fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
תמוז
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
אודי דגן 140 על 70

מבחן צרכני: ציפוי ננו

מבחן צרכני: ציפוי ננו

עדי שרון

צילום: אריק רוזנבלום

ענף הדיטיילינג לאופנועים מוכר. רובנו מכירים את סוגי הניקוי וההברקה. החל משטיפה וכלה בהחזרת הברק הראשוני למשטחי הפח והצבע כפי שיצאו מהמפעל.

אחד מהפיתוחים החדישים נקרא ציפוי ננו.

כדי לבדוק מהו אותו ציפוי ננו ואיך הציפוי משפיע על משטחי האופנוע השונים, החלטנו "להפקיר" את ה-CBR1000RR 2011 של אחד מחברי המערכת בידי רומן שובין הבעלים של TurboWax.
 
חשוב לציין שאין הכתבה בחזקת פרסומת ממומנת אלא בדיקה צרכנית אובייקטיבית שלנו את התהליך (עד כמה שניתן).
 
תעשיית טיפוח הרכב מחפשת תמיד אחר החומר או הטכנולוגיה הבאה שתעניק לאופנוע (במקרה הזה) יותר ברק, ניקוי שריטות אפקטיבי והגנה לאורך זמן על הצבע ולגרפיקה.

הננו טכנולוגיה היא התשובה לדרישות האלו. 
ננו טכנולוגיה בהגדרתה הוא שם כולל לתחום מחקר וטכנולוגיות העוסקים במערכות שגודלן האופייני הוא בין ננומטרים בודדים לעשרות ננומטרים. ננומטר – אלפית של מיליונית (מיליארדית) של מטר.
כדי למנוע מכם לנטוש כעת, נסביר רק שמדובר טכנולוגיה נשלטת ברמת המולקולה. כלומר מהנדסים חומרים ומכונות בגדלים של אטומים ומולקולות.

מה זה קשור לעזאזל לצבע הירוק של קאוואסקי או הגרפיקה הכתומה של KTM?
 
הצבע מטבעו תופס אבק ולכלוך בהיותנו רוכבים בחוץ ולא באולם אטום וסטרילי. אם מסתכלים על חתך של הצבע אפשר לראות (ברמה המיקרוסקופית) את החריצים להם אנחנו קוראים שריטות (לפשטות העניין , נקרא לצבע לשילוב צבע והלכה המבריקה מעליו).
אנחנו מסוגלים לראות את השריטות כי האור מוחזר מהן בזוויות שונות מפני המשטח הלא חלק.
לאורך זמן הברק של הצבע דוהה בגלל ששטח השריטות הוא רב יותר משטח הצבע הלא שרוט.
 
איך באות שריטות לעולם?
שריטות נוצרות ברגע שהאופנוע סופק ללקוח. פגעי דרך, חלקיקי אבק, שטיפה רגילה, כולם גורמים לחתכים בפני הצבע.
ניגוב במעגלים גורם הראשי להזדקנות הצבע, ניתן לראות בכל כלי רכב צבוע את ה-swirls. שריטות מעגלים. עם הזמן על האופנוע מכוסה בשריטות האלו ובחריצים שנגרמו מפגעי טבע ורכיבה.
 
בתהליך שיתואר בהמשך חלקיקי הננו ממלאים את השריטות. החומר מתקשה ונוצרת שכבה חלקה מעל הצבע דבר שגורם לאור לחזור באופן אחיד. לעין שלנו נראה כאילו הצבע הוחלק מהשריטות שעליו.
כאן חשוב לציין, אין אפשרות אמיתית להחליק את כל השריטות למעט פוליש עמוק (שמוריד בדרך את שכבת הלכה המבריקה). 


 

מה ההבדל בין ווקס לננו?
הווקס הוא חומר שונה מהננו. כדי לפשט נאמר שלמעט ההבדל בחומר עצמו, גודל החלקיקים והאופן בוא הם נצמדים זה לזה ולמשטח (ראו את תמונת ההדמיה) שונים בין הננו לווקס.

בווקס, החלקיקים הם מולקולות גדולות שומניות שנדבקות אחת לשנייה בתוקף היותן שומניות. לכן אחרי מריחת ווקס ההרגשה בליטוף הצבע חלקלקה. גודלן של המולקולות אינו מאפשר להן להיכנס לכל השריטות. כמובן שאחרי מספר שטיפות קטן המולקולות יורדות וצריך לבצע את תהליך הציפוי שוב.

 

בציפוי ננו החלקיקים קטנים בהרבה (בסדרי גודל של מיליונים קטנים יותר), לכן מסתדרים יותר טוב בתוך החריצים והכי חשוב יוצרים שכבה שלמראית עין (תרתי משמע) ניראת חלקה לחלוטין. זו הסיבה שלא רואים את השריטות. טכנולוגית החומר מדביקה את החלקיקים זה לזה מה שמחייב יד מקצועית למריחתו  (שמא ייווצרו עיוותים כמו טיפות וכד'). ההדבקה וכיסוי הננו בחומר נוסף מאפשרת לציפוי הננו להישאר על הצבע זמן רב.

 

 

התהליך מורכב ממספר שלבים ואחרי שראינו את רומן מבצע אותם לא היינו ממליצים לחובבים לבצעם מפאת הסכנה לצבע האופנוע בפעולות שאינן נכונות.
בקיצור, תנו למקצוענים לבצע את התהליך.

 

 


מה עשה רומן ל-CBR1000RR?
 

1. ניקוי בפלסטלינה (clay) – החומר שסופח אליו את כל הלכלוך ששקע בתוך החריצים נקרא בעגה המקצועית פלסטלינה. החומר, עם מים רבים, מצמיד אליו את החלקיקי הלכלוך.

 

2. פוליש גס – מאפשר החלקה מסוימת של שיאי הצבע (שיאי ההרים באיור למעלה) כדי לאפשר לחלקיקי הננו להיצמד בייתר שאת לצבע.
המריחה וההסרה מתבצעות עם פד ספציפי. הפוליש הגס יכול להסיר עד 8 מיקרון מהצבע.

3. שלב הבא, פוליש עדין להחלקה מרבית של המשטח.

4. מריחת IPA מנקה את השומנים שנשארו מהפוליש. שלב חשוב כדי לוודא שחלקיקי הננו נצמדים לצבע ולא לשאריות הפוליש. שוב, אומנם רואים בתמונות תהליך שמבוצע על משטחים גדולים אולם מהות התהליך היא במיקרונים.

5. מריחת הננו מבוצעת עם ריבוע ספוג מיוחד הנקרא אפליקטור. החומר מאפשר מריחה שלו במשך כ-10 דק' לפני שמתייבש ומתחיל תהליך ההתקשות שיכול להמשך עד 3 ימים.

6. השלב האחרון קרוי ציפוי משי silk coat. החומר מאפשר לציפוי הננו להתקשות על ידי סגירותו מול האוויר הסובב. מה שמאפשר רכיבה מיד עם סיום הטיפול.
 
עבודה על אופנוע יכולה לארוך גם 5 שעות. הסיבה היא שלאופנוע משטחים רבים שלא כמו ברכב הבנוי בסיסית ממשטחים ספורים עם פחות קימורים. למשל אופנוע טורינג שמנמן (כמו הונדה גולדווינג) ידרוש כפליים זמן ותשומת לב מאשר אופנוע ספורט.


 

התוצאה
האופנוע ללא ספק מבריק יותר. זה פשוט מדהים לראות את השריטות הסיבוביות (swirls) נעלמות אל מול עיננו.

רומן דאג לצפות כל משטח כל האופנוע, כולל משטחי פלסטיק ואפילו את החישוקים. משטחי הפלסטיק קיבלו חזרה את הצבע השחור המקורי המבריק ואת החישוקים הרבה יותר קל לנקות משיירי שמן שרשרת (מאחור) ושרידי אבקת בלימה (מקדימה).

הייתי ספקן לגבי הישרדות החומר על אופנוע החשוף מול אלמנטים של הטבע שנורים אליו במהירויות כפול חוקיות. אז"ש (אז זהו שלא).
 
גם אחרי 5 שבועות, אחרי אין סוף חרקים מעוכים ושתי שטיפות אגרסיביות (עם ג'רני) האופנוע מבריק והשריטות הקטנות טרם חזרו. חשוב לציין שכל השטיפות נעשו לפי מצוות רומן עם מטליות מיקרופייבר.



לסיכום
, אומנם ההשקעה בזמן (כ-3 שעות) וכסף ניכרת אולם התוצאה מרשימה מאוד. 
בכל מקום שבו האופנוע עומד נגשים אנשים לשאול איך הוא כל-כך מבריק. תענוג.
 
מחירון:
650 ₪ לאופנוע
850 ₪ לאופנוע טורינג
150 ₪ לכל ג'נט
 
מיוחד לקוראי מוטו דוגרי, רומן יצפה גם את הקסדה בננו. כך יאמרו שיש לכולנו ראש מבריק.

24 תגובות ל מבחן צרכני: ציפוי ננו

  1. זה מתאים יותר לרכבים ישנים או שאפשר לעשות את זה כטיפול מניעתי לרכב חדש?

  2. חשוב לציין שאין הכתבה בחזקת פרסומת ממומנת אלא בדיקה צרכנית אובייקטיבית שלנו את התהליך (עד כמה שניתן).

    חחחחחחחחחחח
    חחחחחחחחחח
    אתה באמת חושב שכולנו מטומטמים?
    כתבה עאלק לא פרסומית לא מכילה קישור לעסק שביצע את העבודה.
    חבורת לייצנים לכו כולכם ללמוד עיתונאות אובייקטיבית.

  3. אם אתה מגיע לארה"ב ועושה כזה טיפול אני מזמין מראש ואדאג לעוד כמה רוכבים שיעשו גם.
    רציני.

  4. האמת שלא מעניין אותי הפוליש ולא הווקס. מה שרציתי לכתוב ולמה שרציתי להתייחס. אני כאחד שנכנס לכאן כבר כמעט שנתיים וגם חייב לציין שנהנה כמעט מהכל בדרכי חייב להעיר לך משהו. לדעתי אתה ממש משהו מאתר מתחרה ומקנא בטרוף. אני לא רואה כאן כל פרסומת ואפילו לא מספר טלפון של אותו בחור שמבצע את העבודה. אני גם לא רואה כאן איזה באנר שנמצא בצידי הכתבה ואו בכלל אפילו בדף הבית. אז איפה כאן הפרסומת. נכון שיכול להיות שהבחור עשה את הווקס בחינם על מנת שיראו את העבודה שלו. אבל מה כואב לך? מה מפריע לך שהוא עושה לעצמו יחסי ציבור. אולי כבר תקום מהמיטה שחל ותצא כבר מהבית שאתה מתגורר בו בטח ובחינם ותצא לעולם הגדול ותנסה לעשות משהו עם עצמך. כי ככה אתה לא תתקדם בחיים לשום מקום ותתעורר בעוד מספר שנים באותה המיטה. רק בריאות לכולם.

  5. בררתי כמה עולה רק פלסטלינה, זה מעל 200 ש"ח עד 500. ומסביב כל החומרים מאוד יקר, האם ניתן לקנות ממך חומרים?

  6. וואו האופנוע בטח טס עכשיו.
    כי אופנוע נקי זה אופנוע מהיר… לפחות ב-5 אחוז, זה דבר ידוע

  7. רומן אחד האנשים הטובים בתחום בהחלט עושה עבודות ברמה בין לאומית כאחד שפוגש עבודות שלו מנגד וראה רכבים שהוא עשה לעומת לא מעט דטיילרים לא כולם חשוב לציין, יצא לי גם לחזור אחריהם ולראות עבודות שבעני לקוחות יראו כזהב ובעיני דיטיילר פשוט יראו כחיפוף מארץ החיפופים, בכל אופן כבעל מקצוע ובעל מקום ( אפילו מתחרה אם תרצו) רומן לפי תוצאות עבודה לדעתי בין הבודדים שעוד מכבדים את המקצוע המתפתח דיטיילינג עבודה שדורשת סבלנות מקצועיות ועוד הרבה סבלנות יצא לי לפגוש אותו פעם אחת אבל ראיתי לפחות 5 רכבים בעבודות יוצאות דופן בהלט הייתי ממליץ עליו אם לא היה לי מקום משלי חחחח…

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל