fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
מוטוטאץ דקר
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
voge מוטו24 באנר
HJC
סטפן
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

טכנולוג: יוסי שווץ | קאם-צ'יין-טנשיונר

טכנולוג: יוסי שווץ | קאם-צ'יין-טנשיונר

כתב: יוסי שווץ
צילום: יצרן

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 297, דצמבר 2012.

קאם-צ'יין-טנשיונר, קאם-צ'יין-טנשיונר, קאם-צ'יין-טנשיונר. תתאמנו קצת בלהגיד את זה מהר ובפעם הבאה שחבר ישאל לדעתכם על רעשי מנוע מוזרים, שילפו בנון שלנטיות "זה בטח הקאם-צ'יין-טנשיונר שלך". מול פניו המשתאות אתם יכולים להוסיף "קאם-צ'יין-טנשיונר, נו, ה-CCT,  אל תעשה את עצמך לא מבין". אם גם אתם בהלם ממילת הקוד המוזרה, אז המונח האנגלי המלא CAM CHAIN TENSIONER  (ובעברית, מותחן שרשרת גל זיזים) היה במשך לא מעט שנים מקור לגאווה אך גם ללא מעט כאבי ראש, סיפק אתגר מק'גייברי למכונאי חצר אחורית ועוד.

אז נתחיל מהצד החיובי של אותו קאם-צ'יין-טנשיונר: תעשיית האופנועים הבריטית הצליחה לשלוט בשוק האופנועים הגדולים עמוק אל תוך שנות הששים וגם השבעים עם פתרון פרה היסטורי של פתיחת שסתומי המנוע באמצעות "מוטות דחיף" ארוכים. אך אפילו לפני מלחמת העולם השנייה היה ברור שהשימוש ב"מוטות דחיף" לפתיחת השסתומים מגביל מאד את סל"ד המנוע. אבל עם מעט מאד תחרות בנושא הביצועים, היצרנים הבריטים יכלו להמשיך עם הפתרון המיושן לאורך עוד כמה עשורים למרות שבאופנועי המרוץ האמיתיים של הוד מלכותה כמו המצ'לס – G50  היה גל זיזים עליון שיעיל בהרבה בסל"ד גבוה ואשר היה מצויד, איך לא, ב-קאם-צ'יין-טנשיונר.

באיטליה לעומת זאת, גלי זיזים עליונים במנועי 175-125 לכביש הציבורי הפכו לנפוצים כבר בתחילת שנות החמישים ובעקבותיהם הלכה גם הונדה, החברה היפנית היחידה שהתעקשה לייצר מנועי ארבע פעימות יקרים יחסית לשתי פעימות הפשוטים והזולים. לא בכדי. כאשר סוישירו הונדה בכבודו ובעצמו רצה ללמוד מהאיטלקים איך בונים מנוע מרוץ, הוא פשוט ביקש מאנשי חברת MONDIAL  אקסמפלר של מנוע ה-125 גראנד פרי המוצלח שלהם, אשר היה מצויד בגל זיזים עליון יחיד. אך אם האיטלקים התעקשו להניע את גלי הזיזים העליונים הללו עם מערכות גלגלי שיניים מסובכות ויקרות לייצור, הרי שהונדה הייתה חייבת למצוא פתרון זול יותר. כמו שרשרת.

רק שההינע של גלי זיזים בראש המנוע עם שרשרת יוצר בעיות חדשות. שרשראות הבנויות מחוליות נוטות לפתח באופן טבעי חופשים כתוצאה מבלאי בין הפינים של השרשרת ולראייה, אנחנו צריכים למתוח את השרשרת המניעה את הגל האחורי מידי פעם. אך אם את השרשרת אל הגלגל האחורי קל יחסית למתוח על ידי הזזת הגלגל האחורי כולו, הרי שאת ראש המנוע אי אפשר להרחיק, ככה, מידי פעם מבלוק המנוע כדי למתוח שרשרת תזמון. את המשחק המתפתח בשרשרת צריך לבטל אם כן בעזרת מנגנון אחר… קבלו את מותחן שרשרת התזמון, הלא הוא אותו קאם-צ'יין-טנשיונר.

 

כיוון ידני, רצ'ט, או הידראולי

המותחנים הראשונים מתחו את השרשרת באופן דומה לפעולה של מותחן שמותקן במעביר ההילוכים של אופניים. גלגל לוחץ על צידה החיצוני של השרשרת, יוצר קו תנועה "שבור" וע"י כך מבטל את החופש שמצטבר בה. אך אם באופניים עם הילוכים מותחן השרשרת דרוך ע"י קפיץ, הרי שבתוך המנוע, פתרון שכזה היה גורם לתוצאות הרות אסון. כאשר המנוע יורד בסל"ד, האינרציה של גל הזיזים תמתח את הצד שבו מותקן המותחן ואם זה יהיה דרוך רק ע"י קפיץ, גל הזיזים יוכל היה לנוע קדימה יחסית למנוע ולגרום להתנגשות בין השסתומים לבוכנות. לפיכך, מותחני השרשרת המתקנים בתוך המנוע חייבים להיות מטיפוס ננעל. כלומר לאחר שהקפיץ המותקן שבהם ביטל את החופש שנוצא בשרשרת, אסור שהם ירפו אפילו לא לרגע את המתח שבשרשרת.

מותחן השרשרת של הסופרבייק הראשון של הונדה, הלא הוא ה- CB750  מ-1969,  אכן עבד בדיוק כמו מותחן השרשרת של אופניים. צמד גלגלים גרם לכיפוף בקו של השרשרת ובורג הידוק יכול היה לנעול את שני הגלגלים הללו כך שהם יישארו במצב המתוח. טיפול תקופתי באופנוע כלל תמיד שחרור של אותו בורג הידוק כך שהקפיץ שבמתחן יוכל לבטל את החופש שנוצר בשרשרת. ה- CB750  שינה את פני ההיסטוריה, לא במעט גם בגלל ניצחון במרוץ הבכורה שלו בדייטונה ב- 1970. הפרסומות של הונדה מהתקופה טורחות לציין: "רק מכונה שבנויה בדיוק מרבי ובאיכות גבוהה יכולה לנצח במירוץ הקשה של 200 המייל של דייטונה". נחמד מאד, והניצחון הזה אכן הפך לאגדה, רק שכמעט אף אחד לא זוכר כיום ששלושה מארבעת ההונדות שזינקו לאותו מרוץ נאלצו לפרוש בגלל בעיות עם… עם ה… קאם-צ'יין-טנשיונר! כמובן!

להונדה היה אמנם ניסיון קודם עם גלי זיזים עליונים מונעים בשרשרת, בטווינים של תחילת שנות הששים, אך המאמץ לשמור על מתח השרשרת במנוע מתוחכם בהרבה כמעט חיסל את הסיכויים של ה- CB  באותו מרוץ. למודים מאותו ניסיון מר-מתוק, הונדה שינתה מיד גישה במה שקשור למתחני שרשראות תזמון וב- CB500  שיצא ב-1972 במקום גלגלת מתיחה הופיעה לה פתאום קשת העשויה מפלסטיק קשיח אשר מתחה את שרשרת התזמון ע"י לחץ של החלקה. במקום גלגלת קטנה אשר סובבה בסל"ד סופר גבוהה, במותחן "החלקה" אין כול חלקים נעים שיכולים להתקלקל ואפשר להגיד שכול מנועי הארבע פעימות מיפן שבאו לאחר אותו CB500 אימצו את רעיון מתחן השרשרת העשוי מפלסטיק קשה ללא גלגלות.

הצעד ההתפתחותי הבא התרחש מספר שנים מאוחר יותר. הונדה, ובעקבותיה שאר היצרנים היפנים שהחלו לייצר מנועי ארבע פעימות עם גלי זיזים עליונים החלו לשים לב לעובדה שבעלי האופנועים לא תמיד הקפידו על קיום טקס מתיחת השרשרת הידני בתדירות הרצויה. למה לא להפוך את כול העיניין לאוטומטי?

ע"י הכנסה של מנגנון "רצ'ט" (דומה לזה הקיים בתוך ידיות לבוקסות), ה-קאם-צ'יין-טנשיונר יכול היה לנוע קדימה ולמתוח את השרשרת בעצמו בד בבד עם התבלותה. מנגנון הרצ'ט בתוך המותחן פשוט מנע כל אפשרות שהמותחן ישתחרר וירפה ממתח השרשרת, כך לפחות בתיאוריה.

כפי שאט אט החלו הרוכבים לגלות, למרות המסורת המכאנית המשובחת של היפנים, המותחנים הללו לא היו מושלמים. מנגוני הרצ'ט הללו לפעמים נתקעו והמותחן הפסיק למתוח ואפילו כאשר הם פעלו טוב, המרווחים הגדולים מידי בין השיניים של הרצ'ט גרמו לרעשים כאשר המותחן עבד במצבים שבין שן לשן. בזמן שביפן ישבו לפתח מותחנים טובים יותר, בארה"ב חברת APE (אמריקאן פרפורמנס אנג'יניירנג) החלה לייצר מותחנים תחליפיים שחזרו לכיוון ידני במקום האוטומטיים הלא מוצלחים. והיה בהם צורך. אפילו בשנת 92' הונדה ניסתה להתחכם ולצייד את ה- CBR600  במותחן אוטומטי הידראולי אשר תמיד ידע לכוון את עצמו בעזרת לחץ השמן של המנוע. התוצאה? עוד יותר גרועה מאשר עם מותחני הרצ'ט… הרעש ממותחן הטיימינג של אותם CBR600 עלה וירד יחד עם לחץ השמן מנוע.

אבל לא רק הונדה אכלה קש עם ה-קאם-צ'יין-טנשיונר-ים שלה. גם בסוזוקי'ס GSXR מקוררי שמן-אוויר, רעש "גריסת החצץ" הידוע לשמצה של המנוע נבע לעיתים קרובות ממותחן שרשרת טיימינג קלוקל.

אז אם אתם רוכבים על כלים יפנים שאינם בני יותר מעשרים שנה, תגידו תודה שאתם לא צריכים להתעסק יותר מידי בקאם-צ'יין-טנשיונר שלכם, אבל אל תתעלמו ממנו לחלוטין כי אומרים שעד היום זה קוץ שתקוע ליפנים אתם יודעים איפה…

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל