מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
מידלנד שחורי 140 על 70
קונה אופנוע
עופר אבניר קוביה שמאל
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
rok-straps רצועות קשירה 140
סטפן
ברקום שמאל
לרט
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
KTM עליון קוביה
פרפקט קוביה שמאל
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
מתלה לקסדה
הארלי שמאל
מונדיאל קוביה

אותה גברת בשינוי אדרת

אותה גברת בשינוי אדרת

יובל נווה

צילום: יובל נווה

כרוכב וי-סטרום אני נאמן לעקרון הנקרא FUNCTION OVER FORM, או בעברית צחה: תפקוד ושימוש עדיפים על צורה ומראה.

מה הכוונה? אני חושב שלכל בוגר יחידה קרבית בצה"ל העקרון ברור והגיוני. כל האמל"ח והכלים של צה"ל מתוכננים על-פי עקרון זה, בין אם זה טנק מרכבה, רובה תבור או מקלע נגב. על פי עקרון זה כלי חייב לעבוד טוב ולהיות אמין בכל תנאי שטח, רצוי שיהיה בנוי בצורה מינימליסטית ללא קשקושים מיותרים, גם אם זה לא תמיד הכי יפה. כן, M16 מקוצר נראה יפה אבל אני אבחר גלילון בכל יום נתון כי אין לו מעצורים בבוץ או חול.

לכן ברור גם למה בחרתי בוי-סטרום, בדיוק מאותן סיבות שבחרתי באופנוע הראשון שלי, ה-301MZ . הוי-סטרום הוא אופנוע פונקציונלי, ורסטילי מאוד ואמין בעל תמורה מצוינת לכסף ועלות רכישה נמוכה. עבור 8,000 דולר (בארה"ב) אתה מקבל הרבה אופנוע, כולל ABS.
באופן אירוני, למרות שאני טיפוס פונקציונלי, בחרתי לבצע בו כמה שיפורים קוסמטיים – לכאורה בניגוד לעקרונות שציינתי זה עתה. אולי משום שהאופנוע פונקציונלי, לא הרגשתי צורך לשפר או להוסיף דברים משמעותיים, אך בסופו של דבר גם לשינויים אסתטיים כאלה יש פונקציה מסוימת: חיבור מנטלי בין הרוכב לאופנוע. זה לא סתם עוד אופנוע גנרי כמו שיש לכולם – זה האופנוע שלי.

 

אני מודה, הוא לא האופנוע הכי יפה שתוכנן אי-פעם, יש יפים ממנו. כשקניתי את האופנוע, התעלמתי מהיבט האסתטי, אך מיד לאחר הרכישה שמתי לב שהפריעו לי במיוחד המדבקות המקוריות. הם היו בצורת חץ בצבעי חום ושחור והזכירו לי אופניים שקונים בוול-מרט לילדים בני 9 כפי שתראו בתמונה שלפניכם (חדי העין יבחינו ששכחתי לחבר באותה נסיעה חלק מהאופנוע אחרי חיבור הצופר..מגן הפלסטיק השחור בצד שמאל..אופס).

הפריע לי גם המגן האחורי של המפלט שהיה בצבע כסף מנצנץ. כמו כן, פתח היציאה של המפלט היה בכרום בוהק, משל היה זה הארלי, רחמנא ליצלן. המגן והמכסה לא התאימו לצבעי האופנוע השחור-לבן באופן כללי ובפרט לא למגן הקדמי של המפלט שהוא שחור. אין לי מושג מה שתה מר הבחור שעיצב את הוי סטרום בזמן העיצוב (הרבה סאקה?) אבל אני ממש לא אוהב כסף נוצץ או כרום בוהק על אופנוע אדוונצ'ר.
בפורום וי-סטרום בו אני חבר, stromtrooper.com, ישנם רוכבים רבים ששינו את האופנוע בדרכים שונות ומשונות. רובם התמקדו בחלק הפונקציונלי, אבל חלקם נתנו פתרונות לנושא האסתטי ולמדתי מהם רבות.

האתגר הראשון – החלפת מדבקות

רציתי מראה קרבי. הפונטים של הב.מ.וו R1200GS יפים אבל עגולים מדי לטעמי. הייתה לי השראה מהסרט TOPGUN בו על כל מטוס F14 מופיע הכינוי של הטייס בצד המטוס, בגופן צבאי הנקרא בדרך כלל Stencil, וגם על הקסדה יש את הכינוי (Maverick, Iceman, וכו'…) מצאתי למזלי גופן סטנסיל פסאודו-צבאי, חופשי לשימוש, הנקרא GunPlay – http://www.dafont.com/gunplay.font

אחרי הורדת קובץ הגופן, ההתקנה שלו פשוטה – לחיצה ימנית על קובץ GunPlay.ttf ו"Install".

כדי לעצב מדבקה רצוי מאוד להשתמש בתוכנת עריכה וקטורית. תוכנת פוטושופ בנויה לטיפול בתמונות בעלות פיקסלים אבל לא בעיצובים וקטורים. מדבקות, החתוכות מחומר בעל צבע אחיד, צריכות להיות מוגדרות כקווים (ישרים, עקומים) עבור מכונת החיתוך מאחר והמכונה משתמשת בראש בעל סכין ומתרגמת את הקווים לפקודות חיתוך. לשם כך אפשר להשתמש בתוכנה המסחרית Adobe Illustrator, אבל אני טיפוס של Open Source, ומצאתי חלופה ראויה ומשובחת: תוכנת Inkscape http://inkscape.org/
לאחר כמה שעות עבודה הגעתי לעיצוב שרציתי. בשלב הזה הדפסתי את העיצוב על נייר, ללא שום הגדלה אוטומטית של המדפסת, חתכתי את החלקים השונים והדבקתי אותם עם נייר-דבק על האופנוע כדי להתרשם. תיקנתי את העיצוב והדפסתי שוב, וחזרתי על כך מספר פעמים עד שהגעתי לתוצאה המושלמת.

כעת, היה בידי קובץ בפורמט SVG אותו המרתי לפורמט EPS, פורמט בו משתמשים לחיתוך. את הקובץ שלחתי למספר ספקים כדי לקבל הצעת מחיר – אלה בתי-דפוס שיש להם מכונות חיתוך מיוחדות למדבקות. מאחד הספקים, דווקא רוכבת וי-סטרום 1000, קיבלתי הצעה סבירה – 55 דולר כולל משלוח.

חשוב להדגיש כי דרושים שני עותקים, אחד לכל צד של האופנוע, ושבחירת החומר של המדבקה משפיעה מאוד על המחיר. אני בחרתי במדבקות 3M Scotchlite Reflective Black, שהן חזקות ועמידות מאוד לפגעי מזג-אוויר וכמו כן מחזירות אור בצורה מרשימה. כלומר, יש להם שימוש פונקציונלי/בטיחותי (זה התירוץ הרשמי שנתתי לאשתי.). חומרים אחרים, פחות איכותיים, יוזילו במשהו את עלות המדבקות – אבל למדתי כבר בדרך הקשה שבעניינים האלה הזול הוא היקר.

לאחר כמה ימים הגיעו המדבקות בדואר, ונגשתי למלאכת ההדבקה. ראשית הסרתי את המדבקות המקוריות, ובאותה הזדמנות גם את מדבקות ה-"בטיחות", שהן כסת"ח עם מלל חסר משמעות שעורכי-הדין של סוזוקי הדביקו.  איך הסרתי את המדבקות? עם חום ובעדינות.

חיממתי את המדבקות עם מייבש שיער במשך דקה או שתיים עד שהמדבקה התחממה מספיק. במהלך החימום הנעתי כל הזמן באיטיות את מייבש השיער כדי למנוע חימום יתר ונזק עקב שהייה ממושכת מדי באותו המקום. השתמשתי בכלים רכים – ציפורן ומפרט של גיטרה (בשום פנים ואופן לא כלי חד מתכתי כמו מברג), והתחלתי לקלף/למשוך את המדבקה מאחת הפינות שלה. מכיוון שהדבק התחמם הוא נהיה נוזלי והמדבקה ירדה בקלות.

עם קצת WD40 וסמרטוט נקי ניקיתי את שאריות הדבק. חשוב מאוד לנקות הכל היטב כדי לא לגרוע מההצמדה של המדבקות החדשות. ניקיתי שוב היטב, ניקוי סופי לפני הדבקה, את המשטח כולו עם מעט אלכוהול רפואי (91%) וסמרטוט, כדי להסיר שומנים כלשהם כמו 40WD וכתמי האצבעות, ונתתי למשטח להתייבש כמה דקות. האלכוהול לא פוגע בצבע של אופנועים מודרניים, אבל אני ממליץ לבדוק בפינה קטנה ומוסתרת אם אתם לא בטוחים. כעת האופנוע היה נקי .

השלב הבא הוא מיקום המדבקות "על יבש". זאת אומרת מיקום לפני הדבקה סופית. המדבקה הגולמית בנויה משלושה חלקים – כמו כריך. בחלקה התחתון יש נייר לא דביק, אטום ועבה, במרכזה חומר המדבקה (התוצר הסופי) ובחלקו העליון ניר אורז דק, שקוף למחצה ולא דביק. מיקמתי את המדבקות על המיכל ושאר המקומות (מגנים צידיים, קסדה) וסימנתי מעין קו קטן על המיכל/קסדה ועל נייר האורז (החלק העליון) של המדבקה באמצעות טוש סימון כחול של לוחות לבנים שבשימוש משרדים. טוש זה מחיק ויורד בקלות עם קצת אלכוהול רפואי ואינו משאיר שום סימן.
סימון מקום המדבקה הוא קריטי שכן ברגע שמדביקים את המדבקה והיא עקומה זה אבוד. לא ניתן למקם אותה מחדש. ישנה רק הזדמנות אחת. אחרי הסימון, הסרתי בעדינות את החלק התחתון, האטום, של המדבקה (אסור להסיר את העליון בשלב הזה!) וכשהיא מעט מתוחה, כדי שלא תדבק לעצמה, מייד הדבקתי אותה במקום המסומן על-ידי התאמת הנקודות על נייר-האורז לנקודות על משטח ההדבקה.

מאוד חשוב להתחיל ממרכז המדבקה ואז להמשיך ימינה ושמאלה. אחרת נוצרים "גלים" או "כיסים" והמדבקה מתעוותת. בתום ההדבקה הצמדתי היטב את המדבקה למשטח על ידי כרטיס אשראי או פלסטיק רך אחר. "יש לך כרטיס מועדון?" זה הזמן להשתמש בו.

לאחר שהוצמדה המדבקה כראוי, קילפתי בעדינות את החלק העליון, נייר האורז (ראו תמונות בצד) ניקיתי את שאריות טוש הסימון עם מעט אלכוהול וסמרטוט. איזה יופי! יצא מושלם. באותו אופן הדבקתי את שאר המדבקות – על מגיני הצד וגם על הקסדה (מאחור כוכב והמילה DANGER, ומקדימה BIGMAN).
האתגר השני – צביעת המגן האחורי של המפלט 
זה היה קל יחסית. פירקתי את המגן, שייפתי אותו קלות עם נייר שיוף עדין (מספר 400), ניקיתי עם אלכוהול ואז ריססתי 5-6 שכבות של תרסיס שחור בעל מרקם (Rust-Oleum 223717). עלות: 5$
התוצאה יצאה יפה, אבל לא תאמה את אותו הגוון השחור של המגן הקדמי, לכן פרקתי וצבעתי אותו באופן דומה. התוצאה הסופית נראית כמו עבודת צביעה של המפעל ואני מאוד מרוצה מהתוצאות.

האתגר השלישי– צביעת מכסה היציאה של המפלט
מכסה זה הוא חלק מהמפלט ולכן חשוף לחום רב. מסיבה זו השתמשתי בתרסיס מיוחד שעמיד לאש וטמפ' גבוהות – גם הוא בצבע שחור, אך בגוון מט (Rust-Oleum High Heat). עלות: 5$

ראיתי את עבודתו של חבר פורום אחר שצבע את המכסה, השאיר את הברגים המוכספים ולא צבע אותם. זה תאם יפה את מגני המפלט (הצידיים) גם להם ברגים מוכספים.

את הברגים כיסיתי בנייר דבק. לאחר מכן שייפתי את המכסה בנייר שיוף עדין (מספר 400) ואז ניקיתי אותו היטב עם אלכוהול וסמרטוט ונתתי לו להתייבש. כיסיתי את האופנוע בבד גדול, למטרת הגנת שאר חלקי האופנוע מהתרסיס, כמו כן יצרתי פקק מגן קטן מקרטון לפתח המפלט. ריססתי עם תרסיס הצבע השחור ונתתי לו להתייבש כראוי. לאחר מכן קילפתי את נייר הדבק שהגן על הברגים, וניקיתי אותם עם קיסם ממקצת הצבע שדבק בהם. התוצאה הסופית יצאה לטעמי יפה מאד.

לסיכום: אם המראה המקורי של האופנוע לא בדיוק מתאים לרוכב, אין שום סיבה להתקע איתו. מעבר לכך, הפעלת התאים היצירתיים במוח היא פעילות מהנה מאוד בייחוד אם התוצאות הסופיות אסתטיות.

15 תגובות ל אותה גברת בשינוי אדרת

  1. הבאתם לנו כתבה על מדבקות?
    זה הכי טוב שיש לכם?
    מה עם זה שיש לישראל משלחת לסבב המוטוקרוס הבינ"ל? או זה שיש מסלול חדש וסודי בצפון הארץ שמשלב גם אספלט וגם שטח?

  2. זה חלק בלתי נפרד לעשות לעצמך את האופנוע כמו שאתה אוהב אותו.

  3. מה כואב לך? זה חלק מתרבות, לא ריכולים וסודות. לא מעניין יש עוד המון כתבות

  4. גידי – למי מכם שרוצה להשתמש בתבנית של המדבקה, אשמח לשלוח לכם אותה, ללא תמורה כמובן. המייל שלי: yuval.doogri@gmail.com . בעז – אהבתי מאוד את מה שעשית, מפלט שני מדומה שהוא אזור אחסון. יפה! אחרונה חביבה – רונית, ממקום מושבי בניו-ג'רזי קצת קשה לי לדעת על האירועים שאת מודעת אליהם. את מוזמנת להשקיע מזמנך ולכתוב כתבה מקיפה בנושאים אלו, עד 1200 מילה, כולל תמונות ואני בטוח שאם הכתבה תהיה מענינת ואיכותית נשמח לפרסם אותה.
    === שנה טובה לכולם! ===

  5. מעניין מאוד. מה שנקרא תרבות רכיבה. המון המון חוויות וידע.

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל