מחירון אופנועים מוטו - בגרסא דיגיטלית, בחנויות ובעסקים

קיוואי בנלי
ברקום
מתחת לשורת MENU מטרו
אינדיאן ימין
שרקו
אבניר קוביה שמאל
מטרו באנר שמאל הכי עליון
הווסקוורנה באנר שמאל
קונה אופנוע
לרט
פרפקט קוביה שמאל
אוגוסטה קוביה הכי עליון
אופנוסנטר קוביה שמאל
סטומפ
רוית דדוש עליון
1 על 1
KTM עליון קוביה
KTM שמאל
סטפן
שוברט
מתלה לקסדה
HJC
ברקום שמאל
הארלי שמאל
אייפקס
אינדיאן קוביה שמאל

מוטו פרימיירה | אנרג'יקה EVA – האופנוע שלא ציפית לו

מוטו פרימיירה | אנרג'יקה EVA – האופנוע שלא ציפית לו

בחנה וכתבה: בלה ליטינצקי, איטליה | צילום: עידן גרינברג | באדיבות אתר MissBiker

 

לעתים נדירות במבחני אופנועים יוצא לפגוש באופנוע המספק חוויה באמת חדשה, עד כדי שהוא משנה תפיסות בהן החזקנו עד הופעתו; לשמחתי, בספטמבר האחרון זכיתי לפגוש בדיוק באופנוע כזה..

חברת אנרג'יקה, הממוקמת במודנה, איטליה, התפרסמה בזכות היותה הראשונה לשווק סופרבייק חשמלי הנמכר בעולם מזה כמה שנים (וזכה לאחרונה בתואר האופנוע החשמלי הטוב ביותר לשנת 2017). זו חברה מיוחדת ולא רק בגלל שהיא מונהגת על ידי אישה יוצאת מן הכלל, גב' ליביה צ'בוליני. החברה נוסדה ב-2009 ומשווקת שני דגמי אופנועים חשמליים: Ego סופרבייק, ו-כEVA הסופר נייקד, סטריטפייטר בשבילכם. ה-EVA כולל סט תיקי צד שבאחד מהם תמצאו את כבל הטעינה החשמלי. המנוע, המצברים ומערכת השליטה מבוססים על מה שנמצא באגו, אך מיפוי המערכת האלקטרונית מותאם יותר לשימוש יומיומי בכביש ולהארכת הטווח.

אז איך זה מרגיש לרכוב על האופנוע הזה, אופנוע חשמלי חזק, ששם את חוויית הכוח, איכות הבנייה ותשומת הלב לפרטים בראש סדר העדיפויות שלו? המנוע מייצר 110 כוח סוס, כשהמומנט כמקובל במנוע חשמלי הוא שם המשחק, 18 קג"מ, יותר מוי-מקס, יותר מ-ZX14, והרבה יותר מדוקאטי פאניגלה 1299 שנחשב לתחנת כוח אולטימטיבית… מדובר אם כך, בעולם אחר לחלוטין, עולם שבו הקריטריונים הרגילים שלפיהם אנו מגדירים ומתארים את האופן שבו האופנוע אמור להרגיש לא חלים יותר. המומנט מספק "פוש" שבעזרתו אפשר אולי להתניע כוכב לכת קטן ועם כל זה, ל-EVA אין אפילו בקרת אחיזה… אבל תכף נגיע לזה.

בטרם אספר על האופנוע עצמו, אתאר את חוויית הרכיבה על אופנוע חשמלי, נכון שאין הילוכים וזה נכון שחסרה רגלית קטנה ליד כף רגל שמאל, אבל ברגע שפותחים את המצערת אין לאף אחד זמן לחשוב על מה יש ומה אין ליד איזה רגל. "תאוצה מפחידה" זו ההגדרה המדויקת. וככל שאני מנסה לנסח משפטים שמסבירים את התחושה, כך אני מבינה שזה יהיה כמו להסביר למישהו שהוא לא אופנוען, איך זה מרגיש לתת בגז עם איזה סופרבייק עצבני.

מאידך יש לאנרג'יקה EVA את בעיית המשקל הידועה של אופנועי חשמל, אי אפשר להתעלם מהמשקל הרב של המצברים שתופסים את רוב נפחו של האופנוע. המשקל הרב הופך לנתון קריטי בעיקר בתמרונים במהירויות נמוכות עקב הגובה שלי (מטר ושישים), אולם ברגע שמתחילים לנוע, האופן שבו מרכז הכובד מאוזן באופנוע מקנה לו תחושת יציבות ואפילו ההיגוי מתגלה כזריז יחסית. לאנרג'יקה EVA שלושה "הילוכים": הילוך נסיעה רגיל ושני הילוכים אטיים המספקים כוח הנעה מופחת בשביל תמרונים בחניה – קדימה ואחורה. ישנם ארבעה מצבי רכיבה, עיר, אקו, גשם וספורט, כמו גם 4 מצבי טעינה עצמית תחת בלימת מנוע.

אחד הדברים שהפתיעו אותי מיד באופן חיובי הייתה תגובת המנוע למצערת. הדיוק והשליטה גורמים לתחושה שהמנוע מחובר ישירות לתנועה של היד. אמנם הרכיבה התבצעה בבקעה מסביב למודנה ולא באזורים הרריים עם כבישים מתפתלים, אבל היו מספיק הזדמנויות לחוש בעצמת המנוע הזה. הייחוד הוא ברוחב העצום של רצועת הכוח, שהופך לזמין בכל רגע נתון, בניגוד למנוע בנזין בו צריך להתחשב בסל"ד. האופנוע הזה מאפשר פרצי תאוצה כל כך חזקים, אפילו מעצירה מוחלטת, שכמה פעמים מצאתי את עצמי צועקת בתוך הקסדה. רמת הגימור ודיוק התחושה של מערכת השליטה האלקטרונית גרמו לי לשכוח מהר מאוד שלמפלצת הזאת אין בקרת אחיזה.

מבחינת טווח הסוללה מדובר ב-200 קילומטר בין טעינות במצב אקו, המהירות המרבית מוגבלת ל-200 קמ"ש במצב ספורט. מחשב ניהול האופנוע מספק מידע על הטווח, כמות האנרגיה שנותרה בסוללה, ולא מפסיק לנתר את המידע גם כשהאופנוע חונה. הצג האלקטרוני מראה את מצב הרכיבה כמו גם את מפת הטעינה העצמית באמצעות בלימת המנוע, כאשר את ההגדרות ניתן לשנות בקלות מהכידון תוך כדי רכיבה. האפשרות לבחור מצבי בלימת מנוע מאפשרת להאריך את הטווח על ידי טעינה עצמית וגם מוסיפה פן כייפי וייחודי לרכיבה.

וכעת לשאלה שכולם שואלים, זמני טעינה: הסוללה נטענת ל-85% מהקיבולת המרבית של בתוך חצי שעה בלבד במצב 4 (טעינה מהירה) וטעינה איטית למלוא הקיבולת תצריך עד 3 וחצי שעות.

במהלך הרכיבה בחרתי במפת הטעינה העצמית האמצעית כלומר בלימת מנוע ממוצעת, וכבר אז הבלימה בסגירת מצערת מספיקה להביא להאטה כמעט בלי להשתמש בבלים. פעולת המנוע חלקה להפליא, ללא רעידות, וכמובן אין את הקולות שאנו רגילים אליהם ממנועי בעירה פנימית. אבל האנרג'יקה EVA החשמלי רחוק מלהיות שקט, תחת תאוצה המנוע מפיק קול שריקה שגובר עם המהירות. טאץ' נחמד נוסף הוא מצב שיוט חופשי שמתאפשר כשמעבירים את המצערת למצב כמעט סגור, והאופנוע משייט ללא תאוצה וללא בלימת מנוע. למרות כל המאפיינים האלה שמעולם לא התנסיתי בהם באופנועים רגילים, תשומת הלב שהקדישו באנרג'יקה לחוויית הרוכב והדיוק שבו המערכות האלה עובדות, הפכו את הרכיבה והתפעול של האופנוע לדבר מאוד אינטואיטיבי ומהנה.


אבל בעודי ממשיכה את הרכיבה, הבחנתי שעדיין לא הכול מושלם. ברכיבה מהירה בסיבובים הפתוחים האופנוע מפתח תנועות גליות מכיוון הגלגל האחורי, תופעה שעלולה להצביע כי הבולם האחורי מתקשה להתמודד עם עומס המשקל והעברת המומנט לאספלט תחת תאוצה. דרוש עוד מחקר ופיתוח בתחום הסוללות עד שנוכל באמת לחוות אופנוע נייקד חשמלי חזק אבל גם זריז ובעל היגוי והתנהגות כביש קלילים.

אבל ככל שהמשכנו, כך נהניתי יותר מהרכיבה על ה-EVA. תגובת המנוע, הארגונומיה, החווייה השלמה שמספק האופנוע הזה – כן, גם השריקה המוזרה, לאט לאט גרמו לי להבין שלא חייבים כל הזמן לרכב על קצה גבול היכולת שלי ושל האופנוע. כן זה נכון, הנתונים על הנייר בהחלט מפתים אותי לפתוח גז ולתת למספרים לרוץ על צג המהירות, אבל הגעתי למסקנה שאולי ה-EVA יוכל להצטיין גם בשימוש רגוע יותר. הרעיון לעשות עם האופנוע הזה טורינג נשמע לי יותר ויותר מפתה ככל שהמשכנו בסיבוב. המחסור ברעידות, הצליל של הצמיגים על האספלט והקול של האוויר שחולף על פני חלקי האופנוע…

כל אלה גורמים לי להבין שאנחנו נמצאים על הסף של משהו חדש, מרגש ושונה מאוד מכל מה שהכרנו עד עכשיו. זה גורם לי לחשוב שהכניסה לעידן של האופנועים החשמליים יכולה להיות שינוי מבורך, שלא יפחית אלא רק יוסיף לחוויה שלנו כאופנוענים, אם נשכיל להתמודד אתו בחישות וללא פשרות כמו שהחליטו לעשות באנרג'יקה.

10 תגובות ל מוטו פרימיירה | אנרג'יקה EVA – האופנוע שלא ציפית לו

  1. כתבה מעולה. עושה חשק לנסות. הכתיבה מזכירה לי את ימי המגזין מוטו המכוננים ושהרוח הגבית תהיה איתנו

  2. כתבה שמעבירה תחושות ואינטואיציות ממש כיף לקרוא. תודה.

  3. חיפשתי בגוגל את היבואן בארץ ויש ! רק פתחו בתל-אביב ברכבת 28. הייתי שם הבוקר וראיתי את האנרגיקה אגו. אופנוע מדהים! מוכר את האפריליה שלי וקונה.

      • יש לי zero sr אחרי אופנועים וקטנועים.
        אין לי אוצר מלים לתאר את עוצמת ותחושת התאוצה במוד ספורט. בקצרה אספר שהקסדה מתרוממת ומושכת את המשקפיים שלי למעלה.

  4. נראה יופי של אופנוע! ובהחלט חוויה שונה מכל מה שהכרנו…

תגובות

אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל 2