fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
HJC
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

הפיזיולוגיה של רכיבת השטח

הפיזיולוגיה של רכיבת השטח

נועה גולדפינגר

צילום: Shutterstock

לעיתים רחוקות נפגשות שתי אהבות שלי, רפואה וספורט מוטורי, בנסיבות משמחות. עד כה לצערי, התרחש השילוב הזה רק כאשר נאלצתי לטפל במסגרת עבודתי באופנוען שנפצע או לבקר חבר או חברה שמאוד התגעגעו אליי והחליטו להגיע למקום עבודתי לביקור ארוך של מספר חודשים במחלקה הכירורגית או האורטופדית. לאחרונה התחלתי לרכוב גם בשטח ומעבר לסגנון הרכיבה השונה, נחשפתי גם לעולם פיזיולוגי אחר לחלוטין ממה שהכרתי עד כה. כן, אני יודעת, זה לחלוטין חנוני מבחינתי לחפש בכוח את הרפואה בתוך פעילות ספורטיבית, אבל מה לעשות? זה חזק ממני… ייתכן וזה הפחד האישי שלי מפני התרסקויות ופציעות או שאולי זו רק סקרנות שגרמו לי לחקור האם קיימים הבדלים מהותיים מבחינה פיזיולוגית בסוגי רכיבת השטח, אבל בעזרת הבנה של הבדלים אלה ניתן למנוע חלק מהפציעות.

פגיעות ספורט יכולות להתרחש בכל אחד מרכיבי מערכת התנועה: עצמות, סחוסי המפרק, הגידים, השרירים או הרצועות כשאין כל ספק כי הגורמים המשמעותיים הגורמים לפציעות הם: חוסר איזון שרירי-גידי, מבנה אנטומי לקוי, העדר רכיבי כושר גופני ספציפיים, מחלות נלוות, גיל, מין ותזונה שאינה מאוזנת. רכיבי כושר מסוימים מהווים מערך הגנתי נוסף מפני פציעות ומקטינים את התכנותן. באופן כללי ניתן לומר כי חשיבותו של כוח השריר הוא בכך שהוא שומר על שלמות המפרק כאשר זה נאלץ לעמוד בבלימת זעזוע קשה. הגמישות חשובה אף היא למניעת פציעות – שכן טווח תנועה גדול יותר מקטין את הסיכוי לחרוג מגבולות הטווח התקין. כמו כן, סבורים אנשי מקצוע רבים כי סבולת אירובית עשויה אף היא להגן בפני פציעות כאשר מדובר באימונים ממושכים – שכן השרירים אינם מגיעים לאפיסת כוחות ומסוגלים לתמוך כראוי בשלד.

רכיבת שטח היא אחת הפעילויות הפופולרית ביותר בשעות הפנאי והיא מתורגלת על ​​ידי עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם, אולם מחקרים מעטים בלבד נערכו כדי להעריך את המאפיינים הפיזיולוגיים של רוכבי השטח. מי יהיה רוכב טוב יותר? למי נדרשת מיומנות פיזית גבוהה יותר על מנת להצליח בתחרויות? האם בכלל יש הבדל בין תחומי רכיבת השטח השונים?

קיים הבדל באופי הרכיבה ובמשך המרוץ, המשפיע באופן מובהק על תוצאות הבדיקות הגופניות הנערכות לרוכבי השטח.
רוכבי המוטוקרוס רוכבים במהירות גבוהה במסלול מעגלי באורך של כ-2 ק"מ בעל אופי של אדמה קשה, בוצי, בעל פניות חדות. משך המרוץ כ-30-40 דקות. מרוץ האנדורו טכני מאוד, בתוואי שטח סלעי, בוצי, יערות ושבילים באורך של כ-4-10 ק"מ ונמשך כ-6-8 שעות. מרוץ אדוונצ'ר/מדברי מתקיים במשך מספר ימים (עד 20), נמשך ע"פ אלפי קילומטרים ומאתגר פיזית.

אצל מי שמסתכל על תחום הספורט המוטורי מהצד, ואפילו בקרב רוכבים שמתעניינים פחות בפן הספורטיבי של הרכיבה, קיימת התפיסה כי מיומנויות טכניות חשובות יותר מאשר מאפיינים פיזיולוגיים – הדעה הרווחת שאין הכרח להיות בעל כושר גופני גבוה כדי לרכוב טוב ועל ידי הכשרה מספקת ותוכנית אימונים נכונה ניתן להפחית את האפשרות של פגיעה גופנית ולהביא להצלחה בתחרות. היום, עם התפתחות רפואת הספורט, אנו יודעים כי מעבר להבדלים בסגנון הרכיבה קיימים גם הבדלים פיזיולוגיים בין הדיסיפלינות השונות בתחום השטח.

לפני שנדבר על מערכת השריר אצל רוכבי השטח וההבדלים ביניהם, עלינו להבין מה הן פעילות אירובית ופעילות אנאירובית.
פעילות אנאירובית היא פעילות גופנית שבה עובד השריר לטווח קצר בעוצמה גבוהה. פעילות גופנית זו מתאימה לאנשים שעוסקים בענפי ספורט בעלי כוח מתפרץ כדוגמת הרמת משקולות, ריצות קצרות, קפיצה לגובה וכו'. פעילות זאת נעשית ללא שימוש בחמצן.

מערכת אירובית הינה מערכת המספקת מלאי בלתי מוגבל של אנרגיה לטווח הארוך, תוך ניצול כל אבות המזון בעיקר פחמימות ושומנים, והיא דומיננטית במאמצים הנמשכים מעל 3 דקות כדוגמת ריצות ארוכות, שחיה, טריאתלון וכו', ופועלת בנוכחות חמצן בלבד.


אצל רוכבי מוטוקרוס, בשל אופי הרכיבה, שינויי הכיוון ומהירות הרכיבה, נדרשת מעורבות מתמדת של כל קבוצות השרירים בגוף וכתוצאה מכך, מופרשת חומצה לקטית, או בשמה הנפוץ והמוכר – חומצת חלב. חומצה זו נוצרת בתאי השריר של גוף האדם בעת ביצוע פעילות גופנית מאומצת וממושכת. במצב זה כמות החמצן שמגיעה לתאי השריר אינה מספיקה לחמצון מלא של הרקמות ובתהליך החמצון החלקי נוצרת חומצת החלב. במוטוקרוס, ריכוז חומצות החלב הינו גבוה משמעותית בהשוואה לאנדורו או רכיבת אדוונצ'ר מאחר ובמוטוקרוס אנו מדברים על ספורט עם מעורבות אנאירובית, בעוד באנדורו המעורבות היא אירובית כלומר תאי השריר מקבלים מספיק חמצן וכתוצאה מכך סיבולת השריר עולה. בצורה פשוטה יותר, כוח מתפרץ לעומת כוח מתמשך.

בבואנו לבצע הערכה משקלית של הרוכבים, נמצא כי משקלם של רוכבי המוטוקרוס והאנדורו יהיה בדרך כלל בגבולות הערכים הנורמליים, בעוד שרוכבי האדוונצ'ר נוטים להיות בעלי עודף משקל. רגע, רוכבים יקרים, נא להירגע. אינני טוענת שמדובר ברוכבים שמנים, אך עבור רוכבים אלו, אחוז גבוה יותר של רקמת שומן עשוי להיחשב עתודת אנרגיה טובה וכתוצאה מכך גורם חיובי עבור ביצועי הרוכב, שליטה אופטימלית באופנוע כשהמסה הנוספת מסייעת במהלך בלימה ותפעול האופנוע הכבד.

כושרם הגופני של רוכבי מוטוקרוס גבוה משמעותית לעומת רוכבי אנדורו ואדוונצ'ר, קצב ליבם הוא בדרך כלל גבוה ונשמר כך למשך כל הרכיבה, כלומר כ-30-40 דקות. אצל רוכבי האנדורו ואצל רוכבי האדוונצ'ר, שיעור קצב הלב יהיה בדרך כלל נמוך יותר במשך רוב הרכיבה אך יעלה בחלקים הקשים יותר של המסלול, חלקים בהם נדרש מאמץ מן הרוכב, וירד שוב לאחר מכן.

קיים גם הבדל בכוח האחיזה בין היד הדומיננטית והלא דומיננטית בין קבוצות אלה. אצל רוכבי המוטוקרוס, כף היד והזרוע השמאלית, היו חזקות יותר משמעותית מאלו הימניות, הבדל זה עשוי להיות בשל השימוש של יד שמאל בידית המצמד, אשר שכיח יותר במוטוקרוס.

לסיכום, ההבדלים שנצפו מצביעים על הדרישות הפיזיולוגיות השונות בכל אחת מדיסיפלינות רכיבת השטח. על ידי מתן מידע ובדיקה של המאפיינים הפיזיולוגים בכל תחום, ניתן להשיג הבנה טובה יותר של רכיבת השטח, ובכך להקטין את שכיחות הפציעות. הכנת תוכנית אימונים מותאמת לתכונות הרוכב והדרישות ממנו בזמן הרכיבה תוביל לעבודה נכונה יותר על מערכת השרירים וחיזוקה – כשתוכנית האימונים צריכה לכלול עבודה על כל המאפיינים כולל על המערכת האירובית והאנאירובית.

והכי חשוב… תרכבו, תהנו, תבחרו את הענף המתאים לכם והעיקר תהיו לי בריאים ושלמים.
בכתבה הבאה נדבר על סוגי הפציעות… יהיה כיף, מעניין ואולי קצת יכאב.

הכתבה מתוך מגזין מוטו אוגוסט 2019

עוד בנושא נועה גולדפינגר:
חדשה בשטח – אנדורו? לא מדבר אלי, או שכן?

 

3 תגובות ל הפיזיולוגיה של רכיבת השטח

  1. הייתי שמח אם היית מרחיבה גם קצת על הענף הנוסף, יש יגידו המוקצה, שאליו אני משתייך, ענף הכביש…אבל מאמין שעוד תגיעי לזה בכתבה הבאה.
    תודה על כתבה מאלפת ומרחיבה אופקים

    • רוכבי הכביש הם בעלי מאזן קלורי חיובי, שכן הם נוהגים לעשות עצירות במסעדות ומזללות בכל רכיבה.

  2. נועה רוב רוכבי השטח משתמשים בכוח החוכמה היא להרפות את הגוף ומערכת השרירים..ברגע שהגוף רפוי הוא יותר חזק .וברגע שהוא רפוי מרכז הכובד של הגוף נוטה לרדת למטה והשליטה על הגוף יותר טובה הנשימה יותר טובה ואיטית ולכן יש פחות שימוש בשרירים..נכון מה שכתוב מתאים לאומניות לחימה סיניות ..אבל זה מאוד עובד ברכיבה על אופנועים

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל