fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
מוטוטאץ דקר
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
לרט
HJC
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
סטפן
voge מוטו24 באנר

ימאהה MT-09 2016 במבחן

ימאהה MT-09 2016 במבחן

כתב ובחן: נמרוד בוקר | צילום: עדי בראון, אדם בלנגה, אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: במחיר של 65,000 שקל קשה למצוא קניה טובה יותר – כי אין.

מזה זמן מה עומד נושא מבחן ה-09-MT על הפרק. במקור, ביקשנו ליצור רצף מעניין של מבחני דרכים למשפחת ה-MT, מה- 03, עבור ב- 07 וה-09 וכלה בגולת הכותרת, האח הבכיר והבריון למשפחת ה- MT, זה ששלושת האחים הבוגרים בגילם וקטנים בנפחם, חוסים בצילו וקוראים לו כשיש להם בעיות בדרך הביתה, ה- MT-10. אט אט, עם מבחני ה- 03 וה- 07, התבררה תמונה שונה לגמרי, והמציאות מראה שכל אחד מחברי משפחת ה- ,MT עומד בזכות עצמו בקטגוריה שלו, ונלחם היטב ראש בראש בעמיתיו לקטגוריה, בלי להסב מבט. את מבחן ה- MT-03, ביצע האיש שלנו למבצעים מיוחדים, אדם בלנגה, בעזרת סטפן, אביעד וניסים ברדה, ודבריו על האופנוע עומדים בזכות עצמם. את ה- MT-07 יצא לי לבחון בעצמי, והתברר שהוא מספיק יציב וחזק כדי לתת פייט בכוחות עצמו בקטגוריה שלו, בלי עזרה מאחיו הגדולים למשפחה ושלמעשה יש לו נקודות חוזקה משלו, אותן הרוויח ביושר, שממצבות אותו יפה במעלה הקטגוריה שלו.

הימאהה MT-09, המשווק כבר משנת 2013, נודע בעיקר (לצד המחיר…) בשל המנוע שלושה צילינדרים שלו, שמצד אחד קיבל מוניטין של יחידת הינע שמייצרת חוויית רכיבה מרגשת ומצד שני, כברוטלי משהו בחלוקת הכוח שלו. כדי למתן את אופי חלוקת הכוח של המנוע, צוייד דגם 2016 של ה- 09, בבקרת אחיזה, וכיוון משופר למצבי מפות הצתה.

אז איך הוא?

אחרי סשן צילומים שנערך ביום שישי בו נבצר ממני להשתתף, אספתי את ה 09 מביתו של אריק, מנכ"ל דוגרי. כלי המבחן שהעמידה יבואנית ימאהה לישראל, מטרו מוטורס, מגיע בסכימת צביעה בצבע אדום לוהט. בשילוב עם זנב שחור ובולמים קדמיים עבים מוזהבים, מתקבל אופנוע שהוא בהחלט יפה מראה.

תנוחת הישיבה על ה- 09 זקופה משהו, כמקובל באופנועי נייקד. כידון פלאט באר רחב שמצריך רכינה קלה לפנים ושרחב מרוחב הכתפיים, משרה אווירה נינוחה על האופנוע, עד שמניעים אותו… לוח המכוונים די קטן ואינפורמטיבי, מציין משמאל בספרה גדולה את מיקום ההילוך, כשקשת הסל"ד נמתחת לאורך מעטפת הלוח. כן מצוינים בבירור מצב ברירת מפת הצתה ומצב ברירת בקרת האחיזה. כמו כן מצוין בלוח המכוונים מפלס הדלק ועוד כמה נתונים על טיבם לא הספקתי ממש לעמוד. מיכל הדלק קטן יחסית, ומכיל כ- 14 ליטר. בשילוב של צריכת דלק ממוצעת של 18 ליטר לק"מ ו- 15 ליטר לק"מ ברכיבה בעלת אופי ספורטיבי, עצירות התדלוק תכופות יותר מהרגיל. מצד שני ולחיוב, מיכל הדלק צר יחסית, מה שמקל על ההיגוי בכבישים מפותלים, אותו אני נוהג לבצע בעזרת פקודות היגוי בכידון ולחץ עם הברכיים על מיכל הדלק לתיקונים.. רגליות הרוכב נמוכות יחסית לאופנועים סופר ספורטיביים, כמקובל באופנועי נייקד, ועדיין, מיקומן הנמוך של הרגליות מעניקות מספיק מרווח הטייה מצד אחד, ומקלות על הברכיים מצד שני. טוב. המושב נוח, רחב יחסית ומגיע כיחידה אחת עד לירכתי האופנוע ולא מפוצל למושבי רוכב ומורכב.

שילדת ה- MT-09 היא שלדה היקפית מאלומיניום מסיבי, האוחזת את המנוע. אל השלדה מחוברת תת שלדה מצינורות פלדה, הניתנת להחלפה במקרה של נפילה, פיצ'ר חשוב שלא הרבה שמים אליו לב, ועולה ממון רב לתיקון כשלא ניתן לפירוק ודורש החלפת שלדה במקרים בהם שלדת הזנב ניזוקה ואילו השלדה עצמה ללא פגע.

תחילת תנועה וראשית דבר התנעה. אריק מבקש ממני להתרחק מביתו לאט ובסל"ד נמוך כדי שלא אעיר חלילה את עולליו, שכבר בגילם הקטן מתרגשים לשמע מנוע מילל. אמר וצדק. התנעת ה MT-09 מגלה לנו יחידת מנוע המפיקה צליל שאתה אף פעם לא רוצה שייגמר. לרגע המנוע נשמע כמעט כמו כל מנוע מרובע צילינדר, אבל ממש לא. עלייה מתונה בסל"ד ונהמת האופנוע גוברת כשב- 6,000 סל"ד בערך צליל המנוע לא הופך ליללה צרחנית של מנוע מרובע צילינדר, אלא למין נהמה גסה משהו, שמוכרת יותר ממכוניות המצוידות במנועים בתצורת V עם קרבורטור… ניייייסססס.

בתנועה. יוצא לדרך השלום וההרגשה לא ממש נוחה. האופנוע מקפץ לו על כל מהמורה בצורה מוגזמת ולא פעם נפרד מהכביש. יציאה לסיבוב קצר בכביש גהה מלמדת שמעל למהירות מסויימת הזנב של האופנוע מתחיל להתנדנד מצד לצד והגברת המהירות מעבירה את הנדנוד לחלק הקדמי של האופנוע. לא נעים. עצירה בצד ובדיקת המתלים מגלה שכשהבולם הקדמי עולה למעלה אחרי לחץ, הוא עולה מעל לקו בו התחילה התנועה למטה, ואז יורד ועולה עוד ארבע חמש פעמים. רך מדי. די מהר התקוות לרכיבה מהירה מחר בהרי ירושלים, לרוב על הצד כשהסליידר מגרד את הכביש, מתחילות לפנות מקום למציאות ואני מתחיל להפנים שה- MT 09 הוא לא אופנוע ספורטיבי. לא לשם כך הוא נבנה ולא לשם הוא מכוון.

טלפון לסטפן אבנדיצ'י ומייד אני שם פעמי לכיוונו, לסשן כיוון מיתלים. רציתי לספר לכם על שעתיים של כיוונון מתלים בשיטת ניסוי וטעיה, תסכולים ורווחה, אבל המציאות טיפה שונה. מתברר שזה לא ה- MT 09 הראשון ולא החמישי אליו סטפן נדרש, בבקשה לעזור בכיוון המתלים. וככזה הוא כבר ידע את הסט אפ הרצוי בעל פה: בבולם הקדמי שקיפצץ לא מעט, עומס הקפיץ חוזק כמעט עד הסוף (פס וחצי נשארו נראים במקום חמישה כפי שהאופנוע הגיע אלינו), ואילו בורג השיכוך, השולט על ההחזר בשני הטלסקופים, סגור עד הסוף ואז חצי סיבוב חזרה. בבולם האחורי עומס הקפיץ כוון עד לשתי דרגות מהסוף, ואילו בורג השיכוך נסגר עד הסוף, ואז פתיחה של חצי סיבוב. התוצאה היא אופנוע יציב יותר בקווים ישרים, גם במהירויות גבוהות מאוד ונוח יותר להטייה, אם כי לא ברמה של אופנוע סופר ספורטיבי. סוג של פשרה.

עכשיו נותר למצוא את מפת ההצתה המתאימה לאופי הרכיבה שלי.

התנהגות מנוע ה MT 09 במצב A ברוטלית מדי לטעמי. פתיחת המצערת ממצב סגור מתקבלת בבעיטה לא נעימה עם המון כוח. לא מצב רצוי בכבישים בעלי פניות הדוקות. את מצב B מצאתי כאנמי מדי וכך את יום הרכיבה למחרת העברתי על מצב STD. נראה לי שהבעיטה הזאת מתקבלת בגלל אופי המנוע, שמייצר כ-70% מ- 8.9 הקג"ם שלו, איפשהו בין 3,000 ל- 4,000 סל"ד, שזה די עצבני על סף האלים ומצריך יד מאוד עדינה על ידית הגז, בעיקר כאמור, בפניות, עת אתה עובר ממצערת סגורה בכניסה לפנייה למצערת פתוחה בפנייה עצמה, להבדיל ממצערת פתוחה עד הסוף ביציאה מהפנייה.

ברכיבה בעיר, ה-09 מרגיש בבית. מזנק מרמזור לרמזור בהרף עין, נישא על גל מומנט בריא, שמגיע כאמור לרוב ההספק שלו כבר ב-3,500 סל"ד, ומשם מאיץ ללא סוף עד ל- 5,500 סל"ד, ומשם הספק המנוע לוקח אותך עד ל –11,000 סל"ד. לכן בתנועה עירונית לא נדרש דפדוף תכוף של ההילוכים, ואפשר להגיע לכל חלק של העיר בהילוך שלישי…

החלפת הנתיבים בתנועה באיילון מהירה וקלה, הודות להיגוי הקל שיוצר כידון הפלאט באר הרחב. (יש וויכוח במערכת אם מדובר בכידון פאט באר, או כפי שאני טוען, פלאט באר. טרם הגענו להסכמות…)

בתנועה מחוץ לעיר, ה- MT-09 הוא כלי מלהיב לרכיבה, המייצר תאוצות פנטסטיות המלוות בהנפות גלגל ספונטניות ולא מתוכננות. היעדרו של כל חיפוי רוח מלפנים עושה את שלו, ומגביל אותך למהירות סבירה של 150 קמ"ש + כל ניסיון להעלות מהירות למחוזות איזור חיוג ירושלים, יסתיימו במוקדם או במאוחר בצוואר כואב ושכמות תפוסות.

רכיבה בכבישים של הרי ירושלים, אשתאול בואך צובה, סטף ובר בהר, מגלים אופנוע כייפי ונוח עד מרגש לעיתים, אם כי לא חף מבעיות. חרף הכיול שעשינו למתלים, שילוב של מצערת רגיזה ממצב סגור לפתוח, אף שמותנה משהו במצב STD, ומתלים לא הכי איכותיים שבארגז הכלים של ימאהה, מייצרים אופנוע שמצריך יד עדינה על המצערת בעיקר בקטעים מפותלים, ביציאה מהפנייה. פתיחה וסגירה של המצערת בעת פנייה יתקבלו בתנועה גלית של האופנוע, מצב לא הכי רצוי בכביש הציבורי. לכן, לטעמי, עם ה- 09 עדיף לדחות בכמה מטרים טובים אחרי האפקס את פתיחת המצערת, וגם אז, ביד עדינה ובתנועה רציפה, להבדיל למשל מאחיו קטן, ה- 07, אתו אתה יכול לפתוח את הגז עד הסוף בשיא הפנייה, בלי חשש להפוך למיצג סביבתי על דפנות ההר ממול.

וכך, בזהירות וברגישות וקצת מתח, הסתיים לו החלק הראשון של רכיבת סופהשבוע. הגעה הביתה, מקלחת והתרעננות ועכשיו נסיעה מנהלתית לירושלים, עם הצמודה שלי בשלוש השנים האחרונות.


כצפוי ברכיבה בזוג, אופי הרכיבה משתנה לרכיבה הרבה יותר מתונה, מהנה בדרכה ופחות דרמטית. למרות שיחידת המושב היא יחידה אחת לא מפוצלת, האישה לא נמרחת עלי בכל האטה או עצירה. היא מדווחת על מושב נוח להכיל את ישבנה המפואר, ורגליות המורכבת לא העמיסו על ברכיה באופן שיקשה עליה לשבת מאחור בשלוש השעות הבאות. ברכיבה של עד 140 קמ"ש ההנאה של המורכבת מאחור מלאה, הן מתנאי הדרך והן מתנוחת הישיבה והתנהגות המתלים, שמצידם עושים עבודה טובה במוד מנהלתי… לשמחתי חששותי התבדו, וחרף סגירת קפיץ הבולם האחורי כמעט עד לסוף מהלכו, לא הגענו למפגש מכאיב עם קצה הבולם וגם הבולם הקדמי התמודד יפה עם משקלנו, שביחד מגיע לפחות ל- 160 ק"ג.

לסיכום, הימאהה MT-09 הוא אופנוע מרגש, שש ווילי ותאב סל"ד שיודע לספק לך כוח זמין לאורך כל קשת הסל"ד, כבר מ- 2,000 סל"ד. ה- 09 נוח מאוד לרכיבה בעיר ובכבישים בין עירוניים. הוא לא מיועד להשחזות רגליות וסליידרים בפיתולי הרי בית שמש, אך עם מספר שינויים קלים כמו החלפת בולם אחורי, שיסתום מחדש של הבולם הקדמי החלפת קפיצי הבולם הקדמי ושמן בולמים סמיך יותר, ה- 09 יצלח גם למסלול סגור, בצורה בטוחה ובטיחותית. יחידת המנוע מספקת צליל שמשאיר אותך ברמת ריגוש גבוהה, אך בניגוד לאחיו הקטן יותר למשפחה, ה- 07, ב- 09 נדרשת יד עדינה יותר על המצערת, אורך רוח והתנהגות בוגרת. אני הייתי מחפש לו יחידת ECU טובה או פאוור קומנדר שיטיב להתמודד עם אופי חלוקת הכוח של המנוע. בהינתן שדרוג קל למתלים ולמנוע, נקבל אופנוע מאוד מרשים, סופר מרגש וקל לרכיבה, היכול להתמודד עם כל אופנוע עטוי פלסטיקה ומדבקות R.

ועם תג מחיר של 65,000 ₪ לגרסת הבסיס, מדובר בהחלט בתמורה הטובה ביותר שאתה יכול לקבל עבור כספך. 7 בסולם, ובעזרת כמה שיפורים יהפוך בקלות ל – 8.5. שווה.

תעודת זהות

2016 Yamaha MT-09


מחיר:
64,985 ש"ח


אחריות:
שנתיים ללא הגבלת ק"מ


דרגת רשיון:
A


דרגת זיהום אוויר:
2

 

נתונים טכניים


מנוע:
4 פעימות, 3 צילינדרים


נפח:
847 סמ"ק


קירור:
נוזל


כוח:
114 כ"ס ב- 10,000 סל"ד


מומנט:
8.9 קג"מ ב-8,500 סל"ד


הצתה:
אלקטרונית דיגיטלית


דלק:
הזרקת דלק


גיר:
6 הילוכים


מתלה קידמי:
טלסקופי


מתלה אחורי:
swingram


בלם קדמי:
דיסק הדרואלי כפול 298 מ"מ


בלם אחורי:
דיסק הדרואלי יחיד 245 מ"מ


צמיג קדמי:
120/70-17


צמיג אחורי:
180/55-17


שלדה:
אלומיניום

 

מדידות

גובה מושב: 815 מ"מ

 

בסיס גלגלים: 1,440 מ"מ


משקל רטוב:
188 ק"ג


אורך:
2,075 מ"מ


רוחב:
815 מ"מ


גובה:
1,135 מ"מ


מיכל דלק:
14 ליטר

 

טבלת טיפולים:
המחירים אינם כוללים מע"מ

1,000 ק"מ – 643 ₪

10,000 ק"מ – 822 ₪

20,000 ק"מ – 1,418 ₪

30,000 ק"מ – 889 ₪

40,000 ק"מ – 1,736 ₪

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל