מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
מונדיאל MENU
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
הווסקוורנה באנר שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
קונה אופנוע
מטרו באנר שמאל הכי עליון
ברקום שמאל
KTM עליון קוביה
לרט
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
rok-straps רצועות קשירה 140
פרפקט קוביה שמאל
סטפן
מונדיאל קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
הארלי שמאל
מתלה לקסדה
HJC

2013 שלום ולא להתראות

2013 שלום ולא להתראות

גיא בן ברק

צילום: יח"צ

פני האופנוענות כפני האנושות. מאז הומצא האופנוע ב-1885 תפקידו ותפוצתו בחיי החברה האנושית משתנה בהתאם לגאות והשפל של מה שקורה בכללי מסביב. מלחמות, משברים כלכליים, אופוריה כלכלית, מהפיכות חברתיות, אלה עיצבו את עולם האופנועים לאורך השנים וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. סיכום שנת 2013 מציג אופנוענות כלכלית חברתית, גלובאלית, כבר לא ברור מה מיוצר איפה, מושפעת לגמרי מעליית הגוש האסיאתי בעולם ומירידת הגוש המערבי, היצרנים הבינו כי כבר אי אפשר למכור חלומות לציבור אלא צריך למכור צרכנות והוגנות, כלכליות, המחיר משחק תפקיד מפתח יותר מתמיד, ולכן גם הפער בין המעמדות הולך ומתרחב, גם בציבור הכללי וגם בקרב רוכשי האופנועים. לצד אופנועים כמו ההונדות 500 טווין החדשים, הנינג'ה 300, הימאהות והסוזוקי 250 הפשוטים, כלים הגיוניים הפונים לחתך עצום של רוכבים ורוכבות, יוצא בשנה החולפת ב.מ.וו R1200GS כול חדש והופך לרב מכר למרות תג מחיר גבוה מאוד.

הב.מ.וו הזה וגם הדוקאטים היקרים, מולטיסטראדה או דז'בל שנמכרו היטב בשנה החולפת, כמו גם ההרלים היקרים, הם היוצאים מהכלל, בכול זאת היה כאן עולם קודם ולוקח זמן לדברים להשתנות. עם זאת המגמה הכללית הברורה ב-2013 היא של הוזלת האופנועים, עיצובם פשוט יותר וידידותי הרבה יותר מבעבר, הם מיוצרים במקומות בהם כוח העבודה זול כמו ויאטנם, תאילנד והודו, אך בשונה מלפני נאמר חמש שנים, מדינות אלה גם הופכות לקהל יעד צרכני לוהט עבור היצרנים וכבר לא מדובר בטוסטוסים פרימטיביים אלא באופנועים טובים יותר ויותר. טובים מספיק כדי שאותם דגמים הנמכרים במזרח כמו ק.ט.מ דיוק על שלל גרסאותיו, יימכרו גם במערב וגם בישראל, מצב שלא היה עולה על הדעת עם הכלים הפרימיטיביים שיוצרו במזרח עד לפני שנים לא רבות.

ויחד עם הייצור והשיווק ההולכים ועוברים למזרח עולה הכוח הכלכלי שלהם, יותר ויותר יצרנים מערביים מקימים ב-2013 שותפויות עם קונצרנים הודים או תאילנדים, לא רק ארבעת היפניות שם, גם כול האירופיות בצורה כזו או אחרת, הרלי-דייוידסון הציג במילאנו 2013 אופנוע 500 הודי מכף רגל ועד ראש, בעוד אריק ביואל איש הרלי לשעבר מקים שותפות עם הירו ההודית ורק בזכות זאת חוזר מפשיטת הרגל שהרלי גרמה לו. מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

ובמצב כזה של פנייה ברורה לפשטות והזול, הטכנולוגיה אשר היוותה את הלב של האופנוענות כבר לא כול כך מובילה את העולם, אופנועי הספורט, שעד המשבר של השנים האחרונות הובילו תמיד בהשקעה מצד היצרנים, כבר לא במרכז הבמה. כן יוצאים דגמים חדשים אבל אלה מתיחות של מנועים קיימים, מסדנאות זעירות כמו אם.וי אגוסטה ועד הונדה, אותו בסיס מנוע ישמש ספורט ועירום, ודו"ש, הבליח לטובה בשנה שחלפה מנוע השלושה צילינדרים החדש של ימאהה MT09 אבל אף הוא לא יכול להעיד על המשך ההשקעה בקדמה, זו לא הטכנולוגיה או הביצועים ודחיפת המגבלות שימכרו את האופנוע הזה אלא המחיר הזול והידידותיות. זה עצוב כי הריגוש כבר לא במרכז הבמה, לא אופנועי ספורט כביש וגם לא אופנועי ספורט שטח, המכירות של אלה פשוט התרסקו ובהתאם יורדים החידושים המגיעים לכבישים והשטחים הציבוריים. תהליך זה הרסני כי היצרנים משנים את הגישה ובמקום המחקר והפיתוח ודחיפת המגבלות לעוד ועוד הספק, פחות משקל, שליטה ועוד מרכיבים שמובילים קדימה, הם פונים למכנה המשותף הנמוך יותר של הציבור. קלות שליטה, מנועים איטיים שבקושי שותים דלק, מחירים נמוכים עם חומרים פשוטים, מה זה יעשה לדורות העתידיים במפעלים ואיזה תקציבים יקבלו מחלקות המחקר והפיתוח, אפשר רק להניח בעצב. והקטנועים, גם שם המגמה של יותר ביטחון, קלות תפעול, פניה לקהל רחב של נהגי מכוניות, לאחר מספר שנים של דשדוש הופך MP3 של פיאג'ו להצלחה מסחרית מסחררת, קטנועי שלושה גלגלים כבר לא איזוטריה או מוטציה אלא קטגוריה ענקית. אז טי-מקס ימשיך להימכר באלפים אבל המנועים החסכוניים של פיאג'ו או הונדה עם 50 קילומטר לליטר מעניינים כיום לא פחות.

הפסקת חשמל
עם ההצהרות הנחרצות מלפני עשרים שנה על הקטנת השימוש בבנזין ועם המגבלות העירוניות הקשות מאוד באירופה על מנועי בעירה, אפשר היה להניח שב-2013 אופנועים וקטנועים חשמליים יגדשו את רחובות ערי העולם ומנוע הבנזין המזהם ילך ויעלם, אבל זה ממש לא היה המצב. כן לכול יצרן כמעט יש איזה דגם חשמלי זעיר, אבל זה נראה יותר כדי לצאת ידי חובה, מספרי המכירות הם בכול מקרה נמוכים כי הכלים נעדרי כול אטרקטיביות ברובם וגם רחוקים מלהיות פרקטיים, הבעיה העיקרית, מהירות מול צריכת חשמל וזמן טעינה ממושך, היא עדיין במלוא חומרתה ואיתה הבעיה של משקל עצום למצברים שהורג את ביצועי הקטנוע, אלה מונעים את התפשטות המעבר ההגיוני הזה לחשמל נטו. יצרנים אמריקנים ואירופים קטנים כמו זירו, בראמו או מוטוזיק, מתעקשים לפתח עוד דגמי אופנועים חשמליים למרות שהצלחתם היחידה היא על מסלולי מירוצים מסוימים כמו האי-מאן ובציבור הרחב בקושי יודעים עליהם.

ומארק מארקז
גם באווירה הלחוצה והעגומה בה שרוי עולם האופנועים העולמי מצליח בחור ספרדי בן 20 להמריא לתהילה ולעשות שינוי שמתרחש ברמת אליפות העולם רק אחת לעשור, מארק מארקז זוכה באליפות המוטו GP בעונה הראשונה שלו ומנתץ כול שיא היסטורי אפשרי בספרים. זה אולי מוקדם מעט להגיד ולקחת אליפות שנייה ולשמור על התואר זה תמיד יותר קשה מלזכות בפעם הראשונה, אבל מבחינת הכישרון נטו, 2013 היא השנה של חילופי כוכבים במוטו GP, תם עידן ונטינו רוסי שהחל ב-2001, רוסי ולא קריביליה או רוברטס הוא שסיים את עידן דוהאן, ומארקז ולא לורנזו, סטונר או פדרוזה הוא שחתם את פרק רוסי באליפות העולם.

ואלה 12 האופנועים והקטנועים הבולטים החדשים ב-2013

ימאהה MT09
הטריפל החדש של ימאהה הוא אחד משני החידושים המשמעותיים ביותר לשנת 2013, הדגם הוצג במחצית השנה אמנם אבל החל להימכר כמעט מיידית. מנוע שלושה צילינדרים ארבע פעימתי נדיר אצל היפנים, למרות שלימאהה היה כזה לפני 40 שנה. ה-MT09 אינו אופנוע למרחקים ארוכים אלא עירוני, למרות שלוחמים עירוניים, סופרמוטו מוגדלים, כמו שימאהה עצמה המציאה ב-1991 עם ה- TDM אינם חדשים. הטריפל של ימאהה בכל זאת מביא משהו מרענן ורכיבים איכותיים במחיר של 8,300 אירו באירופה כולל ABS. 115 כוח סוס על 188 קילו רטוב אינם נתונים קיצוניים כי מכוונים לקהל יעד רחב ככול האפשר אולם אין ספק שהמנוע החדש ישמש את ימאהה גם לספורט קיצוני בהרבה.

ב.מ.וו R1200GS
החידוש המשמעותי הנוסף ל-2013. ב.מ.וו ידעה שהימור על שינוי משמעותי בדגם המצליח ביותר שלה ובעולם בכלל אינו בא בחשבון וחייבים ללכת על בטוח. וכך הם עשו בהשקעה אדירה שכיסתה את כול הבסיסים, הבוקסר הכול חדש מקורר נוזל רק איפה שצריך וסביבו אופנוע שלם חדש, למרות שיש המוני מתחרים חזקים מה-125 כ"ס שלו, הוכיח ה-R1200GS החדש עצמו במהלך 2013 ככלי מנצח בכול מבחן השוואתי בו השתתף וזאת בכול פעם מול למעלה מעשרה מתחרים של מיטב היצרנים. המכירות גם הן מצוינות, במחיר של 16,000 אירו באירופה.

מוטו גוצי קליפורניה 1400
מחמאות לפיאג'ו בעלת גוצי שמלאה אחר הבטחתה אם כי באיחור של כמה שנים והשקיעה במותג המיתולוגי ובהצלחה. הקליפורניה הוא קרוזר מהמדליקים בעולם, מעוצב נפלא ומרשים מאוד למרות שמשקלו נמוך יחסית לבהמות הקטגוריה, מנוע ומכלולים מתקדמים עם רכב-על-חוט ובקרת אחיזה. נכון שהדרך לחזרת מוטו גוצי לחזית הטכנולוגיה בה הייתה בשנות החמישים עד שבעים של המאה הקודמת עוד ארוכה, אבל הקליפורניה הוא יותר מדוגמא ראויה למה שהיצרן בן התשעים הזה מסוגל גם היום כשרק נותנים לו.

אם. וי אגוסטה F3 800
מפעל הבוטיק הקטן מצליח לשרוד ואף לגדול בניהולו של קאסטיליוני הבן, בדיוק הודות לאופנועים שאינם רק יפיופים אלא ביצועיסטים וטכנולוגיים – במחיר שפוי. הגרסה הגדולה והחדשה של האף. 3 שהופיעה ב-2013 ולפי המבחנים הטובה ביותר של הטריפל עולה רק 10% יותר מ-600 יפני ונותנת ביצועים טובים יותר ופקטור ייחודיות פי אינסוף.

הונדה CB500X
הונדה התאימה עצמה לצמצום הכלכלי העולמי מהר, פלטפורמת מנוע טווין 500 צנוע ביצועים וחסכוני נראתה בתחילה כאופנועים לעניים, אולם דווקא הגרסה איקס כביש דורו הוכיחה שאופנועים רעים הם לא. תמורת 6,150 אירו באירופה, מחירו של קטנוע מנהלים, מקבלים אופנוע מצוין המתאים לקשת עצומה של רוכבים ומהנה במגוון משימות, אם יש אופנועים שיביאו רוכבים חדשי*
ם הם נראים ומרגישים כמו ההונדה הזה.

ק.ט.מ אדוונצ'ר 1190
היצרן האוסטרי ושותפו ההודי הם ענק גדל בקצב מבהיל, יחד עם האדוונצ'ר 1190 הופיע ב-2013 הדיוק 390 הראוי לא פחות להיכלל בנבחרי 2013. באשר לאדוונצ'ר, זה כלי טיולים נפלא, המסוגל לקחת את הרוכב בלמעלה מ-200 קמ"ש בשבילים ללא קושי, ואם הגרסה הרגילה לא קשוחה מספיק עבור מישהו הרי גרסת האר הקרבית עם גלגל קדמי "21 ומתלים נוטים יותר לשטח בטוח יספיק.

קאוואסאקי ZX636
החידוש היחיד של 2013 בתחום ה-600 הספורטיבי ורק על זה מגיע ליצרן הירוק להיכלל ברשימה. קאוואסאקי חזרה לנפח המוזר הזה שהציגה לראשונה ב-2003 אך באופנוע טוב פי כמה מלפני עשר שנים, עם בקרת אחיזה אלקטרונית הראשונה אצל ה-600 היפנים, הנינג'ה הזה עם מנוע מוגדל אמנם לא יכול להתמודד באליפות הסופרספורט העולמית, אולם בכביש ובימי מסלול אין 600 חזק או זריז יותר ממנו.

הונדה F6B
גרסת "בגר" של הגולדווינג על שם המזוודות האחוריות הענקיות, נמכרת ב-2013 לא רק בארה"ב מולדת הגולדווינג, ואיתה הונדה מנסה להגיע לקהלים צעירים מאלה שרכשו עד עתה את התורר המעולה והיקר. המחיר ירד אך ב-22,000 אירו באירופה זה עדיין אופנוע לעשירים או תיירנים מושבעים או שניהם. הגרסה החדשה ספורטיבית יותר אך לא על חשבון האבזור והמיגון ממזג האוויר, בעיצוב שנוי במחלקות אך בכול מקרה יסובב ראשים. הדגם מיועד לכסות יותר אפשרויות מול צמד תיירני ה-1600 של ב.מ.וו למרות שאלה בכול מקרה לא מצליחים לפגוע במכירות הגולדווינג.

דוקאטי היפרסטראדה
ההיפרמוטרד החדש עם מנוע טסטהסטרטה 11 שמונה שסתומים מקורר מים 821 סמ"ק נכלל כמובן באופנועים המשמעותיים של 2013, שלוש גרסאות הוצגו בנובמבר 2012, בסיס, SP אקזוטית והיפרסטראדה, גרסה מתונה יחסית שדווקא היא הזוכה להצלחה מיידית. בעוד ההיפרמוטרד ממוקד בקרביות, ויבלה כנראה רבות משעותיו על גלגל אחורי בלבד, ההיפרסטראדה שימושי הרבה יותר ומספק הרבה מהספורט במקביל לכמה נכסי תיור של המולטיסטרדה הגדול, ונהנה מהתאמה למגוון גדול בהרבה של רוכבים ושימושים, וכאמור זוכה להצלחה במכירות.

ימאהה XV950
קרוזר יפני עם מנוע בנפח בינוני לא מהווה חדשות, אבל הימאהה 950 החדש הוא בעיצוב "בובר" מוצלח, מינימליסטי וחשוף בניגוד לערמות המתכת והפלסטיק שעוטים הקרוזרים בדרך כלל, הקרוזר הזה הנמכר בארה"ב בשם "בולט", אינו רק יפה לעין הוא גם ספורטיבי בתחושותיו, ומראש מיועד לקאסטומיזציה ועיצוב אישי ותוספות, במחיר של 8,400 אירו באירופה הוא גם ישאיר כסף לאלה.

וספה 946
הוצגה כקונספט עוד ב-2012 ופיאג'ו עמדה בהבטחה והוציאה את הגרסה המיוחדת של הוספה ב-2013 כשהיא נאמנה כמעט לחלוטין לאב הטיפוס. בעיצוב הוספה המקורית מ-1945/6 נמכרת הגרסה הזו ב-9,000 אירו באירופה, מחירו של אופנוע גדול וזה צריך לזכור בסופו של דבר קטנוע 125 סמ"ק. גם אם המכירות לא יהיו מזהירות, העיצוב של הוספה הזו הוא מאסטרפיס.

פיג'ו מטרופוליס 400
התלת של פיאג'יו, MP3 אשר ב-2006 המציא את הקונספט, נהנה מהיעדר תחרות, עד שפיז'ו הוציאה את המטרופוליס 400 השנה. כמתבקש מהיות פיז'ו נהנה המטרופוליס מפתרונות מתקדמים רבים הבאים מעולם הרכב ומי אנחנו שנתווכח עם עיתונאים איטלקים שלא חשודים בהיעדר פטריוטיות שהכתירו את המטרופוליס כקטנוע התלת גלגלי הטוב בעולם כיום, מחירו קרוב ל-8,000 אירו, לא זול, אולם מי שהיה בפאריס השנה כבר נוכח שזה לא חוסם אלפים מלרכוש את הפיז'ו הזה, וכך גם במדינות נוספות באירופה.

16 תגובות ל 2013 שלום ולא להתראות

  1. מבחינתי השנה דווקא נראית מעודדת. מעולם לא היו אופנועים אמינים, חזקים ובטוחים כל כך. נכון שיש אופנועים "משעממים" (הונדה 500..) אבל מצד שני יש גם את קטמ שכובשת את העולם עם סופר טכנולוגיה. הדגש פשוט עבר מהיפנים לאירופאים. זה גל סינוס בעל מחזור של 10-15 שנה, לא אתפלא אם נראה בעוד 7 שנים סופר אופנועים מיפן. משהו אחר חדש ומדהים. פשוט טבע העולם.
    מבחינת העתיד, לדעתי הוא בחשמל – לא בגלל שזו טכנולוגיה ירוקה אלא מפני שהטכנו' החשמלית (סוללות ומנועים) מתקדמת בצעדי ענק ותעקוף את מנוע הבעירה הפנימית בשנים הבאות. זו טכנו' עדיפה ולכן היא זו שתנצח. שוב, טבע הדברים..

  2. חבל שאין יותר קטנים לבנות. כתבה מעניינת. תודה.

  3. שנה הבאה הייתי מוציא חוק שהוא יצא אחרון.. שיהיה אקשן

  4. שנהגי המכוניות ינהגו טיפה יותר בטוח וקצת פחות בניידים שלהם, שנשאר שלמים ובריאים.

  5. אני לעולם לא אחליף את רעש המנוע הבנזין לחשמלי. גם אם הם יעשו רעש זהה.

  6. קשור גם להרגשה של הוויברציות, הריח ובכלל הכל.

  7. בשום מקום לא מצאתי סיכום, די מוזר, כל הכבוד דו"גרי

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל