fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
voge מוטו24 באנר
סטפן
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה

דבר האורך האחרון, יומהולדת 60 לטל"ש

דבר האורך האחרון, יומהולדת 60 לטל"ש

טל שביט

צילום: רונן טופלברג

טור זה לא התפרסם מעולם ואנו מביאים אותו כלשונו, הנה הוא לפניכם:

 

07/02/2011, טל שביט:

דובר משרד התחבורה: "אנו לא מעודדים אופנועים וקטנועים".

רגע אחרי ששר התחבורה הודיע כי הוא שוקל ניסוי שיאפשר לרכב דו-גלגלי להתשמש בנתיבי תחבורה ציבורית, מתראיין הדובר שלו ברדיו ומודיע שעמדת המשרד היא לא לאפשר זאת… את מי הוא מייצג בדיוק?
 

בשבוע שעבר התראיין דובר משרד התחבורה אבנר עובדיה לאחת מתחנות הרדיו האזוריות, כשהנושא – באופן טבעי – הוא עליית מחירי הדלק. כותב שורות אלה הופתע לשמוע את הדובר אומר במפורש כי "אנו לא מעודדים אופנועים וקטנועים", ויתירה מזו – עובדיה אמר במפורש כי "אנו מתנגדים לשימוש בנתיבי תחבורה ציבורית [נת"צים] על ידי רכב דו-גלגלי". זאת, רק זמן קצר אחרי ששר התחבורה – האיש שעבורו עובד הדובר,להזכירכם – הכריז על הסכמתו לשקול ניסוי התרת השימוש בנת"צים לרוכבי דו-גלגלי. היתכן כי הדובר חולק על השר הממונה עליו ומציג עמדה הפוכה?

בשיחה טלפונית עם אבנר עובדיה הוא אישר כי "עמדת המשרד היא שאנו לא ממליצים לאפשר לרכב דו-גלגלי שימוש בנת"צים". על הענין הזה לא נותר לנו אלא להרים גבה: התייצבות גלויה נגד עמדת השר. או-קיי…

אבל לא פחות אפשר להרים גבה על האמירה הנחרצת של הדובר כי "אנו לא מעודדים רכב דו-גלגלי", כאשר בנשימה אחת הוא ממליץ באותה שיחה על אופניים ועל תחבורה ציבורית כאלטרנטיבה לרכב. זו, לצערנו, גישה אפיינית לאלו היושבים במגדלי השן, למי שאינו באמת יודע על מה הוא מדבר (כמה אירוני, כאשר מדובר בדובר): כזה שנהנה מרכב צמוד, אינו נזקק לאופניים או לתחבורה ציבורית כדי להגיע ממקום למקום, וכאשר הוא מגיע לעבודה בבוקר יש לו חניה מובטחת. מענין אם ימשיך להמליץ על אופניים אחרי שינסה לדווש מהוד-השרון לרמת החייל, נניח, מרחק ממש לא מוגזם ובהחלט מייצג לנסיעה יומית לעבודה – בשיא הקיץ. מענין אם הדובר ימליץ על תחבורה ציבורית לחבריו אחרי שינסה לבצע את אותו מסע בדיוק, מהוד השרון לרמת החייל, בתחבורה ציבורית ויגלה שהוא צריך להחליף פעמיים אוטובוס לכל כיוון, ושהמסע לוקח לו לפחות שעתיים בבוקר ועוד שעתיים בערב.

את ההמלצה לאופניים מצדיק הדובר בפן הבריאותי, אבל מתעלם מהעובדה שמדובר בפתרון בלתי פרקטי בעליל לרוב המכריע של אזרחי המדינה. על תחבורה ציבורית הוא ממליץ בשל הפן הבטיחותי – "זהו אמצעי התחבורה הבטוח ביותר" – ומתעלם באלגנטיות מהעובדה שתחבורה ציבורית יעילה היא חלום רחוק עבורנו. בראיון ברדיו הוא דיבר על אוטובוסים בעלי קיבולת גבוהה שנכנסים לפעילות, רכבת קלה שאו-טו-טו תחולל מהפך בתחבורה ציבורית בירושלים, ולאחר מכן בתל-אביב… יה, רייט. באיזה עולם הוא חי?

עובדיה גם מתעלם מהעובדה שבטיחות איננה השיקול הבלעדי בחיינו, ולראיה – לא כל אזרחי ישראל נוהגים במכוניות שזכו ל-5 כוכבי בטיחות במבחני ריסוק. הוא מתעלם מהזכות הבסיסית של אזרחי המדינה לאיכות חיים מינימלית, שפירושה בין היתר הזכות להגיע למחוז חפצם במהירות וביעילות – תפקיד שאותו ממלא רכב דו-גלגלי להפליא (ותוך צריכת דלק פחותה בהרבה לעומת מכוניות, ענין לא שולי בימים אלה).

אבל נדמה לי שבעיקר שוכח הדובר שתפקיד משרד התחבורה הוא, בראש ובראשונה, תחבורה. כמי שמייצג משרד זה לא יתכן כי יצא בהצהרות בסגנון "איננו מעודדים רכב דו גלגלי". תחבורה היא מארג סבוך של כלי רכב מסוגים רבים, לכולם יש זכות קיום – ולרכב דו-גלגלי יש יתרונות תחבורתיים שאי אפשר להתעלם מהם. כך שבמקום "לא לעודד", מוטב היה אם המשרד היה מחפש דרכים איך לשפר את בטיחות ציבור המשתמשים ברכב דו-גלגלי. לא חסרות דרכים, כמו הקטנת מיסוי על ציוד וביגוד מגן (למשל ביטול מע"מ על קסדות מגן, אולי?). משרד התחבורה הוא זה שאמור היה למנוע את השימוש בקסדות חצי, ולא לאשר תקני מינימום אמריקניים שאינם מתקבלים באף מדינה באירופה.

ביקור בכל עיר באירופה מראה עד כמה רכב דו-גלגלי הוא פתרון יעיל, נפוץ ובעיקר מקובל. חבל מאד שאצלנו הפטרנליזם המוגזם של הרשויות מונע זאת.

4 תגובות ל דבר האורך האחרון, יומהולדת 60 לטל"ש

  1. בזמן שכל המדינה פקוקה יושבים להם כמה פלצנים בכנסת שמעלים את המס דו גלגלי ב150 אחוז ועוד לא מתביישים לדבר. הטייקונים חייבים להרויח עלינו את המיליונים של הדלק והחברי כנסת חיים כמו מלכים.

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל