מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
מונדיאל MENU
מתחת לשורת MENU מטרו
אינסטגרם
עופר אבניר קוביה שמאל
הווסקוורנה באנר שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
קונה אופנוע
מטרו באנר שמאל הכי עליון
rok-straps רצועות קשירה 140
לרט
פרפקט קוביה שמאל
תמוז
סטפן
ברקום שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
HJC
מתלה לקסדה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
הארלי שמאל
מונדיאל קוביה

14.6 כ"ס – אנרגיה חיובית

14.6 כ"ס – אנרגיה חיובית

צח כנען

לשכן שלי מצידו האחר של הקיר המשותף,  אלצ'קו, יש סטייה מוטורית מסוג ב.מ.וו מסדרה שבע בלבד ובצבע לבן בלבד. זה בסדר, לכל אחד מאיתנו יש גיק בולט או מוצפן כשהפרטי שלי, כידוע הוא כמה שיותר מדבקות על בטי שלי וקודמותיה.
בימי שישי מוקדם בבוקר, בשעות הצל, נאספים מספר שכנים מהבניין במגרש החנייה מצוידים בדליים עם סבון וסמרטוטים. זרנוק המים נפתח בחסכנות באישור ועד הבית וחוט חשמל המורכב מארבעה חוטים מאריכים משתלשל מהקומה החמישית עבור מכונת השטיפה בלחץ והפעלת שואב האבק. אז מתחיל טקס הניקיון השבועי של המכוניות. הילדים מקבלים משימות ניקיון מוטוריות קטנות תמורת דמי-כיס וכמובן מורידים איתם סקייטבורדים וכדורגל ובעיקר מתרוצצים יותר מאשר מנקים.  כוסות קפה שחור, מוסיקה מהרמקולים ויאלל'ה לעבודה.

בערך בכל חודש מפתיע אלצ'קו עם שדרוג מעניין לסטי"ל שלו כשהאחרון הוא הצמדת סבכת סיבי קרבון ופתיחת חלון בגג, מה שגרם לי לצפות את מכשיר הפלאפון שלי בקרבון למחרת בבוקר. אלצ'קו מצויד במקביל ברכב צמוד מחברת האבטחה בה הוא מועסק והטקס השבועי הזה שמרגיע את כולנו מוקדש לב.מ.וו האישי, בעיקר עבור רעייתו העושה בו שימוש על בסיס יומי.

כלוחם בצבא הסובייטי באפגניסטן הארורה משימות של פירוק מצברי טנקים, נגמ"שים ומשאיות זו משימה שאורכת עבורו אפילו בחשכה מוחלטת, כמשך דקות עישון סיגריה. בוקר אחד מתקשר אליי אלצ'קו ושואל האם אני מסתובב באיזור התעשיה כי "נגמר" לו המצבר וביקש שארשום מק"ט עבורו, 60513, ואביא לו אותו. כך התוודעתי לעולם המחשמל של המצברים. כשהגעתי לחנות המצברים התברר לי כי ישנם בימינו כמה סוגי מצברים: מצבר רטוב, מצבר יבש ומצבר ג'ל. עלגבי כל מצבר מצוינים הנתונים הבאים:
אמפר לשעה, RC, (מעגל RC הוא המורכב מנגד וקבל שאליהם ניתן לחבר גם מקור מתח ישר או חילופי), מערך קטבים ימין ושמאל, מתח (בוולט), זרם התנעה (CCA) זהו הזרם המקסימלי אותו מפיק המצבר על מנת להתניע את מנוע הרכב). נוסף לכך מצויינים מתח הפריקה (אמפר לשעה), מידות חיצוניות במילימטרים, חותמת תו-התקן, מספר חודשי האחריות וכמובן המחיר.

מבנה ותפקיד המצבר
תפקידו המרכזי של המצבר הינו מתן זרם לצורך הפעלת מערכות חשמל שונות. המצבר הראשון הומצא לפני 150 שנה על ידי רופא צרפתי בשם נסטון פלנטה שגילה שכאשר עופרת הושרתה בתוך חומצה נוצר זרם חשמלי שניתן להיטען מחדש.
מצברים זקוקים בעיקר למשטר טעינה ופריקה נכונים ומבוקרים בהתאם לסוגם וגודלם. יש לבחור את עוצמתם של המצברים בהתאם לצריכה ולהקפיד בחיבור חשמלי נכון וחזק. כמובן שיש לקבע ולעגן מצברים היטב  שלא יזוזו בטלטולים. 

סוגי מצברים

מצבר התנעה  (Starting battery)  – זהו מצבר חומצה נוזלית בעל לוחות דקים יחסית,  מרקם ספוגי וצפיפות נמוכה. אלו תכונות המאפשרות חשיפה ושטח מגע מקסימלי ומידי בין משטחי הלוח לנוזל המצבר וכפועל יוצא כמות זרם רבה בזמן קצר. לצורך חיזוק מבני של החומר על הלוחות מוסיפים לעופרת חומר נוסף, דבר הגורם ליצירת זרם פנימי חלש בין שתי המתכות השונות ובפועל תהליך תמידי של פריקה עצמית.

מצבר ללא טיפול  (Low maintanence או Maintanence free) – בעיקרון זהו מצבר הסגור באריזה אטומה ללא פתח מילוי למים אך עם תוספת יתר של נוזל למקרה ויהיה אובדן מים תוך כדי שימוש. למצבר זה שסתום לפריקת לחץ במקרה של טעינת יתר.

מצבר פריקה עמוקה  Deep Cycle) Battery) – מצבר זה שייך למשפחת המצברים בעלי חומצה נוזלית. מצברים אלה יכולים בהגדרה לעמוד בפריקה עמוקה, של 50% מהקיבולת.
 
מצברי ג'ל – זהו מצבר שהאלקטרוליט בתוכו דמוי ג'לי. במצבר זה אין כמעט פריקה עצמית וניתן להשאיר מצבר כזה ללא שימוש במשך שבועות רבים וחודשים ללא נזק. המצבר אטום כך שגם אם נוצר בו שבר אין סכנת נזילת חומצה על מרכב האופנוע. המצבר טעון ומוכן לעבודה ואין צורך בטעינה מוקדמת.
 
מצברי  AGM ) Absorbed Glass Mat) – מצברים אלה הם וריאציה מתקדמת ומשופרת של מצברי הג'ל, הם נחשבים יעילים ועמידים ובעלי פריקה עצמית קטנה מאד.

לפני ארבעה חודשים מכרתי את קטנועי האהוב הקודם (קימקו מובי) ויידעתי מראש את הקונה המאושר כי המצבר בסוף דרכו כשבבוא היום אדאג לו למצבר על חשבוני. לאחר שבוע אכן הגיע היום ורכבתי בדרכי לרכוש קופסה חשמלית מלבנית תואמת. בחברה אחת שמו YTX9-BS ובחנות הסמוכה  שמו 691004 כשאצל היצרן השלישי הוא מכונה: 660004. רכשתי את "הבטריה" שבחרתי, החלפתי אותה בהצלחה והאייקון הכתום המאיים בצג השעונים של האקסית, חדל להאיר.

וכך בימי שישי, נמשיך להיפגש בחניה, עם דלי, סבון וסמרטוטים. כשמתחת למכסה המנוע במכוניתו או באופנועו של כל שכן ישן לו בנחת מצבר ממוספר עם נתונים אישיים משלו ונייחל כולנו לפחות ייסורי מצפון בצריכת המים ועלייה במפלס הכנרת. אלצ'קו שכני ממליץ על אתר אינטרנט בשם  www.bikebandit.com. שיעשיר את הידע למעוניינים.
מוקדש לזכרה של לנה, מעברו השני של קיר חדרי, על פטירתה בטרם עת.

16 תגובות ל 14.6 כ"ס – אנרגיה חיובית

  1. אחלה של טור, כיפי, מעניין וזורם. "זרם"…
    תמשיך !

  2. אחלה טוב. לא ידעתי שרק לפני 150 שנה המצבר הומצא ועןד על ידי רופא

  3. שלושת הילדים מקבלים חמישים ש"ח ומוצאים שאריות של במבה, לגו, שחמט ועוד ומתחלקים בהכנסה. אהבתי.

  4. מגיע מיכל חומצה עם שמונה פיות, מחברים אותו לשמונה פיות המצבר, מנקבים במסמר את המיכל של החומצה, הנוזל מתחיל לזרום למצבר- נזהרים עד אימה משאריות הנוזל. נותנים לו שתי דקות. כדי לאפשר לבועות לצאת. וזהו- אוטמים, מרכיבים וממשיכים לרכב.

  5. ראיתי בחנויות המצברים שהם עורמים על משטח מלגזה את כל הישנים ושולחים אותם לחברה כדי שיטפלו בהם – יגרסו או כל מה שצריך כולל הטמנה- העיקר לא לפגוע בסביבה. שבת שלום

  6. בכל פעם שאני מחכה בתחנה לנסיעה אני מחנה בצל ומנקה את הסקודה על יבש- כל יום כל יום. ג'נטים אני לא נוגע- זה במילא מתלכלך.

  7. חמוד מאוד, כתוב יפה , עברית מעולה ותוכן מלא הומור ומרתק. השכנים מתוארים מצוין והסיטואציה של השטיפה מעלה חיוך וזכרונות. המשך כך צח!

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל