מחירון אופנועים מוטו - בגרסא דיגיטלית, בחנויות ובעסקים

קיוואי בנלי
ברקום
ייעוץ קניה – עליון מתחת ללוגו
KTM MENU
הווסקוורנה באנר שמאל
שרקו
אבניר קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
קונה אופנוע
סטומפ
לרט
פרפקט קוביה שמאל
KTM שמאל
1 על 1
לרט
אוגוסטה קוביה הכי עליון
סטפן
אופנוסנטר קוביה שמאל
רוית דדוש עליון
מתלה לקסדה
הארלי שמאל
אינדיאן קוביה שמאל
ברקום שמאל
שוברט
HJC

אפריליה טואנו V4R – מכת ברק

אפריליה טואנו V4R – מכת ברק

תומר לשר

צילום: תומר לשר

מאז שנות ה-90' הלכה והתפתחה נישה של אופנועי סטריטפייטר. המתכון היה פשוט: קחו אופנוע ספורטיבי, הפשיטו אותו מפלסטיקה מיותרת וחברו לו כידון רחב וגבוה. כמו אופנות רבות שהחלו באופן מחתרתי, גם את אופנת הסטרייטפייטר/עירום שרירי מיהו יצרניות האופנועים לאמץ. כך נולדו להם אופנועים כמו סדרת הפייזר של ימאהה וההורנט של הונדה. כדי לחסוך בעלויות העדיפו היצרניות לרוב להשתמש במנועים שנלקחו דור אחד אחורה מפסגת ההיצע הספורטיבי שלהם.

יוצא דופן היה הטואנו של אפריליה שנולד בשנת 2002 והתבסס על הסופרבייק של החברה, ה-RSV. באפריליה העדיפו ליישר קו עם חזית הטכנולוגיה של אופנוע הסופרבייק שלהם והתוצאה בהתאם. גם הטואנו החדש, שהוצג בשנת 2011 והגיע ארצה בראשית השנה, שומר על המתכונת הזו ומתבסס על הדור האחרון של ה-RSV4. בדומה לאחיו הספורטיבי מצע הטואנו כעת גם מנוע V4 ייחודי ובגרסת ה-APRC (היחידה שמגיעה ארצה) שפע של מערכות עזר אלקטרוניות מבקרת משיכה, מערכת בקרת ווילי ואפשרויות בחירה של מפות הצתה. עם שרירים, טכנולוגיה ועיצוב שנוי במחלוקת יצאנו לבדוק מה יש לטואנו להציע בקטגורית החוליגנים המעוצבים.

בשורה התחתונה
עם השנים אנו שמים לב שטכנולוגיה מעולם המרוצים מעוברת ומושרשת לאופנועים סדרתיים, גם כאלו המשויכים לקטגוריות שאינן קשורות במובהק למסלול. באפריליה טואנו לא חסכו כמעט באף אחת מהן ופינקו את הרוכב בשלל אמצעים טכנולוגיים שעל הדרך גם עובדים בצורה מעולה מעבר לכל צפי. הטואנו שמתבסס על ה-RSV4 מציע מנוע חזק, מתלים איכותיים והתנהגות כביש נפלאה ובעיקר, בקרות אלקטרוניות שידעו לעזור ולהראות את הדרך לאותו בחור שהחליט לשדרג מבורגמן 400  ובאותה נשימה לזעזע רוכב מנוסה והכול בלחיצת כפתור אחת, או שתיים. הוא לא ממש פרקטי וצריכת הדלק גבוהה אך עם תג מחיר יחסית אטרקטיבי בפלח השוק המצומצם לו יועד, יחד עם הלוק הלא קונבנציונלי, נראה שהטואנו מציע חבילה מנצחת ללא עוררין לאוהבי ז'אנר הסטריטפייטר.

מנוע, תמסורת
המנוע בטואנו לקוח הישר מה-RSV4 אך עם זאת נעשו שינויים קלים בכדי להתאים את אופי המנוע לאופי האופנוע, מה זה אומר? ובכן, המנוע "מותן" בהספקו לטובת כוח זמין יותר בסל"ד הנמוך. על פי הצהרות היצרן מנוע הטואנו מספק 167 כ"ס ב-11,500 סל"ד שאותם הוא מוציא בצורה חלקה שלא הייתי מצפה ממנוע בתצורת V4. יחד עם מערכת הזרקה שמתפקדת פשוט באופן מעולה תפעול המנוע הברוטאלי הזה היא קלה ונשלטת באופן מפתיע. חזרה לגז בכל סל"ד ממצב OFF מתבצעת בחלקות כאילו החיבור לגלגל האחורי נעשה יחד עם שחרור המצמד, תחושה שונה לחלוטין ממה שתמצאו ב-RSV4 החייתי. בזכות ההזרקה המשובחת הזו ניתן לחיות עם הטואנו בשלום גם ביום יום ולא תמצאו את עצמכם מתאמצים לשמור על רכיבה חלקה גם ברכיבה עירונית.

המנוע יודע לחיות ולתת מענה בטווח שבין 2,000  עד 5,000 סל"ד עם מומנט זמין בדיוק למטרות כאלו. טיפוס בסקאלת הסל"ד מעבר לכך תהיה הכרחית רק ברכיבה ספורטיבית או אם החברה ממש עצבנה אתכם. עוד סיבה להישאר בטווח הסל"ד הזה היא שהטואנו יאלץ אתכם לבקר בתחנות דלק לעיתים תכופות, במהלך המבחן צריכת הדלק עמדה על 9.5 ק"מ לליטר. לא מעט.
למנוע ישנן 3 מפות הצתה:Road, Sport ו- Track כאשר ה-R רגועה מבינהן וה-T  מניבה את מיטב הסוסים המוצעים על ידי יחידת ההנעה הנפלאה הזו. אישית לא מצאתי סיבה להיות על מצב T כאשר מצבי R וS- נתנו מענה לכל תנאי הדרך המזדמנים.

התמסורת בטואנו גם היא לקוחה מה RSV אך שונתה ויחסי ההעברה קוצרו קלות בהתאם לאופי האופנוע. העברת ההילוכים מתבצעת באופן חלק ומדויק וגם תחת עומס לא נתקלו פספוסים בין ההילוכים. בהשוואה ליתר דגמי אפריליה עליהם יצא לי לרכב מערכת התמסורת בטואנו היא הטובה ביותר בה נתקלתי. אותה תמסורת מגיעה עם "קוויק-שיפטר",  מערכת שגם היא לקוחה מעולם המרוצים ומטרתה העברת הילוכים מעלה ללא עזיבה של המצערת, בסל"ד נמוך המערכת עובדת בצורה סבירה עם השתהות קלה אבל, בסל"ד גבוה מעבר ל-8,000 סל"ד היא עובדת אחרת לחלוטין ומתפקדת בצורה הרבה יותר רציפה ולא פלא. מערכת זו יועדה מלכתחילה להחלפת הילוכים מהירה תחת עומס ברכיבה חזקה.

התנהגות, מתלים, בלמים
השלדה בטואנו זהה לחלוטין לזו שנמצאת ב-RSV4 אך המתלים שונו והותאמו לתנוחת הרכיבה השונה ויחסי משקל שונים.  כאשר יושבים לראשונה על הטואנו אי אפשר להתעלם מרוחב הכידון שמרגיש רחב מכל סטריטפייטר אחר שפגשתם, ממש מעט. הדבר שקסם לי בעיקר במכלול הקדמי שמורכב מהגלגל והטלסקופים הישר לכידון הוא החיבור המדהים ביניהם. העסק פשוט מרגיש כיציקה אחת. בדרך כלל באופנועים מהסוג הזה שינוי כוון ברוטאליים גורמים ל"הד שייק" או לזעזוע הקל שבקלים, אבל פה, מצטער, אין כלום! כל תזוזה קטנה שבקטנות בכידון תעביר את הפקודה בצורה חלקה וישירה לפיסת הצמיג שנוגעת בזה הרגע באספלט. ההיגוי נותר מדיוק גם בכבישים לא מושלמים הודות למשכך ההיגוי התקני. עוד לטובת הכידון הרחב הוא הדרך שבה הוא עוזר לפלג הגוף העליון להתמודד עם רוחות מעבר לקו ה-140 קמ"ש.

תנוחת הרכיבה באופן כללי מאוד נוחה והגיונית יחסית לאופנוע מסוג זה, המתלים עושים עבודה נפלאה בהעברת האינפורמציה לכידון ומשרים בטחון בעקלתונים ארוכים והדוקים כאחד. מלפנים ישנו מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ ומאחור בולם מרכזי, שניהם תוצרת חברת זאקס, כשלא הורגש צורך לגעת בכיול הנוכחי של המתלים. גם במעבר על מהמורות במהירויות גבוהות הם מבצעים את מלאכתם היטב ויכולת הספיגה שלהם פשוט מעולה. 

המערכת הבולטת מבין המערכות האלקטרוניות של הטואנו היא מערכת בקרת האחיזה. בפעם ראשונה שרכבתי על אפריליה בעל מערכת דומה היה על הדורסדורו 1200 שם לדעתי המערכת לא עבדה בצורה חלקה לעבוד לכן באתי עם חששות קלות לגבי המערכת בטואנו. לשמחתי גם בסוגיה זו אפריליה פשוט עשתה עבודה נפלאה. המערכת, בעלת 8 מצבי התערבות שונים לבחירת הרוכב, עושה עבודה מדויקת ומתערבת בצורה שכמעט ולא מורגשת, לא משנה מה אופי רכיבה בו תבחרו.

כן, לטואנו יש עוד שתי בקרות מעניינות עליהן נרחיב מעט. הראשונה היא מערכת בקרת ווילי בעלת 3 מצבי התערבות. צר לי לאכזב אבל החלום שגמד קטן "יחזיק" לכם את הגלגל הקדמי בזווית של 45 מעלות באוויר נמוג. המערכת לא תשאיר אתכם בזווית הרצויה לאורך קילומטרים רבים כמו שהיינו רוצים אלה פשוט תוריד את הפרונט ארצה כאשר בכל מצב מהשלושה היא תתערב במוקדם או מאוחר. הבקרה השנייה היא בקרת זינוק, גם היא בעלת 3 מצבים. בקרה זאת עובדת מעולה ומאפשרת יציאה מהמקום בזריקת מצמד אגרסיבית (תנסו, תנסו. אל פחד). והמערכת תדע לרסן את המנוע בצורה כזו שלא תאבדו אחיזה מאחור והזינוק יהיה מרוסן בהתאם לדרגה בה תבחרו. כמו שכבר נאמר, האופנוע הזה ידע לקבל בידיים פתוחות כל רוכב  שידע לשים את האגו בצד ולתכנת את האופנוע לרמת הרכיבה בה הוא נמצא.

הבלמים בטואנו הם מתוצרת ברמבו ביצועיהם בהתאם. עוצמת הבלימה האדירה בבלם הקדמי מלווה ברגש פנטסטי ומאפשרת כניסות מאוחרת לפניה, דבר לא מובן מאליו. את גלגל האחורי לא קל לנעול. אני אישית תמיד אעדיף בלם אחורי בעל אופי שמקשה על נעילת האחורי וכך הוא מורגש בטואנו.

עיצוב, נוחות. שימושיות
העיצוב של הטואנו מזכיר סוג של חרק בעל שתי עיניים מאיימות, קווים זורמים לכוון החלק האחורי ומראה שמושך תשומת לב בכל מקום בו הוא מגיע. כשראיתי לראשונה את הטואנו עוד לפני שהגיע לארץ, מודה, לא התרגשתי או נפעמתי מעיצובו. לא מצאתי שום קשר בין המסכה הקדמית לשאר האופנוע, אבל כשפוגשים את הטואנו פנים אל פנים אי אפשר שלא להתאהב.

מבחינה ארגונומית, למרות כל המתגים הקיימים, השימוש בהם לא מצריך חשיבה מאומצת. שליחת האגודל תביא אתכם ישר לאזור המיועד לתכנות אחת המערכות והשליטה בהן לא מצריכה הורדה של העיניים מהכביש. לוח השעונים בעל שני  מצבים: האחד מצב מסלול בו הנתונים הנראים לעין הם הרלוונטיים לרכיבה ספורטיבית כאשר מד המהירות מקבל רובריקה קטנה אי שם במקום שלא אמור לעניין ואילו מצב ההילוכים מקבל יחס עדיף, בצדק. במצב הרגיל תקבלו בעיקר את הנתונים הרלוונטיים לחיי היום יום כאשר מד המהירות הוא הדומיננטי והשאר מתפרסים להם בצורה שווה. לוח השעונים מראה עוד שלל אינפורמציה כמו צאיכת דלק רגעית, צריכת דלק ממוצעת ועוד. 

להיות מורכב על הטואנו זו לא חוויה הכי נעימה, אותו חלקת ישבן לו יעדו אפריליה למורכב קשיחה מאוד ולא נוחה בעליל.. נקודה חשובה שעוד לא נגעתי בה היא זווית צידוד ההיגוי המגוחכות. מעבר בין מכוניות בעיר ביום פקוק יאלץ אתכם להשתמש לא מעט ברגליים כאשר תצטרכו לקחת את האופנוע אחורה וקדימה, אחורה וקדימה. תצרפו למשוואה את הכידון הרחב ומוכנה לכם הרפתקה מעניינת, במיוחד בחום יולי אוגוסט.

מחיר, אחריות, אחזקה
במחיר של 120 אלף ש"ח הטואנו יקר וחזק בצורה ניכרת מאופנועי הסטריטפייטר היפניים. מחירו של הקאוואסאקי Z1000 עומד על 93 אלף ש"ח ואילו מחירו של ההורנט עומד על 99 אלף ש"ח. אבל אין מה לעשות, על טכנולוגיה צריך לשלם. אבל הסטריטפייטרים היפנים לא המתחרים אינם המתחרים הישירים של הטואונו. דווקא הדוקאטי סטריטפייטר 848 שמחירו זהה לזה של הטואנו הוא המתחרה מבית אך הוא חלש משמעותית ונעדר את מערכות העזר האלקטרוניות. מחירו של הסטריטפייטר S מצריך תוספת של למעלה מ-50 אלף ש"ח נוספים. ביחס למתחרים האירופאים, כולל הק.ט.מ סופר דיוק, מציע הטואנו חבילה אטרקטיבית יחסית.
הטואנו מגיע עם אחריות לשנתיים ללא הגבלת ק"מ כשמרווח הטיפולים עומד על אחת ל-10 אלף ק"מ. בעידן שבו מחיר ליטר בנזין עומד על 8 ש"ח כדאי לתת את הדעת על צריכת הדלק השערורייתית של הטואנו.

תודה לגיא לריאה על העזרה במהלך הצילומים

תעודת זהות

אפריליה טואנו V4R APRC
מחיר: 119,985 ש"ח
אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ
שנת דגם: 2012
דרגת רשיון: A

נתונים טכניים

מנוע: 4 צילינדרים בתצורת וי, 999.6 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר, גל זיזים עילי כפול, קירור מים
הספק: 167 כ"ס ב-11,500 סל"ד
מומנט: 11.4 קג"מ ב-9,500 סל"ד
קדחXמהלך: 52.3X78 מ"מ
יחס דחיסה: 13.0:1
הזנת דלק: הזרקה, גופי מצערת 48 מ"מ
מתלים:
קדמי – מזלג הפוך 43 מ"מ, מהלך 120 מ"מ,
אחורי – זרוע אלומיניום, בולם יחיד, מהלך 130 מ"מ
בלמים:
קדמי – דיסק כפול 320 מ"מ, קליפר רדיאלי 4 בוכנות
אחורי – דיסק 220 מ"מ, קליפר בוכנה אחת
צמיגים:
קדמי – 120/70-17
אחורי – 190/55-17
בסיס גלגלים: 1,445 מ"מ
גובה מושב: 835 מ"מ
מיכל דלק: 17 ליטר
משקל: 183 ק"ג (יבש)

מדידות

צריכת דלק: 9.5 ק"מ לליטר
טווח רכיבה: 162 ק"מ

27 תגובות ל אפריליה טואנו V4R – מכת ברק

  1. כתבה טובה. אוהב את הסיגנון כשהוא לא ארוך ועיניני. ניהנתי.

  2. האופנוע יפיפה יש לו חזות אקזוטית. הייתי צובע אותו באדום או בצהוב "פררי".

  3. לדעתי היה עדיף שהיו מביאים אותו בלי כל המערכות האלקטרוניות בפחות מ-100 אלף ש"ח ואז לא הייתה שום התלבטות בינו לבין היפניים

  4. קצת לכאן קצת לשם. אבל בסופו של יום קונים את מה שבא יותר טוב בעיין.. האופנוע הזה מדהים.

  5. אבל לצערי האופנוע הזה יקר מידי ולא פרקטי. כלי שעשועים נטו למי שיכול להרשות לעצמו

  6. כמו שהיצגת את הדברים כאן, אהבתי את הכלי……אבל, צריך לשדוד בנק לקנות אחד כזה, ואח"כ סנף דואר בשוטף על מנת לשלם את הדלק.

  7. יותר מצריכת דלק של מאזדה 6. פשוט שתיין ועם טווח של 160 ק"מ זה אומר שצריך לתדלק אותו כל יומיים. ממש לא כלי לשימוש יומיומי

  8. אבל עיצוב נוראי. נראה שמי שעיצב אותו גילגל כמה ריזלות לפני אחרי ותוך כדי

  9. הרבה יתרונות, מעט חסרונות, הכלי המוביל בקטגוריה הזאת.
    אחלה עבודה תומריקו

  10. מה קורה פה עם המחירי רצח ועוד בלי כל הפלסטיקה

  11. שיורידו את כל הבקרות שהורסות את כל הכיף והופ חסכנו איזה 50000 שח ואז אחכ נקנה יפני

  12. מעבר לזה, ולמרות הנופך היח"צני משהו של הכתבה, נחמד מאוד.

  13. ההגיה של TUONO נשמעת לאוזן כמו TUANO ובכלל בכל מקום בעברית כולל באתר היבואן הסמנטיקה היא טואנו ולא טואונו. אז לפני שאתה מאשים בדיסלקציה לך תקנה שיחון עברי איטלקי

  14. לא נראה אופנוע פרקטי, אבל ממתי קונים אופנוע בשביל שיהיה רק פרקטי?? 🙂

  15. צר לי אבל 16 צודק טואונו רעם באיטלקית כך רשום וכך צריך לבטא

  16. לא חייב להיות כזה שלישי, לא כולם לא משהו. כתבה יפה

  17. אין בעיה לתמרן בעיר, עדיף על כל ספורט עם קליפונים, אני רוכב יום יום בתל אביב.
    צריכת דלק ממוצעת כ 13 קמ/ליטר וברגוע טוב יותר.

  18. מבטאים טְווׁנוֹ – Twono עם שווא: (כזה ְ) מתחת ל T…
    כותבים Tuono שזה בככל רעם ולא ברק….(שהוא Lampo או Fulmine)… אז הכל פה טעות אחת מתמשכת מהתחלה ועד הסוף..

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל