fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
אישימוטו באנר קוביה שמאל
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
מוטוטאץ דקר
voge מוטו24 באנר
HJC
סטפן
אודי דגן 140 על 70
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

מוטו פרמיירה | KTM פרירייד E

מוטו פרמיירה | KTM פרירייד E

 


כתב: אלן קאת'קארט

צילום: Heiko Mandl

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 286, פברואר 2012.

אפשר לסמוך על KTM שגם את מצוות השמירה על הסביבה וכדור הארץ הם ימלאו בכיף טהור – ובמקצועיות. בעוד יצרני הדו גלגליים החשמליים עד עתה התמקדו באספקת אמצעי תחבורה גרידא (או באופנועי מירוץ שוליים חשמליים) הרי ש- KTM הייתה מחויבת למוצר ירוק שגם ייהנה את המשתמש, והכיף היה מרכיב מפתח ביצירת הפרירייד E מתחילת העבודה עליו ב-2008 ועד הצגתו הרשמית בתערוכת מילאנו 2011.

"רכיבת שטח באירופה וארה"ב הופכת להיות יותר ויותר מסובכת" אומר הראלד פלוקינגר מנהל התפעול של KTM שאחראי גם על ייצור מנועי הספורט בחברה, מה שהפך את הפרירייד החשמלי לבייבי שלו. "הבעיות העיקריות הן הרעש וכמובן הפליטה, באמצעות הפרויקט החשמלי קיווינו לאפשר רכיבת שטח גם קרוב יותר לאזורי מגורים, כך שאותם אנשים שלא יכולים להעלות אופנוע עם מנוע בעירה פנימית על הטנדר ולהגיע לשטח רק כי המרחק כיום גדול מדי וזה לוקח שעות של נהיגה, יוכלו לעשות זאת עכשיו". "יתרה מזאת, אנו מקווים שהרשויות עצמן יעודדו רכיבת שטח בפארקים – עם האופציה החשמלית כמובן – ממש כמו שקורה בגלישת שלג על מדרונות מלאכותיים כיום. יש לאוסטריה כל כך הרבה משטחי סקי, מדוע לא נוכל להשתמש באותם אתרים בקיץ לרכיבת שטח? עם הפרירייד E הפליטה היא אפס, וכמעט אין רעש למעט מהשרשרת, למעשה הרעש של מגלשי הסקי החותכים את השלג הוא חזק יותר מהרעש שמייצר האופנוע החשמלי שלנו"

ההזדמנות לרכב על הפרירייד E נתנה לי באותו שבוע ממש בו הוצג האופנוע בתערוכת מילאנו, היה זה במסלול מיוחד שהקימה KTM לא רחוק ממפעל המנועים שלה, ורכיבה זו ענתה לי לחלוטין על השאלה עד כמה הצליחו אנשי המחקר והפיתוח בראשות המהנדס האנס פרושק (לשעבר מהנדס טויוטה בפורמולה 1). אולם קודם אני שואל את הראלד מה היו המטרות הדינמיות של KTM ביצירת הפרירייד E? "התחלנו בלהגדיר באיזה מנוע בנזין אנו מתחרים בכל הקשור לביצועים" אומר הראלד, "הצבנו מגבלת משקל מרבי של 100 ק"ג, והחלטנו שיעד הביצועים שלנו יהיו מנוע 125 שתי פעימות". "החלטה חשובה הייתה שהכול יהיה על טהרת KTM וספקי המשנה שלנו, גם אם יצרן אחר יציע מערכת הנעה טובה יותר עדיין נילחם לשפר את שלנו והכול כדי לא לקנות פיתוח של מישהו אחר. בכל הקשור לביצועי המצבר היעד שלנו בין טעינות היו המרוצים של 40 דקות פלוס שתי הקפות כמו במוטוקרוס העולמי". "בשלב הבא נעזרנו במכון הטכנולוגי הלאומי של אוסטריה ששמם יצא כמומחים בהנעה חשמלית, מימון התקבל גם מהממשלה האוסטרית אולם זה קרה רק כשהפרויקט כבר היה בשלבים מתקדמים. האמת אין פלא מאחר וכשהצגנו את אב הטיפוס לראשונה הוצפנו בבקשות לרכיבת מבחן בכמות בה מעולם לא נתקלנו עם כל אופנוע אחר".

 

חשמל אותו

את המנוע החשמלי מייצר עבור KTM ספק המשנה הגרמני  PERM, המתמחה במנועים חשמליים מתקדמים וקומפקטיים במיוחד. זאת לאחר ש-KTM הגדירו כי הספק המנוע צריך להיות 300 וואט, כלומר מתח גבוה. הממדים הקומפקטיים היו קריטיים מאחר ועיצוב האופנוע כאמור כיוון ל-125 דו פעימתי קטן, המצבר שנבחר היה ליתיום-איון הנותן את התוצאות הטובות ביותר בשילוב משקל נמוך ויכולת אחסון אנרגיה. "המתח הגבוה מאפשר להקטין הכול" אומר האנס, "בחשמל הכוח הוא מכפלת הזרם במתח, כלומר ככול שהמתח גבוה יותר הזרם יכול להיות נמוך יותר ולכן המתקן שצריך לייצר את הזרם הזה יוכל להיות קטן יותר, כך יכולנו לשמור את האופנוע קטן וקל – ובמקביל לקבל ביצועים טובים". וכך המנוע קטן ומתקדם, נטול מחברים מכאניים ומסוג סינקרונוס, כלומר רוטור הסלילים במגנט מסתובב באותו קצב של הזרם החילופי ובכך מושגת אפס החלקה ביצירת השדה המגנטי, המגנטים הקבועים ממוקמים בדיסק צר, והכול קומפקטי, בעוד ההספק מגיע ל- 22 קילוואט (30 כ"ס) ב- 6,000 סל"ד ומומנט מרבי של 4.2 קג"מ בסל"ד מגוחך של 500, כלומר הספק של 125 שתי פעימות אבל עם הרבה יותר מומנט ונמוך נמוך בסל"ד.

המצבר ניתן להסרה בקלות, מדדתי 1.38 דקות כזמן שנדרש לשחרר את המצבר לטעינה – ארבעה ברגים עבים מחברים את המצבר לחלק העליון של המנוע. ניתן גם לטעון את המצבר בעודו מחובר לאופנוע. זמן הטעינה עומד על שעה וחצי בשימוש במטען יעודי של KTM. "אנחנו בעצם מוגבלים מבחינת קצב הטעינה רק בגלל השקע, המצבר יכול לטעון הרבה יותר מהר" אומר האנס שגם מסביר כי כבר אחרי 45 דקות של טעינה המצבר מלא ב-80 אחוזים. הפרירייד E אף מאפשר נשיאת שני מצברים, האחד משמש להנעה והשני טוען, עדיין אין מחיר למצבר נוסף. עיצוב המצבר הוא צילינדרי כשל מצבר מחשב נייד, למרות שדור חדש של מצברים שטוחים מסוג ליתיום פולימר המיוצרים כיום בקוריאה מאפשר דחיסת יותר תאי אנרגיה בשטח נתון. "שקלנו שימוש בדור החדש של המצברים אולם אלה לא התאימו לצורך שלנו לארוז אותם בצורה מושלמת כך יעמדו בטלטולים וקפיצות של אופנוע שטח, במיוחד כשהם מתחממים תחת עומס" אומר האנס, "לכן העדפנו להשתמש במצבר סטנדרטי, כשניהול המנוע והמצבר נעשה במשותף על ידי  מערכת שלנו הממוקמת במארז המצבר, מעבר לזה המצברים החדשים דורשים מערכות איזון מסובכות ולא רצינו זאת".

האיזון פירושו פיצוי על ההבדלים הקיימים בין 360 תאי אגירת האנרגיה הצילינדריים במארז המצברים של ה-KTM – באופן טבעי וכימי יכול לקרות שלאחר מספר טעינות אחד התאים יכיל יותר מטען מהאחר, אולם התא הנחות במטען הוא שיקבע מתי המצבר ימות מאחר וסף המתח נמוך יותר, לכן חשוב לאזן את המטענים כדי לנצל את מלוא יכולת האחסון של המצבר. תאי האנרגיה במצבר של KTM מיוצרים על ידי פנאסוניק ביפן ומועברים ליצרן המשנה WAN בפולין. דרישת המינימום היא לפחות 1000 טעינות, כפול מאורך חייו הצפוי של האופנוע. מארז המצבר שוקל 25 ק"ג, לא קל להרימו לצרכי טעינה, בעוד המנוע שוקל 10 ק"ג בלבד, ביחד המשקל דומה לזה של מנוע שתי פעימות עם מיכל דלק מלא. נכון שבניגוד למנוע רגיל משקלו של האופנוע החשמלי אינו פוחת עם ירידת כמות הדלק הרי שחלוקת המשקל של הפרירייד E נשארת 49/51 והמשקל הכולל, 95 ק"ג, אידיאלי לרכיבת שטח.

בנוסף לשני המרכיבים המהותיים, מנוע ומצבר, הרי שחלק שלישי קריטי הוא המתקן המנהל את הכול. מאחר ולא הייתה מערכת ניהול בשום מקום נאלצו KTM לפתח אותה בשיתוף היצרן הבריטי TT אלקטרוניקה, כולל ניהול למתח נמוך וגבוה, כשהכול חייב להיות קומפקטי. "הדגשים במנהל המערכת היו טווח הביצועים והקומפקטיות, וכמובן עמידות במים, אבק, רעידות וזעזועים האופייניים לרכיבת שטח" אומר האנס, "מדובר באתגר לא פשוט כלל מאחר וחשמל, מים ואבק לא מסתדרים יחד". התוצאה אכן אטומה למים ולכלוך וניתן לשטוף את האופנוע בזרנוק בלי בעיות. מעבר לנושא האטימה הרי שעולה שאלה של בטיחות, שהרי אופנוע שטח צפוי להתרסק הרבה יותר ממחשב נייד או מכונית חשמלית, ועם 300 וולט  במידה והבידוד אינו מושלם הרוכב יהיה נתון לסכנת מוות. "המצבר מוחזק במיכל אלומיניום קשיח במיוחד, מוגן מכל נזק חיצוני, רעידות ונקירות", מבטיח האנס, "גם השלדה עצמה מהווה מגן למצבר, כמובן שהסכנה קיימת, במידה ותא חשמלי נפרץ יש סכנה של שריפה אולם אנו מאמינים כי הפרירייד E בטוח יותר מאופנוע הנושא בנזין".

 

אולם מעבר לשימוש בשלדה כמגן למערכת החשמלית הרי שצריך גם לדאוג להתנהגות האופנוע לא? הודות להיעדר מפלט שתי פעימות גדול יכלו KTM להגיע למידות שלדה של המוטוקרוס 85 סמ"ק שלהם, כשהמשקל כאמור נמוך ובסך הכול מותאמת השלדה גם לרוכבים מתחילים בכול הקשור לידידותיות והתנהגות קלילה.

צינורות פלדת הכרומולי החובקות את המצבר מוברגות ליחידה מרכזית מאלומיניום מחושל המכילה גם את ציר הזרוע האחורית, תת השלדה הנושאת את המושב עשויה סיבי פלסטיק מחוזק, העיצוב כמובן של קישקה מעצב הבית של KTM. כול מכלולי ההנעה נלקחו מהמוטוקרוסר 85 סמ"ק של KTM מזלג WP הפוך 43 מ"מ עם מהלך של 250 מ"מ, בולם אחורי WP עם מחבר PDS ומהלך 260 מ"מ, בשני הצדדים כיוונים לשיכוך החזרה וכיווץ. גאומטריית השלדה חריפה למדי, זווית ראש ההיגוי היא 23 מעלות ובסיס הגלגלים 1,418 מ"מ. הגלגלים 21 אינץ' מקדימה ו-18 אינץ' מאחור, צמיגי מצלר 80/100 מלפנים ו- 110/90 מאחור. דיסקים פרפרים מותקנים כאן וזאת בשונה מהמוטוקרוסר, הם לפותים בקאליפרים ארבע בוכנות, קוטר הקדמי 260 מ"מ והאחורי 250 מ"מ, היצרן הוא 'פורמולה' המתמחה בבלמי אופני הרים וכאן נכנס לראשונה לאופנועים. בשלב זה הבלם האחורי מותקן על הכידון כמו באופניים אולם KTM יתנו אופציה של תפעול רגל רגיל.

 

רכיבה

 

כותב שורות אלה רחוק מלהיות רוכב שטח, כבר לפני עשרות שנים מכרתי את ההוסקוורנה 125 שלי בתמורה למזלג WP לדוקאטי מרוצים שלי. אני מניף רגל מעל המושב, גובהו 910 מ"מ, לא הכי גבוה במונחי שטח, כבר אמרנו שרוכבים מתחילים הם המצויים בכוונותיו של הדגם, ואכן תנוחת הרכיבה נוחה מאוד, שליטה מעולה, הרגליות יחסית נמוכות והביטחון שופע.

כדי להתחיל לנוע צריך תחילה להעביר את מתג הכיבוי שעל ידית ימין למצב פעולה, אין מפתח התנעה, יש להמתין לאתחול המערכת וזאת מצוין על מכלול התצוגה הממוקם מאחורי ראש ההיגוי. זה כולל שורת נוריות LED סביב צג החיווי המרכזי ואלה נדלקות עם שינוי מצב מתג כיבוי המנוע; במידה וכל הנוריות ירוקות המצבר טעון במלואו, ככול שהמצבר מתרוקן הנוריות מתעממות עד שנדלקת נורית צהובה המודיעה כי נותרו 20 אחוזים ואז אדומה לציון 10 אחוזים. יש גם מצב דיאגנוסטיקה במידה ויש בעיות עם אספקת הכוח, לאבחן האם הבעיה בניהול המערכת או במצבר. בנוסף כולל הצג שלושה חלונות אדומים הממוספרים 1-2-3- לבחירת מפת רכיבה, 3 יוגדר כמצב מתחילים עם תגובת מצערת מתונה וכוח ומהירות מוגבלים, לחלופין 1 הוא כוח מרבי. באופנוע המבחן טרם הותקנו מצבי 2 ו-3 לכן רכבתי על כוח מלא אולם אפילו מצב זה מכוון לכוח פרוגרסיבי ללא התפרצויות. שיא המומנט מתקבל כבר ב-500 סל"ד – יתרון מטורף של המנוע החשמלי על מנוע בעירה פנימית שבנפח 125 ואפילו פי ארבעה ויותר מזה בחיים לא יספק כל כך הרבה כוח בסל"ד כה נמוך, מנקודה זו עקומת המומנט שטוחה עד ה"מנתק" ב-6,600 סל"ד. הזמן והמרחק עד למנתק לעיל יהיו ארוכים ארוכים שכן אין הילוכים. מצבי 2 ו-3 אף יחסכו זמן מצבר, אולם כפי שאומר האנס "להוריד כוח כדי לחסוך אנרגיה זו לא חוכמה, אנו משקיעים את מירב המאמצים במצב 1 של כוח מלא, ברור שרוכב מקצועי שירכב במצערת פתוחה ואגרסיבית ירוקן את המצבר אחרי 20 דקות, אולם הפרירייד E אינו אופנוע מירוץ, בוודאי לא מוטוקרוס. רכיבת שבילים, יער וכו' זו המטרה, רכיבה רגועה בה יחזיק המצבר לא פחות משעה וחצי עד הטעינה הבאה. רוכב חובב, גם אם ירכב חזק יזכה לפחות ל-45 דקות, אולם כאמור רכיבה רגועה היא המטרה, לראות נוף ומבלי להבהיל אף איל…". מצד שני – החרישיות של הפרירייד E כבר עשתה אותו למבוקש בהתאחדות הציידים, לא הייתי פוסל אפשרות למנשא לרובה צייד.

ממש כמו שמו, הרכיבה על הפרירייד E גם פשוטה מאוד אך גם ממכרת. אומר בכנות כי השעה ומשהו שהעברנו יחד מהווה את רכיבת השטח המהנה בחיי, והנאה היא מילת המפתח כשמתייחסים לאופנוע הזה. כן אפילו התרסקתי איתו כשפתחתי גז חזק ומוקדם מדי בשביל צמיג המצלר האחורי שחוץ מזה עבד מעולה. טוב, הייתי צריך לבדוק איך ההגנה של המצבר בפני התרסקויות לא? ובכן ההגנה עובדת, בלי בעיות הרמתי אותו והוא נסע כאילו לא קרה דבר.

הכלי הזה הוא באמת חוויית רכיבה, כוח מיידי, נשלט ובעל עצמה, תאוצה נהדרת ובלי הצורך להתעסק עם הילוכים או מנוף מצמד, יש משיכה מצוינת מסל"ד אפס, מספיק כדי להתגבר על מכשול, ואפילו שיפוע משמעותי, ללא צורך במרחק האצה. ההתנהגות במהירויות נמוכות מצוינת, קלילה, האופנוע מאוזן, נשלט ומרגיש לעיתים כמו טריאל בהיבט של מימדים ומשיכה מסל"ד אפסי. במקביל, תמרון בפניות הדוקות עם קרקע משובשת מאוד גם הוא קל ומהנה מאוד, למעשה כל רכיבה טכנית תהיה קלה ולדעתי מהנה יותר עם החשמלי הזה מאשר אופנוע בנזין. הכוח של המנוע החשמלי וקלילות התמרון הם צירוף ללא תחרות, מהר מאוד אתה שוכח שאין כאן מצמד ואת בלימת המנוע אתה מחליף בבלם האחורי היעיל והרגיש. מתמכר ליציאות מהמקום או תנועה איטית מאוד ללא כל חשש של שיהוקי הילוכים או תפעולי מנופים. כלי כה ידידותי עד כי מתחיל כמוני בשטח הצליח ליהנות מעל ומעבר. ההיגוי קל ומדויק, מתלי ה-WP עובדים כמו שצריך, קשיחים אך בולעים הכול, תורמים לעוד ועוד ביטחון. אפילו ללא המנוע החשמלי זה אופנוע מצוין – ובצירוף לכוח המרשים והייחודי של החשמל זה באמת משהו אחר – ולחיוב. אולי ההפתעה הגדולה ביותר הייתה כמה קל למשוך את ה-E הזה מחורים ללא מוצא אליהם הגעת באשמת רמת רכיבה ירודה, פשוט קפוץ הצידה, משוך את האופנוע אחורה ואז שחק עם המצערת קדימה אחורה עד שהוא ישתחרר ויפנה לכיוון הרצוי, הכול בלי דאגות שהמנוע יכבה אגב התמרונים או חשש שמא האופנוע יברח ממך כי שחררת מצמד מוקדם מדי.

 

סוף היום

אז איך סוגרים יום עם כזה כלי שונה ומוצלח? האנס מספר כי התכניות הן לייצר ביולי אוגוסט הקרוב 500 יחידות טרום סדרתיות, לאסוף משוב מרוכבים לא מקצועיים לאחר שאלה בדקו את האופנוע בשטחים שונים, סוגי מזג אוויר שונים וסגנונות רכיבה שונים, מספרד עד שבדיה. "אנחנו לא רוצים טכנולוגיה היוצרת בעיות, אלא לשמוע כמה שיותר רשמים מהציבור ובהתאם לשנות מה שצריך" אומר האנס. "לקראת סוף 2012 יתחיל הייצור הסדרתי של הפרירייד E, המחיר יהיה נמוך מ-10,000 אירו, כולל מצבר". תכניות KTM כוללות ייצור של שתי גרסאות פרירייד E – האחת תהיה גרסת שטח מלא כמו האופנוע עליו רכבתי, השנייה גרסה דו שימושית חוקית לכביש עם פנס ומאותתים. בנוסף יהיה גם סופרמוטו עם מתלי וצמיגי כביש, וגם דיוק חשמלי. "מבחינתנו היה הרבה יותר מסובך לבנות אופנוע חשמלי לשטח, אחרי זה גרסת הכביש קלה הרבה יותר לייצור, עם המכלולים החשמליים הקיימים אנחנו בהחלט נבחן כלים נוספים המיועדים לניוד עירוני חשמלי" אומר האנס, "אולם קודם כול היה חשוב לנו להגיע לאוכלוסיית חובבי השטח הרגועים, לא אקסטרים או תחרות, רק שיהיה אופנוע כיף, אני משווה את הרכיבה על הפרירייד E לגלישת שלג רגועה ולא תחרותית, קרוס קאונטרי, בה אתה משתמש במגלשים שונים מאשר בגלישת מדרונות אתגרית. כל אחד מהם מהנה, אולם האחד קיצוני בהרבה מהשני".

את הפרירייד E KTM מכוונת להנאה נטו, בין אם בחצר שלך אם זו גדולה מספיק או באתר קרוב אחר. לא תגרום כל רעש, ריח, או כל מטרד אחר לשכנים, בנוסף התחזוקה היא ממש אפסית מעבר לכך שצריך לטעון אותו. אופנוע שטח ידידותי לשטח – ולרוכב. דבר כזה עוד לא היה.

 

במשפט אחד – KTM פרירייד E

 

עיצוב: חרגול חשמלי, נקי ואלגנטי

נוחות: מצוין לרכיבה רגועה

שימושיות: אפס תחזוקה, אפס זיהום ולכלוך

ביצועים: מעולים, 300 וולט של כיף

התנהגות: המשקל, המתלים וההיגוי יוצרים כלי משובח

תמורה למחיר: לשקט יש מחיר…

בשורה התחתונה: שדון ירוק לכתומים

 

נתונים טכניים

 

מחיר: כ- 10,000 אירו (משוער)

 

מנוע: חשמלי, ליתיום-איון, V300

 

הספק מרבי: 22 קילוואט (30 כ"ס) ב- 6,000 סל"ד

 

מומנט מרבי: 4.2 קג"מ ב- 500 סל"ד

 

מתלה קדמי: מזלג הפוך 43 מ"מ, מהלך 250 מ"מ

 

מתלה אחורי: בולם יחיד PDS, מהלך 260 מ"מ

 

בסיס גלגלים: 1,418 מ"מ

 

מרווח גחון: 340 מ"מ

 

גובה מושב: 910 מ"מ

 

משקל יבש: 95 ק"ג

 

בלם קדמי: דיסק 240 מ"מ

 

בלם אחורי: 210 מ"מ

 

צמיג קדמי: 80/100-21

 

צמיג אחורי: 110/90-18

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל