מחירון אופנועים מוטו - בגרסא דיגיטלית, בחנויות ובעסקים

מטרו ימין 4
ברקום
ייעוץ קניה – עליון מתחת ללוגו
אינדיאן ימין
שרקו
אבניר קוביה שמאל
קונה אופנוע
הווסקוורנה באנר שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
אופנוסנטר קוביה שמאל
סטומפ
רוית דדוש עליון
1 על 1
לרט
פרפקט קוביה שמאל
KTM עליון קוביה
סטפן
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מתלה לקסדה
ברקום שמאל
שוברט
HJC
אייפקס
הארלי שמאל
אינדיאן קוביה שמאל

מוטו בוחן | ב.מ.וו R1250GS אדוונצ'ר HP – הטוב ביותר הפך טוב יותר

מוטו בוחן | ב.מ.וו R1250GS אדוונצ'ר HP – הטוב ביותר הפך טוב יותר

מיקי כהן

צילום: אריק רוזנבלום

יש פה בעיה. כי אתה כבר מייצר כ-40 שנים את מוביל השוק וזה המוצר הכי נמכר שלך וכל המתחרים שלך מביטים בך ומנסים לחקות אותך ועכשיו, לאחר שש שנים אתה צריך לעדכן את הטוב ביותר שלך. אז איך לעזאזל לוקחים את הטוב ביותר ומשפרים אותו? מה עוד אפשר לעשות בכדי להמשיך ולהיות המוביל? בב.מ.וו מוטורד שברו את הראש עד אשר יצא עשן לבן ונולד היורש.

הררי מילים ומיליוני בייטים נשפכו כסופרלטבים על מכונת ההרפתקאות של ב.מ.וו ולטובת מי שלא היה על כדור הארץ ב-40 שנים האחרונות, הנה תולדות ההרפתקה הבווארית בראשי פרקים:

בשנת 1979 לקחו כמה מהנדסים גרמנים שובבים את מנוע הבוקסר של החברה ובנו סביבו, באופן לא רשמי, כלי תחבורה שונה. ראו מנהלי החברה חמורי הסבר את היצירה, נאורו עיניהם וכך נולד ה-R80 והשושלת החלה. עם השנים עלה הנפח, טכנולוגיה נוספה, גרסאות נוספו עד לעצם היום הזה בו אנו בוחנים את הגרסה הכי חדשה, הכי חזקה והכי משוכללת במשפחת ה-GS.

את במבי, כן כבר קיבל שם כינוי, הוצאנו מהסוכנות ביום חמישי אחד לפנות ערב, באחד מהימים היותר גשומים ולמה הנתון הזה חשוב? משום שגם ככה ימי חמישי לפנות ערב הם הימים העמוסים ביותר וגשם רק מעצים את צפיפות התנועה בדרכים. במבי שלנו (יותר בגודל של קינג קונג ולא של איזה עופר עולל) ורוכבו, נאלצים לעבור את צפיפות מרכז העיר, בחושך ובגשם. לא ממש התחלה טובה למערכת היחסים בינינו מה גם שהמושב, הניתן לשינוי בין 890-910 מ"מ ובבמבי שלנו הגיע על המצב הגבוה ביותר ורוחב של כמעט מטר שלם לא יוצרים אפשרויות השתחלות ברחובות העיר הסתומים. כאמור ההתחלה לא היתה יכולה להיות פחות לטובתו ואז מניעים והאוקסימורון מכה בך. הקול הבוקע ממערכת הפליטה הינו בס עמוק ושרירי אולם שם, מקדימה, נשמע קול של מונית. מה לעזאזל עשו פה הגרמנים? אבל אז מגיע הרגע שבו הגלגלים מתחילים לזוז וכבמטה קסם, נעלם המשקל, הרוחב לא כל כך מפריע ובמבי ואני צולחים את צפיפות העיר במהירות ובקלות בדרכנו לחופש של הכביש המהיר וכשהתנועה נפתחת מרגישים פתאום משהו אחר, זה GS זה? הוא חזק ומושך – מה יש ליחידת הכח פה?

ובכן, בליבת הדגם החדש נמצא המנוע. מבלי להיכנס לכל הממבו ג'מבו הטכני, נספר רק כי ב.מ.וו יצרו למנוע ה-GS תזמון שסתומים משתנה, בעזרת שני סטים של מרווחי פתיחה וסגירה של שסתומי היניקה והפליטה השונים היושבים על גלי הזיזים והמבוקרים ע"י מחשב, סט אחד לסל"ד נמוך וסט אחד לסל"ד גבוה. בפועל, כ-90% מהמומנט מתקבל  כבר בטורים נמוכים והאופנוע לא מאבד כח עד כמעט לקו האדום, אי שם במרומי 9,000 הסל"ד. על הדרך גם הגדילו את הנפח ל-1254 סמ"ק, כי הרי סך ה-1200 סמ"ק אשר קבעו הם בב.מ.וו וכולם העתיקו, כבר נפרץ ע"י המתחרים, מה שיצר עליה בהספק ל-138 כ"ס. כך הצליח במבי להפתיע כאשר נמשכה המצערת.

בריחה ממזג האוויר הגשום הביאה אותי לרכב ישירות מהסוכנות לבית החם והיבש, למרות שלבמבי ממש לא מפריעות מה שנראות בעיניו ככמה טיפות ואילו אנו רואים בזה גשם שוטף, כבר בהגעה לחניון התת קרקעי מתגלה אחד מאותם פלאי טכנולוגיה בהם ציידו הבווארים את במבי שלנו, אחת שתהיה שימושית הרבה יותר ממה שחשבתי גם בכביש וגם בשטח; מערכת למניעת דרדור בעליה – שפה פועלת גם בירידה ופשוט נועלת את הגלגלים, באמצעות לחיצה נוספת על ידית הבלם הקדמי לאחר עצירה. השחרור אגב מתבצע ע"י לחיצה נוספת, הורדת רגלית הצד או פשוט תחילת נסיעה.

עכשיו כשבמבי חונה מוגן מפגעי מזג האוויר, יש זמן להביט וללמוד את רזי המכונה ויש המון מה ללמוד. למזלנו, אנחנו בוגרי GS, לאחר שבחנו את הצמד במשקל הבינוני, לוח ה-TFT ואופציות התפעול זהות אולם, מי שנתקל לראשונה בסבך הכפתורים והחוגות אשר פזורות ברחבי הכידון, עלול ללכת לאיבוד – במיוחד אם הוא לא סמנכ"ל טכנולוגיות באחת מחברות ההזנק. יש המון מה ללמוד ולאחר כמה דקות, לא קצרות, מתחילים להבין את ההיגיון מאחורי השיגעון ובעזרת כמה תרגולים, הופכות רוב האופציות אינטואינטיביות, אולם עד למועד החזרת האופנוע, לא הצלחנו להפעיל את בקרת השיוט.

כמעט כל פרמטר ניתן לכיוון, אם זה מצבי רכיבה, מצב בקרת המשיכה, ABS ועוד רשימה ארוכה. כל פרמטר נשאר בדיוק כמו שרציתם גם לאחר כיבוי האופנוע, בניגוד ליצרנים אחרים אשר מאפסים את הפרמטרים לאחר כיבוי. מצויין במיוחד לאותן עצירות התרעננות בטיול ארוך, על האספלט או מחוצה לו.

הגימור הוא לעילא ולעילא, כמעט. קצת קשה לקבל באופנוע שעולה 174,000 ש"ח את אותה פלסטיקה חשופה בקדמת האופנוע, או חוטים גלויים… אולם כל השאר מהודק ומוצמד למקומו ונראה, כיאה להנדסה גרמנית, שגם יחזיק מעמד שנים רבות.

הגרסה אותה קיבלנו למבחן היא גרסת ה-Adventure בגימור HP שעד השנה נקראה "ראלי", ה-GSA מוסיף, בנוסף לכל האלקטרוניקה של הגרסה הרגילה, כמה תוספות ייחודיות לדגם; מיכל דלק בעל קיבולת של 30 ליטרים, עשוי אלומיניום וכולל אפילו תא אחסון בראשו, פנסי ערפל, רגלית הילוכים מתכווננת, חישוקים בצבע זהב וצביעה ייחודית לדגם. ולגזרת השטח מצוייד במבי שלנו בסט מיגונים מקורי לכלל חלקי הפלסטיק העוטפים אותו, רגליות רוכב רחבות, מגן גחון ואולי הדבר החשוב ביותר, מהלך של 210 מ"מ בטללבר ו-220 מ"מ בפראלבר, מערך המתלים הייחודי של ה-GS הגדול. כל אלו מצטרפים לשלל הפינוקים שהחבר'ה בבוואריה הלבישו על במבי, מערכת בלימה משולבת, בקרת יציבות, מתלים אלקטרוניים – מתכווננים אוטומטית, הנעה ללא מפתח, תאורה מושתתת על טכנולוגית לד, ידיות מתכווננות, אותה מערכת זינוק בעליה שהוכיחה את עצמה בפסקה הקודמת, ידיות מחוממות ועוד ועוד. על אחת מהן, מערכת לסיוע העברת הילוכים ללא מצמד, הנקראת בב.מ.וו'אית Shift Assistant Pro, נתעכב בהמשך.

ואז, יום חדש הגיע, השמש האירה פניה וזה הזמן להוציא את במבי שלנו מהאורווה – לרעות בשדות המוריקים של העונה הגשומה. הדרך לשם מתבצעת על אותן רצועות שחורות הנקראות בארצנו כבישים, אולם לבמבי ובמיוחד לרוכב עליו, מצב האספלט כלל לא משנה כי במבי יודע לגהץ את כל מה ש'החברה הלאומית לכבישים' זורקת תחתיו. המושג "לנסוע לאילת מהמרכז דרך חיפה" מעולם לא קרץ יותר, עד כדי כך הוא נוח. אולם רצון לחוד ומציאות לחוד ויש לו"ז לעמוד בו והצלם כבר ממתין בנקודת המפגש ואני בכלל רחוק רחוק… פה מתגלה גדולתו של המנוע החדש, רוב לקוחותיו של ה-GS לא דרשו מעולם יותר כוח וב.מ.וו לא משתתפת במרוץ החימוש של המתחרים, אולם השינויים שהוכנסו יצרו מנוע שהוא לא רק גמיש בצורה יוצאת מן הכלל אלא גם מנוע חזק, מרגש אפילו.

המרחק לנקודת המפגש מתקצר במהירות, בנוחות ובביטחון. רק דבר אחד מעיב על כל השמחה, זהו אותו מנגנון אשר עוזר להחליף הילוכים ללא מצמד, Quick Shifter, אותו מנגנון אשר בתחילה נראה היה כי לא הותקן באופנוע המבחן, התגלה כקשה לתפעול ודרש לחיצה הגונה על רגלית ההילוכים על מנת להעביר הילוך. דבר שבלט במיוחד בהילוכים הנמוכים וכאשר האופנוע עדיין לא הגיע לטמפרטורת עבודה. הורדת הילוכים בעזרת אותו מנגנון, התגלתה כמשימה קשה אפילו עוד יותר לביצוע ובשטח הפכה להיות כמעט בלתי אפשרית. לרוב, פשוט ויתרנו והשתמשנו בידית המצמד הישנה והטובה. גם כאשר נתקלים באספלט מקורזל, במבי לא נבהל ומתמסר לקימורי הכביש, צריך רק לזכור כי אותה מערכת מתלים ייחודית, מכהה עד מעלימה את קורות הגלגל הקדמי, פשוט דחוף וסמוך על המכונה שתעשה את העבודה. זה דורש אמון ותקופת הסתגלות למצב, אז כבר יתממשו הקלישאות הידועות של "קטר נטוע על פסים" וכדומה – הן באמת תקפות גם פה,  כל עוד נזכור שמדובר עדיין על יצור גבוה בעל מתלים רכים ולא נדחוף אותו כמו את אחיו הספורטיבי יותר.

את פרק השטח תחמנו לחול מהודק ושבילים לבנים. בכל זאת, במבי שלנו הוא לא אותו עופר קל רגליים אלא כזה שעוצר את המשקל על 268 ק"ג והרגליים עטופות בגומי ייעודי לכביש ולא ממש התחשק לנו לריב עם שבילים מלאי בוץ. מעבר מהיר וקל למצב שטח במחשב האופנוע והפלגנו על השבילים המהירים. גם כאן מערכת המתלים פשוט ברמת נוחיות אחרת, אבנים ובורות נבלעים כאילו לא היו ותחושת הביטחון עולה ומאפשרת ללחוץ חזק ומהר יותר, ה-ABS מנותק, כמובן, מהגלגל האחורי ומאפשר לזרוק את במבי בפניות הדוקות לתוך הפניה, בקרת המשיכה ממוצבת על המצב הפחות מתערב ונותנת דרור למשחקי החלקות הזנב, עד לרגע שבו אתה מרגיש שהגזמת. גם אז, התערבותה של המערכת עדין עד כמעט בלתי מורגש, מעין מלאך אלקטרוני השומר עליך.

את הדרך חזרה לאחר שסיימנו את חובתנו העיתונאית, אנחנו עושים לרוב בדרך הקצרה הביתה, הפעם בחרנו דווקא את הדרך הארוכה יותר וזה אומר הרבה על נשוא המבחן. מה גם שלמחרת, למרות שאנחנו רוכבים המון על המון כלים ולפעמים רוצים יום מנוחה, שמעתי את קולו של במבי קורא לי. ככה קרה שיצאנו הוא ואני לטייל סתם כך – להנות מארצנו ומהנוף; לא מבחן, לא בדיקה של פרט כזה או אחר, סתם טיול… וזה הביא אותי למסקנה שאולי הוא לא חזק וספורטיבי כמו האיטלקי, או בעל מדד אטרף ויכולת הכי גבוהה בשטח כמו האוסטרי, אבל הוא הכי טוב שיש.

תעודת זהות

BMW R 1250 GS Adventure HP

 

מחיר: 174,000 ש"ח

 

דרגת רישיון: A

 

נתונים טכניים

 

מנוע: שני צילינדרים בתצורת בוקסר, קירור נוזל בראשי המנוע, מוזרק דלק, תזמון שסתומים משתנה

 

נפח: 1,254 סמ"ק

 

הספק: 136 כ"ס ב-7,750 סל"ד

 

מומנט: 14.5 קג"מ ב-6,250 סל"ד

 

מתלים: מקדימה טללבר עם מהלך של 210 מ"מ, מאחור פרהלבר עם מהלך של 220 מ"מ

 

בלמים: מקדימה זוג דיסקים בקוטר 305 מ"מ. מאחור דיסק בקוטר 276 מ"מ. מערכת ABS ניתנת לניתוק, בקרת בלימה דינמית

 

מידות צמיגים: ק' 120/70-19, א' 170/60-17

 

גובה מושב: 890-910 מ"מ

 

בסיס גלגלים: 1,504 מ"מ

 

משקל רטוב: 268 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 30 ליטר

 

4 תגובות ל מוטו בוחן | ב.מ.וו R1250GS אדוונצ'ר HP – הטוב ביותר הפך טוב יותר

  1. לדעתי הוא זול מידי, מה הוא מיוצר בסין ? שיעלו לו קצת את המחיר.

  2. בקרת שיוט- פשוט דוחפים עם האצבע את המשולש העליון ימינה (לכיוון השמשה),
    ואז לוחצים עם האצבע על הלשונית הקטנה. קל ופשוט.

  3. כמה שאני מתגעגע לאופנוע בלי גמבו ממבו של אלקטרוניקה. נקי כזה שבאם מתרלרל המוסכניק ברומניה רורא לבהא שלו וזה צוחר ופותר את נהיה תןך 8 דקות. כנאמר ממשפט בילעם רצו לברך יצאו מקלל. נכון יש 136 כוחות בוס ואופנוע נקי בטח יגיע למאה כוחות בוס אבל בחיית שאני דוהר כמו עכשיו בכבישים בראשוב אנע מתפלל שאף פיוז לא יתפס לו הפיוז. כי כאן אין סבט טוב שיצחק ויתקם תוך 7.5 דקות. יש מבינים או שאתם מהוקבינה?

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל