fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
לרט
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
voge מוטו24 באנר
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
אודי דגן 140 על 70
HJC

מוטו פרימיירה | ימאהה T-MAX 530

מוטו פרימיירה | ימאהה T-MAX 530

כתב: צביקה כהן, לוס אנג'לסצילום: אלסיו ברבנטי, טום ריילס ובריאן נלסון

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 286, ינואר 2012.

מאז ומעולם היה מתוח קו הפרדה ברור בין אופנועים לקטנועים. אוכלוסיות הרוכבים על כל אחד מהמינים היו שונות ונפרדות זו מזו באופן חוויית הרכיבה, באופן ההתייחסות לתפקיד הכלי בחייהם. אופנוענים גילו רגשות חיבה שבנות זוג יכלו רק לחלום עליהם, נהנו מיכולות דינמיות משופרות ומביצועים מעולים, ואילו בעלי הקטנועים קרירים בנוגע לדו-גלגלי, שעיקר הציפייה ממנו הייתה להניע אותם מנקודה אחת לאחרת תוך כדי התעלמות מפקקי תנועה או מבעיות חניה. בשנת 2001 הציגה ימאהה לעולם את T-MAX 500, והצליחה לטשטש במקצת את הקו המפריד, באמצעות שילוב בין שימושיות לנוחות ולביצועים ספורטיביים. השווקים הגיבו בהתאם, והכלי נהיה אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים. במהרה הוצגו כלים מתחרים מכל עבר, אך אלו לא הצליחו לפגוע במעמדו.

כעת ימאהה משיקה בלוס אנג'לס את הדור הבא של T-MAX, עם הגדלה של נפח המנוע ל-530 סמ"ק ורשימת שיפורים נוספת לביסוס שליטתו בקטגוריה.

 

שדים בעיר המלאכים

רצועת חולות לבנים ורכים מחברת בין גליו הרגועים של האוקיינוס השקט לטיילת הסלולה וההומה. להקות שחפים בגוונים של אפור, לבן ושחור דואות מעליי בגובה נמוך, והצווחות שלהם מתערבבות בצליל מנועו של T-MAX, שמגרגר בטון עמוק ונמוך.

התהיות שעלו בנוגע להשקת קטנוע בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות נענות כאשר מבינים את הרעיון העומד בסיס האירוע. לוס אנג'לס – עיר המלאכים – היא העיר השלישית בעושרה בעולם, השנייה בגודלה בארצות הברית והראשונה בעולם הבידור. לצד היותה בירת הסרטים העולמית, יש בה מרכזי ספורט רבים ומסורת ענפה בתחום, ובכללה אירוח של שתי אולימפיאדות וגמר המונדיאל. שילוב מיוחד בין עסקים לבידור ולספורט – כיאה לגנטיקה של T-MAX.

 

סמוך למרכזה של שדרת הכוכבים בעיר ממוקם המלון Redbury, המעוצב ברוח קלאסיקות תור הזהב של הקולנוע ההוליוודי, ובחזיתו ממתינים לנו הקטנועים מסודרים בשורה. הכלים זוויתיים, בעלי קווי מתאר מודרניים רבי-רושם וספורטיביים. סכמות צביעה "קשוחות" של שחור, לבן ואפור – כאן המטרה היא להעביר מסר של עָצמה, וזה לא משהו שעושים עם צבעי פסטל רכים. כמה מהאורחים יצאו מארוחת הבוקר עם מעילי רכיבה וקסדות. מי שלא ידע עד כה כבר מבין מי בקבוצת הרכיבה. הקטנועים ממתינים לנו מונעים, כאילו משתוקקים לצאת לדרך. ההתמקמות על המושב מזכירה מאוד את התנוחה בדגם הקודם. נהמת המפלט במנוחה נשמעת כמו מסוק החג ממעל, ובמשיכת מצערת משתחרר לאוויר חרחור בשרני כנהמת ארי. הכידון ממוקם בגובה ובזווית נוחה, המתגים כולם בהישג יד, והם איכותיים ובעלי פעולה חלקה וחרישית.

 

את פרק הרכיבה הראשון אנו עושים בכבישי העיר, הרחוקים מלהיות משובחים, בין רמזור לרמזור הבולם האחורי דואג להעביר לי את כל המסרים הרצויים והמאוד לא רצויים מהכביש הרעוע. המראות בדגם החדש ממוקמות נמוך ורחוק יותר מהרוכב, לטובת זרימה נכונה יותר של אוויר סביב הקטנוע. עדיין הראות דרכן טובה מאוד. בין הבניינים של פרקליטי L.A אני מטה את הקטנוע, והמשוב ממנו הוא של נינוחות וקלילות בתגובה לכל הפנייה שלו. שוטר מקומי רכוב על אופנוע קוואסאקי עוצר את כולנו, נסער עד אימה מהצילומים שנערכים במקוף שלו. רק לאחר שצוות המארחים מסביר לו, בעזרת שטר של מאה דולר, כי זה יימשך רק כמה דקות, הוא נעתר לשרת ולהגן, ואף מלווה אותנו. אגב מפגש עם רשויות החוק, בשנים שהטי מקס משווק בישראל, הוא קנה לעצמו את התואר המפוקפק "קטנוע הפשע האולטימטיבי". עולה כי לשילוב בין קטנוע מנהלים לכלי ספורטיבי אין מתחרים כשמדובר בחיסולים. הכלי אמין, התפעול קל ביותר – משיכת מצערת או בלימה, בלי העיסוק בהילוכים. ההנעה קלה ומהירה, וכל עוד יש דלק, המנוע אינו כבה בשום מצב, גם לא לאחר נפילה. תאוצה מהירה ושקטה, השתחלות קלה בין מכוניות, ונתיב המילוט לא נראה מעולם כה חלק. עם זאת, מערכת המחקר של ימאהה קובעת כי הרוכב הממוצע של הקטנוע הוא גבר בגיל ארבעים עד 55, עם ניסיון רכיבה של יותר מעשר שנים, אשר שדרג את הקטנוע שלו. שמונים אחוזים מהרכיבות אינן בהרכבה, והפיזור בין שימוש יומי לתרבות פנאי הוא חמישים-חמישים.

 

18 מעלות

בכניסה למובלעת היוקרה בוורלי הילס הטי מקס נרגע בינות לבתי העיר המפוארים. הזדקפתי על המושב ופתחתי את משקף הקסדה, נותן לכל העושר סביב לזרום אליי בחופשיות. הכבישים שם סלולים היטב, ועליהם ניתן לחוש את העברת הכוח החלקה שנעשית באמצעות רצועת קבלאר במקום שרשרת בעבר. לאורך טיילת האוקיינוס תושבי העיר נראים בעיצומן של פעילויות ספורט מגוונות. כדור עף חופים, משחקי כדור וריצה או דיווש, עם או בלי עגלת תינוק. הטי מקס לא היה צריך יותר מרמיזה ספורטיבית זו כדי להתכונן לפרק הבא. כך, בסיומה של אחת הארוחות המטוגנות בחיי ואחרי כוס מרעננת של Root Beer בחוף מליבו, דבוקת הקטנועים יוצאת צפונה לכביש צדדי פתלתל. אט-אט מתנקזים מכל עבר אל הכביש אופנועי ספורט, קאסטום ותיור, ולכולם תאווה אחת – להשכיב.

החבורה שלנו מעוררת עניין בקרב המקומיים, החוזים בקטנוע שנהיה חיית כביש. חלוקת המשקל בין הגלגלים מאוזנת בזכות העברת משקל לפנים בדגם החדש. השינוי מורגש בייחוד בפניות חדות. הגלגל הקדמי נטוע טוב יותר על חוג התנועה ללא איתותי חירום. את המחיר משלמים בזנב קליל יותר, שבשילוב הבלם האחורי המוגדל מביא לנעילה מוקדמת של הגלגל האחורי בבלימות חזקות. אין מדובר בזנב סורר ובלתי נשלט, אך בהחלט משהו שצריך לשים אליו לב. בכל הקשור לביצועים בעקבות תוספת הנפח, ניכר כי השיפור הוא במומנט ובתאוצות יותר מאשר בתחום המהירות המרבית.

מזג האוויר מושלם לרכיבה. 18 מעלות ושמים נקיים, שאפשר לראות דרכם למרחוק. עייני נודדות אל הגבעות הנישאות, ובתוך שניות הרוכב שלפני בורח לי, והצל של הרוכב מאחורי מופיע לצדי בכל הזדמנות שהשמש מאחוריו. החזרתי במוח את הסוויץ' ממצב תיור למצב ספורט, והשתלבתי בדבקוּת בדבוּקה.

באחד מקטעי הישורת היחידים בדרך מתקיים מפגש רוכבים. תוך כדי שיטוט ההתרשמות הישרתי מבט לעבר T-MAX, ובאור השמש הישיר היה אפשר לראות בקלות עד כמה משטחי הפלסטיק משתלבים יפה עם המתכת. את ההשקעה בחומרים איכותיים ובעיצוב הספורטיבי.

 

התוספת שתופסת

לפני שנים אחדות הייתה עליית הנפח מ-500 ל-530 סמ"ק בבחינת חסם רציני בפני ה-T-MAX החדש בשוק הישראלי, שכן מדרגות הרישוי נקבעו אז על פי נפח המנוע. כיום, כאשר ההספק מגדיר את שייכות הכלי לקבוצת רישוי וביטוח טי מקס נותר באותה מדרגת כוחות הסוס ובאותה עלות ביטוח, הזינוק המשופר יקנה יתרון ברור ברמזור. מדרס הרגליים הרחב ומיגון הרוח ישמרו על חליפת הארמני נקייה בדרך לבראנץ' עם יצחק תשובה במסעדת מול ים. הבולם האחורי נוקשה, לרעת התנועה בדרום תל אביב, אך לטובת העליות לירושלים. ימאהה T-MAX עדיין אינו הכלי שהייתי בוחר אולי לרדת בו לאילת, אך הייתי מצטרף אתו בעונג לכל טיול ספורטיבי במלכישוע, בערד או בנס הרים, בלי לשכוח כמובן מפה משובצת ופק"ל קפה מתחת למושב.

כמו בעולם, גם בישראל כרגע לא קיים ל-T-MAX מתחרה בטווח נפח זה. ימאהה בחרה שלא להיכנע לקריאת התיגר של ג'ילרה, המשווקת את דגם ה-GP800. היא בחרה לוותר על מפגן שרירים קיצוני לטובת מיקוד היכולות של הסוס המנצח שלה. עם זאת, אנשי הפיתוח חומקים בעדינות, ואינם שוללים את השמועות על אודות פיתוח קטנוע היפר בנפח 750 סמ"ק.

 

ימאהה מציעה עם T-MAX חבילת ביצועים, עיצוב וריגוש מרכיבה בשילוב רבגוניות ונוחות – נוסחה שהצליחה לבסס היטב את השליטה בנישה שהקימה. T-MAX החדש שופר בלא מעט סעיפים, אבל אף אחד מהם אינו בבחינת שינוי מטאורי, אשר ישנה את סדרי השוק. עם זאת, כל השינויים מבורכים ונכונים כדי להותיר את המלך על מושבו.

השמש יורדת בשקט לאוקיינוס, ועל כביש החוף, הסמוך לטיילת, רכבתי בחזרה למלון שבלב העיר. להקות השחפים בגוונים של אפור, לבן ושחור, כצבעם של הכלים שלנו, סוגרות עוד יום נפלא בלוס אנג'לס.

נתונים טכניים

 

מנוע: 4 פעימות, שני צילינדרים במקביל, 4 שסתומים לצילינדר, מקורר נוזל

 

נפח: 530 סמ"ק

 

הספק: 46 כ"ס ב- 6,750 סל"ד

 

מומנט: 5.3 קג"מ ב- 5,250 סל"ד

 

הזנת דלק: הזרקת דלק

 

בולם קדמי: טלסקופי, מהלך של 120 מ"מ

 

בולם אחורי: יחיד, מהלך של: 116 מ"מ

 

בלם קדמי: דיסק כפול בקוטר 267 מ"מ

 

בלם אחורי: דיסק בקוטר 282 מ"מ

 

צמיג קדמי: 120/70-15

 

צמיג אחורי: 160/60-15

 

 

מדידות

 

אורך כללי           2,200 מ"מ

 

רוחב כללי          775 מ"מ

 

גובה כללי           1,420-1,475 מ"מ

 

גובה מושב         800 מ"מ

 

בסיס גלגלים       1,580 מ"מ

 

מרווח גחון          125 מ"מ

 

משקל רטוב        221 ק"ג

 

מכל דלק            15 ליטר

 

 

מה חדש לשנת 2012 ב-T-MAX?

 

תוספת של שלושים סמ"ק למנוע שווה עוד שלושה כוחות סוס

 

רצועת הינע סופית מקבלר במקום שרשרת

 

בוכנה קלה יותר

 

מערכת הזרקת דלק של R6

 

מצמד גדול יותר

 

כידון חדש בעל מפשק ומיקום קדמי מבעבר

 

חמישה חישורים בגלגל

 

זרוע אחורית מאלומיניום

 

שיפור מאזן המשקל על הגלגל הקדמי לכדי 48 אחוזים מלפנים ו-52 אחוזים מאחור

 

גידול של 15 מ"מ בקוטר דיסק הבלם האחורי

 

משקף קדמי מתכוונן לשני מצבים, חבל שהשינוי דורש כלי עבודה וכוס קפה. לוח מחוונים חדש

 

תאורת חזית חדשה בעלת שני פנסים

 

דיאטה של ארבעה ק"ג מדגם אשתקד

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל