fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
לרט
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC
סטפן
אודי דגן 140 על 70

עוד עליה בביטוח החובה או ספין פוליטי?

עוד עליה בביטוח החובה או ספין פוליטי?

ראסטי ג'יימס

צילום: רונן טופלברג

שוב אנו מתבשרים על גבי רשת-Y ושלל פורומים על עליה נוספת בביטוח החובה הממשמשת ובאה עלינו לרעה. הפעם –  ה'פול' הגיש עתירה לבית הדין הגבוה לצדק ובה הוא מבקש לחייב את הרגולטור מטעם משרד האוצר להעלות את המחיר, כך נאמר לנו, בכמעט חמישית (!).

איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי נחלץ ומשיב בהודעה משלו ובה הוא מזכיר כי גם האוצר וגם משרד התחבורה מעודדים השימוש ברכב דו-גלגלי  במיסוי, בנת"צ ובמחירי הביטוח. האיגוד מבקש להזכיר כי חברות הביטוח מרוויחות בכל שנה מעל מיליארד שקלים (לאחר ניכוי הפסדי ה'פול', משכורות לעובדים, שכ"ד למשרדים ופרסום) ואף מעריך כי בקרוב נהיה עדים דווקא להוזלה בתעריף, בניגוד לעמדת העותרת.

אז מה קורה פה? קודם קצת היסטוריה (קצר, בחיי שקצר הפעם);

בראשית היה הפל"תד (חוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים). זה קרה בסוף שנות ה70' ועיקרו היה זרוז הטיפול בתביעות ובטיפול רפואי על ידי הפעלת מנגנון בו אין אשמה ואין צורך להוכיח אותה במשך זמן רב בבית משפט.

החוק קבע חובת תשלום לביטוח נזקי גוף והקים גוף ממשלתי בשם 'אבנר'. התעריף היה כמעט זהה לכל משתמשי הדרך – מקטן ועד גדול – מתוך תפיסה סוציאלית המחייבת את כל משתמשי הדרך להכיר באחריותם לשאר הסובבים אותם. הכל טוב ויפה עד לשנת 2001 בה הציגה המפקחת מטעם משרד האוצר רפורמה הבאה לכאורה לכסות על הפסדי 'אבנר' אך למעשה הייתה הפרטת שוק ביטוח החובה ומתנה בשווי מיליארדים לחברות הביטוח הפרטיות. בגלל שחברה פרטית לא חייבת לבטח כל אחד (מי שמועד לפורענות ולא משתלם לה – למשל) המציאה הרפורמה גוף חדש – 'הפול' זהו בעצם גוף שמחוייב לבטח כל אחד, בתעריף הגבוה ב25% ממחיר השוק, ולכן הוא בעצם גוף הפסדי מעצם קיומו – דבר ממנו מתעלמות חברות הביטוח וגם האוצר במשך שנים). כעבור כמה שנים, אגב, נתגלה בקופת 'אבנר' הסגורה סכום לא מבוטל שנעלם בערימה הגדולה אי-שם במרתפי האוצר בארמונם שבבירה.

עיקר הבעיה עם ה'פול' הוא חוסר שקיפות מוחלט. בעוד חברות הביטוח מפרסמות מדי רבעון ושנה דוחות רווח והפסד הרי שה'פול' מעולם לא פרסם נתונים שכאלה וגם לא הסביר עדיין למה לא מורגש הגידול בפיצוי עקב הסכמי עבר כגון חציה של 75/25% וסבסוד צולב של עד 8% המעוגן בחוק ; שני אלו נכנסו לתוקפם לפני שנים אחדות ולבטח כבר הקטינו את הגרעון בפועל. וכאמור בפסקה הקודמת, התעלמות מהיסוד הסוציאלי של החוק ומרדף אחר דיפרנציאציה ואקטואריה (פילוח לפי עוד ועוד פרמטרים, וחישוב הסיכון "הטהור" בהתאמה). והמספרים שהם בוחרים לפרסם מעת לעת משרתים את המטרות הללו ואותן בלבד.

טיפול מונע או תחזוקת שבר?

אז מה הסיפור עכשיו? בכירי הביטוח מרגישים את הרפורמה הבאה של כחלון ומנסים לייצר באז מלאכותי? התביעות התייקרו כי יוקר המחייה כאן גבוה? כן, אבל התירוץ הרשמי בפעם הזו הוא, תאמינו או לא, שינוי בדיני ההיוון שעלול לגרום לירידה ברווחים העתידיים של חברות הביטוח.

גורמים בצמרת סוכנויות הביטוח חושבים שאין דברים בגו. כבר ראינו בשנים האחרונות ניסיונות ספין והפחדה כאלה ואחרים – פעם מצד האוצר, פעם מצד חב' הביטוח, אולי גם הפעם, ואולי הפעם בג"ץ יוכל לחייב אותם סוף סוף לדווח לציבור בדיוק כמה ולאיפה הולך הכסף…

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל