fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
מוטוטאץ דקר
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
MV קוביה
סטפן
אודי דגן 140 על 70
HJC
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

ק.ט.מ 690 אנדורו R במבחן דרכים

ק.ט.מ 690 אנדורו R במבחן דרכים

כתב: אביעד רייס | בחנו: עודד גביש, אחינעם הראל, אביעד רייס | צלם: אריק רוזנבלום


שורה תחתונה: אנדורו מקצועי במידה גדולה. דו"ש חזק ואיכותי שמספק חווית רכיבה גבוהה בכביש ובשטח.

דו"ש קרבי, אדוונצ'ר קטן, אנדורו גדול – ל-690 אנדורו R של KTM אפשר 'להדביק' לא מעט טייטלים ולכולם הוא ראוי. מאז שהוצג בשנת 2008, ובזכות יכולותיו המגוונות, קנה לעצמו קהל אוהדים אדוקים בכל רחבי העולם. במהלך השנים עבר ה-690 אנדורו אי אילו שדרוגים, כשהמרכזי שבהם בדגם של שנת 2014, אז זכה למערכת ABS, מה שגרם לו להתאים אף יותר לשימוש גם בכביש.

רכיבת האדוונצ'ר מתבססת על הרעיון של אופנועים 'שעושים הכל' – גם כביש וגם שטח, ולכן בדר"כ נמצא בסגמנט זה אופנועים בעלי נפח מנוע גדול יותר ומשקל עצמי רב יותר – על מנת לספק יכולות בשני המישורים. אפשר לומר שה-690 'סוגר פינות' לרוכבים שאוהבים לקחת את רכיבת השטח המגוונת שלהם, צעד אחד קדימה ולא רוצים לעשות זאת על בהמת אדוונצ'ר כבדת משקל. כלי עם יכולות כמו של ה-690 והתאום, 701 של הוסקוורנה, עדיין אין בנמצא, וכאן גם טמון סוד ההצלחה של הצמד.
למעשה מדובר באופנוע אנדורו גדול ונוח לשימוש יומיומי. תרכב עליו ביום יום לעבודה ובסופ"ש תכבוש איתו מעלות במדבר, או את הסינגל בבן שמן. הרוכב יבקש לחדול הרבה לפני שהאופנוע יגיע אל קצה גבול היכולת. אופנועי האדוונצ'ר בנפחים סביב 800 סמ"ק שמתחילים לצוץ להם בכל פינה יכולים להוות איום על הצלחתו של המוזכר בפסקה הקודמת, אך עדיין מוקדם מידי לדעת.

'סוס מנצח לא מחליפים', ובמילים אחרות, אם זה עובד טוב – אל תיגע בזה, הצחקתם את האוסטרים מ-KTM, הם לקחו את ה-690 והפכו אותו לאופנוע הרבה יותר ידידותי, חזק, ועם שדרוגי טכנולוגיה שהופכים אותו לאופנוע אנדורו שמתאים עוד יותר ממה שהיה לשימוש יומיומי, מבלי לאבד ולו גרם אחד של חדווה בשטח. אפשר לומר שמדובר באופנוע ה-'מיני אדוונצ'ר' הטוב בעולם.

אז מה חדש?
האנדורו R החדש בעל מראה שונה מהאופנוע הקודם. הגרפיקה חדשה ורעננה, הפלסטיקה שודרגה, הכנפיים הוחלפו והפנסים שונים. המחרשה – עדיין גרנדיוזית ונראית כי ימיה ספורים ויש גם מושב חדש ורחב יותר אבל מציע הרבה פחות ספוג, זה גם כולל פסים למניעת החלקה, בדומה לאופנועי אנדורו מקצועיים.
פקק הדלק זכה אף הוא לשדרוג לאחד נוח יותר לתפעול מהקודם וכך גם מיכל הדלק שזוכה לקיבולת גדולה יותר בכליטר אחד וכעת עומד על 13.5 ליטרים.

השלדה חדשה, אמנם דומה לקודמת, אך בעלת גיאומטריה משופרת וזווית צידוד נדיבה יותר מזו שבדגם היוצא. מנוע ה-LC4 הוותיק, אותו מריצה KTM כבר כמה עשורים, מקבל חיזוק חשוב ועולה להספק של 74 כ"ס ו-7.4 קג"מ, מול 67 כ"ס בדגם היוצא. האנדורו R מקבל שדרוג חשוב נוסף – גל איזון כפול לצמצום וויברציות.

האנדורו R זוכה גם לבולמים משודרגים מסוג WP XPLOR, בהם מצוידים דגמי האנדורו המקצועיים של היצרן, אך כאן הם מותאמים לייעוד הדו-שימושי של האופנוע – מצד אחד כביש, מצד שני רכיבה חזקה בשטח. המזלג הקדמי בקוטר 48 מ"מ מתכוונן לחלוטין (שיכוך כיווץ, החזרה ועומס קפיץ) בעל מהלך של 250 מ"מ, ומאחור זרוע אלומיניום עם בולם יחיד, גם הוא מדגם XPLOR המורכב על מערכת לינקג'. בדגם 2019 זוכה הבולם האחורי לאפשרות כיוון שיכוך כיווץ מהיר – High Speed Compression המאפשר לרוכב לכוון את פעולת המתלה לתחום דינמי רחב יותר של פעולה.

לכל השדרוגים מצטרפת גם חבילה טכנולוגית המקרבת את האנדורו R לאופנועי האדוונצ'ר הגדולים. בקרת אחיזה – בעלת שני מצבים: מצב 1 המתאים לרכיבת כביש ומתאפיין באספקת כח מדודה יותר, מערכת ABS גם בהטייה (Cornering ABS), בקרת ווילי, עם יותר התערבות של המערכת. לעומת זאת, מצב 2 – המתאים לרכיבת שטח – עם אספקת כח עצבנית יותר, פחות בקרת אחיזה, והרבה הרבה יותר ווילי.


מערכת ה-ABS מבית BOSCH בה מצויד האופנוע, ניתנת כמובן לניתוק בלחיצת כפתור מהכידון. ק.ט.מ מציעה דונגל ABS מקורי ששומר את הגדרות ה-ABS, בלעדיו, כל כיבוי של האופנוע מחזיר למצב ברירת מחדל – ABS ומצב 1. במצב 2 (Offroad ABS) – גלגל קדמי מנוע מנעילות ואילו האחורי יכול להנעל – לטובת פניות מהירות בשטח. מצבי הרכיבה השונים של בקרת האחיזה ומערכת ה-ABS אינם תלויים אחד בשני, והמערכות יכולות להיות מכוונות עצמאית.
עוד בשדרוגים: קוויק שיפטר להעלאה והורדה, הרגשה משונה וממכרת, פיצ'ר שיכול לסייע ברכיבת שטח. קלאץ' מחליק ומצערת Ride by wire סופר מדויקת. האנדורו R החדש מקבל גם שקע USB לטעינה ולוח מחוונים בעיצוב חדש ומודרני, אם כי עדיין ללא מד דלק.

מרבית רוכשי האנדורו R (בין אם חדש או משומש) ישקיעו עוד כמה מאות או אלפי שקלים לאחר הרכישה בתוספות, חלקן בגדר מותרות וחלקן בגדר כמעט-חובה. האנדורו R החדש מגיע עם מגיני ידיים פתוחים שוודאי יוחלפו לסגורים מאלומיניום, עם מגן גחון מפלסטיק שלרוב חייב להיות מוחלף לאלומיניום, ועם סט צמיגי Mitas E07, שנראים לא רע בכלל, אך מי שירצה לקחת את האנדורו R החדש לשטח קשה יותר (ויש לא מעט רוכבים כאלו בישראל), יהיה מעוניין ודאי לשדרג לגומי קרבי יותר. האנדורו R החדש לא מגיע עם סבל אחורי רחב או מנשאי מזוודות, מי שירצה להפכו לאופנוע אדוונצ'ר ולשאת עליו יותר ציוד יצטרך להשקיע עוד כמה שקלים ברכישת אביזרים אלו.

נו, אז איך זה מרגיש?
מדהים, באמת.
ואם שני רוכבי מבחן הרוכבים על אנדורו R מהדגם הקודם בהווה אמרו שהיו מוכנים לטרייד-אין באותו הרגע, זה אומר הרבה על הרענון המוצלח שביצעה ק.ט.מ ב-690 אנדורו R החדש שלה.

למרות היכולות המעולות של המודלים הקודמים, האנדורו R בדגם היוצא הרגיש מעט מבוגר – הוא עשה הכל, אך בתחושת כבדות מסוימת, לעומתו, האנדורו R החדש מתנהג לגמרי אחרת. קצת כמו להשוות התנהגות של כלב בן 8 שנים שכבר קצת התעייף ממשחקים ועושה לך טובה שהוא לוקח כדור, לבין גור בן 8 חודשים עם אנרגיה שלא נגמרת וחדוות משחק שלא יודעת שובע. הקדמי כל הזמן באוויר והאופנוע רוצה שתדחוף אותו עוד ועוד. הרבה יותר קל לשלוט באנדורו R החדש בשטח, וזאת הודות למרכז כובד נמוך וזוית צידוד משופרת התורמים ליכולת פנייה ושינויי כיוון טובים יותר.

לקחנו את האנדורו R לאזור המוכר לרוכבי המרכז: יער בן שמן – מצפה מודיעין – תל חדיד, גן שעשועים ענק שיש בו הכל, שבילים פתוחים ומהירים, סינגלים זורמים, סלעים, דוכים, You name it, כל מה שתרצו זמין עבורכם שם, ביערות הקסומים שבפאתי העיר מודיעין. נדמה כי האנדורו R החדש הוא האופנוע האידיאלי לחצי יום של שיטוטים באזור. מצד אחד המנוע החזק שמאפשר רכיבה מהירה (מאוד) בשבילים מהירים פתוחים, ואם יש בהם גם רובד טכני, מה טוב – בולמי ה-XPLOR האדירים שקיבל ה-690 החדש מספקים חוויה של ממש ומאפשרים לרוכב ולאופנוע להתקדם מהר מאוד בשטח ולתקל מכשולים רציניים במהירות שלא היינו חושבים להריץ בה אופנועי דו"ש אחרים. אופנוע אנדורו גדול – כבר אמרנו? כל מי שרכב על אופנועי האדוונצ'ר הגדולים של ק.ט.מ – בעיקר מסדרות ה-R – יודע כמה מערכות המתלים היוקרתיות של WP עושות את ההבדל, והאמת – קשה לחזור אחורה למשהו פשוט יותר אחרי שטועמים מהטופ, כך גם ב-690 החדש.

למרות שזה לא יעודו המובהק, אין בעיה לצאת עם ה-690 גם לסשן סינגלים מהנה – בזכות מומנט בשרני הזמין בכל קשת הסל"ד ובמיוחד בהילוכים הנמוכים שמאפשרים זרימה יפה בסינגל במשחק נכון עם הקלאץ' והגז, בזכות הבולמים המעולים ובזכות החדות והאופי השובבי בו מתאפיין ה-690 החדש, שהיה חסר קצת ב-690 היוצא. נכון שהמשקל שלו, יחסית לאופנוע אנדורו "טהורים", לא היה גורם לנו לבחור בו כאופנוע הובי בלבד – לשימוש זה צרצר קליל היה מתאים יותר, אך ה-690 נוצר כדי לספק מכלול של יכולות – מכלול שהופך אותו למתאים עבור קהל רוכבים גדול ומגוון. ואת המכלול הזה הוא מספק בהחלט.

תוספת האלקטרוניקה מהווה את השינוי המשמעותי ביותר שחווה ה-690 בחילוף הדגמים, הבקרות מחזיקות את האופנוע חזק בשטח ושומרות על המצב בשליטה. בדקנו את השפעת הבקרות על ה-690 החדש בשטח, כל מצב מתאים לסוג אחר של רוכבים – בקרות מנותקות לגמרי מיועדות לרוכבים שיודעים מה הם עושים ובאו לפרק גז בשטח, לעומת מצב הבקרות המופעלות המתאים לאלו שמעדיפים לטייל. האלקטרוניקה שם וזאת עובדה מוגמרת, במצבים מסוימים הקיום שלה גם מבורך והיא תסייע למי שירצה אותה, מי שלא – יכול תמיד לנתק אותה ולהתנהג כאילו היא לא שם. אנחנו מעדיפים שהמערכות האלקטרוניות יהיו שם כאופציה מאשר שלא יהיו בכלל.

המצערת החשמלית הסופר-מדויקת והמצמד, שלמרות היותו הידראולי, עובד יפה וכך גם הגיר. בשטח ובעיר הם משלימים את החיבור המהיר לאופנוע שחווה מי שעולה על ה-690 החדש. ואם בעיר עסקינן, כמובן שמדובר בחולץ פקקים איכותי שיתגבר על כל עומס, ועתיר כח שיוכל לכל עקיפה. מהירות השיוט הסבירה של ה-690 החדש תהיה באזור ה-125-135 קמ"ש על הכביש ולאלו הרוכבים הרבה בכביש, עדיף להתקין מיגון רוח.

העלייה הצפויה במשקל, 146 ק"ג מול 140 ק"ג יבש, בעקבות המערכות השונות שהתווספו לא הפריעה ולמעשה, לא הורגשה כלל – ה-690 החדש הרגיש לנו קל ונשלט יותר מאשר הדגם היוצא בצורה משמעותית ומרגיש כמו אנדורו גדול ולא כמו אדוונצ'ר קטן. על הנייר, גובה המושב לא השתנה מהדגם היוצא, אך בתחושה ראשונה בין שני האופנועים שנכחו במבחן, גובה המושב של האופנוע הישן יותר הרגיש נמוך יותר, אך הסיבה יכולה להיות גם העובדה כי מדובר במושב שכבר קיבל זמן ישבן ארוך, התעצב בצורת אחוריו של בעל האופנוע – ולפיכך, יוצר את האשלייה שמדובר בהפרש גבהים. בכל אופן, ההבדל לא משמעותי ומי שרכב עד היום על אופנועים גבוהים לא יתקשה להתרגל לגובה המושב בדגם החדש. ק.ט.מ מציידת את האופנוע במושב חדש, דק יותר ועם פסים מונעי החלקה – בדומה לאופנועי אנדורו מקצועיים. המושב החדש נוח יותר ברכיבה מקצועית בשטח, אך החוסר בספוג והקשיחות מעיקים ברכיבת כביש ממושכת ופוגמים בנוחות של ה-690 בשימוש יומיומי. זהו חסרון, אבל אחד הבודדים שמצאנו באופנוע.

מיכל הדלק שגדל מוסיף לאופנוע קצת יותר נפח בצדדים – מה שמורגש בעת רכיבה בעמידה. בנקודות מסוימות ברכיבה בעמידה הרוחב החדש קצת הפריע לנו, אך ככל שהצטברו דקות הרכיבה, הצלחנו למצוא את התנוחה המתאימה לנו, מה שגרם לנו להאמין שמדובר יותר בהרגל לדגם הקודם מאשר בעיה באופנוע החדש, אנו מעריכים כי רגליות רחבות יותר יעזרו להתמודד עם מיכל הדלק הרחב.


סיכום

היה לנו קשה להיפרד מה-690 אנדורו R החדש בסוף מבחן הדרכים. כל מי שרכב עליו במהלך המבחן, אלו שיש להם ניסיון עשיר ברכיבת שטח, כאלו שפחות, כאלו שמחזיקים בדגם הקודם וכאלו שרוכבים על אופנועי כביש, כולם התחברו אל האופנוע מהר והרגישו עליו בבית. אם אתם מאלו המשדרגים ל-690 אנדורו R החדש מהדגם הישן, כנראה שתתאהבו מהר. האלקטרוניקה לא צריכה להפחיד אתכם אלא להפך – היא הופכת את האופנוע ליעיל יותר ומגדילה את טווח השימושים שלו, כי הרי אף אחד לא קונה 690 אנדורו R כדי להשתמש בו רק בשטח. לא רוצים את הבקרות? לחיצת כפתור קלילה והן לא שם.

ק.ט.מ מצליחה למתוח עוד את היכולות של ה-690 החדש בשני המגרשים בהם הוא מנסה לשחק בו זמנית, ולשלב ביניהם בצורה הטובה ביותר שאופנוע דו-שימושי יכול – מצד אחד להיות אופנוע שטח שיצליח גם לרגש, מצד שני להציע יכולות אדוונצ'ר ראויות גם בכביש.

בזכות הבולמים, המנוע וההתנהגות, ה-690 אנדורו R החדש הוא אופנוע שטח טוב יותר ובזכות חבילת האלקטרוניקה הרבגונית, הוא אופנוע אדוונצ'ר עוד יותר טוב ממה שהיה קודם. חבילה קרובה למושלמת לרוכב שרוצה ליהנות מכל העולמות – בדגם החדש זה אפשרי יותר מתמיד. ה-690 אנדורו R החדש הוא אופנוע שלמתחרים יהיה מאד קשה להביס.

תעודת זהות

 

KTM Enduro 690R

 

מחיר: 69,203 ש"ח

 

רישיון: A

 

אחריות: שנתיים אחריות ללא הגבלת ק"מ

 

נתונים טכניים

 

מנוע: צילינדר יחיד, מקורר נוזל

 

נפח: 693 סמ"ק

 

הספק: 74 כ"ס

 

מתלים: מזלג הפוך WP XPLOR בקוטר 48 מ"מ עם מהלך של 250 מ"מ. מאחור בולם יחיד WP XPLOR ומערכת לינקג', מהלך מתלה של 250 מ"מ.

 

בלמים: דיסק יחיד 300 מ"מ עם קליפר כפול בוכנות מתוצרת ברמבו. מאחור דיסק יחיד בקוטר 240 מ"מ בעל בוכנה אחת. מערכת ABS ניתנת לניתוק.

 

מרווח גחון: 270 מ"מ

 

גובה מושב: 910 מ"מ

 

משקל יבש: 146 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 13.5 ליטר

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל