fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
MV קוביה
אודי דגן 140 על 70
סטפן
voge מוטו24 באנר
HJC

קיצור תולדות הטימקס

קיצור תולדות הטימקס

אופיר דואק

צילום: יצרן

זה יהיה גובל בקלישאה אבל זו האמת, הטימקס של ימאהה חולל מהפכה בקרב הקטנועים. עד שהוצג בשנת 2001 היה מחולק שוק הקטנועים לשלוש קבוצות עיקריות. בתחתית הסולם היו כלים ננסיים בנפח 50 סמ"ק, מעליהם שכנה קטגורית ביניים של כלים תכליתיים שרובם עד נפח של 250 סמ"ק ובפסגה ניצבו קטנועי מנהלים גדולי ממדים שבראשם הימאהה מג'סטי 250 שהוצג באמצע שנות ה-90' וההונדה פורסייט. בשנת 1999 חשפה סוזוקי לראשונה את הבורגמן 400 ומשכה את קטגוריית קטנועי המנהלים כלפי מעלה אך עדין, לכל אותם כלים היה מבנה מכאני משותף. המנוע המחובר לתמסורת רציפה (ואריאטור) ששניהם שוכנים על הזרוע האחורית מה שאומר: משקל מוקפץ גבוה. תוסיפו לכך את מבנה השלדה המקובל של הקטנוע שנסמך על צינורות תחתיים ללא חיזוק עילי וחישוקים קטני קוטר וקיבלתם מתכון לנחיתות דינמית מובהקת מול האופנועים. לא שזה הפריע למישהו כי עד להצגתו של הטימקס הקטנועים, גם אלו בעלי השיק הספורטיבי לכאורה, נועדו להיות בראש ובראשונה כלים פרקטיים.

ואז בא מיסטר T
בשנת 2001 ימאהה החליטה לטרוף את הקלפים כשחשפה את הטימקס ויצאה מהתבנית שהייתה מקובלת עד אז. ימאהה החליטה לבנות כלי שיהיה שימושי ונוח לתפעול כקטנוע אבל יהיה בעל יכולת דינאמית של אופנוע. כנקודת מוצא היה ברור שיש צורך להפריד את המנוע מהזרוע האחורית וכך אכן היה. את המנוע הציבה ימאהה בתוך השלדה, כמו באופנוע, כשגם השלדה עצמה הייתה במבנה יהלום שלא היה מקובל בקרב הקטנועים וגם הציע קשיחות עדיפה הודות לשדרה המרכזית. לקינוח הציע הטימקס לראשונה מזלג עם שני משולשי היגוי (שוב כמו באופנועים) למען תחושת היגוי ומשוב משופרת. כדי להעניק ביצועים הולמים בחרה ימאהה במנוע דו-צילינדרי בנפח 500 סמ"ק שסיפק 40 כ"ס כשכל החבילה מתגלגלת על חישוקי '14 מלפנים ומאחור ועטופה בפלסטיקה בעלת עיצוב מרשים ואתלטי.

עד מהרה הפך הטימקס ללהיט עולמי וזכה לשבחים רבים על יכולתו הדינמית שהייתה שונה מכל מה שהכירו עד אז מכלים עטויי פלסטיק. גם בארץ זכה הטימקס להצלחה גדולה שכן הוא נכנס ישירות לקטגוריית הביניים של עד 500 סמ"ק והציע פרקטיות ונוחות תפעול עדיפה על אופנועי ה-500 האפרוריים שהיו נפוצים באותה תקופה.
ההצלחה של הטימקס לא נעלמה מעיני המתחרים אך אלו העדיפו לא להתחרות ראש בראש באופיו הספורטיבי של הטימקס אלא לפזור לכיוון התיורי. כך הופיעו ההונדה סילברווינג 600 והסוזוקי בורגמן 650 שהציעו מידות נדיבות ונוחות מפליגה אך למרות שאימצו מנועי טווין, תיבת הילוכים מתקדמת (במקרה של סוזוקי) ושפע אבזור שמרו על נאמנות למבנה הקטנוע הקלאסי, על כל המשתמע מכך.

2004 – מתיחת פנים
שלוש שנים לאחר הולדתו עובר הטימקס מקצה ריענון ראשון. המנוע זוכה להזרקת דלק ותוספת של 3 כ"ס, החישוק האחורי גדל לקוטר של 15 אינטש, מלפנים מתווסף דיסק בלימה נוסף והמשקל צמח ב-7 ק"ג ל-205 ק"ג. כמו כן נערכו שינויים קוסמטיים שוליים ולא מורגשים בערך בתקופה המקבילה הציגה ג'ילרה את הנקסוס 500 שאמנם הציע הספק של 40 כ"ס אך הוא הופק ממנוע סינגל בנפח 460 סמ"ק שלא היה חלק כמו מנועו דו-הצילינדרי של הטימקס. הנקסוס לא סיפק תחרות אמיתית לטימקס וזה המשיך לשלוט בכיפה בעולם וגם בארץ עת הפך להיות אחד מהכלים הנמכרים ביותר בנפח של 500 סמ"ק ומעלה.

2008 – דור חדש
7 שנים לאחר הצגתו הוצג הדור השני של הטימקס. חדש? לא ממש. העיצוב שודרג במעט בעיקר בחזית אך הצדודית לא השתנתה. מי שכן השתנתה היא השלדה החדשה שהפכה להיות עשויה מאלומיניום לטובת חיסכון במשקל. המזלג הקדמי התעבה לקוטר של 41 מ"מ, החישוק הקדמי גדל אף הוא לקוטר של 15 אינטש, מיכל הדלק התכווץ בליטר ונוספה אופציה למערכת ABS. ימאהה הייתה מעודדת מהצלחתו לראשונה החל להיות משווק הטימקס גם בארה"ב.שלא ממש נחשבת כחובבת קטנועים בלשון המעטה. גם הסילוורוינג והבורגמן עברו שינויים אך נותרו נאמנים לקו התיורי.

מי שקראה תיגר הייתה שוב ג'ילרה, הפעם עם ה-GP800. עם מנוע V טווין בעל יותר מ-70 כ"ס הג'ילרה הבריון הציע ביצועים מסחררים בעולם המושגים של הקטנועים אלא שכוח זה לא הכל החיים. החבילה של ג'ילרה לא הייתה מהוקצעת כמו הטימקס והוא בינתיים המשיך להוביל בתחומו ללא חשש. מי שכן חששו הן אנשי העולם התחתון. הטימקס הפך להיות פופולארי במסעות חיסול חשבונות ובקרב טיפוסים מפוקפקים מה שהקנה לו את שם החיבהטי-ערס. זה לא הפריע לו להמשיך להימכר כמו לחמניות חמות ולהיות בסיס פופולארי לשיפורים מחרישי אוזניים.

2012 – הדור השלישי
בתערוכת מילאנו 2011 חשפה ימאהה את הדור השלישי של הטימקס. גם הפעם בחרה ללכת ימאהה בדרך האבולוציה ובניגוד לשמועות על הגדלת נפח משמעותית הסתפקה בתוספת של 30 סמ"'ק בודדים למנועו של הטימקס עם עוד 3 כ"ס ועוד קצת מומנט. העיצוב חדש לחלוטין אך נאמן לקווים המקוריים. הטימקס זכה לזרוע אחורית חדשה מאלומיניום ודיאטה של 4 ק"ג, מזלג קדמי בקוטר 43 מ"מ ודיסק אחורי מוגדל. על התוצאה הסופית תוכלו לקרוא במבחן הדרכים שערכנו לו.

אלא שכעת הטימקס כבר לא לבד. ב.מ.וו נכנסת אף היא לשוק הקטנועים ועם צמד קטנועי 600 סמ"ק עתירי טכנולוגה שלפחות אחד מהם, ה-C600 ספורט שם לו למטרה את הטימקס. גם הונדה החליטה לתקוף עם האינטגרה שמביא קפיצה נוספת לכיוון האופנועי עם זרוע אחורית בעלת בולם מונושוק, הנעה סופית באמצעות שרשרת ואפילו תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים. יותר מעשור לאחר שהוצג  מורידים המתחרים את הכפפות ותוקפים חזיתית. האם יישאר הטימקס על כסאו? זו תשובה שנשמח לספק עליה תשובה בזמן הקרוב.

גלריה

7 תגובות ל קיצור תולדות הטימקס

  1. חבל שתדמה בו תדמית כזו שלילית הוא הוא פשוט קטנוע שמסוגל לעשות הכל

  2. כלי מני מאותגרים שלית שלא מסוגלים לתפעל קלאץ' פתאום הפכו להיות אופנוענים עם קסדות AGV עם משקפי ג'וצי וכפכפים

  3. שינויים קטנים ועדין גם הכלי המקורי נותן בראש היום לכל המתחרים. בהנחה שתמצאו כלי שלא טחנו אותו

  4. היה ונשאר, טוס-טוס של , במקרה הטוב ערסים ובגרוע של עבריינים ,הרוכבים עם רגליים משתלשלות .

  5. מה אומר??? יכול לקנות!!! היום רוכב על cbr 600 ובא לי שינוי…..

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל