מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
מונדיאל MENU
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
קונה אופנוע
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
KTM עליון קוביה
סטפן
rok-straps רצועות קשירה 140
ברקום שמאל
לרט
לרט
פרפקט קוביה שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
הארלי שמאל
מתלה לקסדה
מונדיאל קוביה
HJC

14.6 כ"ס – מונולוג של צמיג

14.6 כ"ס – מונולוג של צמיג

צח כנען

צילום: יח"צ

נעים מאוד, שמי צמיגי הצמיג. שם אבי צח. הוא דווקא בן-אדם בסדר אבל פעם בכמה שנים, לפי מצב העו"ש שלו, הוא קורץ לאימי, הם נכנסים לחדר המיטות "לקיים מצוות פרו ורבו". אימי הוגדרה על ידי הגניקולוג כאישה ולדנית כלומר, אין לה שום בעיה ללדת בקבלנות. לפיכך אני הבן השלושה-עשר במשפחה כשאחי הבכור נולד בשנת 1983.
להפתעת כל הסובבים לא היה קשה בכלל לקרוא לנו בשמות. שמי המורחב הוא: 90/90/14. נכנסתי לעסק המשפחתי לפני שלושה ימים- ואסביר את מהות שמי: 90- זהו רוחבי במילימטרים. ה-90 השני מציין את גובה הדופן שלי ו-14 הוא קוטר החישוק שחונך אותי לתפקידי. כדי שלא ייווצר בלבול בינינו האחים בתור לקופות הפסטיגל, בחדר הלידה הטביעו בי סימנים נוספים: האות R שבאה מצד אימי מציינת כמובן שאני, כמוה רדיאלי.  בתעודת הזהות שאקבל בעוד שבוע במשרד אדע מהו המשקל שמותר להעמיס על עצמי ומהי המהירות המרבית בה מותר לי להסתובב. רמזו לי שהיא תהיה האות N כלומר עד 150 קמ"ש. זאת לא תהיה בעיה בכלל, כי צח רוכב רק בתוך העיר. לאחי הגדול ששמו120/90/18 M/C 65 M+S – שנולד באוסטריה בבית-החולים ע"ש ק.ט.מ קראו כך כי הורשה לו לצאת מהעיר ולכן סומנה מהירותו ב-ZR, מה שמאפשר לו להתגלגל גם עד מהירות 240 קמ"ש. לעיתים היינו מכנים אותו בבית גם Y.

לפני כשבועיים התכנסנו כל המשפחה המורחבת להדלקת נרות, בליסת לביבות ובעיקר העלאת זיכרונות מימים עברו על אבות אבותינו שחיו בשנות ה-1500 לפני הספירה ונקראו אצטקים. זה היה ממש ממש מזמן.
המכנה המשותף לכל בני המשפחה שקורצנו מחומר הנקרא גומי. כדי לחסוך מכם את כל האינטריגות, הסכסוכים ומי אמר למי! אדלג שלושת אלפים שנה ליום שובו לאירופה של קרוב משפחתנו השייט ההרפתקן כריסטופר קולומבוס שהביא עמו את שרף הגומי מסיורו במרכז אמריקה. ומכיוון שהיה איש אופטימי וחובב אקטואליה, הוא הספיק לחוות את הפיכתנו למחק בשנת 1770. ובשנת 1783 התקשרו אליו האחים מונגולפיה הצרפתים וביקשו ממנו באדיבות לצפות את הכדור הפורח שלהם בשכבת גומי מעובד. גם נשותיהן המתוקות, שקצת לחץ להן המחוך, מכיוון שנבנה מעצמות לוויתן, נעזרו בנו כתחליף. לא נשכח בסיפורינו איך זה להיות מחוך-אבל זה כבר סיפור למבוגרים בלבד. רק נספר, שכדי להיצמד אליהן, עברנו תהליך שנקרא אז והיום גיפור (וולקניזציה). בשנת 1895 משפחת מישלין הצרפתית הרכיבה אותנו על חישוקי אופנים. ובשנים 1898 עד 1908 הותקנו אחר כבוד בגלגלי מכונית הפורד מודל T, על ידי חברת גודייר. שבזכות שחיקתנו האיטית הפכו ליצרן הגומי הגדול בעולם.
וכאן הגענו בסיפורנו הכרונולוגי להולדת אימי בשנת 1944 ולשם נעוריה טיובלס. היא הייתה בחורה יפיפייה ללא פנימית מתנפחת וכונתה גם  Run Flat.  אחיותיה כונו דיאגנולי והן שכבו בכבדות ובאלכסון בין שכבות סיבים. בעליהן התלוננו בפני היועץ הזוגי הצמוד מר מישלן כי הן שותות יותר מדי בנזין וביחד החליטו שהחוטים הפנימיים שלהן יונחו לרוחב, כלומר בזווית של 90 מעלות לכיוון הנסיעה. הן חוזקו והתעודדו ממיתרי פלדה שנשזרו בהן ולכן מאז, על כל צמיג במשפחתנו מסומנת באופן בולט האות R  , שהיא הכינוי לרדיאלי.

ישנה בביתנו מסורת והיא משחק טריוויה בכל מוצאי שבת. צח שואל אותנו שאלות באנטומיה ותמיד אנו יחד עונים את אותן התשובות: סוליה/ היקף/ עומק החריצים/ הדופן והעקב- שהוא איזור המגע שלנו עם החישוק בחגורה מהודקת היטב.
חלק מאחיי פרשו כנפיים לטיולים עצמאיים. אחד מהם בחר בספורט כתחביב ולכן הוא בחתך נמוך יותר, כדי לשפר את אחיזתו. והולך לו טוב בחיים כי גם חברת ימאהה החלה להתקין אותו על קטנוע ספורטיבי בשם טימקס. אח נוסף שלי אוהב לטייל בשטח ולא בכביש ולכן לחץ האוויר בו הרבה יותר נמוך, שטח המגע שלו עם הקרקע גדל והוא מתמודד עם תנאי קרקע קשים ומגוונים ובכלל, הוא דומה קצת חיצונית לטבלת קוביות  שוקולד. כשהתכוננו כל האחים, אחד אחרי השני, לעליה לתורה בבר-המצווה למדנו את טעמי המקרא ושיננו אחר הרב: מידת צמיג/ קוד מהירות ועומס/ תאריך הייצור/ תקן/ דגם/ טמפרטורה/ אחיזה/ שחיקה/ הרכבנו הפיסי. ולסיום התעכבנו בנושא קוד העומס ולחצי האוויר. הרבי הסביר לנו בפירוט כי יש חשיבות גבוהה ללחץ האוויר. לחץ אוויר לא תקין גורם לשחיקה, צריכת דלק גבוהה, אחיזת כביש גרועה ואפילו סכנת התפוצצות, השם ישמור.
לחץ אוויר נמדד לפי יחידות הנקראות PSI (Pounds Per Square Inch). כשאנחנו די חמים המליצו לנו להתנפח ביחידה אחת עד שלוש יותר מאשר כשאנחנו קרים. ולפעמים אנו נשאלים בתחנת הדלק, באנגלית "כמה שווה בר אחד?" והתשובה היא בר אחד שווה  14.5 PSI בערך.
חברים שלנו שנולדו למשפחות קצת לא בסדר בראש, מספרים שאבא שלהם מתקין צמיגים רגילים כמונו על אופנועי-שטח משופרים. וקורא לעצמו סופרמוטו.

בסך הכול אני לא מתלונן על צח. למרות שלפני כמה חודשים הוא החליט לשפר את הואריאטור ולאחר מכן נפרד מאחי 120/70/12. כשנפגשנו השבוע הוא סיפר לי שהוא נשקל בקופ"ח ובגלל שהוא קצת השמין (יותר מדי פחמימות), משום מה קוראים לזה צמיגים. בכל אופן, הוחלט שהוא ינפח אותי בלחץ אוויר קצת יותר גבוה. אך הבטיח לי אישית שהוא יטפל בי יפה, לפחות עוד שנה כשהוא לוחש לי שבימי גשם אנחנו נתקדם לאט לאט, בלי למהר לשום מקום. שנה אזרחית טובה לכל עמיתיו הרוכבים ואני מקווה שתקבלו יחס חם ואחראי מהוריכם. נסיעה טובה, צמיגי הצמיג.

10 תגובות ל 14.6 כ"ס – מונולוג של צמיג

  1. רכשת קטנוע חדש לפני שלושה ימים. תודה רבה על ההסבר המנוסח בפשטות ובהיר. סע בזהירות, תתחדש.

  2. בדיוק הבן שלי רוצה להתחיל ללמוד לנהוג, וזה יהיה שעור ראשון במכונאות.

  3. טוב שיש אותך אחרת הייתי ממשיך להתיימר שאני מבין משהו מהמספרים האלה.כל פעם נתתי משמעות שונה למספרים. אתה צריך לכתוב ספר! בינתיים נסתפק בכתיבה שלך בדוגרי כי אני לא רוצה שתלך לשום מקום תמשיך לכתוב נפלאות
    בהצלחה

  4. סופר מוטו- אופנוע שטח עם צמיגי כביש... הגיב:

    תתחדש, סע בזהירות.

  5. חמוד!!!! וחכם !!! אתה צריך להעביר קורסים לרוכבים מתחילים וגם מתקדמים ,מתערבת איתך שיש המון שאין להם מושג…

  6. אורך החיים של הצמיגים שלי רבע מזה אבל אפ פעם לא חשבתי מה הם מרגישים. אסע במשנה זהירות ואשתדל לשמור יותר עליהם. אחלה טור

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל