fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
תמוז
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
סטפן
voge מוטו24 באנר
אודי דגן 140 על 70

מוטו בוחן | KTM סופר-אדוונצ'ר 1290R – טכנולוגיה בשרות רוכב השטח

מוטו בוחן | KTM סופר-אדוונצ'ר 1290R – טכנולוגיה בשרות רוכב השטח

בחנו: מיקי כהן, אריק רוזנבלום | צילום: עדי בראון, אדם בלנגה

מתוך מוטו מדריך, גיליון 360, פברואר 2018, לקריאה דיגיטלית כאן.

שורה תחתונה: אופנוע שטח גדול, משוכלל ומפצה על רוב טעויות הרוכב. הופך אותך לרוכב הרבה יותר טוב ממה שאתה באמת. כיף אמיתי בכביש, תענוג בשטח עם מנוע ומתלים ברמה הגבוהה ביותר.


עם העלייה במכירות של קטגוריה האדוונצ'ר, דואל ספורט בעברית תיור הרפתקני, עבר מרוץ החימוש מאופנועי הספורט הקיצוניים לקטגוריה הזו. מיטב היצרנים זורקים למערכה אופנועים עתירי הספק וחמושים באלקטרוניקה הלקוחה ממלחמת הכוכבים. כל יצרן עם המאפיינים שלו מוציא כמה דגמים על אותה פלטפורמה בעוד שמבווריה יוצא דגם שיכול לחצות יבשות בנוחות בכביש ובשבילים כבושים ומבולוניה יוצא דגם לחציית יבשות בעלות כבישים מפותלים, KTM אינה שונה ובנוסף לאופנוע אדוונצ'ר מוטה כביש, יש להם בארסנל גם דגם המתאים ל-DNA השטח של החברה. הגנרל של KTM בסגמנט הזה הוא לא אחר מאשר הסופר-אדוונצ'ר 1290R.

לסדרת האדוונצ'רים של KTM לקח כמה שנים להתייצב ולשנת 2018 החברה משווקת 4 דגמים. דגם כניסה לעולם האדוונצ'רים של KTM, מוטה כביש שנקרא פשוט 1090. אחד מוטה שטח 1090R, אותו בחנו בגיליון הקודם. סופר-אדוונצ'ר 1290S מוטה הכביש – ונושא הכתבה שלפנינו, הסופר-אדוונצ'ר 1209R שנועד לרוכבים המעדיפים את הדרך לעבודה לעשות לא רק על הכביש הסלול.

הקונספט לא השתנה, אותה שלדה המשרתת את כל דגמי ה-Adventure של KTM מאז 2013 נמצאת גם פה, אותו מנוע LC8 מוצלח, הפעם בנפח 1301 סמ"ק ועם 160 כ"ס ב-8,750 סל"ד ו-14 קג"מ ב-6,750 סל"ד, ל-1290 לא חסר כח בשום מצב, לא בכביש ולא בשטח. אבל אנחנו מקדימים את המאוחר.

נראות ועיצוב
ה-1290R הוא אופנוע גדול והנתונים אכן מאשרים, בסיס גלגלים של 1580 מ"מ, גובה מושב של 890 מ"מ הניתן להגבהה של עוד 20 מ"מ, גלגלים של דו"ש אמיתי עם "18 אחורה ו-"21 קדימה, 250 מ"מ מרווח גחון ו-220 מ"מ מהלך מתלים, בהחלט מדובר בכלי גדול וגבוה ומיקי, שביום טוב מגרד את ה-178 ס"מ הצליח להגיע עם קצות אצבעות רגל אחת לרצפה. מה שמפתיע, הוא המשקל, עם 217 ק"ג יבש, מדובר באחד האופנועים הקלים בקטגוריה.

השלדה הכתומה, מגני המנוע הכתומים המגיעים כסטנדרט בכל גרסאות ה-R, הגרפיקה בכתום\לבן יוצרים אופנוע מרשים מאוד למראה. החזית, החובה בתוכה הרבה טכנולוגיה, המעוצבת כעיין של חרק, מייצרת חילוקי דעות בקרב אנשי המערכת, חלקם אוהבים, אחרים סולדים אבל קשה להישאר אדיש.

סוף סוף המהנדסים מאוסטריה יצרו מנגנון לכיוון המשקף הקדמי שאינו מצריך לוליינות וניתן לתפעל גם תוך כדי רכיבה, מנגנון פשוט עם גלגלת בכל צד של המשקף איתה ניתן להגביה או להנמיך את המשקף אשר במצבו הנמוך מצוין לרכיבת שטח ואינו מפריע לראות מה יש לפני הגלגל הקדמי ובמצבו הגבוה, עושה עבודה לא רעה בהגנה בפני הרוח במהירויות גבוהות.

מנוע גיבור
KTM משפרת את מנוע ה-LC8 כבר מספר שנים ופה מקבלים עוד גרסה מצויינת שלו. הנפח הוא בדיוק כמו של האח החוליגן החורג הסופר-דיוק 1290R רק שכאן הוא מאבד 20 כ"ס ועדיין, הספק של 160 כ"ס ב-8,750 סל"ד, הם המון, הכי הרבה מבין אופנועי האדוונצ'ר. נתון המומנט נשאר אותו דבר רק ששיאו מגיע ב-6,750 סל"ד, רובו זמין גם בטורים נמוכים. אין בעיה לשייט בהילוך רביעי החל ממהירות 60 קמ"ש ועד ל-160 קמ"ש. המשמעות – יכולות המנוע לתקן טעיות בשטח בעייתי בו לא הערכת נכונה את קו ההתקדמות. משוך קצת במצערת והמנוע הגיבור, ימשוך אותך הלאה.

המנוע חלק ורק מעל 6,500 סל"ד, מרגישים בעוד מדרגת כח מגיעה. הכח ממשיך עד למנתק ההצתה אי שם ב-10,000 סל"ד. מצוין בכביש החביב עליך שם ניתן למנוע דרור ומצוין לשטח שם נדרשת מנה קטנה של כח.

בלימה, כי צריך גם לעצור לפעמים
עם מנוע כזה, יש צורך במערכת בלימה שתגבה אותו. מקדימה יש 2 דיסקים צפים בקוטר 320 מ"מ עם קליפרים בעלי 4 בוכנות, מאחור, דיסק בודד בקוטר 267 מ"מ וקליפר בעל 2 בוכנות. המערכת היא של חברת בוש מדור תשיעי ומצוידת, בנוסף ל-ABS, גם ב-Cornering ABS ו-Offroad Mode המאפשר הפעלת המערכת גם בהטיה וניתנת לניתוק של הגלגל האחורי.

מתלים רבותי, מתלים
מלבד האלקטרוניקה הרבה שבה האופנוע מצוייד, המתלים הם מבין הדברים הטובים ביותר שיש לק.ט.מ להציע. שנים של ניסיון באופנוע מוטוקרוס ואינדורו. שנים רבות של זכיה במרוצי ראלי רייד, נותנות את אותותיהן ופה המהנדסים דחפו את העילית של WP.

המזלג הקדמי 48 מ"מ עם מהלך של 220 מ"מ ואפשרות כיוון ידני מלאה תוך כדי רכיבה, בולם אחורי יחיד, גם כן עם מהלך של 220 מ"מ, ובנוסף מערכת PDS הלקוחה מאופנועי האינדורו של החברה.

מה שיוצר בפועל ורסטיליות רבה ברכיבה בין אם בכביש ובמיוחד בשטח, שם ניתן לכוון את המתלים בדיוק לפי תנאי השטח שלפניך, שבילים לבנים מהירים? אין בעיה – כמה "קליקים" והמתלים מוקשחים ומוכנים לגז פתוח על השביל.
התנאים השתנו ועכשיו הדרך מסולעת? שוב – כמה "קליקים" והמתלים מוכנים לספוג את הקרקע. תענוג.

אלקטרוניקה שימושית
פה כבר ק.ט.מ הכניסו את כל האפשרויות הקיימות בארסנל שלהם. רובן מגיעות כבר עם האופנוע וחלקן הן כאופציה. באופנוע המבחן, הכל היה מותקן ולעזאזל, זה עובד מצוין:

  • מצערת אלקטרונית בעלת ארבע מצבים, אנחנו מכירים כבר מזמן. זה שכל מצב משפיע לא רק על ההספק ומצב המצערת, ידוע. רק נזכיר:
  • מצב Rain מוריד את ההספק ל-100 כ"ס, מחדד את פעולת מערכת בקרת האחיזה ו-ABS ומשהה את פעולת המצערת על מנת לאפשר פעולות חלקות ולא אגרסיביות מידי.
  • מצב Street הינו המצב היום יומי בו מקבלים את כל 160 הסוסים אך בעדינות ומערכת בקרת אחיזה פעילה ושומרת על הרוכב.
  • מצב Sport מזריק ב-160 הסוסים מרץ ותגובת המצערת הופכת להיות חדה וכמו גם מערכת בקרת האחיזה נותנת חופש קל לפני התערבות.
  • מצב Offroad הוא המצב המעניין – 160 כ"ס בשטח זה המון, אולי אפילו יותר מידי, לכן האופנוע מגביל את ההספק "רק" ל-100 כ"ס שפויים יחסית ונותן דרור למערכת בקרת המשיכה המאפשרת 2 סיבובים מלאים של הגלגל האחורי לפני שהיא מתערבת. תענוג.
  • מערכת בקרת המשיכה ניתנת לניתוק מלא כמו גם מערכת ה-ABS. אלו מתאפסים חזרה למצב פעיל בדימום מנוע.

עוד ב-ABS היא אפשרות לבטל את המערכת רק לגלגל אחורי ולהשאיר את הקדמי פועל. יעיל ובטיחותי ברכיבת שטח.

עוד בארסנל, הוא אותו טאבלט המשמש כלוח שעונים. משנה את צבעו בין חושך לאור, נראה היטב גם בשמש ישירה, מד הסל"ד משנה את צבעו לאדום ככול שמתקרבים לסיבובי מנוע גבוהים. עוד לפני שמניעים מקבלים את הודעת ה-Ready To Race המפורסמת של החברה. אולם שם זה לא מסתיים, כל אפשרויות תפעול מחשב האופנוע מתבצע ע"י 4 מתגי ניווט בממוקמים בצד שמאל של הכידון והם נוחים ואינטואיטיביים ואפילו מוארים בשעת חשכה. יש גם בקרת שיוט ופה היא גם נוחה לתפעול. יש מפתח קרבה שמאפשר אפילו למכסה הדלק להיפתח כשהשלט בקרבתו. שקע מצת ותא לסלולארי שאגב, מתממשק לאופנוע (אופציה בתוספת תשלום), מאותתים אשר מפסיקים לבד, חיישני לחץ אוויר בצמיגים ועוד רשימה מכובדת של אפשרויות.

אם נהייה קטנוניים לרגע, שתי תוספות אינן מותקנות ב-1290R, חימום מושב וחימום לידיות, אלו תוספות שמגיעות בדגם ה-T ואין מותקנות בדגם ה-R.

כאמור, אופנוע המבחן היה מצויד בשלל תוספות שק.ט.מ מציעים, ואחת מהן נקראת Travel Pack הכוללת קוויקשיפטר ממכר להעלאת הילוכים וגם להורדתם, מערכת MSR המונעת נעילת גלגל בהורדת הילוכים, עובדת נפלא בשטח והיל-הולדר, כמו ברכב, הנועל את הבלם האחורי למשך 5 שניות יקרות ונותן אפשרות להתארגן בתנוחה נוחה להמשך תקיפת השטח, שם אגב, מצאתי כי המערכת מועילה מאוד לאחר שלא הערכתי נכון עלייה ונעצרתי בדיוק באמצע שלה.

כביש, אפשרי ואפילו מהנה
הרכיבה על האספלט הסלול עם ה-1290R היא סוג של הפתעה, אתה לא מצפה ממכונה שממוקדת יותר לשטח ועם גלגל 21" קדימה, להתנהג בצורה ספורטיבית. אז נכון, האח השני במשפחה 1290S יהיה יותר מהיר כשהכביש מפסיק להיות ישר וכנראה גם יותר נוח לאורך זמן, אבל ה-R לא יישאר הרחק מאחור, היציבות הכיוונית שלו בפניות משולה לרכבת על פסים ורק ה-"21 מקדימה מקשה מעט על הכניסה לפניות ושינוי הכיוון. מעולם הדרך לשטח לא הייתה קצרה כל כך.

גם בעיר המצב לא נורא כל כך עם זווית צידוד טובה ניתן לדלג על טורי המכוניות שממתינות ברמזור ולהמתין ראשון לאור הירוק. מה שמעיב על השמחה הוא הגובה של האופנוע שאילץ אותנו לא פעם לעמוד ליד המדרכה.


מי אתה רוכש ה-Super adventure 1290R?

מי יקנה אותו? למי הוא מיועד?

לא כל אחד בנוי למערכת יחסים עם כלי כזה שמקריב מעט מיכולות הכביש תמורת הרבה יכולת בשטח. ליום יום ולטיולי סוף שבוע, האח התאום כנראה יהיה אופציה שפויה יותר. לאלו שאוהבים את השטח שלהם בקצוות הארץ ובמנות גדולות, KTM בנו במיוחד בשבילו. מי שמתכנן לעולות לרמת הגולן דרך הכביש, משם לרכוב לאילת בשטח ולחזור חזרה למרכז בכביש, זו האופנוע. מי שמתכנן לעשות את זה כמה פעמים, שילך לשים את הצ'ק שלו אצל היבואן.

תעודת זהות

 

KTM Super Adventure 1290R

 

רישיון: A

 

מחיר: 147,900 ₪

 

אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

 

 

נתונים טכניים

 

מנוע: LC8, וי-טווין 75 מעלות, ארבע פעימות, מקורר מים, מוזרק דלק

 

נפח: 1,301 סמ"ק

 

הספק: 160 כוחות סוס ב-8,750 סל"ד

 

מומנט: 14 קג"מ ב-6,750 סל"ד

 

גיר: 6 הילוכים, מצמד מחליק

 

מתלים: מזלג הפוך, WP, בקוטר 48 מ"מ, מהלך 220 מ"מ. אחורי מונושוק PDS, מהלך 220 מ"מ

 

בלמים: מקדימה זוג דיסקים צפים בקוטר 320 מ"מ, זוג קליפרים של ברמבו עם 4 בוכנות. מאחור דיסק יחיד צף, בקוטר 267 מ"מ. קליפר ברמבו כפול בוכנות

 

מרווח גחון: 250 מ"מ

 

משקל יבש: 217 ק"ג (רטוב 240 ק"ג)

 

גובה מושב: 890 מ"מ

 

בסיס גלגלים: 1,580 מ"מ

 

נפח מיכל דלק: 23 ליטרים

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל