fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
סטפן
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
HJC

מאחורי המוטוGP: מורל זה לא רק בתנועות הנוער

מאחורי המוטוGP: מורל זה לא רק בתנועות הנוער

תמי גורלי

צילום: MotoGP

מתוך מגזין מוטו, גיליון 383, ינואר 2020, לקריאה דיגיטלית כאן.

מחוץ למוסך של ולנטינו רוסי עמד איש צוות מהמקורבים אליו וחייך כשהביט בו יוצא לדבר עם עיתונאים, בתום יום המבחנים הראשון בולנסיה של עונת 2020. העונה שרק נגמרה הייתה העונה הגרועה ביותר של הדוקטור בימאהה. שני פודיומים, ללא ניצחון, רק מקצה אחד שבו הוביל בזמנים, שביעי בטבלת האליפות. גרועה כמו העונה הראשונה בדוקאטי – אחריה ולנטינו חשב לפרוש מעולם המוטוGP. אבל האיש של הדוקטור עמד שם מחייך ולא הסתיר את סיפוקו מהשינוי שנעשה בתוך הקבוצה של אלוף העולם תשע פעמים, שינוי בדמותו של ראש צוות חדש וצעיר לקבוצה הוותיקה של רוכב ומכונאים שעובדים יחדיו כבר עשרים עונות מאז שטיפס לקטגוריה הבכירה. "האווירה לא הייתה טובה בתוך המוסך", הוא סיפר לי, "כשהאווירה לא טובה, עושים טעויות, היו הרבה במהלך האימונים החופשיים, מקצי הדירוג ואפילו במרוצים", הוא מוסיף ואז מסיים עם חיוך גדול, "אחרי יום אחד וזה כבר מרגיש אחרת".

ולנטינו בחר בפעם השנייה בעונות האחרונות לעשות שינוי גדול בצוות האישי, בסוף עונת 2013 הוא פיטר את ג'רמי ברידג'ס, כי לתחושתו המכונאי האגדי איבד אמון ביכולתו לנצח. בעונה הנוכחית הוא פיטר את מי שהחליף אותו, סילבאנו גלבוסרה, כי הוא הרגיש שהוא תקוע והם לא מוצאים את הדרך. אך במבט מעמיק יותר אפשר היה לראות עד כמה האווירה בצוות שלילית ו-ולנטינו וגלבוסרה כבר לא מסתדרים, שמועות דיברו על צעקות בתוך המוסך, משהו שלא נשמע כמותו בעבר וככה אי אפשר להתנהל בעולם כל כך תחרותי.

"דבר ראשון אני סבור שעם השינוי הזה משהו באווירה כבר השתנה, זה כבר קרה בעבר ומה שנוצר אז זו קבוצה של אנשים שנראה שעם הזמן התפרקה, משהו נשבר שם והתפורר", סיפר בלעדית למוטו מאסימו מריגאלי, מנהל קבוצת ימאהה מונסטר, בתום המבחן הסוגר של העונה בחרז, "אפשר לראות כבר אחרי כמה ימי עבודה כיצד המכונאים כמהים לסייע לראש הצוות החדש, שבכל מקרה צריך ללמוד להכיר את האופנוע, ולכן צריך לתקשר איתם יותר מתמיד. זהו תהליך טבעי שקורה במוסך ומשם טבעי שגם התוצאות תשתפרנה ואז, אוטומטית גם האווירה תשתפר" הוא מבטיח. כשנשאל האם בגלל האווירה הבעייתית בקבוצה המוטיבציה היתה נמוכה הוא מספר "לוולנטינו יש את הסטייל שלו, הדרך שלו להשאיר את המורל גבוה גם בימים קשים, קשה לתאר כיצד הוא עושה את זה, יש לו את הדרך שלו. מעין קסם כזה". הקסם הזה אגב, כולל קביעות לחברי הצוות שלו, אירוח בחווה הפרטית מדי פעם, חולצות ומתנות כדי לשמור על האנשים שלו מסופקים, גם כשקשה על המסלול. הם בתמורה שומרים עליו ומגנים על פרטיותו וכבודו, גם כשהתוצאות ממאנות להגיע.

ולנטינו הלך על ראש צוות שהכיר מהקבוצה שלו SKY-VR46 במוטו2, מישהו שלדבריו הרשים אותו באווירה חיובית ורגועה גם בימים הקשים בקרב של פרנצ'סקו בגנאייה על תואר האליפות בעונת 2018, "כמו בחיים האמיתיים, הבעיות הן התוצאות והתשורה כשזה נוגע למורל ומוטיבציה. כשישנן תוצאות טובות הכל טוב, כשסובלים מתפקוד נמוך הכל נעשה קשה יותר, אך כרגע הבחורים מרוצים. ברור שעלינו ללמוד כיצד לעבוד יחד טוב יותר אבל דייויד (מוניוז) הוא ראש צוות צעיר אז זה יהיה מעניין מאוד גם עבורי ואתגר טרי לעבוד עם אחד מהדור החדש. אני שמח, אבל אנחנו צריכים קצת זמן בשבילו להכיר אותי ואת ה-M1 ואני מאמין שאם נהיה חזקים ותחרותיים אחרי זה המורל לא יהיה בעיה…", מספר רוסי וצוחק בקול.

זו עונה שנייה שמריגאלי בחר לגבות רוכב שלו המבקש להחליף ראש צוות, בעונה הקודמת זה היה מאווריק ויניאלס שביקש להיפרד מרמון פורקדה איתו עבד שלוש עונות. מאווריק שלא הצליח להסתיר את תסכולו, התנגח עם פורקדה והשניים אפילו חדלו לדבר. ויניאלס בחר להביא את אסטבן גרסיה עימו ניצח את אליפות המוטו3 בזמנו. אופיו הרגוע של גרסייה והמהפך האישי שעשה הרוכב יצרו אווירה שונה במוסך והתוצאות בהתאם, "אני דבר ראשון מנסה להגיד מה כן עובד, ממה אני מרוצה כשאני נכנס למוסך", סיפר הרוכב שסיים שלישי את האליפות.

דמות חיובית בימאהה היא זו של קבוצת הלווין פטרונס, הרוקי פאביו קווארטררו שעם רוחו הצעירה, השובבות, האווירה הנעימה וכמובן התוצאות נתן את הדחיפה לאנשי הפיתוח במפעל לעבוד עוד יותר קשה ולרוכבי ימאהה ואנשי צוותם לראות שההצלחה יכולה להיות גם שלהם.

הגישה החיובית הזו זה מה שנוקטים גם בדוקאטי בהנהגת ג'יג'י דלאיינה "זה ברור שהרבה ממה שקורה בספורט קורה בעצם בין האוזניים וזה לא תמיד פשוט לשמור על מורל גבוה, צריך לדבר עם כל איש בצוות ולהציג בפניהם את האספקטים החיוביים יותר במה שאנחנו עושים גם ברגעים הקשים ביותר, למרות שגם עבורי זה לא קל כי גם מצב הרוח שלי ירוד אבל אני צריך לוודא כי האנשים שלי מאוחדים ורואים גם את כל הטוב". לקבוצות המפעל האיטלקית חשוב ליצור סינרגייה בין כל העובדים והם שומרים על המורל ע"י יצירת עבודה משותפת בין עובדי המפעל לבין חברי הקבוצות והרוכבים עם ביקורים קבועים של כוכבי המרוצים גם במחלקות "האפורות" – הייצור והשיווק – בבולוניה וגם ביקורים ועבודה משותפת של המהנדסים במסלול. לא סתם דוביציוזו, פטרוצ'י, מילר ואפילו בגנאייה מדגישים את העזרה שהם מקבלים מאלו שעובדים קשה ללא הכוכבות והגלאם במסלולי המרוצים. ג'יג'י גם מודע לכך שהנוכחות שלו מרגיעה והוא משתדל לדבר אישית עם כל רוכב ופוקד את הצוותים גם בקבוצות הלווין פראמק ואווינטייה ונראה מתבדח עם המכונאים עד כמה שניתן "אני נמצא במוסכי הלווין גם בגלל שיש לנו שם אופנועים וזה מאפשר לנו לאסוף אינפורמציה ומידע על צמיגים ותנאי מסלול אבל גם כדי להעלות את המוטיבציה. אנחנו עובדים על לשפר את האווירה שם".

הדרך בה עובדים הרוכבים בקבוצת דוקאטי מהווה השראה לאחים אספרגארו כשפול (הצעיר שבין השניים, רוכב KTM) מאמץ את גישת דוביציוזו לקבל בחום את הרוכבים הצעירים לקבוצה ומהווה מורה דרך לרוקיז של המפעל האוסטרי. אלכס, האח הבכור רוכב אפריליה ומודה כי הוא מעריץ את דובי על הגישה החיובית שלו שמאפשרת לו להתמיד ולשפר את האופנוע ביחד עם הקבוצה והמפעל גם בימים קשים. צמד האחים הללו לא סתם מצליח לרשום הצלחה טובה יותר מכל בני קבוצה שחלקו עימם את המוסך כשאצל אלכס באפריליה זה אנדראה יאנונה שלא חדל להעביר ביקורת פומבית על היצרן ויוהאן זרקו ב-KTM שבחר להתפטר כי לא הסתדר עם האופנוע.

ההתפטרות של זרקו הגיעה אחרי עונה קשה מאוד של הצרפתי, לא רק עם האופנוע אלא גם עם הצוות. אלוף העולם פעמיים ציפה לתוצאות טובות מההתחלה ופיזר את תסכולו בצעקות ויצר אווירה לא נעימה לעובדים סביבו. את אנחת הרווחה של הקבוצה עם כניסתו של בראד בינדר החייכן למוסך לקראת עונת 2020 אפשר היה לשמוע מרחוק. "אי אפשר שלא לרצות לעזור לו", אמר מייק לייטנר, מנהל קבוצת המרוצים של רד בול KTM, כשהוא מספר על הסיוע שמקבל הרוקי גם מאספרגארו וגם מהקבוצה. "כל הפסיכולוגים שאנחנו צריכים נמצאים בתוך הקבוצה, כולם אינדיבידואלים ואנשי מקצוע רציניים בשני צידי המוסך", הוא מספר לגבי עזרה חיצונית לחברי הקבוצה. "כולם יודעים ומבינים שבעולם המרוצים יכולים להיות כך או אחרת ולכן אסור להגיב יתר על המידה כשדברים טובים קורים או כשדברים רעים קורים, זה שומר את הצוות יציב ומאוזן".

כיום אף קבוצה למעט קבוצתו של הירושי אאוייאמה, הונדה אינטרמיצו במוטו2 ומוטו3, אינה נעזרת בטיפול פסיכולוגי קבוצתי, דבר הנהוג באליפות ה-F1 ואפשר לראות אפילו בקבוצת מרצדס הבכירה. "אנחנו לא מסתייעים בינתיים בגורם חיצוני לשיפור המורל והמוטיבציה בתוך הקבוצה, אנחנו מנסים לעבוד על זה באופן פנימי, אנחנו מדברים ומנסים לערב עד כמה שאפשר את כל חברי הקבוצה", אומר דוידה בריוויו ראש קבוצת סוזוקי, הוא מודע לעד כמה הלחץ יעשה עוד יותר קשה, עם סבב מרוצים גדול יותר, על חברי הקבוצה ומשפחותיהם "אין מתכון מושלם אז אנחנו מנסים למצוא אנשים עם תשוקה, אבל זו יכולה להיעלם ולכן צריך להתמודד עם הבעיות והנושאים הללו. אני חושש שבעתיד נראה יותר עובדים מוותרים או מנסים למצוא עבודה אחרת כי זו תאלץ אותם להקריב יותר מדי".

אחת הדרכים לשמור על הצוות במורל גבוה ללא חשש לעזיבה הוא בדיוק מה שמארק מארקז עושה בצד שלו במוסך, הוא מכניס את חברי הצוות שלו כחלק מהחוזה האישי מול הונדה ומבטיח להם הכנסה והוא גם מתייחס אליהם כאל משפחה כולל ברביקיו בביתו (בית הוריו בינתיים) גם בין העונות. אלוף העולם יוצר אווירה מיוחדת ואוהבת עם ארוחות משותפות כל ערב במסלול שרק משפרת את האווירה בקבוצה ועם זאת גם את התוצאות. גישה זו וזו של דוקאטי לתת קביעות לאנשי הצוות, אומצה ע"י ראש הקבוצה אלברטו פוייג' שהחליט שלא להחליף ולו איש צוות אחד עם פרישתו של חורחה לורנסו וגיוסו של אלכס מארקז לצד השני של המוסך, כי כשהצוות שמח, לתוצאות יש סיכוי יותר טוב להגיע.

כל החדשות המוטוריות ישירות ל-WhatsApp

גלריה

  • בראד בינדר בקבלת פנים במוסך

  • שמועות על מריבות במוסך ולנטינו עם גלבוסרה

  • רינס ובריוויו

  • רוח חדשה בימאהה עם קווארטררו

  • קבלת פנים - אספרגארו ובינדר

  • קבוצה מיוחדת ברפסול של מארקז

  • מוניוז עם בולגה לפני המעבר לקבוצה של ולנטינו

  • מארקז והקבומה

  • זרקו עזב

  • גישה ראש צוות חדש אצל וינאלס

תגובה אחת ל מאחורי המוטוGP: מורל זה לא רק בתנועות הנוער

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל