מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
מונדיאל MENU
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
הווסקוורנה באנר שמאל
קונה אופנוע
מטרו באנר שמאל הכי עליון
אגוסטה HM קוביה הכי עליון
לרט
לרט
פרפקט קוביה שמאל
סטפן
ברקום שמאל
rok-straps רצועות קשירה 140
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
מונדיאל קוביה
הארלי שמאל
מתלה לקסדה

מקלארן P1: מחזירים עטרה ליושנה?

מקלארן P1: מחזירים עטרה ליושנה?

אופיר דואק

צילום: יצרן

המקלארן F1 שהוצגה בראשית שנות ה-90' נחשבת עד היום, בצדק, למכונית העל המוחלטת. ה-F1  הייתה התמזגות נדירה של טכנולוגיה, חזון ותכנון מתקדם וייחודי שיצרו מכונית על שונה מכל מה שנראה לפני כן. כך, בניסיון הראשון שלה, שלה הצליחה מקלארן ליצור מכונית שהפכה להיות קלאסיקה מודרנית מיום לידתה וגם לשבור שיאי מהירות שיאי מהירות (המכונית המהירה ביותר לתקופתה) וקצרה ניצחונות למכביר על המסלול.
מבחינה מסחרית ה-F1  לא הייתה הצלחה בלשון המעטה. רק כ-100 מכוניות בסך הכל יוצרו, כולל גרסאות המרוצים, כשאת הסיבות העיקריות לאי ההצלחה הייתה המחיר האסטרונומי לצד בעיות ביצור ה"סדרתי". כיום, בדיעבד, המחיר שנדרש על F1 מתגמד לעומת מחירה של F1 משומשות שנמכרות  במיליוני דולרים (בהנחה שתמצאו שייח' קאטרי שיסכים למכור לכם).

אחרי אפיזודת ה-F1 פצחה מקלארן ברומן עם מרצדס, בת בריתה למרוצי הפורמולה 1 עד לשנים האחרונות וכשרומן זה נגמר החליטו במקלארן לחזור ולייצר מכונית על באופן עצמאי. התוצאה הייתה ה-MP4 12C: מכונית על שלא נופלת ממיטב התוצרת האיטלקית ובחלק מהמובנים אף עולה עליה שכבונוס העיצוב מאזכר לא במעט את אותה F1 אגדית. אלא שבניגוד ל-F1 שה-MP4 MC12 לא הצליחה ליצור אפקט הלם ראשוני פשוט כי היא נולדה לתוך עולם רכב שונה שרווי במכוניות על בעלות נתונים לא פחות טובים על הנייר ובפועל. בנוסף ספגה המכונית ביקורת על היותה "מחושבת" ויעילה מידי, חסרת רגש כמו היצירות של פרארי או ברוטלית כמו השוורים של למבורגיני.
אלא שלמרות שנטען שה-MP4היא יורשת ל-F1 עבור מקלארן הייתה רק קדימון שאמור להכין את השטח לקו דגמים רחב יותר ובראשו הדבר האמיתי, ה-P1. 

 ה- P1החלה את דרכה כמכונית תצוגה בתערוכת פריז לפני כשנה אך עד מהרה הובהר כי היא מיועדת לייצור וגרסתה הסדרתית שנחשפת כעת תוצג לעולם ב-5 למרץ בתערוכת ז'נבה הקרובה. הבסיס הוא אמנם ה-MP4 MC12 אך השוני הוא רב ומשמעותי. חיצונית ה-P1 אולי מזכירה את ה-MP4 אך היא שונה לחלוטין בכל משטחי הגוף העשויים סיבי פחם ומפגינה עיצוב אגרסיבי בהרבה מהמקור המעודן שנראה לפתע די פושר. פגושים עם כונסי אוויר גדולים לניצולת אווירודינמית, תרותק LED מלפנים מאחור המשתלבת בקימורי הגוף, חופת הקוקפיט השקופה וכנף אחורית ענקית עם זווית הטיה משתנה  שמזדקרת בעת הצורך על ידי בוכנות הידראוליות כדי ליצור כוח הצמדה במהירויות גבוהות אך גם משמשת כבלם אוויר.
מי שציפה שבמקלארן ישחזרו את תצורת הנהג + 2 של ה-F1 שממקמת את הנהג במרכז יתאכזב שכן ה-P1 היא בעלת תא נוסעים במבנה דו-מושבי סטנדרטי. לוח המחוונים לקוח מעולם הפורמולה 1 ובנוי ממסך נתונים דיגיטלי עם תצוגה משתנה ויתר העיצוב מינימלסטי על טהרת סיבי הפחם והחיסכון במשקל.

הבשורה העיקרית של ה-P1 היא מערכת ההנעה. הבסיס הוא אותו מנוע V8 כפול מגדשים בנפח 3.8 ליטר שמשמש את ה-MP4 אלא שהודות למגדשים מוגדלים וועד מספר שיפורים הוא מניב 727 כ"ס ב-7,500 סל"ד, 100 כ"ס יותר מאשר במקור. אל המנוע הקונבנציונלי מצטרף מנוע חשמלי בהספק של 180 כ"ס וביחד נהנית ה-P1 מהספק כולל של 916 כ"ס ולמעלה מ-90 קג"מ. השימוש במנוע החשמלי שמעניק את הכוח באופן מידי נועד לבטל את השהיית הטורבו של המגדשים המוגדלים ובנוסף להיות מגביר כוח בזמן האצה. במקלארן בחרו למקם את המנוע החשמלי מתחת למנוע הבנזין ולא למקמו מלפנים כדי לצור הנעה כפולה כפי שבחרו לעשות בפורשה עם ה-918 העתידית. צמד המנועים מחוברים באופן ישיר אל תיבת הילוכים כפולת מצמדים בעלת 7 יחסי העברה והכוח מועבר כמובן אל הגלגלים האחוריים.
המנוע החשמלי ניזון מסוללות במשקל 96 ק"ג הממוקמות בין המנוע למושבים כדי למרכז את המאסה ונהנים גם ממערכת קירור ייעודית ואפשרות חיבור לשקע חשמלי רגיל לטעינה מלאה בזמן של כשעתיים. ל-P1 ישנה גם אפשרות לנוע בכוח החשמל בלבד עד לטווח של 20 ק"מ במהירות עירונית של כ-40 קמ"ש.

 

במקלארן לא חושפים נתוני ביצועים מדויקים אך מצהירים על זינוק ל-100 קמ"ש בפחות מ-3 שניות, ל-200 קמ"ש בפחות מ-7 שניות ול-300 קמ"ש בפחות מ-17 שניות. המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-350 קמ"ש בלבד. הציוד התקני כולל בלמי קרבון קרמיים וצמיגי פירלי P  זירו קורסה שמיוצרים במיוחד עבור ה-P1.
ייצורה של ה-P1 מוגבל ל-375 יחידות כשמחיר כל אחת מהן מתחיל ב-866 אלף פאונד או במילים אחרות כ-5 מיליון ש"ח לפני מיסים ותוספות. תהיו בטוחים שזה לא מה שירתיע את הלקוחות הפוטנציאלים.

9 תגובות ל מקלארן P1: מחזירים עטרה ליושנה?

  1. לדעתי היא מנתקת באיזו שלב את הכביש ועפה לה. פשוט טיל בליסטי

השאר תגובה ל שי בטל תגובה

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל