fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
לרט
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
סטפן
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC

כל מה שרציתם לדעת על ראלי ולא העזתם לשאול

כל מה שרציתם לדעת על ראלי ולא העזתם לשאול

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 385, מרץ 2020

שלום, שמי שמוליק פאוסט, ובשנתיים האחרונות אני מה שתוכלו לכנות 'רוכב ראלי'. למי שפחות מכיר, תחרויות ראלי (ראלי-רייד) מתרחשות בשטח ללא מסלול מסומן, מתפרשות על פני מאות ק"מ ונמשכות בדרך כלל בין יומיים לשבועיים ומצריכות – מעבר ליכולת רכיבה בשטח וכושר גופני גם יכולת ניווט, משמעת עצמית לצורך שימור אנרגיה, ושעות רבות של רכיבה לבד בשטח כשכל טעות ניווט, התרסקות כואבת או תקלה טכנית יכולות לפעמים להשאיר אותך לבד עד החילוץ ואף להוציא אותך כליל מהתחרות.

אני לא רוכב מקצועי ואף אחד לא משלם לי בעבור ההשתתפות… אני אמנם מקבל עזרה פה ושם מיבואן, מוסך או עסק מקומי, אבל בגדול אני מממן את התחרויות מכיסי הפרטי. בשנתיים האחרונות הצלחתי לזנק ולסיים ב-6 מירוצי ראלי שונים, ארבעה מתוכם כאן על אדמת ארץ הקודש ושניים נוספים ביוון. יש מצב שכשאתם שומעים את הרקורד הזה, או בכלל את המושג 'רוכב ראלי', אתם מדמיינים רוכב-על שדוהר בדיונות על המנתק, מחליק פניות על הצד ויוצא בווילי משוגע א-לה טובי פרייס, והאמת? גם אני. ככה בדיוק אני מדמיין את עצמי כשאני עוצם את העיניים וחולם… המציאות, אפעס, קצת אחרת. שלא תבינו לא נכון, אני לא רוכב איטי, וביום מוצלח אני אפילו די מהיר, אבל אני כנראה קרוב הרבה יותר לשכן שלכם שרכב בשטח פעם ראשונה בשבוע שעבר מאשר לביצועים המטורפים של רוכבים מקצועיים.

Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

תמיד נמשכתי למרוצי הראלי, אבל למרות המשיכה, עד לפני שנתיים – להתחרות בראלי היה נראה לי כמו חלום רחוק, משהו שקיוויתי לעשות יום אחד – בעתיד, כשאהיה עשיר, רוכב-על, בכושר, כשיהיה לי אופנוע מתאים, מספיק זמן פנוי, או כשחזירים יעופו… ידעתי שיש תחרויות ראלי בארץ, אבל הייתי בטוח שרק עשירים יכולים להרשות לעצמם להתחרות בהן, ורק רוכבי-על ונווטי חוד מסוגלים לסיים אותן… זה ספורט ששייך לאגדות, חשבתי לעצמי, לאלים בדמות אדם ששמעתי עליהם בחדשות או קראתי עליהם במוטו כשהייתי ילד. אני? אני בסך הכל בן-תמותה פשוט, מה לי ולהם? אני עוד לא שם… יום יבוא… בעתיד… אולי…

היום אני יכול להגיד לכם שטעיתי בענק.

דבר ראשון – אין צורך להיות עשיר. ההשקעה הכספית שדרושה להשתתפות בראלי מקומי די מינימלית עבור מי שכבר רוכב שטח – אין צורך באופנוע מיוחד, ציוד הניווט עולה כמה אלפים בודדים, והאירועים בארץ זולים יחסית ולא מצריכים לוגיסטיקה מסובכת. לגבי יכולות הרכיבה – הייתי רוצה לספר לכם שרק סופרמנים מסוגלים לסיים, ולקוות שתחשבו שאני אחד כזה, אבל כמו שכבר אמרתי – זה ממש לא המצב. אם אתה מסוגל להעביר טיול של יומיים-שלושה בשטח שכולל דש-דש וחולות, כנראה שתשרוד גם את המרוץ – זה פשוט עד כדי-כך וגם הניווט לא כל כך מסובך… הספורט הזה, מסתבר, ממש לא שייך לאלים ואגדות.

שלא תבינו לא נכון, הענקים והאלים בדמות אדם נמצאים שם, והם לגמרי מצדיקים את הדימוי שיצא להם… אבל מעבר לעובדה שהם מתייחסים יפה לבני-התמותה הרגילים (כשהם לא עוקפים אותנו מלמעלה במהירות מגוחכת..), הספורט הזה לגמרי לא שייך רק להם. יש מקום ל-כ-ו-ל-ם; לרוכבי-העל שטסים בדיונות במהירויות דמיוניות ומסיימים כל יום בלי לאבד טיפת זיעה מצד אחד, ולבני האנוש הרגילים שנאבקים רק לשרוד את המסלול ומסיימים כל יום סחוטים מעייפות מצד שני. כל מה שצריך זה רק רצון ונחישות.

Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

אז איפה מתחילים?

כמו בכל מרוץ – המטרה העיקרית היא לסיים את המסלול בזמן הקצר ביותר. אלא שכאן בערך נגמר הדמיון ומתחילים ההבדלים. בניגוד לרוב סוגי המרוצים שנמשכים כמה שעות, ראלי 'אמיתי' נמשך כמה ימים בממוצע, ולא מעט מרוצים כאלו נודדים בין אזורים במהלך המרוץ. בנוסף אין שום סימון מסלול אותו ניתן לראות בשטח, והמתחרים צריכים לנווט בעצמם מקו הזינוק אל קו הסיום בעזרת 'סיפור דרך' אותו מספקים המארגנים.

אז בואו נדבר על הניווט. הניווט בשיטת ספר-דרך בנוי בצורה ארכאית משהו, אבל יעילה למדי. ישנם שני מכשירים עיקריים – ספר דרך – אליו מכניסים את סיפור הדרך אותו מקבלים מהמארגנים בצורת גליל נייר ארוך ומודפס, ומחשב דרך (טריפ-מטר) – שתפקידו העיקרי להציג את המרחק שעברת.

סיפור הדרך מורכב מרצף של 'נוטים' (notes) כל 'נוט' מורכב מהמרחק המצטבר אותו אמור היה הרוכב לעבור עד אותו ה'נוט', ושרטוט פשוט של מה שאמור להתגלות לעיני הרוכב באותו המקום ולאן הוא אמור להמשיך על מנת להגיע ל'נוט' הבא. מחשב הדרך – טריפ-מטר – נקרא לפעמים גם 'אייקו' על שם אחת החברות שמייצרות את המכשיר, מציג את המרחק המצטבר שנצבר בדרך דומה לדרך שמסומנת בסיפור הדרך. הרעיון פשוט – בעזרת הטריפ-מטר עוקבים אחרי המרחק המצטבר, ובסיפור הדרך מוודאים שמה שמצוייר ב'נוט' תואם למציאות בשטח, וכך רואים להיכן ממשיכים.

Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

ניווט בשיטת ספר דרך מוסיף מימד קושי משמעותי לתחרות מעבר ליכולת הרכיבה והסיבולת של הרוכב, ומצריך הרבה תשומת-לב, ריכוז ומחשבה. אם תרכב מהר מדי ולא תקדיש מספיק תשומת לב לניווט – כנראה שתטעה בדרך, מה שיגרום לך להפסדי זמן מיותרים במקרה הטוב, ואבדן דרך טוטאלי עד כדי חילוץ לכביש ופסילה במקרה הרע. בנוסף – לא תמיד פשוט למצוא בחזרה את המסלול אם טעית. בסיפור הדרך מסומנות גם תחנות התדלוק, קווי הזינוק והסיום, הגבלות מהירות, אזורי שירות, סכנות ואזהרות שונות והערות כלליות שנועדו לעזור למתחרה להתמצא בדרך. גם את קטעי הקישור המנהלתיים בראלי מנווטים בעזרת סיפור הדרך.

כמה מושגים כלליים:

ספיישל-סטייג' – נקרא בתכל'ס פשוט סטייג' ופירושו הוא קטע תחרותי שנמדד בזמן. זה בעצם המרוץ עצמו. המנצח בראלי הוא זה שבחיבור כל זמני הסטייג'ים שלו ביחד התקבל הזמן הקצר ביותר.

קטע קישור – קטע מנהלתי בין סטייג'ים, בדרך אליהם או בחזרה מהם, שלא מדוד בזמן, אבל מוגבל בזמן. לא משנה כמה זמן לקח לך לסיים אותו, כל עוד עמדת בזמן הגג – איחור יגרור 'פנלטי'.

פנלטי – עונש. מתבטא בתוספת זמן. איחרת לזינוק? פנלטי עבור כל דקה שאיחרת, גם רכיבה מעבר למהירות המותרת באזורים בהם המהירות מוגבלת או פספוס נקודת ציון יגררו פנלטי.

נקודת ציון – נקודה בה חובה לעבור. בגדול, מעבר לעובדה שכמעט אין דרך לעשות את זה בכוונה – אם טעית בדרך והצלחת בכל זאת למצוא את המסלול בדילוג כמה 'נוטים' – כל עוד לא פספסת נקודת ציון לא יהיו לכך השלכות ולא תקבל פנלטי על הטעות.

שעת הזנקה – לכל רוכב שעת הזנקה אישית עבורו. בניגוד לרוב המרוצים, בראלי לא כולם מזנקים ביחד אלא כל רוכב מוזנק בנפרד, על פי סדר ההגעה ביום הקודם ובהפרש זמן קבוע מהרוכב שלפניו.

ביוואק – מחנה, מאהל. מעבר לאופציה ללינה, מקלחות ואוכל שהמחנה אמור לספק, זהו גם שטח הכינוס של המרוץ. כאן יהיו התדריכים, כאן תשב ההנהלה, כאן יפורסמו הזמנים, החדשות וההודעות החשובות למתחרים.

טראקר – מכשיר מעקב מבוסס GPS ומאובזר בלחצן מצוקה שבעזרתו המארגנים יכולים לעקוב אחרי המיקום בזמן אמת של המתחרים לצורך ניקוד או חילוץ במידת הצורך. ישנם סוגים שונים של טראקרים, חלקם גם יודעים להתריע לרוכב על סכנות ורכבים עוקפים לדוגמה.

סרביס פוינט – נקודת שירות על המסלול בה מותר למכונאי לפגוש אותך לצורך תיקונים. בכל שאר המסלול רק למתחרים מותר לטפל בכלים שלהם.

סימון ספר דרך – את ספר הדרך המודפס לוקח כל רוכב ו'מסמן' בעזרת מרקרים צבעוניים. מטרת הסימונים היא להבליט לרוכב את הדברים המשמעותיים עבורו על מנת לאפשר לו לרכב מהר יותר בלי להקדיש תשומת לב מיותרת לדברים הפחות חשובים. לכל רוכב שיטת סימון משלו.

אז איך נראה יום ממוצע במרוץ ראלי? האירוע מתחיל למעשה כבר בערב שלפני הזינוק – חלוקת ספרי דרך ליום המחרת ותדריך. התדריך יכלול מעבר לעניינים לוגיסטיים כמו זמני הזנקה ונקודות שירות גם אזהרות בטיחותיות ותיקונים, במידה ויש, לסיפור הדרך של מחר. לאחר התדריך למתחרים יש זמן חופשי לאכול, להתקלח, לטפל בכלים במידה ולא שכרו\הביאו מכונאי, ולסמן את ספרי הדרך. רק אחרי שהאופנוע מטופל וספר הדרך מסומן אפשר ללכת לישון רגועים (או שלא) לקראת מחר. קמים בבוקר, אוכלים, במידה ומדובר בראלי נודד – מקפלים ציוד אישי, עולים על ציוד רכיבה ומתייצבים לקו הזינוק. יום הרכיבה מורכב מסטייג'ים וקטעי קישור לפי בחירת המארגן, סטייג' אחד או שלושה – הכל הולך. גם המרחק היומי הכולל יכול להשתנות מאוד, החל מ-100 ק"מ קצרצרים ועד ל-400-500 ק"מ ארוכים ואפילו 800 בראלים מדבריים. בסוף יום הרכיבה מגיעים למחנה – וחוזר וחלילה – יום, יומיים, שבוע או שבועיים…

בפרק הבא – מה צריך כדי להשתתף בראלי? הכלי, ההכנות, העלויות.

גלריה

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

  • Photo by Actiongraphers | www.actiongraphers.com

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל