מגזין מוטו מדריך, עכשיו בחנויות. וכאן

קיוואי בנלי
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
KTM
מטרו באנר שמאל הכי עליון
הווסקוורנה באנר שמאל
אבניר באנר קוביה שמאל
שרקו
תמוז
אוגוסטה קוביה הכי עליון
רוית עליון
פרפקט קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
אופנוסנטר קוביה שמאל
KTM עליון קוביה
לרט
סטפן
לארט
הארלי שמאל
HRP קוביה שמאל
כרמיאל קוביה שמאל
HJC

מוטו פרימיירה | קימקו AK550 ברכיבה ראשונה

מוטו פרימיירה | קימקו AK550 ברכיבה ראשונה

רביב כהן

צלם: נועם עופרן

כשהעורך פנה אלי ושאל אם אני רוצה להשתתף בהשקה של קטנוע ספורטיבי גדול, לא ממש ידעתי איך לתקוף את הנושא, שילוב המילים "קטנוע" ו-"ספורטיבי" תמיד נשמע לי כמו איזה דיסוננס, שתי מילים שמתארות עולמות שונים לחלוטין , עד הרגע שרכבתי על ה-AK550.

אז איך בוחנים קטנוע ספורטיבי? לפי אילו מדדים ניתן לתהות על קנקנו של זה? הרי הוא לא באמת אופנוע, ולא ממש קטנוע, איך מפצחים את הדבר הזה?

קבוצת עופר-אבניר דאגה להשקה גדולה ומושקעת, עם שמונה (!) קטנועי מבחן חדשים, אין ספק שמישהו בהנהלה מאמין בקימקו AK550 הזה, ובצדק.

במהלך ההשקה רכבנו על הקטנועים לאורך יום שלם, מאות קילומטרים בתנאי דרך שונים, דבר שאפשר מספיק זמן כדי לבחון את ה-AK550 גם כקטנוע וגם כ-"אופנוע", אם ניתן לקרוא לו כך.

התרשמות ראשונית כקטנוע

פגשתי את הקטנוע לראשונה בבוקר ההשקה, נוצץ וחדש.

סיבוב מהיר סביב הקטנוע מגלה מושב רחב אך מעט נוקשה, הן לרוכב והן למורכב, עם אפשרות לכוון את מיקום משענת גב הרוכב לנוחות מקסימלית.

גובה המושב נוח ומאפשר גם לרוכב נמוך יחסית להגיע עם הרגליים לקרקע, ומספיק רחב וארוך כדי לאפשר לרוכב גבוה לשלוח את רגליו קדימה בזמן רכיבה, מבלי להרגיש צפוף מדי.

יש שיגידו שעיצוב הפנסים הקדמיים לקוח הישר מאחד הסרטים של ארנולד שוורצנגר, ושקימקו שחררו את "הטורף" כנגד המתחרה, לדעתי העיצוב נחמד והתאורה בהחלט מספקת גם בכבישים חשוכים.

פנסי לד לבנים ומשקף רוח גבוה ומתכוונן, תחום בין זוג מראות המאפשרות שדה ראיה מעולה, כיאה לקטנוע המהונדס סביב הרוכב.

זוג תאים בגודל סביר בקדמת הקטנוע, מספיקים כדי לאחסן את הטלפון הסלולרי, ארנק ועוד כמה דברים בסיסיים, אך לא מספיק גדולים כדי לאחסן בקבוק מים בנפח חצי ליטר, סגורים על ידי דלתות פלסטיק עם צירים שמרגישים זולים מדי, כאלה שכנראה יתפרקו אחרי שימוש לא רב.

מקום האחסון מתחת למושב מרווח מאוד, עם אפשרות לסגור את המושב על קסדה שלמה ועוד כמה דברים.

לוח השעונים מרשים ביותר ומורכב משלוש תצוגות עיקריות –

הימנית, מציגה את המהירות, מד הדלק, מד חום המנוע ונורות חיווי ובקרה שונות.

השמאלית, עם הרבה אפשרויות כיוון, מציגה את מהירות סיבוב המנוע, כמה מדי אוץ שונים הסופרים מנקודות זמן שונות (לדוגמא, מהחלפת שמן, או רצועה) מד לחץ צמיגים הניתן לשינוי על ידי לחיצה על כמה כפתורים, צריכת דלק וכיוב.

ובמרכז, תצוגה דיגיטלית שקימקו קראו לה noodoe, הניתנת לכיוון על ידי אפליקציה סלולרית עם אינסוף אפשרויות, החל מניווט, הצגת הודעות בעצירה, מזג אויר, תמונה או כל דבר אחר שהרוכב חפץ בו, הטעמת טכנולוגיה חדשנית שטרם נראתה בתחום הקטנועים.

במקום סוויץ' ומפתח קונבנציונלי, קימקו הטמיעו מערכת keyless שמאפשרת הפעלת מערכות הקטנוע על ידי קרבה של הרוכב (ושלט קטן).

בורר מצבים יאפשר מעבר בין כידון נעול, "סוויץ' פתוח", פתיחת מכסה מיכל הדלק, פתיחת המושב ועוד כמה דברים שהופכים את בורר המצבים הזה למסורבל ומייגע לעיתים, מסובך יתר על המידה.

ידית בלם היד בצידו השמאלי של הכידון התבררה כנוחה ואפקטיבית מאוד, בין אם חניית הקטנוע במדרון או סתם בעמידה ברמזור, בלם היד מפעיל את הבלם האחורי ומונע מהקטנוע להידרדר, נורית חווי ברורה תופיע על הצג הימני כשהידית משוכה.

מחממי ידיות עם שלושה מצבים, מופעלים בלחיצת כפתור ועם חיווי על כל אחד מהמצבים בלוח השעונים, מצרך חשוב בימי החורף הקרים.

 

לחיצה על כפתור המתנע מעוררת לחיים מנוע בנפח 550.4 סמ"ק, בתצורת Crossplane (קרי 90 מעלות בזוית הקראנק בין הבוכנות), עם שמונה שסתומים וזוג קאמשאפטים עיליים, מושתק על ידי מערכת פליטה ששומרת על אופיו היחודי של צליל המנוע מבלי להיות מחריש אוזניים. הכוח עובר דרך מערכת קלאץ' רב-דיסקי, צנטריפוגלי ורטוב אל מערכת ווריאטור ורצועת הינע. 

המנוע מייצר ויברציות כמעט ולא מורגשות אל ידיות הכידון והמושב, לא משהו שהפריע גם אחרי כמה שעות של רכיבה.

מערכת ניהול המנוע מציעה שתי אפשרויות – "כוח מלא" בה תגובת המצערת ומומנט המנוע מנוצלים למקסימום, ואפשרות "מצב גשם" בה תגובת המצערת אינה חדה ופתאומית, וכוח המנוע מוגבל לכ-80 אחוז מיכולתו המלאה, מאפשרת לרוכב שליטה טובה יותר על המצערת גם על כביש רטוב.

בתוך העיר הקטנוע מרגיש זריז, מעט גדול, אך מצליח להשתחל היטב בין מכוניות, עם זוית צידוד מעולה ותנוחת ישיבה שמאפשרת גמישות יחסית.

כוח המנוע מנוצל היטב בכל בכל פתיחת מצערת ברמזור, כיף אמיתי.

בירידה לכביש המהיר הקטנוע מאיץ למהירויות לא חוקיות בהינד עפעף, בהן שומר על יכולת היגוי טובה וזריזה.

מיגון הרוח, במצבו המקורי, אינו מספיק לרוכב גבוה (188) ומצאתי את עצמי מתכופף באופן קבוע מאחורי המשקף כדי למנוע מהרוח להכות בקסדה, וגם אז הרוח הכתה בפלג הגוף העליון מצידי המשקף, בהחלט נקודה שקימקו יצטרכו לתת עליה את הדעת.

פתיחת מצערת תאיץ את הקטנוע למהירויות מעל 165 קמ"ש, אך מיגון הרוח הלוקה בחסר הופך את החוויה למפוקפקת מעט.

בכביש המפותל – זה כבר לא קטנוע.

לאורך כל הרכיבה הייתי צריך להזכיר לעצמי שזה לא אופנוע, ואי אפשר לבחון את הכלי לפי אותן אמות מידה שבוחנים אופנוע, אבל הגדלנוע הזה התנהג בצורה כל כך טובה בכבישים המפותלים, שההשוואה לאופנוע ספורט תיור מודרני פשוט בלתי נמנעת.

קיבלנו את הקטנוע עם צמיגים חדשים, עדין עם שכבת סיליקון חלקלקה עליהם, אחרי כמה עשרות קילומטרים וכמה פניות, המצלרים 15" התחממו וסיפקו המון אחיזה, הן בפתיחת מצערת והן בבלימה חזקה מאוד.

הבלמים של ה-AK550 מעולים! עם זוג קאליפרים של ברמבו שנושכים זוג דיסקים צפים בקוטר 270 מ"מ, הבלמים מספקים עוצמת בלימה מרשימה מאוד תוך כדי שמירה על רגש ומשוב לרוכב.

בלימה חזקה מאוד לא הצליחה לערער את יציבות הקטנוע, שבתמורה מחזיר תחושת בטחון גם כשה-ABS נכנס לפעולה.

בפקודת היגוי, כל 226 הקילוגרמים של ה-AK550 אינם מורגשים, והוא מגיב בצורה מהירה, חדה וצפויה, ללא הפתעות וללא עיכובים. הודות לחלוקת משקל כמעט מושלמת בין הגלגל הקדמי לאחורי של 51\49 ובסיס גלגלים של 1580 מ"מ.

כל זה יושב בתוך שלדת אלומיניום ספורטיבית קשיחה, המתלה הקדמי, 41 מ"מ הפוך ובולם אחורי אופקי, מרגישים כאילו כוונו במיוחד לרוכב במשקל 90 קילוגרם, וסיפקו עקיבה טובה בפקודות היגוי, הטיות חריפות ודרכים משובשות, מאפיינים שלקוחים הישר מעולם האופנועים הגדולים ויושמו בצורה מעולה על הגדלנוע הזה.

המתלים מספקים שיכוך טוב מאוד גם בדרכים משובשות, ונוטעים ברוכב תחושת בטחון שמאפשרת לו לבלום חזק מאוד בכניסה לפניה ולפתוח מצערת ביציאה.

נקודת שלילית אחת שהורגשה בכל שילוב המכלולים האלו – חוסר משוב מהפרונט בהטיה, אך כנראה נובעת מלחץ אויר מעט גבוה בגלגל הקדמי. עוד התאכזבנו שהמתלים חסרי כל אפשרות כיוון שהיא, אפילו לא עומס קפיץ.

למרות רוחבו, ה-AK550 מספק מרווח הטיה גדול שבשילוב עם שאר המכלולים הופך להיות כלי שכיף לרכוב עליו בצורה נמרצת, גם אחרי כשעה וחצי של רכיבה הלוך וחזור על כמה פניות במעלה הגלבוע, רציתי להמשיך ולרכוב, הוא עד כדי כך כייפי בכבישים המפותלים.

וכשהקצב ירד, וה-"קטנוע" שב-AK550 לקח שליטה, הרכיבה במורד הגלבוע היתה מהנה ונינוחה, ללא מאמץ, כמו לשבת על כורסה מפנקת בזמן שהנוף היערי חולף לו בצידי הדרך, צמרות העצים עוברות מעל ויש זמן להביט על הפרחים שבצידי הדרך… למי שאוהב את הדברים האלה.

אז מה היה לנו שם?

מה קיבלנו מהדיסוננס הזה שנקרא "קטנוע ספורטיבי"?

קימקו הצליחו לפתח קטנוע\גדלנוע\מקסינוע שמצליח לספק את הסחורה בכל ההיבטים, רבות נכתב ונאמר על ההשוואה בינו לבין הטי-מקס של ימאהה, אבל לדעתי אין צורך בכך, ה-AK550 הוא כלי נהדר בפני עצמו.

מחד גיסא – כלי רכב מעשי ושימושי כקטנוע, כזה שניתן להתנייד איתו בקלות בתנועה עירונית פקוקה, בין עירונית זורמת ואפילו כבישי אגרה מהירים במיוחד, עם מקום קל לתיקונים בסיסיים כמו דלתות תאי האחסון ובעיית מיגון הרוח לרוכבים גבוהים.

ומאידך גיסא – כלי רכב שמציג ביצועים לא רעים בכלל כשמבקשים ממנו, מספק המון הנאה בכבישים המפותלים ומשרה ביטחון ברכיבה נמרצת בזכות מכלולי קצה ושלדה טובה.

במחיר של 59,990 ש"ח "על הכביש", הגדלנוע הזה נראה כמו אחד הקלפים הכי חזקים שעופר-אבניר שלפו מהכובע בתקופה האחרונה.

תעודת זהות

Kymco AK550

מחיר על הכביש: 59,900 ש"ח.

אחריות: שנתיים, או 24,000 ק"מ.

דרגת רישיון: A, ניתן לקבל גם מוגבל ל-A1

נתונים טכניים

 

מנוע: 4 פעימות, טווין מקבילי, גל-זיזים עליון כפול, 8 שסתומים, מקורר נוזל.

 

נפח: 550.4 סמ"ק.

 

הזנת דלק: מערכת הזרקת דלק אלקטרונית.

 

הספק מקסימלי: 53.4 כ"ס.

 

מומנט מקסימלי: 5.6 קג"מ.

 

תמסורת: וריאטור עם מצמד רב-דיסקי רטוב צנטרפוגלי, הינע סופי רצועה.

 

שילדה: אלומיניום.

 

מתלים: קדמי הפוך בקוטר 41 מ"מ, אחורי בולם יחיד אופקי.

 

בלם קדמי: דיסק צף כפול בקוטר 270 מ"מ, קאליפר ברמבו מונובלוק ראדיאלי.

 

בלם אחורי: דיסק יחיד בקוטר 260 מ"מ, קאליפר ברמבו משולב בלם יד.

 

איבזור נוסף: ABS מתוצרת בוש, 2 מצבי רכיבה, התנעה Keyless, חימום ידיות, מערכת מדיה "noodoe". 

 

מדידות

 

מידות כלליות:
אורך 2,165 מ"מ, רוחב 795 מ"מ, גובה 1,400 מ"מ

 

מידות צמיגים: ק' 120/70-15 א' 160/60-15

 

בסיס גלגלים: 1,580 מ"מ

 

גובה מושב: 785 מ"מ

 

משקל: 226 ק"ג

 

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל