מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
הווסקוורנה באנר שמאל
קונה אופנוע
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
פרפקט קוביה שמאל
KTM עליון קוביה
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
rok-straps רצועות קשירה 140
לרט
ברקום שמאל
תמוז
סטפן
מתלה לקסדה
מונדיאל קוביה
HJC
הארלי שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

טעון שיפור – חלק א'

טעון שיפור – חלק א'

בועז בר

צילום: יצרן

צילום: רונן טופלברג

האופנוע או הקטנוע שלנו יצא מהמפעל כחבילה של פשרות ואילוצים. פשרות של עלויות החלקים והחומרים, פשרות בין אנשי השיווק למהנדסים, בין מנהלי החשבונות למעצבים ופשרות שנובעות מייצור המוני ומצורך להתאים לקהל יעד רחב ככל האפשר. על כל הפשרות האלה נוספים אילוצים הנובעים מחוקי איכות סביבה, זיהום-אויר, רעש ותְּקִינוֹת שונות במדינות היעד.
לרבים מהרוכבים יש קשר אישי ומיוחד לכלי עליו הם רוכבים. להבדיל מהנהג הממוצע שהמכניקה של הפחית שלו מעניינת אותו בערך כמו המכניקה של מכונת הכביסה או המקרר שיש לו בבית, הרוכב הטיפוסי תמיד רוצה לשנות, לשפר ולהתאים את הכלי עליו הוא רוכב לצרכים, לגחמות ולאישיות שלו. זה יכול להיות קטנוע רגיל שבעליו חייב, אבל פשוט חייב, לזנק ראשון ברמזור, זה יכול להיות רוכב אופנוע היפר-ספורט שמחפש תגובות מנוע חדות יותר, או סתם צליל מנוע מגניב יותר וזה גם רוכב השטח שרוצה יותר מומנט בסל"ד נמוך ומיתלים שיתאימו בדיוק למשקל ולאופי הרכיבה שלו.

בגדול ניתן לחלק את סוגי השיפורים לשתי קבוצות עיקריות: שיפורים דינמיים שקשורים לסביבת המנוע ולמתלים. שיפורים ארגונומיים ואסטטיים שקשורים לצורת האופנוע, צבעיו ולאביזרי נוחות או רושם המותקנים עליו.
בכתבה הזו ובאלו שיבואו בהמשך נעשה סדר בבלגן ונסקור בצורה מסודרת את סוגי השיפורים הדינמיים שמתאימים וזמינים לרוכב הישראלי. בהמשך נוסיף גם כתבות עומק של מומחים בתחומם על סוגים מסויימים של שיפורים ועל המערכות אותן אנחנו משפרים, שיצטרפו לאלה הקיימות כבר במדור הטכני שלנו. מכיוון שעיקר השוק הדו-גלגלי מורכב מקטנועים בחרנו להתחיל בהם.
(יועץ טכני: מירון דרויאן מ- Guard Racing)


שיפורי קטנועים – חלק א'

הקטנוע במקור נועד להיות תחליף זול לרכב. אפור, פשוט, יעיל, חסכוני וזול. כך היה פעם כשקטנוע היה בעיקר וספה. האבולוציה שעברה על הקטנועים בשני העשורים האחרונים הביאה חלק מהכלים האלה להיות גם אופנתיים ונחשקים. עם התכונות האלה בא גם החשק של הבעלים לשנות ולשפר את הכלי הסטנדרטי שלו.  השיפורים הפופולריים בקטנועים מתמקדים ברובם במערכת התמסורת האוטומטית שנקראת CVT [Continuously Variable Transmission – "תמסורת-המשתנה-ברציפות"] או בקיצור: וריאטור.

הוריאטור, קווים לדמותו

וריאטור כולל שני זוגות של צלחות. זוג מניע שיושב על הציר שיוצא מהמנוע,  וזוג מונע שיושב על הציר האחורי. הצלחת הפנימית בזוג הקדמי, המניע, מכילה בתוכה משקולות קטנות (רולים) ואלו מושפעות ממהירות המנוע: ככל שעולה הסל"ד, המשקולות מתרחקות ממרכז הצלחת ו'מטפסות' לצד החיצוני, מה שמאלץ את זוג הצלחות להיצמד אחת אל השניה. זוג הצלחות האחורי מוצמד על ידיי קפיץ. ה'לחי' של כל צלחת משופעת ולרווח שנוצר ביניהם יש צורה קונית(V). בין שני זוגות הצלחות מקשרת הרצועה. כשעולה מהירות המנוע והצלחות הקדמיות נצמדות אחת אל השניה, הרצועה הכלואה ביניהן נאלצת לטפס כלפי הצד החיצוני, הפתוח יותר. מכיון שהרצועה לא יכולה להימתח, היא שוקעת בין זוג הצלחות האחוריות כנגד כוח הקפיץ. קיבלנו תמסורת אוטומטית פשוטה ויעילה מאוד, אבל חסר לנו משהו אחד קטן. רכיב שיאפשר למנוע להסתובב בסרק כשהגלגל עומד: המצמד (קלאץ'). מכלול הווריאטור האחורי מסתובב חופשי על הציר האחורי ואליו מחובר המצמד שמורכב מפלטת בסיס ובהיקפה, על צירים קטנים, סנדלי הסחיבה שמוצמדים על ידי קפיצים. כשעולה מהירות הסיבוב של הצלחות האחוריות גובר הכוח הצנטריפוגלי על כוח הקפיצים, סנדלי הסחיבה נשלפים ונצמדים לפעמון שמקיף אותם. הפעמון מחובר קשיח לציר האחורי ואז סופסוף עובר כוח המנוע אל הגלגל, לרוב דרך תמסורת קבועה נוספת שנקראת גיר הפחתה.

אז מה היה לנו? רולים שרוצים להצמיד את הצלחות הקדמיות, קפיץ גדול שרוצה להצמיד את הצלחות האחוריות ורצועה שמפשרת בין המתחים האלה. מצמד שמעביר את הכוח לציר וגיר הפחתה שמניע את הגלגל. שינוי קטן בכל אחד מהחלקים האלה יגרור בעקבותיו שינוי באופי העברת הכוח, בתגובות המנוע, בזינוק ובתאוצות הביניים.

 שיפורי וריאטור נפוצים
(המחירים הנקובים הם רק כדי לתת מושג כללי לגבי עלויות החלקים ולא כוללים עבודה)

החלפת משקולות : החלפת המשקולות (רולים) לקלות יותר מאפשרות לקבל זינוק ראשוני מהיר יותר.
יתרונות: שינוי זול ופשוט. ניתן לביצוע תוך כדי טיפול גדול, בו ממילא מחליפים משקולות, או בעבודה עצמית לבעלי כישורים טכניים בסיסיים.
חסרונות: המהירות המרבית נפגעת, שיפור חלקי שעלול לפגוע גם בתגובות התמסורת למצערת בסל"ד גבוה.
עלויות: 100-250 ש'ח

וריאטור משופר: קיט הכולל צלחת קדמית פנימית (בית משקולות), משקולות, משולשים, בוקסה ובערכות מסוימות גם קפיץ אחורי. הקיטים מיוצרים על ידי חברות שיפורים גדולות ומוכרות כגון: מאלוסי, פוליני, ו- J-קוסטה( שעובד עם פינים במקום רולים).הקיטים ספציפיים לדגם מסוים ומתוכננים במיוחד עבורו, נקראים בפי העם "מולטיוואר" שהוא למעשה שם מסחרי רשום של חברת מאלוסי.

יתרונות: זינוק מהיר והחלטי יותר מהמקור, תאוצות ביניים טובות יותר, שיפור בתגובת התמסורת למצערת לכל אורך סקאלת הסל"ד. קיט מושלם ש'תפור' על הדגם המסוים. שיפור משמעותי על הבסיס המכני הקיים, ללא צורך בחיזוקים אחרים במקביל. מתוכנן לעבוד עם הרצועה ושאר חלקי הווריאטור המקוריים. ההתקנה פשוטה ומהירה וניתן לחזור לתצורה המקורית ללא בעיה. עלות סבירה.
חסרונות: עבודת מנוע בסל"ד גבוה יותר. בלאי מצטבר מעט גבוה יותר והמלצה לטיפולים תכופים יותר בתלות באופי השימוש.
עלויות: עד 1,500 ש"ח לקטנועים בינוניים, עד 2,000 ש"ח לגדלנועים.

השיפורים הבאים מגיעים בדרך כלל כחלק מחבילת שיפורים כוללת

קפיצי מצמד:  שינוי קפיצי סנדלי הסחיבה לחזקים יותר מהמקור. הקפיצים באים בד"כ בצבעים שונים ע"פ מידת החוזק שלהם. ככל שהקפיצים חזקים יותר, הפתיחה שלהם תהיה בסל"ד גבוה יותר, מה שיתן זינוק חזק ומהיר יותר.
יתרונות: זינוק חזק ומהיר. עלות נמוכה.
חסרונות: תחום הסל"ד הנמוך יוצא משימוש, כלומר אופי היסטרי ולא רגוע. בעייתי בשימוש יומיומי אם לא בא כחלק מחבילת שיפורים כוללת ומתוכננת.

מצמד משופר תחליפי: מצמד משופר עמיד יותר מהמקורי בעומסים כבדים ונדרש בד"כ כחלק מחבילה שכוללת גם שיפורי מנוע מגבירי הספק וסל"ד. הוא כולל רפידות איכותיות שעמידות בעומסי חיכוך וחום גבוהים, ועשויות מחומרים בעלי מקדם חיכוך גבוה. פלטת הבסיס גם היא מחוזקת ועמידה יותר מהציוד המקורי. חלק מהמצמדים האלה כוללים גם פעמון מחוזק בהתאם. הקפיצים ניתנים לבחירה ע"פ אופי השיפור: לשימוש יומיומי ספורטיבי, לאופי מסלול המירוץ וכדו'.
יתרונות: מגבה שיפורי מנוע ותמסורת ברמה גבוהה, מעביר ביעילות את הכוח המוגבר וניתן לכיול ע"י קפיצים שונים.
חסרונות: כיול קיצוני לרמה תחרותית על מסלול המירוצים יגרע מנוחות השימוש ביומיום.
עלות: בין 900 ל-1,500 ש"ח.

רצועה מחוזקת: לחבילת שיפורים ספורטיבית דרושה רצועה שתעמוד בלחצים המוגברים. הרצועות המחוזקות עשויות לרוב מקבלאר.
יתרונות: חזקה ועמידה יותר מהמקור. לפעמים, במפתיע, זולה יותר מהמקורית ותחזיק יותר ק"מ בשימוש שגרתי.
עלויות: בין 450 ל-1,200 ש"ח.

שיפורים נוספים: צלחת אחורית בעלת שיפוע משופר, קפיץ מרכזי תואם לחבילת שיפורים, טבעת להפחתת החיכוך בין הקפיץ לפלטת המצמד, שיפורים מיוחדים לקטנועי 2 פעימות  ועוד…

שיפורים במנוע ובסביבותו

שיפורי מנוע באים בד"כ כחבילה שמתוכננת לייעוד מסוים, מספורטיבי שמתאים גם לשימוש יומיומי ועד ל'מתיחת המנוע' למקסימום הביצועים האפשריים לשימוש על מסלול המירוצים.
מירוצי קטנועים?! בארץ?? תחשבו על זה: יש איזו אפשרות הגיונית יותר להתחרות על מסלול בתקציב נמוך? אז זהו… פעם היתה פה ליגת קטנועים שרצה כמה עונות. איפה היא היום? זצ"ל. נפטרה בטרם עת עקב התנהגות בריונית של מיעוט אלים. את המסמרים בארון תקעו עבריינים שהשתלטו על המסלול הנטוש באשדוד, הרשויות שחרשו את המסלול בנחשונים וחוק ספורט מוטורי שנבלע במלתעות הבירוקרטיה. חבל! אבל עד שנמצא חבילת שיפורים למדינה, נחזור לשיפורינו…

קרבורטור: קרבורטור (מאייד) שלם תחליפי או סט של דיזות ומחט לציוד המקורי ע"מ להשלים שיפורי מנוע ושינויים במערכת יניקת האויר והפליטה.

מערכת הזרקת דלק: שיפורי מערכת ההזרקה ומחשב המנוע יפורטו במאמר ההמשך על שיפורי אופנועים.

 גל זיזים [Camshaft] "חם": גל הזיזים אחראי על משך זמן הפתיחה של השסתומים. הוא מונע ע"י שרשרת/רצועת התזמון שמחוברת לגל הארכובה [קראנק]. שינוי בתזמון ביניהם ישנה בעצם את תזמון פתיחת השסתומים ביחס למיקום הבוכנה. שיפור זה מלווה לעתים גם בהחלפת השסתומים וקפיציהם למשופרים.
יתרונות: קאמשאפט "חם" משפר את הנצילות של המנוע ומגביר את ההספק בסל"ד מסוים.
חסרונות: צריכת דלק גבוהה. פגיעה אפשרית בעבודת המנוע בסל"ד מסוים, מה שדורש שיפורים משלימים נוספים.

הגדלת נפח: קיט הכולל צילינדר בעל נפח גדול יותר מהמקור ובוכנה תואמת.
יתרונות:  No Replacement for Displacement… מנוע בנפח גדול יוציא יותר כוח ממנוע דומה קטן יותר.
חסרונות: דורש בד"כ גם החלפת או שיפור רכיבי הזנת הדלק וההצתה. לא בדיוק חוקי…
עלויות: לדוגמה: קיט 180 סמ"ק לימאהה Xmax125 הכולל צילינדר, בוכנה ומחשב מנוע יעלה כ-5000 ש'ח כולל עבודה.

מפלט תחליפי: מערכת הפליטה אחראית על פינוי הגזים השרופים מהמנוע וכוללת בד"כ צינור [Pipe] היוצא מסעפת הפליטה בראש המנוע, מתפתל ומגיע אל הדוד [ Muffler- עָמָם]   שכולל בתוכו מחיצות וחומרים מפחיתי רעש. לעתים יש גם ממיר קטליטי בין הצינור לדוד שתפקידו להפחית את כמות המזהמים הנפלטים מהמנוע. כל הצנרת המקורית הזו חונקת את המנוע בגלל תקנות היורו המחמירות עוד ועוד את רמות הזיהום והרעש המותרים לפליטה. כאן נכנסות לתמונה מערכות הפליטה התחליפיות שאינן מחויבות לחוקים, אלא לביצועים…  יש אגזוזים תחליפיים שכוללים רק את הדוד ומתחברים לצינור המקורי ויש מערכות שנקראות Full-system והן כוללות גם את הדוד וגם את הצינור המתחבר למנוע. רוב המפלטים האלה הם מסוג Free-Flow כלומר מאפשרים זרימה חופשית של הגזים הנפלטים מהמנוע. רבים מכנים בטעות את המפלט הפתוח "אגזוז-לחץ". אגזוז-לחץ הוא מפלט המיועד למנועי 2פעימות בלבד.

יתרונות: המפלט קל יותר מהמקורי. זרימת גזים חופשית שלעתים משחררת עוד קצת כוח מהמנוע. מתכות אל-חלד במערכות האיכותיות לעומת הברזל המחליד המקורי. צליל מגניב…
חסרונות: בחלק מהקטנועים יהיה צורך להתאים במקביל את כיול הזנת הדלק. רעש מוגבר ובעיית חוקיות עקב כך.
עלויות: החל מכ-1500 ש'ח לדוד אוניברסלי שמתאים לקטנועים קטנים. 

מסנן (פילטר) אויר תחליפי משופר או מסנן אויר פתוח: תפקידו של מסנן האויר הוא די פשוט: לסנן מלכלוכים ואבק את האויר הנכנס למנוע. אם נדמה לנו שהמנוע שלנו עובד בעיקר על דלק, אז יש לנו טעות. המנוע עובד בעיקר על אויר. על החמצן הנמצא באויר ליתר דיוק. היחס של דלק/אויר הנכנס למנוע הוא כ-1:15. נשמע מעט, אבל זהו יחס של משקל. על כל גרם דלק המנוע צורך 15 גרם אויר. היחס הנפחי הוא כ-1:9000, לכן למסנן יש תפקיד נוסף מעבר לסינון האויר: לאפשר לכמויות עצומות של אויר לעבור דרכו מבלי 'לחנוק' את המנוע. בשל כך כל שיפור משמעותי של המנוע ידרוש מסנן אויר שיאפשר מעבר חופשי יותר של אויר דרכו לעומת הציוד המקורי שמספק היצרן. ישנם מסננים תחליפיים רב-פעמיים שמותקנים בתיבת האויר המקורית וישנם מסננים פתוחים שמחליפים למעשה את תיבת האויר וסעפת היניקה המקורית.

יתרונות: מאפשר 'נשימה' חופשית יותר למנוע ומשלים בכך שיפורים מגבירי הספק במנוע.
חסרונות: דורש ניקוי תכוף יותר מהמסנן המקורי. פילטר פתוח לא מיועד לשימוש בתנאים רטובים או מאובקים במיוחד. במקרה של קרבורטור יש צורך בידע מקצועי כי נדרשת החלפת דיזות וכיוון מחדש.
עלויות: החל מכ- 50 ש'ח לפילטר פתוח פשוט.

גיר הפחתה תחליפי: ההינע הסופי של הגלגל עובר כאמור דרך מספר גלגלי שיניים המפחיתים את מספר סיבובי הגלגל ביחס לסיבובי הציר המונע. שינוי ביחס ההפחתה מקביל להחלפת גלגלי-שיניים באופנוע. התוצאה, במקרה של מנוע מחוזק, היא אפשרות למהירות מרבית גבוהה יותר מהמקור, או לקבלת יותר כוח לכל אורך סקאלת הסל"ד כשמפחיתים עוד את יחס ההעברה, על חשבון המהירות הסופית.
יתרונות: מאפשר גמישות נוספת בהתאמה של חבילת שיפורים כוללת לדרישות המשתמש.

שיפורים נוספים ([מתוך הווי הפורומים הדו-גלגליים):
קטגוריה נוספת של שיפורים שמיועדת בעיקר לרוכבי מקלדת ולסוגי רוכבים מסוימים שמוזכרים בכתבותיה של מיס הילה במדור סוגי הרוכבים 

מדבקות לחץ: שיפור מעולה שכולל מדבקות "RRR"  (כל שיש יותר Rים והגרפיקה יותר ספורטיבית – האופנוע יהיה מהיר יותר), או מדבקת TMAX על קימקו אקסייטינג למשל, שהופכת אותו מיידית לספורטיבי ברמות על ולטוחן CBRים בפוטנציה…
יתרונות: קל לביצוע וליישום, מחיר זול ושיפור מיידי.
חסרונות: תמיד חסרים כמה ברגים ועוד איזה תיקון קטנטן כדי שהקטנוע/אופנוע בכלל יתחיל לזוז…

צבע כחול: שיפור חיוני לדו"ג שכבר נוסע ונראה כמו נבלה. יתרון: כך אפשר לזרוק אותו לים והוא יתמזג בסביבה החדשה.
צבע אדום: ברוב האופנועים והקטנועים הספורטיביים – אלה האדומים תמיד יהיו מהירים יותר.

17 תגובות ל טעון שיפור – חלק א'

  1. אחלה כתבה.
    ברורה, קולחת, ללא הסתבכות עם יותר מדי מושגים טכניים, מחכים לכתבות הבאות.

    ברכות על הצטרפותך לצוות האתר 🙂

  2. התמונה הראשית מזכירה לי את תקופת מירוצי הקטנועים בארץ….כיף לא נורמלי חבל שנגמר

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל