ג'ואן מיר
סבב טראול פרנקו מורבידלי אלכס רינס ג'ואן מיר
הסבב האירופאי ג'ואן מיר אלכס רינס פול אספרגארו
סבב ולנסיה פרנקו מורבידלי ג'ק מילר פול אספרגארו
סבב פורטימאו מיגל אוליביירה ג'ק מילר פרנקו מורבידלי

סוזוקי, ימאהה, KTM, דוקאטי, הונדה

● 9 מנצחים שונים, שיא חדש למספר מרוצים נמוך כל כך.
● 15 רוכבים שונים על הפודיום בקטגוריית המוטוGP.
● 53 רוכבים שונים על הפודיום בשלוש הקטגוריות.
● עונה ראשונה ללא מנצח על ההונדה מאז 1982.
● חמישה רוכבים שונים ניצחו את ניצחון הבכורה שלהם במוטוGP (קווארטררו, בינדר, אוליביירה, מורבידלי ומיר).
● לאלוף העולם מספר הנקודות הנמוך מאז עדכון ספירת הניקוד ב-1974.
● ממוצע הניקוד עומד על 12.21 נקודות למרוץ, הניקוד הנמוך ביותר היה עד כה לניקי היידן אלוף עונת 2006 עם ממוצע של 14.8 נקודות למרוץ ורק שני ניצחונות.
● ג'ואן מיר קטף את תואר האליפות אחרי 84 מרוצים, כאשר מארק מארקז זכה בתואר הוא זינק כבר ל- 96 מרוצים ברמה העולמית ועם ניסיון של עונה אחת יותר באליפות העולם.
● ג'ואן מיר סיים במיקום השמיני בטבלת ה-"פול מאן" – המיקום הנמוך ביותר עבור אלוף עולם.
● הרוכב שגמע הכי הרבה קילומטרים העונה במהלך אימונים הוא טיטו רבאט עם 6079.904 ק"מ.
● הרוכב שעשה הכי הרבה קילומטרים במהלך המרוצים היה מאווריק ויניאלס עם 1537.279 ק"מ.
● במידה ורוכב מוטוGP היה מסיים את כל המרוצים הוא היה אמור לעשות 1592.28 ק"מ ב-357 הקפות.
● פרנקו מורבידלי הוביל הכי הרבה הקפות בזמן מרוץ – 97 סה"כ.
● מתרסק העונה במוטוGP הוא יוהאן זרקו עם 15, סה"כ היו 180 התרסקויות בקטגוריה הבכירה.
● בשלוש הקטגוריות נמנו 722 התרסקויות במהלך העונה, 250 מתוכן במוטו3 ו-292 במוטו2.
● קאסמה דניאל מהמוטו2 התרסק 20 פעמים סה"כ.
● 96 רוכבים עלו על המסלול במהלך העונה כולל מחליפים.


ג'ואן מיר, אלוף ראוי

01/09/1997
הישגים בעונת 2020 – שבעה פודיומים מתוכם ניצחון אחד

רק בתחילת העונה ג'ואן מיר החליט שהגיע הזמן שיסביר לכולם כיצד לבטא את שמו – ג'ואן ולא חואן כפי כולם קראו לו. הרוכב החייכן, הצנוע והשליו ממיורקה אולי הרגיש שכשיגיע סוף העונה שמו ייכנס לדפי ההיסטוריה ואולי עדיף שיכנס כמו שצריך.

עונת 2020 היא העונה החמישית בלבד של מיר באליפות העולם. הוא החל לרכוב רק בגיל 10 ועד אז אהבתו הגדולה הייתה סקייטבורד, אהבה שהחלה בחנות לסקייטבורדים בבעלות אביו. ביקור במרוץ מוטוGP כדי לבקר את בן דודו שהתחרה אז ב-125 סמ"ק גרם למיר להתאהב בענף ולהתחיל להתחרות בעצמו. בית הספר לרכיבה של צ'יקו לורנסו (אבא של) היה נקודת ההתחלה ומשם המשיך לאליפות האיים הבאלריים ולאליפות ג'וניור בספרד. שנה מאוחר יותר התקבל לאליפות הרוקיז רד בול קאפ והתחרה בה במהלך עונות 2013 ו-2014. ג'ואן, אשר סיים כסגן את עונתו השנייה, גוייס לקבוצה הצעירה באליפות ה-CEV של לאופרד אך קשיים כלכליים מנעו ממנו להתחרות בכל המרוצים בעונה, באלו שכן השתתף ניצח וסיים על הפודיום ולכן קיבל הזדמנות להגיע כרוכב מחליף במרוץ בפיליפ איילנד. מיר לא חצה את קו הסיום אך הקרבות והטיפוס עד למיקום הרביעי לפני שהתרסק הבטיח לו חוזה לעונת 2016 עם קבוצת לאופרד ברמה העולמית לצידו של פאביו קווארטררו, אלוף ה-CEV. כריסטיאן לומברג, מי שעומד בראש קבוצת לאופרד, מספר כי התאהב בו כבר בפעם הראשונה שראה אותו רוכב "זה היה מפחיד, הוא היה חזק מההתחלה. הוא מין ילד פלא. הוא לא מתעסק בזוטות, בהערות לא חשובות, תמיד היה לו ראש על הכתפיים ומוח שעובד". את העונה הראשונה סיים כרוקי העונה ובמיקום החמישי באליפות העולם, בעונה השנייה כבר קטף את תואר האליפות.

לומברג לא היה היחיד שהתרשם מהיכולת של הרוכב להתאים עצמו במהירות לכלי עליו הוא רוכב, את העונה הראשונה בלאופרד עשה על KTM, את השנייה על הונדה וכשטיפס קטגוריה עונה אחר כך הרשים את ראש הצוות הוותיק שלו שם, פיט בנסון, עם יכולת להבין את אופנועי המוטו2 וצמיגי הדנלופ. את העונה סיים כרוקי העונה עם ארבעה פודיומים ולא נשאר שם להילחם על התואר כי בחר לטפס למוטוGP.

"כשראיתי את דווידה (בריוויו, מנהל הקבוצה) אחרי שזכיתי בתואר נזכרתי בשיחה שהייתה לנו בחרז 2018 כשהתחלנו לדבר על הפרויקט עם סוזוקי ושלא היה צורך בשיחה ההיא כלל, הוא ניסה לשכנע את המשוכנעים. רציתי את סוזוקי, להביא את היצרן לטופ, אפילו אם זה קשה. הקושי היה חלק מהמוטיבציה", הוא סיפר רגע אחרי שזכה בתואר הנכסף, התואר שהוא עובד למענו מגיל עשר.

העונה הראשונה לא הייתה פשוטה עבורו, פציעה בברנו עצרה את ההתקדמות שלו אך לקראת סוף העונה ולמרות שסבל מקצת קשיי נשימה בעקבות פגיעה בחזה, הראה פוטנציאל והבטחה – מה שהניע את סוזוקי להחתים אותו עוד לפני תחילת העונה לשנתיים נוספות. "העונה הראשונה הייתה כדי ללמוד לשלוט בחיה הזו, אופנוע המוטוGP, כעת זה הזמן לצרף את שמי לרוכבים בטופ", אמר מיר, אך את העונה לא התחיל כל כך טוב. במרוץ הראשון התרסק כשאיבד את הקדמי, בשני סיים חמישי ובמרוץ השלישי נלקח החוצה ע"י איקר לקואונה. בשלב הזה הספרדי היה במיקום ה-14 באליפות ובפער של 48 מפאביו קווארטררו. בסבב האוסטרי הראשון מיר כבר הרגיש שהוא יכול לעשות מהפך בעונה שלו כשהיה מהיר באימונים, את המרוץ הוא סיים על הפודיום לראשונה במוטוGP. שבוע אחר כך, אילולא הדגל האדום, הוא היה מנצח את הסבב השני ברד בול רינג, שם הוא נותר ללא צמיגים לזינוק המחודש. מיר המשיך לטפס לפודיום עם עקב אכילס שלו ושל סוזוקי – זינוקים ממיקומים נמוכים על הגריד. אחרי המרוץ השני במיסאנו היה כבר רביעי באליפות ואחרי הסבב הבא כבר היה שני ושם כבר החל לחשוב שאולי יוכל להתמודד על התואר. אחרי הניצחון הראשון והיחיד שלו באראגון היה ברור שעם הבגרות שלו, האינטיליגנציה על המסלול ומחוץ לו, המהירות והעקביות – יהיה קשה למנוע ממיר את התואר הנכסף.
עד כמה מיוחד היה עבור מיר להיכנס לרשימה עם בארי שין, קווין שוונץ וקני רוברטס ג'וניור ולהיות האלוף השישי בלבד עם היצרן? "עבורי זו הייתה הסיבה לחתום עם סוזוקי. כמובן שלזכות באליפות עם כל יצרן זה מדהים, זו המטרה של כל רוכב, אך זה היה די נועז באותה העת ללכת על סוזוקי מאחר ולא ציפיתי שזה יהיה הפוטנציאל שלי על האופנוע הזה כבר בעונה השנייה", אמר בהתרגשות במהלך חגיגות התואר שסגר במרוץ ה-13 מתוך 14 של עונת 2020. "כאשר אני שומע את השמות הללו, אגדות של הספורט, בשבילי להיות מעתה חלק מההיסטוריה, חלק מהסיפור של סוזוקי יחד איתם זו אחת מהסיבות שבחרתי בסוזוקי, המשמעות של האליפות הזו גדולה מבדרך כלל".

 

פרנקו מורבידלי – סגן ראשון

04/12/1994
הישגים בעונת 2020 – ארבעה פודיומים מתוכם שלושה ניצחונות

פרנקי עושה את הדבר הנכון
בעונת 2019 פרנקו מורבידלי היה אמור להיות הרוכב החזק של קבוצת פטרונס, קבוצת הלווין של ימאהה, אך בן קבוצתו פאביו קווארטררו העפיל עליו למרות שהיה עם הגרסה המיושנת יותר של ה-YZR-M1 של ימאהה. ההצלחה של הצרפתי הובילה להחלטה של היצרן כי בעונת 2020 הם יספקו למורבידלי את אותו הדגם עמו התחרה בעונה הקודמת, רק עם מספר קטן של חידושים ובעצם סימנו את מעמדו של האיטלקי, אלוף העולם במוטו2 לעונת 2017, כרוכב הרביעי מתוך ארבעה של ימאהה. פרנקי לא נואש, בשיתוף פעולה עם ראש הצוות המיומן שלו ולמרות שאיבד שני מנועים בסבב הראשון של העונה – כמו שאר הרוכבים של ימאהה – האיטלקי-ברזילאי הוכיח כי הוא אחד הרוכבים החזקים על המסלול. נכון, הוא במיטבו כשהוא מוביל מרוצים, אך הרוגע שלו, הכישרון וכיוונון בסיסי לימאהה שמצא ביחד עם ראש ציוותו, אפשרו לו לקבוע הקפות מהירות, עקביות אחת אחרי השנייה – גם עם מנועים בלויים יחסית, כשהוא משתמש באותו המנוע לנצח שלושה מרוצים ולהתחרות בעוד חמישה.

Franco Morbidelli , MotoGP race. Teruel MotoGP. 25 October 202

 

אלכס רינס – סגן שני

08/12/1995
הישגים בעונת 2020 – ארבעה פודיומים מתוכם ניצחון אחד

אם לסבתא היו גלגלים
במבחנים המקדימים לעונה אלכס רינס היה הרוכב הבולט של סוזוקי, הוא נראה גם די מבטיח עד ההתרסקות במקצה הדירוג בו הוא נפצע בכתף, פציעה שהעלתה חשש לגבי השתתפותו במספר מרוצים. אך הרוכב של סוזוקי הצליח לחזור למסלול כבר שבוע מאוחר יותר וסיים עשירי. הפציעה בכתף המשיכה להשפיע על תפקודו ועד הסבב באראגון, העשירי של העונה, סבל מכאבים למרות שבקטלוניה, הסבב השמיני, הצליח לסיים במקום השלישי עם פודיום ראשון מאז הניצחון שלו בסילברסטון שנה קודם לכן. אם רינס לא היה עושה טעויות כמו ההתרסקות עם צמיג קר בתחילת העונה, או ההתרסקות מהקרב במרוץ בלה מאן כשבן קבוצתו התקשה, הקרב על האליפות היה נראה אחרת. בגלל בחירת צמיגים שגויה במרוץ הסוגר של העונה בפורטימאו, רינס סגר את העונה כסגן שני.


 

סיפורה של סוזוקי אקסטאר

דווידה בריוויו הוא איש ניהול בעולם המרוצים "תמיד רציתי להיות מעורב בעולם המרוצים, תחילה חשבתי להיות מכונאי או משהו כזה אבל אני לא מכונאי טוב", סיפר בריוויו בהתרגשות שהוא בר מזל שהגשים את חלומותיו המקצועיים עם הזכייה בתואר. בריוויו החל את הקריירה בסופרבייק כשניהל את הקבוצה המיתולוגית של ימאהה בסוף שנות ה-90. בתחילת שנות ה-2000 עבר למוטוGP והחל לנהל את קבוצת המפעל. האיטלקי הוא זה שגרם לוולנטינו לנטוש את הונדה ולעבור לימאהה וביחד עם רוסי ולורנסו חתום על תארי רוכבים, קבוצות ויצרן עבור ימאהה. במהלך עונת 2014 בריוויו החליט להחזיר לגריד את סוזוקי אשר פרשו מהמוטוGP בגלל המצב הכלכלי.

בריוויו בנה צוות קטן ואיכותי "התחלנו את הפרויקט הזה לפני מספר שנים מאפס. הצטרפו אלינו מכונאים, מהנדסים, אנשי צוות עם הרבה תשוקה ומוטיבציה, אנשים שלא זכו בתארים בקבוצות הקודמות בהן עבדו. אז לכולם היה דחף לנסות ובניהם כמובן גם לרוכבים", הוא מספר על הפרויקט שהוא עומד בראשו וזוכה לשבחים על ניהול רגוע, משכיל, סובלני ורומנטי. בריוויו אינו מאמין בהנחיות קבוצה, הוא נותן מקום לרוכבים שלו, לאנשי הצוות ומשרה אווירה נעימה ומכבדת גם כשסבלו מרגעים קשים כמו הפציעות בתחילת העונה או הקשיים בעונת 2017 כשהתוצאות בוששו מלהגיע.

בריוויו החזיר את המנהל הוותיק סהרה סאן לראשות פרויקט המוטוGP ואת קוואוצ'י כראש מחלקת הפיתוח. הוא היה זה ששכנע את סוזוקי להקים קבוצת מבחן אירופאית ולשכור את שירותיו של אלוף הסופרבייק ורוכב מוטוGP בעברו, סילבן גווינטולי הצרפתי, ובעבודה סיזיפית ומתודית פיתחו את ה-GSX-RR למה שנראה כאופנוע היציב ביותר על המסלול, "האופנוע מאוד יעיל, הוא מהיר בישורות וגם בתוך הפניות ואמנם עדיין לא פתרנו לחלוטין את נושא ההקפה המהירה הבודדת אך כמו שאני רואה את זה – הסוזוקי היה יהלום לא מלוטש כבר מההתחלה. אחרי ששייפנו קצת הפכנו אותו לכלי מיוחד. זה אופנוע נהדר לרכיבה, הוא לא רק טוב על המסלול, פשוט כיף לרכוב עליו" מספר הצרפתי השותף להצלחה.

אחרי 20 שנה בהן לא זכו באליפות, סוזוקי שוב בטופ עם שני רוכבים חזקים ואופנוע מהיר בישורות, בהאצה ובפניות, שמוציא את הטוב ביותר מצמיגי המישלין. "התואר הראשון יהפוך את סוזוקי לטובים יותר, זה מגיע להם, הם עשו עבודה נהדרת השנה ובכל השנים הקודמות במסלול ובמפעל בהממטסו", אמר מיר כשהוא מודה גם לכל הרוכבים לפניו שרכבו על הסוזוקי בשנים האחרונות. בריוויו, שהודה שבכה לראשונה מאושר מודה כי זהו יום היסטורי "עשינו משהו נהדר ואם הייתי איש קולנוע החושב על תסריט לסרט לא הייתי יכול להמציא תרחיש טוב מזה. במהלך חגיגות ה-100 לזכות בתואר במהלך שנה כל כך קשה, 20 שנה אחרי התואר הקודם ובחגיגות 60 שנה להצטרפותנו לעולם המרוצים. אי אפשר לדמיין את זה טוב יותר. אני מאושר עבורנו ועבור כל המעורבים,
אני מאוד גאה במה שעשינו".

 

לא פשוט ליצור אופנוע מנצח

דוקאטי זכו בתואר יצרן העונה במרוץ האחרון של העונה בזכות פודיום נוסף של ג'ק מילר, רוכב פראמק. מאז 2007, עונת האליפות של קייסי סטונר, היצרן האיטלקי לא זכה בתואר הנכסף. את זה אגב הם עשו עם שישה רוכבים על המסלול, ארבעה אופנועי מפעל ושניים עם דגם הדסמוסדיצ'י של העונה הקודמת. למרות התואר, עונת 2020 לא הייתה פשוטה עבורם, הצמיג האחורי של מישלין לא איפשר לרוכבי דוקאטי להנות מדופן הצמיג כמו שרוכבים אחרים יכולים, בגלל זווית האופנוע בכניסה לפניות וביציאה מהן. רוכבי קבוצת המפעל היו השניים שהתקשו ביותר עם שינוי סגנון הרכיבה שלהם ואנדראה דוביציוזו ודנילו פטרוצ'י סיימו את העונה עם ניצחון אחד בלבד. עם זאת, דוקאטי הצליחו להגיע אל הפודיום עם שלושה רוכבים נוספים ג'ק מילר, פרנצ'סקו בגנאיה ויוהאן זרקו.

אחרי תקרית השסתום, ימאהה איבדו 50 נקודות בטבלת היצרן – אך עדיין סיימו כסגנים בדירוג היצרנים בפער של 17 נקודות בלבד מדוקאטי. ימאהה ניצחו שבעה מרוצים, מחצית מכלל המרוצים העונה אך חוסר העקביות, הצורך להשתמש במספר מנועים קטן ובעיות אחיזה לא מוסברות של שלושת הרוכבים הבכירים של היצרן הובילו לעונה הרבה פחות מוצלחת ממה שציפו בקבוצת המפעל וקבוצת הלווין. ישנו משבר עמוק בין רוכבי ימאהה לבין המפעל, כאשר התחושה של הרוכבים היא שביפן לא מקשיבים להם. עם התחזקות של יצרנים אחרים, ימאהה – שמאמינים בהתפתחות ולא במהפכה – מתקדמים לאט יחסית ליצרנים האחרים על הגריד.

בעונה הרביעית של היצרן האוסטרי באליפות העולם KTM עשו את הצעד הנכסף עם שלוש זכיות – אחת של בראד בינדר, רוקי העונה, ושתיים של מיגל אוליביירה – כולל אחת מרהיבה במרוצו הביתי בפורטוגל. פול אספרגארו, שהיה חלק מהפרויקט מתחילתו, סגר את העונה עם חמישה פודיומים ומיקום חמישי בדירוג העולמי. העבודה של צוות הפיתוח, קבוצת המבחן עם דני פדרוסה והשילוב של הרוכבים הצעירים הובילו את KTM להצלחה שהפתיעה לא מעט מהמתחרים שלהם על המסלול. לעונת 2020 היצרן שיפר את השלדה ואת המתלים, הוסיף את ה-"הול שוט" כשהם מגדילים כח אדם במפעל ובפיתוח וסוגרים פער גדול על שאר היצרנים. בעקבות התוצאות, העונה הבאה תהיה עונת מבחן עבור היצרן אשר כבר לא יקבל את ההקלות הכוללות מספר מנועים גדול יותר, מנועים פתוחים לשינוי במהלך העונה וימי מבחן נוספים לרוכבי האליפות.

בעונות הקודמות הונדה נהנו מהרוכב הטוב בשנים האחרונות על הגריד שהצליח להוציא תוצאות מדהימות על ה-RC213V שאף רוכב אחר לא הסתדר עמו. אחרי הפציעה של מארק מארקז היצרן נותר עם רוקי, רוכב נוסף פצוע ועם טאקה נקגאמי – רוכב שקיבל אופנוע של העונה שעברה. אולי בזכות חסרונו של אלוף העולם שש פעמים בשבע העונות הקודמות, בהונדה נאלצו לעבוד אחרת ולהקשיב גם לשאר הרוכבים. הסוד של הונדה היה שלדה חדשה עם חיזוק קרבון שהופך אותה לגמישה יותר.

זו הייתה אמורה להיות עונה בה אפריליה עושים את הקפיצה הגדולה, ביותר אך נגיף הקורונה, המפעל שהיה סגור תקופה ארוכה, עיכובים בייצור וגם ליין-אפ רוכבים חסר, עצרו את ההתקדמות במהלך העונה. היצרן נעצר באמצע פיתוח המנוע, אך עם זאת סגר את הפער בזמנים בהערכה גסה של חמישים אחוזים. אפריליה בנו במהלך העונה על חיזוק אנשי הצוות והפיתוח והאופנוע שהיה אמור להגיע במהלך העונה, מוכן למבחן לקראת עונת 2021. עדיין לא ברור מי יהיה הרוכב לצידו של אליקס אספרגארו בעונה הבאה ומי יוכל לסייע לו אפילו בפיתוח, אפריליה עדיין בדיונים מול רוכבים כשלא מעט רוכבים מסרבים להצעות של היצרן האיטלקי.


 

רגעי העונה

שלום ואולי להתראות

אנדראה דוביציוזו החליט לצאת לעונת שבתון. הרוכב האיטלקי, אלוף העולם בקטגוריית ה-125 סמ"ק בעונת 2004 שסיים כסגן האליפות בשלוש העונות האחרונות הודיע שיתלה את הקסדה לשנה בתקווה שימצא קבוצה שתתאים לערכיו ולרצונו להיות יותר מרוכב מבחן. קרע בינו לבין דוקאטי סימן את הסוף, לפחות לכרגע, עבור האיטלקי שזינק ל-327 מרוצים ברמה העולמית וניצח 15 מרוצים בקטגוריה הבכירה שסיים עונה מאכזבת בה לא הצליח להוציא את המיטב מהדסמוסדיצ'י "ברור שלא כך הייתי רוצה לסיים את דרכי בדוקאטי אבל זה המצב", הודה דובי וסיפר שאינו זוכר מתי הייתה הפעם האחרונה בה נהנה לרכוב. דוביציוזו, למרות שלא ניצח באליפות בקטגוריה הבכירה, נחשב לדוגמא בקרב הרוכבים האחרים על הגריד. העבודה הקשה, העיקבית והסיזיפית שעשה בדוקאטי עם הגיעו לקבוצת המפעל של היצרן, נותנת השראה לקולגות שלו על המסלול. הפתיחות שבה דיבר על הסוס הלבן (הרציונל), הסוס השחור (התוקף) ועל המחסומים והקשיים המנטלים שמו על השולחן את האתגר הנפשי שהרוכבים עוברים בקרב על הניצחון.

קאל קראצ'לו, הרוכב הבריטי הראשון שזכה במרוץ מאז בארי שין, עבר עונה עם פציעות המסרבות להחלים. הרוכב בן ה-35, שניצח שלושה מרוצים בעשור בו היה חלק מהאליפות, סיפר שהפציעות היו גם חלק מהסיבות להודיע על פרישה "אני שמח ועצוב כי בסופו של יום, אני רוכב בליבי. הצטרפתי לאליפות העולם להתחרות ולעשות את העבודה הכי טובה שאני יכול. תמיד האמנתי שאוכל, אך בספורט יותר פעמים קשה מאשר מצליחים. אך אם מודדים הצלחה רק בניצחונות, 90% מהרוכבים לא מצליחים לנצח כל הזמן. היו לי עשר שנים נהדרות באליפות המוטוGP, קריירה נפלאה, התעליתי על כל הציפיות שלי לגבי ההישגים שאוכל לרשום לזכותי ברמה העולמית".
זו חזרה לימאהה עבור קראצ'לו, לאחר עונה אחת עם דוקאטי ושש עונות עם הונדה, הבריטי ניצח עם ימאהה את אליפות הסופרספורט, התחרה עימם בסופרבייק ושלוש עונות עם היצרן בקבוצת טק3. קאל הוחתם להיות רוכב המבחן של ימאהה ויחליף את חורחה לורנסו אשר ימאהה התאכזבו מהפידבק שנתן במהלך המבחנים. את הלשון החדה והחריפה שלו יביא גם לתפקידו החדש שיאפשר לו לעשות קילומטרים על האופניים, אולי אפילו להתחרות במרוצי אופניים ולבלות יותר זמן בבית עם בתו הקטנה כשבהסכם עם ימאהה, לדבריו של הרוכב, מצויין כי יהיה פנוי ממחויבויות ליצרן ביום הראשון של הלימודים כדי שיוכל להתפנות ליום החשוב הזה בחיי ווילו.

טיטו רבאט טיפס לקטגוריית המוטוGP אחרי תואר במוטו2 עם קבוצת מארק VDS. אחרי שנתיים עם הונדה עבר לקבוצת אווינטיה וכשנראה היה שלמרות הנחיתות של אופנוע הדוקאטי שקיבל, הספרדי משתפר ומתקדם – הגיעה הפציעה הקשה ברגל במרוץ סילברסטון בעונת 2018, פציעה המשפיעה עליו עד היום. "הקושי זה לראות שמעולם לא קיבלתי את ההזדמנות שהגיעה לי, האכזבה זה לראות שבגלל שהתחריתי בקבוצה פרטית היה לי קשה יותר לעשות תוצאות טובות יותר במרוצים באליפות המוטוGP, אליפות תחרותית מאוד", סיפר אחרי שנודע שאיבד את מקומו עבור לוקה מריני והוסיף "כאשר ראיתי שנותרתי ללא האופנוע לעונה הבאה נשבר לי הלב לרסיסים". לא ברור מה המשך דרכו של רבאט.

פציעה משנה אליפות
מארק מארקז לא חצה את קו הסיום אפילו פעם אחת העונה "בסופו של דבר אני לא אתחרה שוב העונה", אלוף העולם שמונה פעמים כתב במדיות החברתיות השונות "לאחר הערכה על מצב הזרוע ביחד עם צוות הרופאים והצוות האישי שלי, החלטנו כי האופציה הטובה ביותר היא לחזור בעונה הבאה. כעת זה הזמן להמשיך בתהליך השיקום. תודה לכולם על כל הודעות התמיכה. מצפה לחזרה בעונת 2021!".

הפציעה של מארקז מסובכת והסתבכה עוד יותר כאשר ניסה לחזור מוקדם מדי למסלול. שברים של עצם גדולה כמו ירך או זרוע לוקחים זמן להתאחות, בטח כאשר הם נשברים פעמיים והשבר השני כנראה לא היה שבר "נקי".

על פי מידע שעדיין לא אומת על ידי גורם רשמי קיים חשש גם לגבי תחילת עונת 2021 מאחר ויתכן שהרוכב יעבור ניתוח שלישי. האינפורמציה על מצבו הבריאותי של אלוף העולם שמונה פעמים דלילה מאוד, בחלקה כדי להימנע מלחץ נוסף על מארקז, שבילה את העונה בצפייה מהבית, שתדחוף אותו לנסות לחזור אל המסלול לפני החלמה מלאה. "אני לא יכול להגיד מה שאינני יודע, כי קודם כל אני לא רופא, אבל גם אין לי כדור בדולח", אמר אלברטו פוייג'. "על תוכנית ההבראה החלטנו עם הרופאים ואני מקווה שהכל יהיה בסדר. זה ברור שהתהליך איטי ממה שחשבנו ורצינו אבל ככה זה. לא הכל קורה כפי שחושבים ולא כל הפציעות מתפתחות כפי שרוצים. קיווינו שמארק יחזור במהלך העונה, אך כעת אנחנו רק מקווים שנוכל להודיע על חזרתו בכושר מלא לאליפות – אבל כרגע אנחנו רק יכולים לקוות שזה יקרה".

אנדראה יאנונה בחוץ
אחרי שנה בבתי משפט, אנדראה יאנונה מורחק מהספורט לארבע שנים. הרוכב האיטלקי טען כי אכל בשר נגוע במהלך הסבב בספאנג אך כשל להוכיח כי זה מקור הסם הממריץ שנמצא בבדיקה אקראית שנערכה לו. יאנונה הורחק תחילה ל-18 חודשים ע"י ה-FIM וכאשר הגיש ערעור לבית המשפט הגבוה לבירורים בספורט, הוגש במקביל ערעור ע"י WADA, הגוף האחראי על ניקיון הספורט מחומרים ממריצים. כעת הסיכויים של מי שהיה הבטחה גדולה לחזור למסלול מזעריים. אין ספק שיאנונה הפך לדוגמא בידי WADA, אך הרוכב האיטלקי לא עשה לעצמו חיים פשוטים עם מערך הגנה חובבני למשפט מכריע קריירה. אנדראה יאנונה נחשב דמות "צבעונית" בפאדוק עם חיי מסיבות, ניתוחים פלסטיים, מכוניות מהירות ולא מעט חיכוכים עם רוכבים אחרים, כולל חברי קבוצה על המסלול ומחוץ לו. אך לרוכב האיטלקי, אשר השתתף ב-14 עונות, ניצח 13 מרוצים והתחרה ב-125 סמ"ק, מוטו2 עם ספיד אפ ומוטוGP בדוקאטי, סוזוקי ואפריליה היה סגנון רכיבה מלהיב – שבימים טובים סיפק קרבות נהדרים על המסלול עם רכיבה חלקה ומשחק נהדר בין הגז לבלימה.

אימה באוסטריה
הרגע המפחיד של העונה היה ללא ספק מה שקרה במסלול רד בול רינג באוסטריה. אופנועים מתרסקים זה אף פעם לא משהו נעים לראות, אופנועים מתעופפים באוויר סנטימטרים מראשם של רוכבים אחרים על המסלול, זה פשוט מראה מפחיד. יוהאן זרקו אשר עקף את פרנקו מורבידלי ביציאה מפניה שתיים, בלם בכניסה לפנייה שלוש, לקח קו אחר ומורבידלי אשר נשאב לתוך הסליפ-סטרים נכנס בו מאחור והשניים התעופפו לעבר כריות אוויר בתוך הפניה. האופנועים של השניים נזרקו חזרה אל עברו השני של המסלול מעל ובין רוכבי ימאהה ויניאלס ורוסי במהירות של מעל ל-200 קמ"ש. 'חצי רוצח', כינה מורבידלי את זרקו כמה שעות מאוחר יותר באותו היום שכמעט והיה ליום השחור בהיסטוריה של המוטוGP. רק שבוע לאחר מכן, ויניאלס חווה תקרית חמורה נוספת כשנאלץ לנטוש את האופנוע בגלל בלמים שפסקו לעבוד. ויניאלס קפץ מהאופנוע שהמשיך לתוך קיר הבטיחות במהירות של 280 קמ"ש.

חולים בקורונה
דורנה וה-FIM שיחררו הנחיות ברורות לרוכבים, חברי הקבוצות ועובדי המסלולים והמדיה לפני תחילת העונה, אך עדיין היו מספר רוכבים ואנשי צוות אשר חלו בנגיף הקורונה או נחשפו אליו. החוקה הגדירה כי על כל המורשים לפאדוק לציית לא רק לחוקי המדינה ממנה הם מגיעים אלא גם במדינה בה נערך הסבב ולכן לעיתים חלק מהרוכבים נאלצו לציית לחוקים במדינת המוצא כמו טוני ארבולינו, רוכב המוטו3, שישב לא רחוק מנוסע אחר בטיסה מלה-מאן ונאלץ להיכנס להסגר על פי דרישת הרשויות באיטליה – למרות שהיה כבר בספרד בעת שנודע כי הוא נדרש להסגר. ריקארדו רוסי היה רוכב נוסף בקטגוריה הקטנה שנחשף לנגיף ובמוטו2 זה היה חורחה מרטין שחלה בקורונה ע"פ דבריו אחרי שביקר את סבו, ע"פ גורמים אחרים, אחרי שחגג באיביזה. במוטוGP זה היה ולנטינו רוסי שחלה בקורונה והחסיר שני סבבים וכמעט החסיר סבב נוסף בגלל תוצאה שגויה. ולנטינו, שכנראה נדבק מאחד מחבריו הקרובים בטבוליה, לא היה איש הצוות היחיד של ימאהה שנדבק בנגיף. צוות המהנדסים של ימאהה מיפן נכנסו להסגר של שבועיים ולקראת סוף העונה איש צוות של מאווריק ויניאלס נדבק וזה הכניס להסגר 4 אנשי צוות נוספים – כולל מאיו מאריגלי מנהל הקבוצה. איקר לקואונה החסיר את שלושת המרוצים הסוגרים של העונה תחילה כי נחשף לחולה קורונה ואחר כך כי הסתבר שנדבק כשנכנס לבידוד יחד עם חולה הקורונה…

ההתקפלות של פאביו
העונה החלה באופן מזהיר עבור הרוכב הצרפתי של פטרונס ימאהה, פאביו קווארטררו. שני פול פוזישנים ושני נצחונות וגם פאביו חשב שירכב בקלות אל התואר. אבל בימאהה, עם כל הבעיות הטכניות והגבלת הסל"ד, פאביו החל לסבול והתוצאות פסקו מלבוא. בקבוצה נעשו מספר שיקולים שגויים כמו החלטה שלא להשתמש במערכת הבלימה החדשה של ברמבו בסבב האוסטרי. במקביל פאביו גם התחיל ללכת לאיבוד, הימאהה של עונת 2020 קשה יותר לרכיבה, משאיר פחות מקום לתמרון, ולא נותן פידבק לרוכב כמו זה של 2019. קווארטררו, שהיה על הפודיום שבע פעמים בעונת הרוקי שלו, הסתפק העונה בשלושה ביקורים על הפודיום, אמנם ניצחונות – אך בן קבוצתו עם הדגם הוותיק יותר זכה בשלושה מרוצים, היה על הפודיום פעמיים נוספות, סיים כסגן ולא שביעי בדירוג ועם 31 נקודות יותר בקופת האליפות. "זה לא האופנוע שבחנו במבחן טרום עונה", אמר הרוכב והודה שזו אולי הייתה טעות לדחוף את היצרן להעניק לו את הדגם החדש יותר. הלחץ והקיצוניות בין יום אחד למשנהו הובילו את מי שיהיה רוכב רשמי של ימאהה בעונה הבאה לקבל החלטה כי את תקופת החורף ינצל כדי לעבוד על עצמו. "אני רוצה לעבוד על הפן הרגשי, כשאני על האופנוע, במוסך או מחוצה לו", סיפר הרוכב "רק שיהיו לי פחות אמוציות, זה חשוב כדי שאוכל לתת דיווח ואינפורמציה באופן טוב יותר לראש הצוות ולמכונאים – כי כאשר האמוציות גבוהות כל מה שמצליחים לומר זה שהאופנוע לא טוב וקשה להבין מה באמת לא עובד".
קווארטררו כמובן אינו הרוכב היחיד שלא מבין מה לא עובד בימאהה, הצרפתי נשמע אבוד ומזכיר בדבריו את מה שאומר מאווריק ויניאלס כבר שנתיים. בעונה הבאה, כשהשניים יהיו חברי קבוצה, הם יאלצו להתמודד עונה נוספת עם האופנוע – בתקווה שכמו בכל העונות האחרונות, העונה השנייה של YZR-M1 מוצלחת יותר אחרי עוד מספר חודשי עבודה של הצוותים ביפן.

אוי ולנטינו ולנטינו
"קשה לי להגיד איזה ציון מגיע לי העונה", אמר ולנטינו רוסי בסוף העונה הגרועה בקריירה שלו עם ארבעה DNF רצופים, מיקום 15 בטבלת האליפות ופודיום אחד בודד. "זו הייתה עונה קשה, בעיקר כי צברנו כל כך מעט נקודות. מדי פעם, מאז המרוץ השני בחרז, היו לי כמה מרוצים טובים, הצלחתי להיות חזק ומהיר אבל לצערי לא הצלחתי להגיע לפודיום. אז אני לא יודע אפילו כיצד לתת לעצמי ציון, אבל האופנוע ניצח הרבה אז אני אתן לימאהה שבע". זו הייתה אמורה להיות עונת פרידה מקבוצת המפעל, ולנטינו נאלץ לפנות מקומו לדור הבא בקבוצה הרשמית כשעל הנייר זה בגלל שלקח לו זמן להחליט האם הוא מעוניין לפרוש או להמשיך עונה נוספת, מאחורי הקלעים זה היה בגלל החשש של ימאהה שיאבדו את קווארטררו ליצרן אחר. ולנטינו סבל מבעיות טכניות בשני מרוצים, בעיות הקשורות במנוע אך הוא עשה גם טעויות העונה – כמו נגיעה בבלם בלה-מאן ואיבוד הקדמי בקטלוניה והמרוץ הביתי באמיליה רומאנייה. ולנטינו, ביחד עם דוויד מוניוז ראש הצוות החדש שלו, ניסה למצוא פתרון לבעיות שיש לו עם הימאהה והקושי לבלום מאוחר ולשמור על המהירות בפניות, אך על המסלול, לצד יצרנים המשתפרים כל הזמן ורוכבים צעירים מוכשרים הדוקטור נדחק לעשות טעויות. בעונה הבאה ולנטינו ירכוב עבור פטרונס כנראה בעונה האחרונה בקריירה הארוכה.

השסתום הסורר
צוות פיתוח המנועים ביפן נאלץ להחליף יצרן של שסתום. הצוות סבר שזהו שסתום הדומה בדיוק לשסתום שעליו דיווחו ימאהה במפרט המנוע של עונת 2020 וסופק לדני אולדרידג' המנהל הטכני של המוטוGP בתחילת העונה. כל שינוי שיצרן מבקש לעשות במפרט המנועים שהם מגישים טרם פתיחת העונה צריך לעבור אישור וימאהה דילגו על השלב הזה. אף אחד לא היה יודע שימאהה עברו על החוקה אם השסתום של האגזוז לא היה גורם לכשל של המנועים ולמנועים של ולנטינו וויניאלס שלא עמדו בחום, לשבוק. ביפן הוחלט לחזור אל היצרן הקודם של השסתומים וכל המנועים של היצרן שנפתחו לשימוש בסבב הראשון של העונה בחרז הוצאו מחוץ לסבב. לדברי ימאהה הם אלו שביקשו אישור לחזור ולהשתמש במנועים שבדיעבד התגלו כלא חוקיים ולכן ביקשו בדיקה רשמית מאולדרידג' ואיגוד היצרנים. לדברי היצרנים האחרים ב-MSMA, הם אלו שביקשו בדיקה מול ימאהה מאחר והתעוררה תהייה מדוע מאווריק ויניאלס משתמש רק בשני מנועים מתוך חמישה. תחילה הייתה סברה שימאהה הוסיפו את הגבלת הסל"ד כדי להתמודד עם השסתום ורק בדיעבד הובן שההגבלה נעשתה כדי שיוכלו להשתמש לאורך זמן במספר מנועים מצומצם. ימאהה עברו על החוק וקיבלו עונש של איבוד נקודות בטבלת הקבוצות והיצרן אך הצליחו לשמור על ניקוד בטבלאות הרוכבים עם 25 לקווארטררו, 20 לויניאלס ו-11 למורבידלי.

לבלוב במדבר
הפתעת העונה (חוץ מג'ואן מיר) הייתה ללא ספק רוכבי הונדה. עם חסרונם או פציעתם של מארק מארקז וקאל קראצ'לו, הרוקי של הקטגוריה, אלכס מארקז, ורוכב קבוצת הלווין ומספר 2 ב-LCR, טאקה נקגאמי, נשארו לסחוב את היצרן היפני על גבם. השניים אמנם לא הצליחו לנצח מרוץ עבור הונדה והיצרן סגר את העונה הגרועה עבורו מאז 1982 אך הם, בעבודה עם אנשי הצוות והפיתוח של הונדה, הצליחו להפוך את ההונדה לאופנוע נוח עבורם וכנראה גם עבור רוכבים אחרים בעתיד. אלכס מארקז הצליח לפצח את ה-RC213V אחרי המבחן באמצע העונה במיסאנו, ביחד עם ראש צוותו אאורין מצא כוונון שסייע לו להרגיש בנוח על ההונדה ולהרשים עם פודיום בתנאי הגשם בלה-מאן וגם באראגון במרוץ יבש. "אחרי עונה במוטוGP אני אותו אלכס, אותו שם, גדלתי, למדתי את האופנוע, נהניתי", אמר אלכס מארקז בסוף עונת הרוקי והודה "חשבתי בהתחלה שאולי אינני שייך לקטגוריה אבל כעת אני נהנה על האופנוע כל פעם קצת יותר". טאקה נקגאמי למד במהלך העונה את הכוונון של מארק מארקז על הפאזל שבנה מההונדות שרכבו עליהם מארק מארקז, קראצ'לו ולורנסו ב-2019. עם תמיכה של הצוות בהונדה ויותר אמונה בעצמו וביכולתו טאקה סיים את עשרת המרוצים הראשונים של העונה בתוך הניקוד, תוצאות שהבטיחו לו את דגם ההונדה של 2020 לעונה הבאה.
לצד השניים התחרה גם סטפן בראדל שנקרא בהפתעה להחליף את אלוף העולם תוך כדי תפקידו כרוכב מבחן. בראדל הצליח במהלך העונה לשלב בין כל המשימות ואם בתחילת העונה סיים מקצים בפער של שלוש שניות מהמוביל, בסוף העונה הפער עמד על עשיריות בודדות בלבד.

הגוף השופט נשפט
לא היה גוף שספג יותר ביקורת מצוות השופטים בראשות רוכב העבר פרדי ספנסר, שעומד בראש צוות של שלושה שופטים האמונים על הענשת הרוכבים הסוררים. הביקורת על החלטות תמוהות, זמן שיפוט ארוך, חוסר בהירות לגבי החלטות ושיקולים וחוסר יעילות הובילו לביקורת על הגוף השופט והמעניש של ה-FIM ודורנה מצדם של רוכבים, מנהלי קבוצות, מדיה, וגם דורנה וה-FIM. נושא צוות השופטים עלה מדי שבוע בישיבות הבטיחות של רוכבי המוטוGP.
בין הנושאים הבוערים היו התמהמהות רוכבים על קו המסלול במקצי הדירוג והאימון, העונשים הקלים והכבדים שהוטלו על יוהאן זרקו בעקבות אירועי המרוץ ברד בול רינג, חוסר שוויון בהורדה במיקומים והוספת זמנים כתוצאה מיציאה מחוץ למסלול בהקפה האחרונה כמו במקרה של חורחה מרטין, שאיבד ניצחון, ופול אספרגארו ששמר על הפודיום עם עברה דומה במרוצים באוסטריה וביטולי הקפות מהירות בגלל דגלים צהובים במהלך האימונים ומקצי הדירוג של המוטוGP.


 

מוטוGP זה לא הכל

אליפות המוטו3 נסגרה במרוץ האחרון של העונה עם אלברט ארנס בן ה-23 שלוקח את התואר עבורו, עבור KTM ועבור קבוצתו של חורחה מרטינז, קבוצת אספר. זהו התואר החמישי של הקבוצה בקטגוריה הקטנה של אליפות העולם. ארנס ניצח שלושה מרוצים בדרך לתואר והיה על הפודיום פעמיים נוספות. את תחילת העונה ארנס פתח חזק אך לקראת סופה, עם התחזקות רוכבים אחרים, ארנס הגיע לפודיום רק פעם אחת. הדעיכה של ארנס בתוצאות בשילוב של חוסר מזל במרוץ בקטלוניה שנלקח ממנו ע"י ג'ון מקפי או כשל טכני שנגרם אחרי שהרוכב אלונסו לופז נכנס בו מאחור כשאיחר בבלימה, זה סייע למספר רוכבים לסגור את הפער בדירוג הנקודות, אך ארנס – בזכות המחצית הראשונה והיותו עקבי יותר מרוכבים אחרים – זכה בעונה החמישית שלו בתואר העולמי. שני בדירוג ובפער של ארבע נקודות בלבד סיים טוני ארבולינו שאילולא החמיץ סבב בגלל שנחשף לנגיף הקורונה או זינק ממיקום נמוך בגלל ניהול מקצה דירוג שגוי למרוץ הסוגר של העונה היה יכול להיות חתום על אחד מהקמבאקים המרשימים בהיסטוריה. שלישי בדירוג סיים איי אאוגורה היפני בעונתו השנייה בלבד באליפות העולם. אאוגורה היה על הפודיום העונה שבע פעמים אך לא ניצח ואפילו לא הוביל מרוץ אחד במהלכה. עקב אכליס של הרוכב היה הקושי למצוא אחיזה בתנאי המזג האוויר הקרים במהלך החצי השני של העונה. עונת 2020 הייתה עמוסה התרסקויות, עקיפות, עונשים ודרמות. בלטו העונה גם צ'לסטינו וויאטי, ראול פרננדז שלקח את תואר ה-"פול מאן", ג'אמו מסייה, ג'ון מקפי ודארן בינדר.

ארבעה רוכבים התחרו על תואר אלוף המוטו2 עד למרוץ בפורטימאו אך היה זה אנאה בסטיאניני האיטלקי שזכה בתואר. רוכב איטלטראנס סיים בניקוד בכל המרוצים למעט המרוץ באוסטריה בו ההתרסקות שלו הובילה לדגל אדום. האווירה שהשרה במוסך של הקבוצה מברגמו והשמחה שלו רק מלהיות חלק בקרב על התואר אפשרו לו ולקבוצה להמשיך לעבוד ללא לחץ. שני באליפות סיים לוקה מריני רוכב SKY VR46. האליפות נראתה של מריני עד התרסקות גדולה באימונים בצרפת, נזק לקרסול ולביטחון העצמי בנוסף למספר בעיות טכניות אפשרו לבסטיאניני ולסם לואס לטפס מעליו בדירוג האליפות. עד המרוץ בוולנסיה היה נראה שלואס הבריטי יוכל לקחת תואר ראשון, אך פציעה ושני שברים ביד ימין מנעו מרוכב מארק VDS לזכות בגביע למרות שהצליח אפילו לטפס על הפודיום בפורטימאו על אף הכאבים. לואס, שבזכות עבודה על עצמו ונוחות בתוך קבוצתו החדשה חזר לנצח אחרי מספר עונות קשות, יישאר להילחם על התואר בעונה הבאה כשמריני ובסטיאניני יהיו חברי קבוצת אווינטייה במוטוGP על הדוקאטי. אחד ממתחריו הבולטים של לואס יהיה לבטח מרקו בזקי שסיים רביעי את העונה. העונה, למרות התחלה חזקה מאוד של ג'ו רוברטס, הרוכב האמריקאי סיים רק במקום השביעי ושנה הבאה, למרות השמועות, ימשיך במוטו2 במקומו של בסטיאניני. את מקומו יתפוס בטנור אמריקן רייסינג קמרון בובייר אלוף ה- AMA בחמש העונות האחרונות.

בעונה השנייה של הגביע החשמלי המלווה את אליפות העולם, המוטוE, ניצח ג'ורדי טורס המכונה בזכות פאותיו 'האלביס המוטורי'. טורס, שהתחרה בעברו במוטו2 ואת השנים האחרונות עשה באליפויות סופרבייק, גוייס ע"י קבוצת פונס כדי להתחרות עבורם בגביע. טורס שעמד על הפודיום ארבע פעמים וניצח מרוץ אחד היה בקרב צמוד עם הזוכה בתואר בעונת 2019 ודומיניק אגרטר עד המרוץ הלפני האחרון של סוף העונה. אמנם בגלל נגיף הקורונה לא הגיעו אל המסלול כל החידושים שהובטחו והמרוצים נשארו באורך של שבע הקפות בלבד כדי לאפשר חיי סוללה מלאה לכל אורכו, צמיגי המישלין ובעיקר ניסיון של הקבוצות והרוכבים סיפקו קרבות צמודים, עקיפות, התרסקויות ללא השלכות קשות.

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

 

2 תגובות ל סיכום עונת המוטוג'יפי 2020

  1. תמי גורלי זו תמצית התגובה שלי, אלופה מעניינת וסוחפת, לקרוא כל אות ולשמוע אותה בכל מרוץ…

  2. מאמר מעולה, למרות שאני מנוי ועקבתי אחרי כל המירוצים, תענוג לקרוא את הסיכום שלך, שלא לדבר שהאיר לי כמה פינות שלא שמתי ליבי אליהן. תודה רבה..

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל