fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
סטפן
אודי דגן 140 על 70

יותר אופנוע באותו כסף: ק.ט.מ אדוונצ'ר 1090 במבחן דרכים

יותר אופנוע באותו כסף: ק.ט.מ אדוונצ'ר 1090 במבחן דרכים

צילום: אדם בלנגה

בוחנים:  ניסים ברדה, עודד גביש, אריק רוזנבלום, מיקי כהן

עורך: גב"ב

 

שורה תחתונה: ספורטיבי ומרגש בכביש ואף בעל DNA לשטח, מתאים לרוכבים מפולפלים יותר מאשר רגועים.
 
ק.ט.מ אדוונצ'ר 1090 מגיע לישראל כמחליפו של האדוונצ'ר 1050 שנמכר כאן בהצלחה מאז 2015 (רק בגרסה המותאמת לרישיון A1). ה- 1090 מהווה תמורה מעולה למחיר, כ- 100,000 שקל, מקבלים את כרטיס הכניסה לעולם האדוונצ'רים של KTM. 
KTM החליטה לעשות סדר במשפחת האדוונצ'רים שלה והחל מהשנה ישווקו 5 דגמים ב-2 תצורות מנוע. אדוונצ'ר 1090, 1090R, סופר אדוונצ'ר 1290S ,1290R ו-1290T שנשאר אותו דבר מהשנה שעברה.
 

ה- 1090 החדש חזק הרבה יותר מה- 1050 למרות שנפח המנוע נשאר זהה, הדגם עבר עדכוני עיצוב שמחדדים את מראהו משפרים את הארגונומיה מסביב לרוכב, שינוי נוסף הוכנס בתחום האלקטרוניקה, לטובת יותר יעילות, בטיחות וחיסכון בדלק.
 
מנוע הוי-טווין 75 מעלות מפיק עכשיו 125 כ"ס ו-11 קג"מ, לעומת 95 כ"ס ו-10.7 קג"מ בדגם ה-1050 היוצא (ללא הגבלת הספק), מיכל הדלק נותר בקיבולת 23 ליטר ובמדידה שערכנו במהלך המבחן האופנוע מכסה קרוב ל-360 קילומטר בין תדלוקים. מבחינת התחושות מורגש ללא ספק כי הדגם התחזק באותם 30 סוסים משמעותיים בהשוואה ל-1050. 
 
באלקטרוניקה שיפורים במצבי הרכיבה ובבקרת האחיזה, מצבי "ספורט", "כביש" ו"גשם" ללא אופרוד, מאידך בכביש נהנה מקלאץ' מחליק חדש שימנע את נעילת הגלגל האחורי כתוצאה מבלימת מנוע. מרווחי הטיפול עומדים על 15,000 ק"מ.
 
שלדת צינורות הפלדה של ה-1090 אדוונצ'ר שוקלת 9.8 ק"ג בלבד, ללא שינוי מה-1050, מתלי ווייט פאוור עם מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ ומהלך של 185 מ"מ, הבולם האחורי עם מהלך של 190 מ"מ וכוונון לעומס קפיץ. החישוקים יצוקים במידות דו"ש, קדמי "19 ואחורי "17, מי שרוצה את גלגלי השטח יצטרך לקנות את גרסת R עם קדמי "21 שם גם החישוק אינו יצוק ומצויד שפיצים. גובה המושב עומד על 850 מ"מ, 10 מ"מ פחות מהאחים הגדולים והיקרים יותר, ה-S וה-T. על הבלימה צמד דיסקים קדמיים בקוטר 320 מ"מ, מערכת ABS ניתנת לניתוק. גם כאן מדווחים הבוחנים על שיפור: "קל תנועה ותמרון, נוח להרכיב לרוכב ולמורכב, בולמים נהדרים, היגוי זריז, משרה בטחון גם לנמוכים. נוח מאוד במצב עמידה, קפיצות קלות, מעברים. התלונה היחידה היא על חום מנוע שנפלט לכיוון שוק ימין".

 

 

ה-1090 אדוונצ'ר מצויד במגן רוח הניתן לכוונון, לוח המחוונים עשיר וכולל מהירות, שעון זמן, הילוך נבחר, חום מנוע, מפלס דלק וכן נתוני מחשב דרך מלאים, מורכב משני צגי LCD ומתצוגה אנלוגית לסל"ד. בצד השמאלי של הכידון בורר המאפשר לרוכב לדפדף בכל נתוני התצוגה ולבחור את מצבי הרכיבה, לחובבי הטכנולוגיה, יש את כל המידע הדרוש ואף יותר כמו בכל סידרת האדוונצ'רים של הכתומים.
 
מחיר האופנוע 103,900 שקל (לא כולל אגרת רישוי), בתקופת ההשקה יוצעו מבצעים נוחים למלאי מוגבל.
 
 
צריך לסמוך על האופנוע יותר ממה שנראה הגיוני / עודד גביש
 
התיישבתי על ה-1090, הסביבה מוכרת, אין שינוי מדגמים קודמים. אותם מתגים, אותו לוח שעונים ואותו תפריט ניהול מנוע ואחיזה. המושב נמוך, קל להוריד רגל בטוחה לקרקע בכל מקום בכל מצב (כמעט). לדגם זה אין מצב "שטח" בניהול האופנוע ואני תוהה אם מנסים לרמוז לי משהו. דגם זה גם מגיע עם חישוקי "19 קדמי ו-"17 אחורי, ג'נטים יצוקים אשר מעולים לרכיבת כביש אך שבירים. 
 
התוכנית היתה להיכנס אתו לשביל מסולע מבית שמש לבר בהר, ואני משנה את התוכנית. אתחיל בכביש מהיר ופתוח עד מבשרת ציון, משם כביש נוף מתפתל רמת רזיאל למטה לכיוון בית שמש ואז לעלות את נס הרים. ממלא דלק וממריא. האופנוע מרגיש קל, קליל, ההיגוי זריז מאד על גבול העצבני. המנוע בהתחלה על מצב "כביש" מעט איטי ומשמים, אבל אחרי מס' דקות העברתי למצב "ספורט" והמצב השתפר פלאים. המנוע חזק וזריז בכל תחום הסל"ד, מושך חזק ולינארי לכל אורך עקומת הסל"ד ואוהב מאד סל"ד. מעל 6,000 סלד מיצר ויברציות לא נעימות. הגיר מעולה, מהטובים ביותר, קל קצר ומדויק.
 
בכביש המהיר אין בעיה לרכב בהילוך שישי כל היום בכל מקום, אין ממש צורך להוריד הילוך כדי לבצע עקיפה.
יחד עם זאת השיוט לא ממש נעים וניכר שלא לכך כוון האופנוע, בולמי הזעזועים קשים ומעבירים לשלדה ולתחת מכות ממהמורות. הברקסים טובים אך ציפיתי ליותר כוח בלימה בנגיעה הראשונית.

כאשר עברתי לכביש האיטי והמפותל, עברתי בראש למצב קרבי, הכול התחיל להסתדר באופנוע – ההיגוי עם המנוע ועם בולמי הזעזועים. הוא יציב בדיוק במידה לנסוך בך ביטחון בשמירה על קו בפניה ועם זאת משנה כיוון ללא מאמץ. במקרה של תיקון קו במהלך הפניה הוא מתמסר ועושה זאת כמעט בלי לאבד מהירות. בתוך הסיבובים, שם משקל האופנוע מתחיל ללחוץ על בולמי הזעזועים, מתגלה כי כיוון המתלים טוב מאד והם שומרים את האופנוע יציב ובקו שבחרת. המנוע מאיץ אותך החוצה מהפניות חזק אך צפוי ומדויק, וכאן, גם אם תעז ותמשוך עד מנתק הסל"ד, לא יפריעו לך הויברציות – המוח שלך מרוכז בכ"כ הרבה דברים אחרים, חשובים יותר. בכביש נס הרים "בעליה" אפשר וכדאי סוף סוף לפתוח גז עד הסוף בהילוכים נמוכים, האופנוע מושך חזק מאד עד קצה טווח הסל"ד.
ואז, ליד מערת הנטיפים, קרץ לי פתאום שביל עפר, ידיד וותיק ומוכר, שביל טוב לגשש את יכולות השטח של ה-1090.
 
ירדתי לשביל, בהתחלה בישיבה הרגשתי לא טבעי, נמוך מאד. כאשר נעמדתי הכול הסתדר, תנוחת העמידה נוחה מאד, הכיסא צר מספיק כדי לא להעמיס על הברכיים, הרגליות ממוקמות כך שגם בישיבה הרגליים תומכות במשקל ומורידות את מרכז הכובד של האופנוע. הייתי שמח לכידון מעט יותר גבוה אבל בהחלט סביר. השביל בהתחלה כורכר לבן אך מהר מאד הופך חום משובץ אבנים. ברכיבה בעמידה האופנוע צולח את השטח בצורה משרת ביטחון מספיק כדי להתחיל להגביר את הקצב. גז ביציאה מסיבוב, בלימה מאוחרת לתוך הסיבוב, פתאום גם הברקסים שהרגישו מעט חלשים בכביש מתגלים כמעולים. בולמי הזעזועים הקשים מוכיחים את ערכם האמיתי, מישרים את קפלי הקרקע, את המהמורות ואת האבנים.
 
יצאתי מהשביל מאחורי "בר בהר" בתחושה כ"כ טובה ובלי לעצור חציתי את הכביש ונכנסתי לשטח שוב. הפעם לשטח יותר תובעני, מסולע, מדורדר ומדורג יותר (לבעלי דמיון מפותח, לא אלמידיה). רכבתי תוך הגברת הקצב כשהאופנוע מתמסר ובולע כל מה שהעזתי לזרוק לעברו. מפעם לפעם בחריץ או מהמורה גדולים במיוחד ציפיתי לשמוע סגירה של הפרונט אך זה לא קרה. בשביל יש כמה ירידות דרדרת עם בורות אשר במבט ראשון מלמעלה גרמו לי חששות אשר התבדו. צריך לסמוך על האופנוע יותר ממה שנראה הגיוני.
 

לסיכום: אופנוע מצוין למי שרוצה לרכב רכיבה התקפית, בכביש או בשטח רך. בעל יכולות שטח מפתיעות לטובה. מי שמחפש רכיבות רגועות, האופנוע יעשה זאת, אבל לא זה מה שעמד לנגד עיניי המהנדסים כאשר כיילו את האופנוע.

 


 
אופנוע למתחילים? ממש לא, כלי מעולה לספורט כביש ואף לשבילים / מיקי כהן
 
מעבר לתחושה הביתית, כמי שרוכב על Adventure של KTM כ-4 שנים, התחושה כשעליתי על ה-1090 הייתה שהאופנוע קל ונמוך. ריצה לדפי הנתונים מאשר את התחושה אבל גם מבלבלת. המשקל אכן נמוך בכ-15 קילו אבל הגובה שונה רק בסנטימטר בודד אחד מהאח הגדול. מוזר, ההרגשה היא כאילו האופנוע יותר נמוך. תשבחות רבות נכתבו על מנוע ה-LC8 וגם כאן המנוע לא מאכזב, משיכה אחידה לאורך כל קשת הסל"ד ואתה אף פעם לא מצליח להבין איך פתאום אתה רוכב במהירות הזו. אז אין את אותה הרגשה של מכת כוח נוספת מעל 6,500 סל"ד שקיימת באח הגדול, אבל זה לא מפריע בשום מצב. לא במצב רגיל ולא במצב ספורט ששם תגובת המצערת מחודדת יותר. למרות 125 כ"ס של המנוע, התחושה שהסוסים האוסטרים כנראה יותר חזקים מהאחרים.

למרות גודלו, ההשתחלות בעיר איתו קלה מאוד, זה לא מובי של שליחויות אבל יכולות ההשתחלות שם ובגדול. נוחות, בגדר הסביר על כבישי הערים המצולקות.
יציאה למרחב המחייה הטבעי של האדוונצ'ר, מחוץ לערים, וגם ברכיבה רגועה יחסית הנוחות משתפרת ומאפשרת רכיבה לאורך זמן בנוחות. כבישים מפותלים עושים רק טוב לזוגיות עם ה-1090 ניתן ואף רצוי ללחוץ אותו בפניות על מנת להוציא את המיטב מהבולמים, חבל רק שהקדמיים לא מתכווננים. 

רציתי לרדת אתו לשטח, לרכב בכמה מהמקומות בהם אני רוכב עם האח הגדול שלו. מבט בחישוקים היצוקים ורפרוף בבקרות האלקט', מראים שהוא לא ממש מיועד לשם. מצב השטח נעדר מרשימת האפשרויות, ה-ABS אינו ניתן לניתוק חלקי (מהגלגל האחורי בלבד) אלא רק מתנתק לחלוטין. ה-DNA שם, אבל זו בהחלט לא כוס הקפה שלו.

חסרונות? יש. מיגון הרוח לא כל כך יעיל ולי אישית הייתה תחושה, שאחרים לא הרגישו אותה, שהרגליות יושבות טיפה גבוה מידי.
מבחינתי, האם ה-1090 מרגיש ככרטיס כניסה למשפחת האדוונצ'רים של המותג האוסטרי? ממש לא. זהו אופנוע כביש מצוין בעל אפשרות לשיוט ארוך ולתקיפת פיתולים עם יכולות שבילים  לא רעה כלל. 

נשאלתי במערכת אם אני מתכוון להחליף את שלי בכזה? אז התשובה היא כן אבל תנו לי את גרסת ה-R בבקשה.
סיכום
התמונה העולה ממבחן הבכורה שלנו בישראל על הק.ט.מ אדוונצ'ר 1090 החדש היא של הצלחה. במחיר קרוב מאוד לזה של ה-1050, כלומר באזור ה-100,000 שקל, מקבלים לשנת 2017 אופנוע הרבה יותר טוב, ק.ט.מ אדוונצ'ר אמיתי כמעט ללא פשרות. כפי שהתרשמו כל הבוחנים האדוונצ'ר 1090 הוא אופנוע בעל יכולות משמעותיות וללא תירוצים של "מיועד למתחילים" או "ידידותי לפחות מנוסים", שהתלוו לקודמו – אלא כלי שלם ומדליק שייהנה את בעליו עד מאוד במגוון עצום של משימות, כפי שאדוונצ'ר אמור להיות: טיולים ארוכים בזכות נוחות מעולה לשני רוכבים עם מטען, במקביל ייהנה מאוד בכבישים מפותלים ובתמרונים בערים בזכות זריזות והיגוי נפלא, מתלים מכוילים נכון, וכן, בתור ק.ט.מ אמיתי הוא יפתיע גם בירידה לשבילים, והכול עם מנוע חדש ועוצמתי, שווה.   

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל