אתר בהרצה. אם מצאתם טעות, אנא ספרו לנו ונתקן בהקדם.

קיוואי בנלי
שוברט עליון מתחת לשורת MENU
מתחת לשורת MENU מטרו-בטא
פרפקט אופנועים
אוגוסטה קוביה הכי עליון
אפריליה
הווסקוורנה באנר שמאל
היליט מתנפח באנר עליון
בטא – שמאל הכי עליון
וספה
Ad motorsport
לרט
KTM עליון קוביה
פרפקט קוביה שמאל
לארט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
אופנוסנטר קוביה שמאל
סטפן
מטרו מבצעי אוגוסט – קוביה שמאל
HRP קוביה שמאל
HJC
שוברט
כרמיאל קוביה שמאל
ברקום קוביה שמאל

X-מן 2

X-מן 2

טל שביט

צלם: טל שביט

השורה התחתונה  ה-X-מקס 250 הוא – לטעמנו הפרטי – קטנוע ה-250 הטוב ביותר בשוק (ואפשר גם להרחיב את ההגדרה ל"עד 300 סמ"ק"). הוא שייך למשפחת קטנועי הכלבו, כאלו שמסתדרים בקלות בתנועה עירונית צפופה (להבדיל מקטנועי-המנהלים המוגדלים), וגם מספקים נוחות וביצועים די והותר כדי לצאת מהעיר כשצריך ולהגיע לכל קצוות הארץ. ה-X-מקס אינו מושלם: הוא אינו המהיר מכולם, לא מתאים באותה מידה לכל הרוכבים, מבנה המשקף החדש מהווה נסיגה פונקציונלית, ויש קטנועי 250 זולים יותר. אבל ה-X-מקס מציע רמה גבוהה של שימושיות, התנהגות כביש משובחת, מתלים מעולים, בלמים יוצאי-דופן ותחושת איכות שיותר ממצדיקה את תג המחיר ומלווה באחריות ארוכה. ה-X-מקס החדש ראוי, עוד יותר מקודמו, לכינוי המחמיא "בייבי T-מקס" (על שם האח הגדול והמאד-נחשב). מומלץ ביותר.

רקע  לימאהה X-מקס יש שם מצויין אצלנו, ושני הדגמים – בנפחי 125 ו-250 סמ"ק – נחשבים בין המובילים בסגמנטים שלהם. לשנת 2010 הוציאה ימאהה X-מקס מעודכן, אשר הגיע אלינו בשלב ראשון בגרסת 250 סמ"ק – דגמי ה-125 אמורים לנחות ממש בימים אלה. ימאהה מגדירה את ה-X-מקס 2010 כחדש לגמרי, אבל זה לא לגמרי מדוייק. הממדים החשובים – בסיס גלגלים, גודל צמיגים, מהלכי מיתלים – נותרו ללא שינוי, וכך גם המנוע. השינוי הבולט לעין הוא בעיצוב, בעיקר של החופה הקדמית. ב-X-מקס המקורי המשקף המגן מפני הרוח צמוד לכידון ונע יחד עימו. בדגם החדש המשקף קבוע עם החופה וממקום קדימה ונמוך יותר, כמו ברוב קטנועי המנהלים. מתחת לחיפויי הפלסטיק טוענת ימאהה לשילדה חדשה לגמרי, קשיחה יותר מהקודמת. 

מנוע וביצועים  על הנייר ה-X-מקס אינו מתבלט, והוא אפילו חלש במעט מרוב מתחריו הישירים. בפועל המנוע חזק די והותר, מאיץ בהחלטיות (לאחר היסוס-מה במטרים הראשונים) ומרגיש "בשרני" גם בתחושת בטן וגם במדידה (לתחושת הבשרניות תורמת גם העובדה שזה אינו מנוע ה-250 החלק ביותר בו נתקלנו). נתון המהירות המירבית אינו נחות משל דגמי 250 אחרים. נקודה מענינת: ה-X-מקס דור-קודם שצירפנו למבחן לצורך השוואה ישירה וצילומים היה מהיר באופן ניכר מהחדש, למרות היותו מצוייד בדיוק באותו מנוע מוזרק (וללא כל שיפורים). למעשה שבר ה-X בן השנתיים שיאי מהירות לקטגוריית ה-250 במדידות שלנו (155 קמ"ש בירידה קלה שהם 139 קמ"ש מדודים ב-GPS; 133-134 קמ"ש בקו ישר). מסקנה אפשרית היא שבתוך המנוע חבוי עוד פוטנציאל, שיבוא לידי ביטוי לאחר שיצבור מעט קילומטרים. הופתענו, אגב, לגלות אי-דיוק גדול במד המהירות, שמגזים מאד למעלה.
צריכת הדלק במהלך המבחן היתה טובה מאד, ומיכל דלק גדול של 12.5 ל' מספק טווח נסיעה מכובד בין תדלוקים.

נוחות   ל-X-מקס הקודם היה המושב הנוח ביותר – לדעתנו – בעולם הקטנועים: שטוח ותומך, בדיוק בצורה הנכונה. המושב בדגם החדש עוצב כך שיהיה דומה עוד יותר למושב ה-T-מקס. הוא מעט גבוה מבעבר, וקצת יותר מעוגל. כתוצאה מכך הוא מעט פחות נוח מבעבר, ועלול להוות בעיה לרוכבים נמוכים שיתקשו להגיע לקרקע. לעומת זאת, מושב הרוכב ארוך יותר ומאפשר לנוע לאחור, וזה יתרון לרוכבים גבוהים כמו כותב שורות אלו. יחד עם מבנה החופה החדשה, אין עוד הפרעה לברכיים כפי שהיה בדגם הקודם. עוד שיפור חושב הוא בתכנון המדרס: ב-X-מקס הקודם לא היתה אפשרות להזיז את הרגליים קדימה. בדגם החדש יש מדרסי-המשך אלכסוניים, כמעט כמו בקטנועי מנהלים. התוצאה היא שיפור ניכר, אך עדיין לא מושלם. בין החלק השטוח לאלכסוני יש מדרגה קלה הדורשת הרמת הרגל. לבעלי רגליים ארוכות זה לא לגמרי נוח.
מושב הנוסע האחורי, יחד עם רגליות-נוסע מתקפלות, נוח למדי אך התנוחה אינה אידאלית – הרגליים ממוקמות קדימה מדי – והנוסעים מאחור אמרו כי היו שמחים לקבל תמיכה לגב. ימאהה מציעה משענת אחורית כאבזר אופציונלי.
מיגון הרוח מהווה צעד לאחור. החופה החדשה עם המשקף הקבוע תורמת לעיצוב, אבל עבור הרוכב התוצאה היא פחות מיגון ויותר רעשי-רוח בקסדה.
המיתלים מעט נוקשים יותר מבעבר אך עדיין מצוינים, סופגים היטב מבלי להיות נרפים, ומגיעים לאיזון מעולה בין נוחות לתחושת בטחון.

התנהגות  זהו הסעיף העיקרי המפריד בין ה-X-מקס למתחריו, ובין הדגם החדש לקודם. סעיף זה גם שכנע אותנו שהמקס 2010 זכאי להגדרה "חדש". ההיגוי לא היה מבייש אופנועים רבים, מבחינת הדיוק והרגש, והתחושה היא שאפשר פשוט לקחת את הקטנוע למסלול מירוצים. המיתלים מסתדרים עם כל סוגי הכביש מצויין, והיכולת שלהם לתפקד תחת עומס תורמת גם לסעיף הבלימה. ל-X-מקס אין, על הנייר, בלמים יוצאי דופן. בפועל, העוצמה והרגש שהם מספקים – הקדמי והאחורי, כל אחד בנפרד – קובעים רף חדש בעולם הקטנועים הבינוניים.

בשימוש יומיומי  כפי שמעיד נתון קוטר הסיבוב, כושר התמרון של ה-X-מקס סביר יחסית לממדיו, אך לא יותר בשל זוית צידוד מוגבלת מעט. למרות זאת, תמרון בתנועה צפופה נעזר בתגובה המדוייקת של המנוע ושילוב הואריאטור החלק. עם גלגלים גדולים ("14 מאחור, "15 מלפנים), מרווח הגחון נאה מאד וכך גם כושר טיפוס מדרכות. מתחת למושב נמצא תא פשוט ענק, שמכיל שתי קסדות שלמות. יצרנים אחרים צריכים לעשות שיעורי בית וללמוד מימאהה איך מתכננים נכון. לגודל התא שמתחת למושב יש משמעות רבה לשימושיות היומיומית. צרף ארגז אחורי ותוכל להוביל קניות בסופר בלי בעיות. יש גם תא כפפות ננעל, גדול למדי, תחת הכידון. אמנם אין ל-X-מקס מדרס רגליים שטוח, אבל את זה לא תמצאו בשום קטנוע 250 שנמכר כיום בשוק שלנו. חבל, לעומת זאת, שאין וו-תליה לשקיות.
פתח התדלוק נמצא בתעלה המרכזית, והוא עמוק מאד. מתרגלים.

פיצ'יפקעס  אין יותר מדי גימיקים, וטוב שכך. לוח השעונים מציג תוספת של מד-סל"ד שלא היה קיים בדגם הקודם (ולא ממש נחוץ בקטנוע אוטומטי, בינינו). בין שני המחוונים הראשיים יש צג LCD בו ניתן להציג מדי מרחק מתאפסים – לא אחד, שניים – ולבחור בין שעון זמן או תצוגת טמפרטורה חיצונית באמצעות לחיצה ארוכה על כפתור Select.

איכות  עוד סעיף שמציב את ה-X-מקס מעל רוב מתחריו. החומרים, תחושת המתגים והמנופים, העיצוב, איכות ההרכבה והגימור – מעולה, לא פחות. דוגמה לאיכות ולתשומת לב לפרטים: המושב מתרומם גבוה ורחוק לפנים כשהוא נעזר במנגנון קפיצי החבוי בצירו. המשמעות היא שאין שום מוט או בוכנה שמפריעים לגישה לתא מתחת למושב. שימו לב לג'ק-הצד שמתוכנן היטב, ותומך בקטנוע באופן בטוח ובזווית נוחה. זה אולי נראה שולי אבל מדובר בחלק שרואה שימוש קבוע ותכוף, ותכנונו הנכון תורם לאיכות החיים עם הקטנוע. גימור המתכת בחלקו האחורי של המושב נותן מגע-פרימיום שמצא חן בעינינו. האחריות הנדיבה שמגיעה עם ה-X-מקס, שנתיים ללא הגבלת ק"מ, מהווה בונוס ומצביעה על האמון שרוכש היצרן – היבואן – לאמינות ולעמידות של הכלי.

אחזקה  ה-X-מקס דורש טיפול החלפת שמן מדי 3,000 ק"מ, וזה מעט מעצבן. לעומת זאת, החלפת רצועה – שהיא הטיפול הגדול והיקר ביותר – נדרשת רק כל 19,000 ק"מ. אבל אז תשלמו יותר מ-2,500 ש"ח על טיפול אחד ויחיד! סך עלויות הטיפולים השוטפים ל-24,000 הק"מ הראשונים מגיע לסכום גבוה למדי של כ-5,000 ש"ח.

תעודת זהות

מחיר 30,000 ש"ח
אחריות שנתיים, ללא הגבלת ק"מ
שנת דגם 2010
דרגת רשיון A1

בעד היגוי, התנהגות בפניות, בלמים, תא מטען, שיפור במרחב רגליים לעומת דגם קודם, איכות
נגד מיתלים נוקשים, מיגון רוח פחות טוב מבעבר, מ-ח-י-ר!
 

נתונים טכניים

מנוע 250 סמ"ק, קירור מים, הזרקת דלק
הספק מרבי  20.4 כ"ס
גובה מושב 79 ס"מ
צמיגים
קדמי 120/70-15, אחורי 140/70-14
מיכל דלק 11.8 ל'
משקל רטוב 180 ק"ג
מחיר 30,000 ש"ח
אחריות שנתיים ללא הגבלת ק"מ
עלות אחזקה ל-24,000 ק"מ 5,000 ש"ח

מדידות

מהירות מירבית (GPS, ישיבה זקופה): 126 קמ"ש
צריכת דלק: 26.5 ק"מ/ל' 
זיוף ספידומטר: 11%+
קוטר סיבוב: 4.90 מ'
טיפוס מדרכה: 20.0 ס"מ
 

וספה מגדל
הונדה מגדל